Auteur Topic: [Winnaar] Ruben Hein  (gelezen 129393 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #160 Gepost op: 3-02-2018, 10:36:40 »
Newbie2's laatste post kort samengevat heeft Ruben in opdracht 3.1 alleen goed kunnen mollen als je in een onwaarschijnlijke molactie gelooft (maar akkoord: bijna niemand lijkt hier goed te hebben gemold), heeft hij zich in 3.2 onnodig ingehouden als Mol, en had hij in 3.3 een goede (mol)positie maar weten we niet wat ie daarmee gedaan heeft.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #161 Gepost op: 3-02-2018, 12:42:03 »
In de bibliotheek ligt een dode wesp bij de R van het woord ROM. Lees je vanaf de kijker dan staat er MO R. Mol Ruben?

Ik lees dit meer als: Ruben is de mol niet. Er ligt een dode wesp, wiens schaduw het cijfer 8 weergeeft. Ruben die er in aflevering 8 uitvliegt als een ‘doodssteek’ van de mol? De R kan natuurlijk ook nooit de L voorstellen.

De makers konden dat van tevoren natuurlijk niet weten, maar in de montage achteraf was het wel leuk ‘verwijzingsmateriaal’. Ik hoop het niet, want ik vind Ruben echt super leuk en hoop hem in de finale te zien.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #162 Gepost op: 3-02-2018, 13:56:19 »
Aflevering 4

4.1. Tunnelvisie
Ruben steekt zijn hand op als Art mensen zonder claustrofobie zoekt, maar als Loes wil ruilen doet hij dat. In de bovengrondse groep haast hij zich de telefoon in ontvangst te nemen van Art. Maar al gauw heeft Jan, die meer vertrouwen van de groep geniet, de telefoon in handen. Ruben plaatst zo nu en dan een terloopse maar wel sturende opmerking. Als ze verkeerd lopen (2e keer naar rechts) zegt Jan: “Jongens, dat is wel een tunnel hè”. Simone: “Ja, da’s waar”. Ruben: “Nee, dat is hem niet”. Verder hobbelt hij er rustig achter aan. Samen met Simone loopt hij al een verkeerde kant op, als Olcay de man met schild en zwaard ziet.
In de tweede helft van de opdracht wordt Ruben opeens een stuk actiever. Bij de TBC bank richting de 3e straat rechts neemt hij de leiding. Vervolgens, als ze bij de sterren al verkeerd zijn gegaan: “Even tempo maken”. Op het laatst is het duidelijk dat ze helemaal verkeerd zitten, en de opdracht wordt niet gehaald. Ruben kan dit niet worden aangerekend, maar hij heeft zeker nergens iets in positieve zin bijgedragen.
In het onderonsje achteraf zegt Loes dat ze de indruk heeft dat Jan precies heeft gedaan wat zij zeiden. Ruben haalt alweer Jan naar beneden, maar komt er niet helemaal uit: “Jawel, er was alleen een punt dat we eigenlijk al bijna bij die sterren waren.. die achteraf verkeerd waren overigens... maar dat hij zei: nee, we gaan terug”. Maar dat was dan toch een prima beslissing van Jan? Opvallend dat Ruben steeds wat verdenking naar Jan probeert te schuiven.

4.2. Niets is wat het lijkt
Ruben is als vierde aan de beurt. Hij wil in eerste instantie niet weten wie de mol is. Dan bedenkt hij zich: toch een ja. Hij is bereid om Loes weg te werken. We komen niet te weten of hij kiest voor 5.000 euro voor de pot of een groepsvrijstelling. De mol zou als vierde aan de beurt vrijwel zeker gaan voor het laatste, maar we blijven dus in het ongewisse. In het laatste shot van Ruben lijkt de montage ons willen doen geloven dat hij de dame met de paraplu ziet.
Als Ruben zich moest verkleden om als mol langs de andere kandidaten te gaan, stond hij goed ingepland. Als eerste na de tafelwissel. Verder valt er, net als bij de overige kandidaten, weinig uit af te leiden.

4.3. Rode draad
Loes begint optimistisch: “Dus we gaan allemaal gewoon, eigenlijk!”. Ruben tempert direct het enthousiasme: “Ik ga mijn best doen”. Jan bemoedigt hem: “Ruben, ‘t komt goed”. Ruben laat het daar niet bij, maar richt zich tot de mogelijk zwakste schakel: “Hee Stine, ga jij?”. Stine twijfelt ook. Ruben probeert het als vierde, waarmee hij nog 3 kandidaten achter zich weet. De durfallen heeft hij laten gaan, die schrik je toch niet af. Als een van de eersten het proberen zou ook zijn opgevallen, vanwege zijn twijfels. Maar als hij te laat zou gaan, kon hij weer minder mensen afschrikken, en was de kans groter dat de envelop al naar de overkant was. Dus als hij de mol is: optimaal getimed. Als hij tegen het advies van Jan in over het randje kijkt, gaat hij niet. We zien Rubens rug als hij schokschouderend op zijn knieën zit. Een knap staaltje acteerwerk? De drie anderen zijn zichtbaar ontdaan. Stine besluit meteen om niet te gaan. Als Loes en Simone toch gaan, is Ruben niet meer te zien. Waarschijnlijk aan het bijkomen van de (al dan niet geacteerde) emoties.
Ruben is de enige van de groep die, wellicht, heeft geprobeerd te mollen. Het ging om groot geld (5.000 euro) dus je mag hier van de mol wat verwachten. Waarom deed niemand anders dan iets? Bijvoorbeeld meegaan in de misère van Ruben, om nog meer mensen af te schrikken. Alleen Stine bleef over met Ruben, maar deed dat op een heel passieve manier. Ruben is het meest verdacht hier.

Bij de test zegt Ruben wat in de war te zijn. Hij zat heel erg op Emilio. Hij kruist Simone aan bij vr. 20. Olcay spreidt iets minder dan de vorige keer, op drie kandidaten. Blijkbaar was Ruben toch niet haar enige verdachte. Simone’s belangrijkste mol is Ruben. Maar ze kiest bij vr. 18, welke enveloppe koos de mol, de 6e van links (Jan). Ruben is ook een van de vier verdachten van Emilio, die nog niet weet of hij op alle vier gaat spreiden. Vr.16 : heeft de mol een enveloppe aan de overkant gebracht met de zipline (“ja”), antwoordt hij in elk geval niet op Ruben. Ruben ziet een groen scherm.

Mogelijke hints:
– de zebrahint in de eerste seconden van de aflevering
– het shirt van Ruben heeft dezelfde rode kleur als de zipline (opdr. 3: “Rode Draad”)
« Laatst bewerkt op: 3-02-2018, 16:29:24 door Newbie2 »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #163 Gepost op: 3-02-2018, 18:19:18 »
Newbie, heel veel dank voor al je werk! Heel verhelderend!

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #164 Gepost op: 3-02-2018, 19:35:25 »
4.2. Verder valt er, net als bij de overige kandidaten, weinig uit af te leiden.

Loes (en Emilio) kiest (zo te zien) voor het geld. Simone en Stine (zo ze redeneert) voor de groepsvrijstelling. Bij Olcay (kan ik wel raden), Jan, en Ruben wordt die keuze in het onbekende gelaten.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2018, 19:38:31 door Avogadro »

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #165 Gepost op: 4-02-2018, 01:20:53 »
Ok, zo niet mijn Mol...edoch;

Hij loopt met Loes langs een "Open deur" @35,12; Zie afbeelding.

Begint daarna over dat het echte schaken begonen is...

*Geen idee en wil er niet aan....*




Omnia vincit amor

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #166 Gepost op: 4-02-2018, 01:43:43 »
Ruben, niet mijn mol...

Maar hey, wat zingt hij prachtig!
https://www.youtube.com/watch?v=074NK5w8LsU

Twijfel is het begin van wijsheid

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #167 Gepost op: 4-02-2018, 01:56:44 »
Veel in de biecht...
Prominent aanwezig.
m.i. Veel verdacht gemaakt deesch aflevering.


*zou bijna gaan twijfelen, dus dat doen we niet!*


Omnia vincit amor

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #168 Gepost op: 4-02-2018, 02:14:28 »
Ruben noemde nog even het woord executie die ze nog niet weggestreept hadden waardoor ze dichter bij het goede antwoord hadden kunnen komen. Een mol zou dat soort info achterwege laten.

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #169 Gepost op: 4-02-2018, 03:47:56 »
Ruben noemde nog even het woord executie die ze nog niet weggestreept hadden waardoor ze dichter bij het goede antwoord hadden kunnen komen. Een mol zou dat soort info achterwege laten.

Eens. Goed opgemerkt!

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #170 Gepost op: 4-02-2018, 08:31:26 »
Behalve als het toch al niet zou lukken... ::hypocriet:: Ruben was verder namelijk erg stil bij de woordzoeker: Kan prima zijn dat hij nog even een extra letters heeft doorgestreept of woorden heeft laten zitten.
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #171 Gepost op: 4-02-2018, 11:46:38 »
duidelijk in beeld ( en bij moltalk nog genoemd) ze hebben lang niet alle woorden gevonden en/of doorgestreept dus is t toevoegen van executie al wat minder kandidaats.
als een opdracht toch al mislukt is, kun je als Mol nog best een toegift geven

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #172 Gepost op: 4-02-2018, 12:27:26 »
als een opdracht toch al mislukt is, kun je als Mol nog best een toegift geven

Ja, zo zag ik het ook. Hij gaf niet alleen een toegift, maar ook nog een voorzetje: "streep" of "streept", ik moet het nog terugkijken. Hij had allang in de gaten dat ze er toch niet uit konden komen.

Deze mol acteert echt geniaal hoor, een genoegen om naar te kijken. Zoals hij er ook bij zat, als voorlaatste bij de test. Werkelijk als een dood konijntje! ::rofl::. Jammer dat hij door sommigen al zo sterk verdacht wordt, dat beperkt denk ik wel zijn molacties. Maar het penningmeesterschap mocht hij natuurlijk niet laten lopen. Vervolgens ingezet op Jan 2 jokers, ligt voor de hand (ook als kandidaat overigens). Maar daarna liegen tegen Jan dat hijzelf als Jan had gewonnen niets had gekregen?? Da's een ingewikkelde, maar zou ook best weer eens een tactisch heel slimme zet kunnen zijn van Ruben.
EDIT: Door die leugen en het hele gedoe rond het penningmeesterschap is hij bij het grote publiek wel flink gestegen in de verdenkingen: 22% nu op de Avrotros site. Maar zijn doel zal zijn geweest zich tegenover Jan te profileren als liegende kandidaat. En dat kon natuurlijk niet worden gecamoufleerd in de montage.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2018, 12:47:58 door Newbie2 »

Offline DeniseDus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #173 Gepost op: 4-02-2018, 12:54:47 »
In principe hoeft het niet zo te zijn dat hij liegt. Als Ruben de mol is dan krijgt hij fictief wel een joker, maar hij heeft er niks aan. Ruben krijgt dus niks als Jan over de finish was gekomen.

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #174 Gepost op: 4-02-2018, 13:04:48 »
duidelijk in beeld ( en bij moltalk nog genoemd) ze hebben lang niet alle woorden gevonden en/of doorgestreept dus is t toevoegen van executie al wat minder kandidaats.
als een opdracht toch al mislukt is, kun je als Mol nog best een toegift geven


Ik geloof niet zo in dit soort "toegiften" van de mol.. Doordat de X nog over was in het veld (wat Stine ook nog even benoemde) was het een stuk moeilijker om de zin te raden omdat je je dan automatisch richt op woorden met een X. Nadat ze wisten dat de X niet overbleef door de "toegift" van Ruben, hadden ze de zin best nog goed kunnen gokken als Stine al niet zo gauw kwam met de verkeerde "gok" : Streept de mol woorden weg?. 

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #175 Gepost op: 4-02-2018, 13:15:26 »
In principe hoeft het niet zo te zijn dat hij liegt. Als Ruben de mol is dan krijgt hij fictief wel een joker, maar hij heeft er niks aan. Ruben krijgt dus niks als Jan over de finish was gekomen.

Da's waar. Mooie uitleg. De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe legt Jan deze actie van Ruben uit? Mijn eerste ingeving was dat het Rubens bedoeling moet zijn geweest Jan te laten denken dat hij liegt. Want waarom zou een kandidaat iemand zo maar 2 jokers gunnen. En waarom zou een Mol niet liegen en gewoon zeggen dat hij zelf er iets voor terug heeft gekregen. Dus "moet Ruben wel een liegende kandidaat zijn".

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #176 Gepost op: 4-02-2018, 17:09:54 »
Ik verbaas me er wel over hoeveel kandidaten Ruben verdenken. Natuurlijk zit er ook montage in, maar het is wel bijzonder dat de naam vaak terugkomt
Meer L

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #177 Gepost op: 4-02-2018, 19:09:53 »
Ik verbaas me er wel over hoeveel kandidaten Ruben verdenken. Natuurlijk zit er ook montage in, maar het is wel bijzonder dat de naam vaak terugkomt

Nou ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik verdenk Ruben ook enorm, niet per sé om zijn acties maar omdat hij zich overduidelijk niet gedraagt zoals hij werkelijk is. Of dat inhoudt dat hij de mol is, geen idee, maar hij gedraagt zich op zijn minst niet natuurlijk. Vaak is dat een goed signaal van iemands molschap, dus logisch dat de andere kandidaten hem zo op zijn vel zitten.

Wat er niet natuurlijk is aan zijn gedrag? Hij gedraagt zich erg gespannen en afwachtend, een beetje alsof hij al het overzicht kwijt is en alleen nog maar leuk meehobbelt. Van mensen die hem goed kennen heb ik begrepen dat hij zo normaal gesproken totaal niet is. Dan was hij juist de vrolijke, actieve spring-in-t-veld, die voor alles in is.

Wat mij alleen doet twijfelen is dat hij zó verdacht wordt neergezet in de laatste aflevering, al lijkt dat hier op het forum nog weinig effect te hebben gehad.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #178 Gepost op: 4-02-2018, 20:11:08 »
Ik weet even niet waar ik het moet plaatsen, maar omdat de zebrahint voornamelijk in dit topic voorij komt, zet ik het hier neer.
Een tweet van Jan, je raad het al...met streepjestruien  ::rofl::

Die zebrahint snap ik nog steeds niet helemaal maar ik zou het dan dus eerder linken aan pianotoetsen, i.c.m Ruben
Meer L

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Ruben Hein
« Reactie #179 Gepost op: 4-02-2018, 21:08:24 »
Ruben stuurt aan op het beheren van de pot. Waarom? Hij mag wat beloningen verdelen. En dan? Vanaf dan is zijn invloed nul. Stel dat hij de Mol is... Waarom zou hij het verloop van de opdracht aan enkel kandidaten overlaten?