Auteur Topic: [Winnaar] Ruben Hein  (gelezen 129314 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #140 Gepost op: 30-01-2018, 17:56:46 »
volgens mij zit jij elk jaar op een mol die het niet is. Zoals vorig jaar met Jochem, zelfs in de finale nog.
Volgens mij is dat echt op geen enkele manier relevant. (Sterker nog, ik vind het een ad hominem.)

(Dat wou ik even zeggen omdat ik vind dat het beter is dat iemand anders voor Avogadro opkomt, dan dat hij/zij zichzelf moet verdedigen)

Daarnaast heeft Avo gewoon gelijk. Puur vanuit Follow the Money geredeneerd is 50 euro niet binnenhalen beter dan 50 euro wel binnenhalen. Klopt.

Daarop gaan roepen dat iemand het vorige keer "ook" fout had, ontkracht dat punt helemaal niet. Wat wèl een terechte tegen-inbreng zou kunnen zijn, is zeggen dat de rol van de mol meer vereist dan het followen van de money. Immers, als je door nú 50 euro te vermollen, jezelf verdachter maakt, waardoor het een aflevering verder moeilijker wordt om 1000 euro te vermollen, dan snij je jezelf in de vingers als mol. Dáárom vind ik het geen sterke molactie van Ruben.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #141 Gepost op: 30-01-2018, 18:08:14 »
Heeft Ruben nou serieus als enige deelnemer nog geen scherm gezien?  ::)

edit: dit klopt niet. Bedankt voor de correctie Newbie2!
« Laatst bewerkt op: 2-02-2018, 13:27:37 door Amethyst »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #142 Gepost op: 1-02-2018, 10:59:25 »
Wat mij opvalt is dat Ruben nog steeds zo goed als onzichtbaar is. Hoe kan het dat we van deze kandidaat nog steeds zo weinig hebben gezien? Ik sprak laatst iemand die Ruben wel min of meer kent (vaker heeft ontmoet via vrienden van vrienden). Zij gaf aan dat de Ruben die nu op beeld is totaal anders is dan de Ruben die zij kent. Hij lijkt heel gereserveerd te zijn, veel minder spontaan dan 'normaal'. Vooral zijn gedrag bij de Rode Lijn vond ze erg gespeeld, zoals hij zich met ademhalingsoefeningen tot rust probeerde te krijgen (daarmee kun je ook juist stress opwekken bij jezelf!). Hij lijkt ook totaal niet te passen bij zijn eigen introductiefilmpje. Ruben presenteert zich hierbij als daredevill 'kom maar op met die spannende opdrachten'. We hebben hem nog niets spannends zien doen. Bij de parachute-opdracht was het als kandidaat ook niet duidelijk, maar hij durfde ook niet in de 'groep zonder claustrofobie' te gaan en ook durfde hij niet over de rode draad te abseilen. Zelf viel Ruben mij in de eerste aflevering op, vooral zijn inmiddels legendarische opmerking 'Wij zijn niet in Kiev, vriend' viel mij op (geen idee waarom maar ik kreeg meteen molkriebels bij dat moment). Ook vind ik het bijzonder dat meerdere oud-kandidaten op Ruben zeggen te zitten, maar dat hij desondanks niet verdacht wordt hier op het forum. Is dat omdat hij de mol niet is of juist omdat hij voor een opvallende strategie heeft gekozen? Ik houd hem scherp in de gaten in ieder geval!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #143 Gepost op: 1-02-2018, 11:24:58 »
Hoe dan wel?

Gewoon als feit. Ik zie een patroon waarin jij bijna altijd op een mol zit die hier niet zo verdacht is en het uiteindelijk ook niet blijkt te zijn. Dat vind ik wel relevant om mee te nemen, want dan zal jou verdachte het wel niet zijn, kun je daar zelf niet om lachen dan?

Follow-the-money betekent volgens mij voor de Mol om geld uit de pot spelen, ook al is het maar een "klein" bedrag (een week boodschappen voor veel mensen). Is dat nou zo vreemd?


Nee, dat klopt, maar there is more to it. Hij is expres in de laagste gaan zitten om te verkennen, dus dat die auto ingeklemd zou worden hadden ze al ingecalculeerd. En volgens follow-the-money heeft Olcay het hier slechter gedaan. Ook overall staat Ruben niet bovenaan qua follow-the-money.

Volgens mij is dat echt op geen enkele manier relevant. (Sterker nog, ik vind het een ad hominem.)

(Dat wou ik even zeggen omdat ik vind dat het beter is dat iemand anders voor Avogadro opkomt, dan dat hij/zij zichzelf moet verdedigen)

Ik vind van wel. En ik zeg nergens dat het zijn punt ontkracht. Het was gewoon een opmerking tussendoor ;)

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #144 Gepost op: 1-02-2018, 11:42:40 »
Net terug gekeken. De opdracht op de markt.

Ruben wijst-vind 2x de goede persoon aan op de foto.



Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #145 Gepost op: 1-02-2018, 12:05:43 »

... , maar hij durfde ook niet in de 'groep zonder claustrofobie' te gaan  ...


Ruben had zich wel aangemeld bij de tunnelgangers, maar werd later ingeruild door Loes.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #146 Gepost op: 1-02-2018, 12:17:32 »
Ook overall staat Ruben niet bovenaan qua follow-the-money.

Daar verschillen we van mening in wat follow-the-money betekent. Ik ben daar relatief is, jij kennelijk absoluut. Bij een opdracht van 500 euro of een opdracht van 5000 euro maak ik weinig een punt van de bedragen. De instelling van de Mol blijft om de pot drukken; dat betekent follow-the-money volgens mij.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #147 Gepost op: 1-02-2018, 13:40:49 »
Heeft Ruben nou serieus als enige deelnemer nog geen scherm gezien?  ::)

Of zou dat eruit zijn geknipt omdat zijn acteerwerk op dat moment niet denderend was als mol? Zo niet en hij is toch de mol dan geeft dat toch te denken. Moet je nagaan als er volgende week nog een groepsvrijstelling komt.  ::rofl::

Klopt niet hoor, Ruben was bij deze aflevering de eerste die een groen scherm te zien kreeg. En zoals steeds tot nu toe, niets aan te merken op zijn mogelijk acteerwerk. Wat dat betreft vind ik hem, als hij de mol is, veel meer naturel overkomen dan Thomas vorig jaar. Een genoegen om naar te kijken. Als hij kandidaat is, zou ik hem een stuk saaier vinden.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #148 Gepost op: 2-02-2018, 06:56:48 »
1.1. Een verhaal apart
Ruben heeft voortdurend de telefoon in handen, en is de hele opdracht door aan het tijdrekken behalve als succes niet meer kan worden afgewend. Het begint al als Olcay de kandidatenenvelop wil openmaken. “Wacht”. Hij wil eerst de opdrachtenvelop openmaken, en het initiatief dus niet aan Olcay geven. Geeft die envelop de hele opdracht door niet meer uit handen, dus het zelf vinden van M18 kunnen ze wel vergeten. Bij het oplossen van de staafjespuzzel lijkt Ruben goed bezig, maar hij legt het rondje van de puzzel op Almaty. En dan krijg je de oplossing niet. Tegen Stine en Emilio, die vragen om een aanwijzing: “Ik ga jullie meteen even onderbreken. Die ijzeren dingetjes hebben iets met die stad te maken”. Die stad? Waarom zegt hij niet de stad, of Almaty? Het verklappen van de plottwist nog even uitstellen? Bovendien klopt het niet, het heeft iets met de landenkaart te maken, niet met de stad. We krijgen in een ander beeld de indruk dat Bella en Simone erg blij zijn met de info van Ruben, maar hij zegt alleen maar dat er een rondje mee gemaakt kan worden. Pas veel later ontdekken Bella en Simone zelf dat ze niet op de stadskant moeten zijn, maar op de landenkant, en dan vinden ze de oplossing vrij snel. Olcay vindt de aanwijzingen achterop de kandidaten kaarten, en geeft die info door. Ruben wil de telefoon niet aannemen. Die bellen we zo terug. Pas als ze weg zijn: “zijn jullie er nog?”. Olcay: “Ik heb wel het idee dat we hier weg moeten, jij niet?” Ze wil met de aanwijzingen de stad inscheuren. Onduidelijk op wiens initiatief gaan ze op zoek naar de locatie waar geld te vinden is. Jean-Marc geeft de oplossing van de staafjespuzzel door,  en vraagt hulp terug, maar Ruben en Olcay moeten de taxi uit. Ruben: “Bel je zo terug”. Eenmaal op de locatie rent Ruben vooruit om het geld te vinden, dat op de trappen staat en niet meer te missen is. Bellen Art vervolgens voor 1.000 euro. Krijgen de code door: M18. Gaan eerst nog naar een ander park, dan pas naar het park waar de locatie van de kluis is. Olcay komt op het idee dat de code TBILISI moet zijn. Ruben gaat er in mee.

Ruben zal liever gewild hebben dat ze het geld niet hadden gevonden, maar ik vermoed dat Olcay het getreuzel van Ruben zat was en gewoon een aanwijzing gepakt heeft en gezegd: en nu gaan we op pad. Het vinden van geld heeft ook een voordeel: ze zullen beiden nu niet snel verdacht worden, omdat ze de enigen zijn die geld inbrengen. En de pot staat desondanks op -3.000 euro. Goeie start voor de mol.

Hints die al eerder op het forum zijn opgemerkt:
– op 2’56 kun je horen, als Ruben voor de TV staat: “Zou dit de mol zijn?”
– Ze zitten in café Ficelle. Ficelle kan betekenen: snaar.
– De handen op het raam achter Simone en Bella. Die kunnen natuurlijk heel goed verwijzen naar een pianist.
– De kapotte lamp boven Ruben bij ontmoeting met Art in de kathedraal met er bovenop een kruis.

En dan viel me dit nog op. Op 6’37 is het allereerste wat Ruben zegt als ze buiten zijn en de opdracht begint: “Daar is de zebra!”. De zebra? Waarom niet gewoon “daar is een zebrapad”? Ruben draagt zijn gestreepte shirt. Overigens net als Loes, Simone, en Bella (in de biecht), Art (in Tblisi) en deze dame tussen een paar verklede mannen (zie foto).
« Laatst bewerkt op: 3-02-2018, 16:17:09 door Newbie2 »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #149 Gepost op: 2-02-2018, 13:19:30 »
Hier een kijk op aflevering 2 vanuit de Ruben-tunnel ::zwaai::. Commentaar en aanvullingen zijn uiteraard van harte welkom.

2.1. Wisselgeld
Ruben heeft een porto. Als het groepje Jan heeft gewisseld, zegt Jan: “kom geld halen”. Zo haal je foto’s en het geld uit elkaar, misschien niet zo slim dus, maar Ruben gaat er meteen op in. Bella over de porto: jullie komen terug naar Art, toch? Maar Rubens porto doet het dan niet meer. Simone neemt de porto over van Ruben, die er bij haar vervolgens op aandringt door te geven dat ze moeten verzamelen. Dat betekent, zoals anderen ook biechten, tijdverlies. Nu lijkt het of Simone daarop aandrong, maar het was Ruben die het haar influisterde. Jean-Marc vindt de vrouw met het vest, maar Ruben die niet in zijn groepje zit heeft de foto. Dus er kan niet meteen gewisseld worden. Als Loes en Simone al bij de man met de popcorn staan, lijkt Ruben zich te haasten zich het succesje toe te eigenen door voor de camera uit te zeggen “Dit is hem”. Maar Loes en Simone hadden haar zo te zien al gevonden. Dan op zoek naar de vrouw met luipaard-print voor de tientjes: “dit is hem, dit is hem”. Blijkt niet zo te zijn. Later wordt de vrouw die het wel is eerst voorbijgelopen. Ruben: “t Is haar toch!” Onduidelijk of hij ook hier het succesje weer wegkaapt voor de neus van iemand anders. Bella beschuldigt in haar biecht Ruben van het niet vastpinnen van briefjes, waardoor ze wegwaaien. Lijkt me dat anderen dat ook deden, en dat Ruben daar niet alleen verantwoordelijk voor was. Al met al toch wat verdachte dingetjes, maar wellicht heeft de mol omdat er maar 1.000 euro te verdienen was gewoon redelijk zijn best gedaan in ruil voor goodwill. Het was tenslotte de eerste groepsopdracht. 860 euro is toch nog binnen.

2.2. Aanschuiven
Opvallend hier is dat Ruben de hele opdracht door niet van zijn plaats lijkt te gaan. Hij wordt ook maar 1x genoemd in de SMS-jes (het eerste SMS-je: Ruben mag niet naast Olcay zitten). Hij kan dus als hij de mol is rustig blijven zitten en observeren of iedereen goed zit. Omdat hij in een loge voor 3 zit, kan hij ook 2 kandidaten beïnvloeden i.p.v. 1. Bella biecht bij de komst van Ron dat Ruben “als een haas opstond om naar buiten te rennen”, en dat ze hem naar beneden moest trekken. Dat blijkt niet uit de beelden. Hij staat op, maar blijft vervolgens op de telefoon kijken. Ron is eruit, en de 2.000 euro is niet gehaald.

2.3. Opscheppen
Ruben gaat mee in het idee van Jan, en zit op een grote graafmachine. Jan geeft aan last te hebben van sporen die Ruben trekt. Maar even later zegt hij toch: “lekker bezig, Ruben”. Het opvallendste moment hier is wanneer Ruben Jan overrulet. Jan: “Emilio en Stine, jullie rijden om naar Olcay”. Ruben: “Nee, stop. Blijven waar je staat. Bella en Loes naar Olcay. Hier 3 kleine wagentjes, en daar 2 kleine wagentjes”. Rare ideeën volgens Jan. Ruben staat daarom hoog op zijn lijstje als mogelijke mol. Emilio en Stine gaan toch naar Olcay, het idee van Jan dus. Pas daarna komt het shot van Stine en Emilio die zeggen aan het eind van de grindberg niet zinvol bezig te zijn. Jan: terug naar je oude positie. Wenkbrauwen omhoog van Emilio. Maar hier is veel geknipt, en mogelijk is het klaagshot van Emilio en Stine al gemaakt voordat Jan hen naar Olcay stuurt. In dat geval is Ruben ineens verdacht omdat hij Jan overrulet. Voor de kijker moeilijk in te schatten wiens idee hier nu beter was. Ruben lijkt niet zo blij te zijn als de anderen wanneer Art 29.60 m. naar boven afrondt. 30 meter. 1.500 van de 3.000 euro is binnen. Hij houdt zijn hand voor gezicht. Ook probeert hij de pluim van de rest voor Jan naar beneden te praten (“ik ben benieuwd hoe het was gegaan als het nog gestructureerder was”).

Bij de test wordt Ruben verdacht door Olcay (vr 3: de mol zat in een graafmachine met rupsbanden, Jan of Ruben dus, maar Jan kreeg juist een grote pluim van de groep). Ze spreidt wel. Ook Jan verdenkt Ruben. Noemt hem verdienstelijk tijdens de graafopdracht (ondanks de rare ideeën blijkbaar) maar zou tijdens de marktopdracht rare dingen hebben gedaan (die wij mogelijk niet hebben gezien?). Ruben zelf spreidt op 5: Emilio, Stine, Olcay, Simone en Loes. Niemand krijgt zijn scherm te zien.

Mogelijke hints:
– De kandidaten verblijven in het Rooms Hotel (RH)
– 06 op de graafmachine is de geboortemaand Ruben (niet zo bijzonder, maar toch maar vermeld)
– In de bibliotheek ligt een dode wesp bij de R van het woord ROM. Lees je vanaf de kijker dan staat er MO R. Mol Ruben?

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #150 Gepost op: 2-02-2018, 13:42:13 »
Mooie overzichtjes Newbie. Eigenlijk niet veel nieuws voor mij, maar wel fijn om het allemaal op een rijtje te zien!

Misschien nog een toevoeging bij opdracht 2.3: Ruben die in het laatste shot nog wat zand toevoegt aan de grote berg.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #151 Gepost op: 2-02-2018, 14:20:33 »
Wat een mooie overzichten! Ik let zelf ook extra op Ruben, omdat ik hem toch wel rare dingen zie doen en ik hem nog steeds enorm onzichtbaar vind. Plus een belangrijk argument voor mij is dat Ruben zich volgens mensen die hem kennen anders gedraagt dan normaal (al vaker een teken geweest dat iemand de mol is). Ik ben heel benieuwd naar je verslagen van de volgende afleveringen!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #152 Gepost op: 2-02-2018, 14:58:06 »
Hier een kijk op aflevering 2 vanuit de Ruben-tunnel ::zwaai::. Commentaar en aanvullingen zijn uiteraard van harte welkom.

– In de bibliotheek ligt een dode wesp bij de R van het woord ROM. Lees je vanaf de kijker dan staat er MO R. Mol Ruben?

Google eens op wesprom. Doet je dat ergens aan denken?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #153 Gepost op: 2-02-2018, 15:01:01 »
Overigens net als Loes, Simone, en Bella (in de biecht), en deze dame tussen een paar verklede mannen (zie foto).

Art ook! (Hi hi: zwart-wit of de kleur van je hart (hartenboer & I love Tbilisi); voor Ruben die van de toetsen van de piano = de kleur van je Art).
« Laatst bewerkt op: 2-02-2018, 15:03:42 door Avogadro »

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #154 Gepost op: 2-02-2018, 15:06:15 »
Ruben staat onderaan mijn lijstje, maar ik vond dit toch allemaal wel heel mooi gevonden ::ok::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #155 Gepost op: 2-02-2018, 15:07:56 »
@Naty: is me niet opgevallen? Als dat inderdaad zo is, zet ik het erbij! Nog een keertje terugkijken dan maar :).

@joligmolletje: ga ik morgen zeker doen! (Ik zit met een tijdverschil van 7 uur).

@Avogadro: had Art zijn streepjes shirt ook al in de eerste aflevering aan, of later pas? Ik dacht later pas. Harten boer verscheen inderdaad ook al in beeld voor Ruben (en Loes) in afl. 3, ik had hem zelf uitgelegd als "houdt van jazz".

Voor wie zich misschien afvraagt vanwaar deze aandacht voor Ruben, zie uitleg van de zebrahint in het afleveringen topic. Ongeveer vanaf hier.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #156 Gepost op: 2-02-2018, 15:11:32 »
@Avogadro: had Art zijn streepjes shirt ook al in de eerste aflevering aan, of later pas?

Aan het eind bij de samenkomst in Tbilisi.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #157 Gepost op: 2-02-2018, 15:12:52 »
Aan het eind bij de samenkomst in Tbilisi.

Ah! ::ok:: Schema even bijwerken morgen, dus.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #158 Gepost op: 2-02-2018, 16:39:24 »
Schema even bijwerken morgen, dus.

Overigens de kleur van Rubens hart is niet wit, is niet zwart, is niet zwart-wit, maar blauw. De kleur van zijn art is zwart-wit. De kleur van zijn hart is blauw.

En hij heeft een T-shirt met zwarte strepen. En ook nog eentje met (donker)blauwe.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2018, 17:54:16 door Avogadro »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #159 Gepost op: 3-02-2018, 07:03:59 »
Aflevering 3

3.1. Tijd is geld
Ruben zit in een auto van 50 euro. Wordt hij al zo verdacht dat hij daarin is gezet? Hij zit wel alleen, dus kan niet in de gaten gehouden worden. Al gauw heeft hij een rode auto achter zich en ziet hij schapen voor zich. Via de porto: “Jongens let op schapen. Ik ben nu ingesloten door schapen en een rood autootje”. En even later: “Ik heb nu twee rode auto’s achter me aan, helemaal aan de buitenkant van het dorp”. We zien er maar één in beeld. Moeten de anderen denken dat hij twee rode auto’s bezig houdt en zich meer naar het midden begeven? Ruben gaat uiteindelijk af voor een wegafzetting. Hij is tot het eind van de opdracht niet meer te zien. Ook zijn auto staat niet aan de finish, i.t.t. die van 750 euro van Olcay en Bella. Is het mogelijk dat Ruben is overgestapt in een van de rode auto’s die Olcay en Bella klem reden? Die was het meeste waard (1.500 euro), meer dan de verdubbelaar (max. 1.000 euro, als de 750 euro eenmaal uit het spel was). Er is 900 van de 2.500 euro verdiend.

3.2. Kwestie van vertrouwen
Ruben vertelt zo te zien de waarheid over wat er in zijn bakjes ligt: de eerste drie items kloppen met zijn biecht. -500, -250, zwarte vrijstelling, 750. De zwarte vrijstelling zien we in beeld. Advies van Ruben aan Emilio: niet weggeven, de kans is groot op mingeld of de zwarte vrijstelling. Met de waarheid lijken te vertellen komt hij bij de kijker betrouwbaar over, en dat is voor de mol (en het programma) natuurlijk prima. Als de anderen je niet geloven, dan kiezen ze allicht alsnog je rij. Emilio en Ruben kiezen voor de kant van Loes, en pakken 500 en -500 euro, totaal 0 euro. Terwijl Loes het over 2x500 had. Loes heeft dus de waarheid niet gesproken, of zich vergist. Loes en Bella kiezen niet de kant van Ruben maar die van Emilio. 
Er gaat 1.250 euro uit de pot. Wat Ruben en Emilio gepakt hebben (0 euro) is beter dan het gemiddelde. Een tikje vreemd vanuit mijn Ruben-tunnel, want hij had ook wel weg kunnen komen met een minbedrag. Maar hij kon natuurlijk niet alleen beslissen, Emilio liep mee. Ik houd het erop dat de mol zich koest heeft gehouden, en gekozen heeft voor vertrouwen.

3.3. Molcast
Ruben meldt zich niet aan voor de dapperen. Nadat op de grond is besloten de vragen op te delen, wijst Ruben ze toe: geschiedenis (hijzelf), sport (Emilio). “Ok, laten we dan ook in deze volgorde gaan staan”. Hij staat aan de buitenkant. Rond 43’55 is te zien dat Ruben verreweg de meeste kaartjes heeft bemachtigd: zijn kant van de tafel ligt helemaal vol. Terwijl bij de anderen grote gaten te zien zijn. Dus Ruben heeft een goede uitgangspositie veroverd: de meeste gelegenheid om vragen niet, of fout, te beantwoorden. De eerste communicatie met Loes verloopt soepel. “Loes, hier Ruben voor jou, hoor je mij?" Loes ontspannen: “Hee Ruben ik hoor je… ik moet even de podcast aan doen”. We horen Ruben geen specifieke vragen stellen, i.t.t. de anderen die er een janboel van maken. Ruben: “Loes, kun je me ìets vertellen?”. Loes: “1997 bij Ajax, 2005 bij AZ”. En Ruben staat al keurig bij sport, gewisseld met Emilio. Verderop in de opdracht staat Ruben op de plek van Stine. Vlak voor het landen van Jan staat hij op de plek van Olcay te schrijven. Hij heeft dus op alle vier plekken gestaan. De anderen zijn ook wel van plaats verwisseld maar hebben op niet meer dan twee plekken gestaan. 18 van de 40 vragen zijn uiteindelijk goed beantwoord.
Het feit dat hij zo'n mooie uitgangspositie had met de meeste kaartjes, en als enige op alle vier plekken heeft gestaan, maakt Ruben voor mij hier verdachter dan de anderen. Mooi meegenomen: door zich niet aan te melden voor de dapperen zet hij zijn geloofwaardigheid voor de volgende aflevering, als hij de zipline niet aandurft, niet op het spel.

Bij de test verdenkt Ruben Simone, en wordt op zijn beurt verdacht door Simone en Olcay. Simone spreidt ook op Jan en Stine. Olcay klikt Ruben aan bij vr. 20. Ze heeft Rubens naam niet genoemd in de test van afl. 2, maar er kan worden afgeleid dat ze toen ook al op Ruben zat. Die ze bovendien als enige van dichtbij heeft meegemaakt in afl. 1. Is Olcay al zo zeker van haar zaak dat ze haar zwarte vrijstelling niet nodig denkt te hebben?

Mogelijke hints:
– Art heeft het over een tweedeling in de groep: de wolven versus de schapen. Ruben wordt ingesloten door schapen, en gaat af. Dat roept ook associaties op met het spelletje “Wolf en schapen”, dat op een dam- of schaakbord kan worden gespeeld.
– Richtingaanwijzer op 15’54: ook in een klein dorpje op het platteland blijkt een Rooms Hotel (RH) te zijn. Eronder nog een opvallende, die er op zou kunnen wijzen dat de bordjes met opzet zijn opgehangen: casino.
- Er komt bij Ruben en een harten boer (J) in beeld. "je hart"? Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart-wit, maar in de kleur van... Of gewoon simpel maar even muzikaal: "houdt van jazz".
« Laatst bewerkt op: 3-02-2018, 16:14:08 door Newbie2 »