Auteur Topic: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden  (gelezen 26619 keer)

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Gepost op: 10-03-2016, 07:55:20 »
Vanavond start hier de opdracht Weten en Wedden. De winnaar gaat door naar de halve finales!

Weten en Wedden is een spel waarbij jullie vragen moeten beantwoorden met een getal en vervolgens mag iedereen wedden op welk van de geraden getallen het dichtst bij het juiste antwoord zit. Het werkt als volgt:
Ik stel een vraag dat als antwoord een getal is. Bvb Hoe oud ben ik?
Jullie beantwoorden de vraag via pm. (let op: ik ga zo meteen wel 20 vragen ineens stellen, zodat we niet elke vraag één per één moeten doen)
Ik rangschik de antwoorden van klein naar groot. En sowieso is 0 altijd het eerste antwoord. Bvb:
0 27 29 32 33 35 38
(de kleuren geven aan wie wat geantwoord heeft. Ik deem jullie namelijk in kleuren in, zodat jullie kunnen zien wie wat geantwoord heeft)
Jullie moeten dan gokken welk(e) antwoord(en) jij denkt dat juist is/zijn zonder erover te gaan. (in mijn voorbeeld: ik ben 34. 33 zou dan winnen, want die is er het dichtste bij en 35 is erover/te veel)
Je hebt in de eerste ronde 2 chips. Die mag je verspreiden op 2 antwoorden, of je mag ze beiden op 1 antwoord inzetten. Je mag ook op je eigen antwoord gokken.
Het juiste antwoord of dat er het dichtst bij zat, wint sowieso 3 chips! Vervolgens wordt gekeken waar in de rangschikking het juiste antwoord ligt. Meestal weet men ongeveer wel het antwoord en is het antwoord dat dus in het midden in de ranking zit, een redelijk veilige optie. Maar die betaalt daarom ook het minste uit (2 tegen 1).
Hoe verder je van het midden afdrijft, hoe onwaarschijnlijker het antwoord misschien is. En daarom betalen die antwoorden meer uit, als ze toch juist/het dichtst bij blijken te zijn.
De verdeling van het uitbetalen van chips is als volgt:
  0  27   29   32   33   35  38
5to1 4to1 3to1 2to1 3to1 4to1 5to1
Je krijgt altijd je chip terug en wordt vervolgens uitbetaald. In dit geval was 33 dus het juist antwoord. Degene die dat geantwoord had, zou sowieso al 3 chips krijgen. Bovendien ligt 33 op de 3 to 1 uitbetaling. Dat betekent dat elke kandidaat die daar 1 chip op gewed had, die chip terug krijgt plus nog eens 3 chips daar bovenop. Als je beide chips had ingezet, zou je dus je beide chips  en 6 chips er bovenop terug krijgen. In de eerste ronde speel je dus enkel met je 2 hoofdchips. Die kan je nooit kwijt raken, ook niet als je fout gewed hebt.

In de eerste ronde kan je enkel met je 2 hoofdchips wedden op de 10 eerste vragen. Daarna maak ik de voorlopige score bekend en start ronde 2.
In ronde 2 krijg je de antwoorden van de volgende 5 vragen. Vanaf dan mag je ook reeds gewonnen chips inzetten. Je mag nog steeds maximum op 2 verschillende antwoorden wedden, maar kan dus meer dan één chip inzetten. Bvb 10 op het ene antwoord en 15 op het andere. Eén van die chips is altijd je hoofdchip die je sowieso terugkrijgt. Maar let op! Want als je fout wed, verlies je wel alle chips die je ingezet hebt, met uitzondering dus van je hoofdchip.
Daarna maak ik weer de tussenstand bekend en spelen we met de laatste 5 vragen in ronde 3.

Voor wie de spelregels van het spel op een andere manier wil lezen: Ziehier de officiële spelregels van Wits & Wagers. De kartonnen chips zijn dus jouw hoofdchips. Die raak je nooit kwijt.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2016, 19:01:36 door Robbieazerty »

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #1 Gepost op: 10-03-2016, 16:43:08 »
Oeps ik had op slotje gedrukt ipv sticky. ::schaam::

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #2 Gepost op: 10-03-2016, 16:45:29 »
Vanavond online zijn als het spel begint is niet perse noodzakelijk. Als ik later o0 de avond er ben is niet erg?
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #3 Gepost op: 10-03-2016, 18:31:10 »
Nee, ik stel eerst 20 vragen en dan hebben jullie tot zaterdagavond ofzo om die te beantwoorden. ;)

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2016, 18:31:23 »
Oke ::ok::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #5 Gepost op: 10-03-2016, 19:08:40 »
Ik heb de uitleg van deze opdracht in de eerste post geplaatst. Als er nog vragen zijn, stel ze gerust in dit topic.

Dan is het tijd voor de 20 vragen. Ook hier geldt uiteraard dat je de antwoorden NIET MAG OPZOEKEN!!!! Je moet dus echt antwoorden wat jij denkt.
Gelieve jouw antwoorden op alle vragen voor zaterdag 20u te pm'en naar Daisy en mij. Vanaf dan post ik de eerste tien antwoorden voor de eerste wedronde.

1.   Hoeveel Nederlanders wonen er (volgens de metingen in 2011) in België?
2.   Uit welk jaar voor Christus stamt de eerste vermelding van gladiatorengevechten in Rome?
3.   Hoeveel dollar kost de World Famous Sugar Factory King Kong Sundae die je als dessert bij Sugar Factory, een restaurantketen in USA, kan bestellen en die bedoeld is voor 12 personen? De ingrediënten: 24 scoops of ice cream covered with Hot Fudge, Caramel and Strawberry Sauce, Sliced Bananas, Toasted Marshmallows, Reese’s Pieces, Chocolate Chip Cookies, Crushed Waffle Cones, Gummi Bears, White Chocolate Strawberry Shavings and Toasted Walnuts with Whipped Cream, Giant Lollipops and Sparklers on top! Zie een foto ervan in de spoiler.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
4.   Hoeveel calorieën (kcal) zit er in 100 g M&M’s (pinda)?
5.   Hoeveel officiële reeksen van De Mol wereldwijd heeft Robbieazerty gezien (incl die van Nederland en België in 2016)?
6.   Hoe lang is volgens het Guinnes World Records de langste tunnel die in Minecraft werd gemaakt (in meters)?
7.   Hoe lang is de langste straat ter wereld (in km)?
8.   In welk jaar werd ’s werelds eerste telefoonboek gemaakt?
9.   Hoeveel eieren eet een Amerikaan gemiddeld per jaar?
10.   Hoe vaak knippert een gemiddeld persoon per dag met zijn ogen?
11.   Wat is het langste (in jaar en dagen) dat iemand in coma heeft gelegen?
12.   Hoeveel jaar leeft een eekhoorn gemiddeld?
13.   Na hoeveel weken ontwikkelt een baby foetus vingerafdrukken?
14.   Hoeveel procent van mensen maakt ’s morgens hun bed niet op?
15.   Van hoeveel meter afstand kan je een stinkdier gemiddeld ruiken?
16.   Hoeveel procent van alle mensen die door bliksem getroffen zijn, zijn mannen?
17.   Hoeveel cocons van zijderupsen heb je nodig om een gemiddelde stropdas te maken?
18.   Hoe lang doet een oester erover om een parel van gemiddelde grootte te produceren?
19.   Hoe oud wordt een ijsbeer in het wild gemiddeld?
20.   Als je naar de zon zou rijden aan 55mph (88.5 km/h), na hoeveel jaar zou je dan ongeveer aankomen?
« Laatst bewerkt op: 10-03-2016, 20:30:00 door Robbieazerty »

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #6 Gepost op: 10-03-2016, 19:11:33 »
Ik moet eerlijk bekennen dat de uitleg van dit spel me echt te moeilijk is xD
Lomperik..

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #7 Gepost op: 10-03-2016, 19:18:02 »
Het is een simpel gezelschapsspelletje voor met het gezin en de kindjes te spelen. ;) Alleen moeilijk via internet uit te leggen. Dus:

Voor wie de spelregels van het spel op een andere manier wil lezen: Ziehier de officiële spelregels van Wits & Wagers.

Of ook:


In't kort:
- Beantwoord eerst de 20 vragen maar gewoon, zonder opzoeken.
- Dan post ik alle antwoorden van de eerste 10 vragen en moeten jullie wedden welk antwoord juist is of het dichtste bij zit. Je mag een chip op 2 verschillende antwoorden zetten, of volop 2 chips op één antwoord zetten. OF niets inzetten, mag ook. Maar dat zou stom zijn, want in de eerste ronde kan je niets verliezen.
- De persoon van het winnende antwoord krijgt 3 chips erbij.
- Iedereen die op dat winnende antwoord had gewed, krijgt ook chips (afhankelijk van waar in de ranking het winnende antwoord ligt)
- We doen dit meteen voor de eerste 10 vragen tegelijk. Dus na de eerste ronde zijn er al 10 vragen behandeld en heeft iedereen een aantal chips.
- Dan begint ronde 2, die identiek is, behalve: we doen maar 5 vragen tegelijk en je mag je gewonnen chips ook inzetten, maar nog steeds maximum op 2 verschillende antwoorden gokken. Als je fout gokt, ben je alle ingezette chips kwijt, op één na (je hoofdchip die je nooit kwijt kan raken. Dus je blijft minimum met 2 chips en kan dus nooit al je chips kwijt raken)
- Daarna begint ronde 3, ook met 5 vragen tegelijk en dezelfde regels als ronde 2.
- Dan is het afgelopen en degene met de meeste chips is de winnaar!  ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 10-03-2016, 19:24:38 door Robbieazerty »

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #8 Gepost op: 10-03-2016, 19:19:47 »
Ik ga dat dadelijk eens bekijken!
In de uitleg staat wel dat je de eerste ronde maar met 2 hoofdchips mag spelen op de eerste 10 vragen, maar we moeten 20 vragen meteen opsturen. Hoe moet dat dan? :)

Ocharme  die kindjes als ze dit moeten snappen Haha, het is wellicht iets dat eens je bezig bent het heel logisch is, maar in uitleg complex :)
Lomperik..

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #9 Gepost op: 10-03-2016, 19:27:01 »
In de uitleg staat wel dat je de eerste ronde maar met 2 hoofdchips mag spelen op de eerste 10 vragen, maar we moeten 20 vragen meteen opsturen. Hoe moet dat dan? :)

Nou, je beantwoordt 20 vragen. En de eerste 10 daarvan zijn voor de eerste ronde. De volgende 5 (vraag 11 t/m 15) voor ronde 2 en de laatste 5 (16 t/m 20) voor ronde 3.
Je moet ze gewoon nu allemaal al beantwoorden zodat dat al achter de rug is en we niet elke ronde eerst 24 uur tijd moeten geven om vragen te beantwoorden en daarna nog eens 24 uur om te wedden etc. Door alle 20 vragen eerst op te lossen, winnen we tijd. That's all. ;)

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #10 Gepost op: 10-03-2016, 19:29:14 »
Wordt bij vraag 7 echt een straat bedoeld, zoals bijvoorbeeld de Amsterdamse Straatweg? of wordt een weg zoals Route 66 ook bedoeld als straat?
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #11 Gepost op: 10-03-2016, 19:31:36 »
Tof spel zeg! Lastige vragen wel.En wat een dessert in die spoiler!
Keep calm and eat chocolates!

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #12 Gepost op: 10-03-2016, 19:34:52 »
Tof spel zeg! Lastige vragen wel.En wat een dessert in die spoiler!

Daar kunnen we met heel het forum van eten :D Nuja toch alvast dit board  ::rofl::
Lomperik..

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #13 Gepost op: 10-03-2016, 19:37:23 »
20.   Als je naar de zon zou rijden aan 55mph (88.5 km/h), na hoeveel jaar zou je dan ongeveer aankomen?

Die zou ik gewoon even uitrekenen ::hypocriet::

Altijd al geweten dat kennis hoe ver de zon staat ooit nog eens van pas zou komen in m'n leven ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #14 Gepost op: 10-03-2016, 19:47:22 »
Wat een onmogelijke vragen..... Succes kandidaten  ::zwaai::
Wit is ook een kleur!

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #15 Gepost op: 10-03-2016, 19:49:51 »
Ik vraag me wel af hoe ze een tunnel in een pc-spel ooit in meters kunnen meten. Toch hoogstens in pixels?  ::rofl::
Lomperik..

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #16 Gepost op: 10-03-2016, 20:27:20 »
De vragen horen redelijk open te zijn, want als de helft van de mensheid het juiste antwoord weet, is er geen reden om te  wedden, want dan liggen er al drie dezelfde juiste antwoorden. Het is vooral goed inschatten. ;)

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #17 Gepost op: 10-03-2016, 20:36:36 »
Ik heb 2 vragen ontvangen:
- is het niet 100g ipv 100mg M&M's? -> inderdaad, sorry! Is intussen aangepast.
- Mag je de laatste vraag berekenen? Ja, maar je mag de afstand niet opzoeken. Je moet het berekenen met je parate kennis.

En een opmerking:
Welk nut heeft het om achteraf op andermans antwoord te wedden, je zou toch denken dat je eigen antwoord goed is?
Ja, maar als er bvb twee antwoorden dicht bij elkaar liggen (dat van jou en van een ander) kan je op allebei inzetten, om meer kans te hebben te winnen. OF als je ziet dat de rest tussen 1 en 10 gegokt heeft en jij als enige 4000, dan kan je wel eens aan het twijfelen gaan over je eigen antwoord. ;)
Vandaar dat de vragen ook redelijk onvoorspelbaar zijn.

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #18 Gepost op: 10-03-2016, 22:11:53 »
Wordt bij vraag 7 echt een straat bedoeld, zoals bijvoorbeeld de Amsterdamse Straatweg? of wordt een weg zoals Route 66 ook bedoeld als straat?
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Online Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [DG] 6. KWARTFINALE - Weten en Wedden
« Reactie #19 Gepost op: 11-03-2016, 10:50:26 »
Een echte straat straat. Zoals de Kerkstraat. Of Frankrijklei. Of Tijl en Nelestraat. Zo'n straten. :)