Auteur Topic: Wetenschapsquiz 2003  (gelezen 10686 keer)

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Wetenschapsquiz 2003
« Gepost op: 24-11-2003, 17:10:57 »
Na een tijdje geen quizen meer in de huiskamer, weer eens een leuke quiz. :)

De Nationale Wetenschapsquiz 2003! Doe mee en laten we hem met z'n allen oplossen. Wat zijn volgens jou de juiste antwoorden? :)

"De Nationale Wetenschapsquiz wordt jaarlijks georganiseerd door de NWO en de VPRO.
Speel de 2003 editie, stuur je antwoorden in en win een mooie prijs! De uiterste datum voor het insturen van de antwoorden is: 8 december 2003."



1.  Waarom drinken wijnkenners liever champagne uit een kristallen glas dan uit een glazen glas?

a.  Kristal laat de champagnekleur beter uitkomen.
b.  Kristal geeft meer bellen.
c.  Kristal klinkt helderder bij het proosten.


2.  Rob staat in een weiland. Wim zweeft ongeveer honderd meter boven hem in een luchtballon. Rob schreeuwt naar Wim. Wim hoort dat luid en duidelijk. Als Wim terugschreeuwt, hoort Rob hem niet. Hoe komt dat?

a.  Op de grond is het warmer dan op honderd meter hoogte. Daardoor kunnen geluidsgolven beter stijgen dan dalen.
b.  Op de grond kunnen geluidsgolven tegen van alles weerkaatsen en elkaar versterken. Rond een ballon speelt dat niet.
c.  Op de grond zijn veel stoorgeluiden, zoals wind die langs de oren stroomt. In een ballon is het windstil.

  
3. Is het waar dat vrouwen beter dan mannen emoties van gezichten kunnen aflezen?

a.  Ja.
b.  Nee, juist mannen kunnen beter emoties aflezen.
c.  Nee, er is geen verschil.


4.  Hoe diep zink je weg in bewegend drijfzand wanneer je er rechtstandig in verzeild raakt?

a.  Tot aan je middel.
b.  Tot aan je kin.
c.  Helemaal.


5.  Kan je hoofdhaar in een nacht grijs worden?

a.  Ja, bij zeer groot verdriet.
b.  Ja, maar alleen bij donkerharigen.
c.  Nee, dat is een fabeltje.


6.  Je staat op een plaat waarop een katrol vastzit. Door de katrol loopt een touw dat met het ene eind vastzit aan het plafond. Je trekt aan het andere eind. Kun je de plaat met jezelf erop omhoog trekken?

a.  Ja, maar dat lukt alleen de allersterksten ter wereld.
b.  Nee, dat is principieel onmogelijk.
c.  Ja, dat lukt de meeste mensen.


7.  Welke prins ruikt het minst naar zweet?

a.  Een prins helemaal gekleed in leer op een bont paard.
b.  Een prins helemaal gekleed in zilver op een zwart paard.
c.  Een prins helemaal gekleed in goud op een wit paard.


8.  Hoe komt het dat je huid gaat rimpelen als je lang in bad hebt gelegen?

a.  Je huid neemt water op en zet uit.
b.  Je huid staat water af en krimpt.
c.  Je huid verliest zout en voedingsstoffen en wordt daardoor slapper.


9.  Je geeft een zetje tegen twee even lange rijen dominostenen. In de ene rij staan de stenen dicht op elkaar. In de andere rij staan de stenen ver uit elkaar. Welke rij is het eerst omgevallen?

a.  De rij met stenen ver uit elkaar.
b.  De rij met stenen dicht op elkaar.
c.  Maakt niet uit.


10.  Hou een strook papier aan een uiteinde vast. Draai het andere uiteinde een halve slag. Plak de uiteinden aan elkaar. Je hebt nu een band van Möbius. Knip de band in de lengte doormidden. Knip het resultaat nogmaals in de lengte doormidden. Wat hou je over?

a.  Vier banden.
b.  Twee banden.
c.  Eén band.

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2003, 17:11:12 »
11.  Kun je tijdens een hittegolf zoals die van afgelopen zomer een spiegelei bakken op het wegdek in de zon?

a.  Nee, dat kan niet.
b.  Ja, dat is geen probleem.
c.  Ja, maar alleen op zwart, glad asfalt.


12.  Waarom beslaat een auto wel tijdens een heldere nacht en niet bij een bewolkte nacht?

a.  Bij een heldere nacht zijn er geen wolken die vocht vasthouden.
b.  De auto staat bij een heldere nacht meer straling af aan het heelal.
c.  Natte lucht daalt bij een heldere nacht en komt dus op de auto neer


13.  Wanneer begint een astronaut in zijn ruimtevaartuig buiten de dampkring te zweven?

a.  Wanneer hij ver genoeg verwijderd is van de aantrekkingskracht van de aarde.
b.  Wanneer zijn ruimtevaartuig precies tussen twee zwaartekrachtvelden hangt.
c.  Wanneer hij de motor van zijn ruimtevaartuig afzet.


14.  Op een tafel staan twee karretjes. Aan elk karretje zit een touw. Elk touw hangt naar beneden via een katrol aan de tafelrand. Aan het ene touw hangt een gewicht van vijf kilogram. Aan het andere touw trekt iemand met een kracht overeenkomend met vijf kilogram. Welk karretje komt sneller op gang?

a.  Het karretje met het hangende gewicht.
b.  Het karretje met de trekkende persoon.
c.  Het maakt niet uit.


15.  Bomen worden niet hoger dan circa 120 meter. Waarom?

a.  Dan wordt het hout van de boom te zwak om het eigen gewicht te dragen.
b.  Bomen worden niet hoger dan hun wortels diep zitten en na 120 meter is de grond te ondoordringbaar voor de wortels.
c.  Boven de 120 meter neemt de boom geen kooldioxide op.


16.  Met een steekproef testen we de deelnemers aan de tiende Nationale Wetenschapsquiz op een verboden pepmiddel. Stel dat tien procent van de deelnemers het pepmiddel gebruikt. De test is slechts voor negentig procent zuiver. Eén deelnemer blijkt pep-positief. Hoe groot is de kans dat hij het pepmiddel daadwerkelijk heeft gebruikt?

a.  Minder dan vijftig procent.
b.  Vijftig procent.
c.  Meer dan vijftig procent.


17.  Waarom is sneeuw wit?

a.  Omdat sneeuw alle kleuren absorbeert.
b.  Omdat sneeuw alle kleuren reflecteert.
c.  Omdat watermoleculen wit zijn.


18.  Aan wie danken wij de uitvinding van de lucifer?

a.  Aan een onbekende Chinese monnik die in de achtste eeuw het buskruit ontdekte bij zijn zoektocht naar een levenselixer.
b.  Aan de Duitse alchemist Henning Brand die in de zeventiende eeuw fosfor ontdekte toen hij urine inkookte om goud te maken.
c.  Aan de Zwitserse wetenschapper Friedrich Schönheim die in de negentiende eeuw schietkatoen ontdekte toen hij celluloid wilde maken.


19.  Hoe komt een regenworm een zeer strenge winter door?

a.  Hij houdt diep in de grond een winterslaap.
b.  Hij verpopt zich voordat de vorst invalt.
c.  Hij bevriest en leeft weer op als het warm wordt.


20.  In een emmer water drijft een blokje hout. Je bindt een touw aan het hengsel en slingert de emmer aan het touw rond. Wat gebeurt er met het blokje hout?

a.  Het blokje zakt dieper in het water.
b.  Het blokje komt meer naar boven.
c.  Het blokje blijft op hetzelfde niveau.


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2003, 17:13:38 »
Bedankt om die kwis hier op het forum te zetten. het is alleen zo jammer dat de uitzending niet kan doorgaan omdat de kwis een week te vroeg is gepubliceerd.

Maar ik zal er mijn tanden eens op stukbijten. Voer voor Idefix, en andere puzzelaars? Ongetwijfeld!!!!!

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #3 Gepost op: 25-11-2003, 08:55:25 »
Ok, van twee vargen denk ik dat ik het juiste antwoord weet. :)

8. c
Waarom? Toevallig wist ik dit.

20. b
Waarom? Zelf bedacht: Door roddraaien neemt zwaartekracht toe. Zowel water als blokje worden dus zwaarder. Blokje drijft op water omdat de dichtheid (gram per liter) van het blokje lager is dan de dichtheid van het water.
Zwaartekracht neemt toe -> grammen van water neemt toe en grammen van hout neemt toe. Het volume van water en volume van blokje blijft gelijk. M.a.w. de dichtheden veranderen. Omdat water zwaarder is dan hout, neemt het gewicht van het water relatief gezien meer toe dan het gewicht van het blokje. -> dichtheid water neemt dus meer toe dan dichtheid hout en het blokje komt dus omhoog. :)

Snappie?  ::vergroot::

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #4 Gepost op: 25-11-2003, 09:30:28 »
3 a

Ik heb dit eens ergens gezien of gelezen. Heeft ermee te maken dat vrouwen beide hersenhelften hiervoor gebruiken, en mannen alleen de rechter hersenhelft.
we're back :(

Offline elise is de mol

  • Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #5 Gepost op: 25-11-2003, 15:21:25 »


6.  Je staat op een plaat waarop een katrol vastzit. Door de katrol loopt een touw dat met het ene eind vastzit aan het plafond. Je trekt aan het andere eind. Kun je de plaat met jezelf erop omhoog trekken?

a.  Ja, maar dat lukt alleen de allersterksten ter wereld.
b.  Nee, dat is principieel onmogelijk.
c.  Ja, dat lukt de meeste mensen.

6 is volgens mij c, dat kun je ook in NEMO doen, alleen zit je daar op een stoeltje en trek je jezelf omhoog, maar het principe is hetzelfde. Hoe meer katrollen je gebruikt, hoe makkelijker het is om jezelf op te tillen, en mij lukte het, met een beetje moeite, dus moet het c zijn.
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #6 Gepost op: 25-11-2003, 22:26:03 »
Bij vraag 6 vond ik c zo voor de hand liggen dat ik aan mezelf begon te twijfelen. ::) Maar EIDM heeft me overtuigd. :)


13 c
Omdat zolang de motoren aanstaan de voertuig versneld. (geen vrijving in de ruimte). Bij versnelling zweven de astronauten niet.


Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2003, 22:36:01 »
17.  Waarom is sneeuw wit?

a.  Omdat sneeuw alle kleuren absorbeert. 
b.  Omdat sneeuw alle kleuren reflecteert.
c.  Omdat watermoleculen wit zijn.

;D
« Laatst bewerkt op: 25-11-2003, 22:46:55 door Annuh »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2003, 22:44:33 »
Is het niet B?

Reflecteert?


Ik dacht dat zwart juist geen kleuren weerkaatste, en alles absorbeert. ik geloof dat dat hetzelfde werkt bij warmte op witte en zwarte oppervlaktes. Dit is bijvoorbeeld ook de reden dat ooit bij koelkasten voor de kleur wit werd gekozen. Wit weerkaatst warmte, dus. Maar ik ben er nog niet helemaal over uit: wit is een mengvorm van alle basiskleuren, heb ik ooit eens gehoord, en er is ook een proef, die dat bewees. Het Evoluon in Eindhoven (paradijsje voor jou, Annuh, maar bestaat niet meer als wetenschapsmuseum), daar was een proeven-kelder, daar kon je dat zien. Heb ik trouwens ook mijn boer-wolf-geit-kool-raadseltje vandaan.......)

Zo neem je geen kleuren waar, maar kleurweerkaatsing, zo heb ik het op school, in het ene jaar dat ik naturkunde had (ja, Annuh, ik weet het, dat was in de oudheid  ;D ;D ;D)
« Laatst bewerkt op: 30-11-2003, 17:12:58 door bodejosm43 »

Offline kolko

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #9 Gepost op: 30-11-2003, 17:11:11 »
Ik doe ook mee bij de juniors!

Offline elise is de mol

  • Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #10 Gepost op: 30-11-2003, 17:38:35 »
Ik doe ook mee bij de juniors!

Op tv ???
"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Baziel

  • Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #11 Gepost op: 30-11-2003, 17:57:00 »
1: Om de extra bellen.

Weet ik omdat ik eens in Epernay de kelders van Moët& Chandon bezocht en daar werd dat verteld.
Het had iets te maken met de samenstelling van het kristal tegenover glas,maar exact weet ik het niet meer.

En niets lijkt wat het is...

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #12 Gepost op: 30-11-2003, 18:07:15 »
8 is B dacht ik (heeft met osmotische waarden enzo te maken, iig kan C niet)

14 is B, weet ik bijna zeker want als een gewicht valt is er iets met valversnelling waardoor het karretje steeds sneller gaat. En dus ook langzamer op gang komt.
annuh dee iets met natuurkunde toch? moet die dit soort dingen niet weten?

Offline Baziel

  • Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #13 Gepost op: 30-11-2003, 18:22:53 »
18 A De Chinezen ontdekten het buskruit.Aangezien de samenstelling van buskruit niet veel verschilt van solfer van een lucifer lijkt het me heel waarschijnlijk dat het daar van afgeleid is.
Daarenboven lijken de 2 andere "wetenschappers" mij maar heel rare onderzoeksmethodes te gebruiken.

9 A    Als de domino's dicht bij elkaar staan moeten er heel wat meer stenen staan dan in het rijtje met de stenen ver uit elkaar. Er is dus meer, wat ik zou willen benoemen als "omvaltijd" nodig.
Anderzijds raken de stenen elkaar sneller als ze dicht bij elkaar staan,dus is de "raaktijd" korter dan bij de ver uit elkaar staande stenen. Dit compenseert gedeeltelijk de langere omvaltijd, maar niet volledig.

Geef toe, het klinkt toch goed hé ?
Maar of het juist is, ik zou het echt niet weten...
En niets lijkt wat het is...

Offline Elmar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De verboden vrucht
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #14 Gepost op: 30-11-2003, 18:30:12 »
Citaat
14 is B, weet ik bijna zeker want als een gewicht valt is er iets met valversnelling waardoor het karretje steeds sneller gaat. En dus ook langzamer op gang komt.
Maar als je met de hand even hard aan het touwtje trekt als het gewichtje (als dat al zou kunnen irl), dan is er geen verschil. Bij beide gevallen trekt er een kracht van +/- 50 Newton aan het karretje en omdat de karretjes identiek zijn, zullen ze evenveel wrijvingskracht hebben. Beide karretjes komen dus evensnel op gang.


(BTW: de enige manier waarop je ergens met een constante waarde aan kunt trekken is mbv een gewichtje...)
Banaan is geel... Banaan is krom... Banaan is lekker...

Offline Elmar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De verboden vrucht
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #15 Gepost op: 30-11-2003, 18:33:07 »
20. b
Waarom? Zelf bedacht: Door roddraaien neemt zwaartekracht toe. Zowel water als blokje worden dus zwaarder. Blokje drijft op water omdat de dichtheid (gram per liter) van het blokje lager is dan de dichtheid van het water.
Zwaartekracht neemt toe -> grammen van water neemt toe en grammen van hout neemt toe. Het volume van water en volume van blokje blijft gelijk. M.a.w. de dichtheden veranderen. Omdat water zwaarder is dan hout, neemt het gewicht van het water relatief gezien meer toe dan het gewicht van het blokje. -> dichtheid water neemt dus meer toe dan dichtheid hout en het blokje komt dus omhoog. :)
Volgens mij is dit niet juist. Als je de emmer ronddraait verandert de dichtheid niet. Dit is zelfs onmogelijk. Als je het blokje gewoon onderduwt met de hand wordt het blokje ook niet zwaarder, maar werkt er een grotere kracht richting de bodem van de emmer. Als je de emmer gaat ronddraaien zullen zowel het water als het blokje een grotere kracht richting de bodem van de emmer krijgen, maar de weerstand van het water t.o.v. het blokje blijft gelijk en het blokje zal richting de bodem verplaatsen.
Banaan is geel... Banaan is krom... Banaan is lekker...

Offline molice

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #16 Gepost op: 30-11-2003, 18:34:06 »
(BTW: de enige manier waarop je ergens met een constante waarde aan kunt trekken is mbv een gewichtje...)
Is dat zo? Ik dacht juist dat die steeds sneller gingen vallen door de valversnelling  ??? En ja, je moet er vanuitgaan dat ze een heel speciaal iemand hebben gevonden die wél met een die kracht aan een touwtje kan trekken... denk ik  :-\
Ik ben toch nog niet ge-overtuigd

Offline Baziel

  • Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #17 Gepost op: 30-11-2003, 19:02:50 »
Volgens mij is dit niet juist. Als je de emmer ronddraait verandert de dichtheid niet. Dit is zelfs onmogelijk. Als je het blokje gewoon onderduwt met de hand wordt het blokje ook niet zwaarder, maar werkt er een grotere kracht richting de bodem van de emmer. Als je de emmer gaat ronddraaien zullen zowel het water als het blokje een grotere kracht richting de bodem van de emmer krijgen, maar de weerstand van het water t.o.v. het blokje blijft gelijk en het blokje zal richting de bodem verplaatsen.

Het lijkt mij hier te gaan om een toepassing van middelpuntvliedende kracht, en niet van zwaartekracht.
Hierbij worden, zoals in een centrifuge, de zwaarste delen ( moleculen ) sterker tegen de wand geslingerd (of gedrukt in dit geval ) dan de lichtere omdat de zwaardere moleculen meer kinetische energie opnemen.
Door de rotatie wordt het water dus sterker tegen de wand geperst dan het lichtere houtblokje, waardoor het houtblokje dus relatief stijgt tov het water.

Maar anderzijds zijn vloeistoffen en vaste stoffen niet samendrukbaar,wat dan eerder zou wijzen op een onveranderde toestand.
« Laatst bewerkt op: 30-11-2003, 19:06:55 door Baziel Flauwtie »
En niets lijkt wat het is...

Offline Elmar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De verboden vrucht
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #18 Gepost op: 30-11-2003, 19:03:13 »
Ik zal het uitleggen:
De valversnelling is 9,81 m/s2, die noemen we g
Die wordt veroorzaakt door de zwaartekracht op het gewichtje en de massa van het gewichtje. De zwaartekracht is, om precies te zijn, 9,81 keer de massa, is ongeveer 50.
De formule is F=m*a
Invullen geeft: 50=5*a
a staat voor versnelling en in dit geval de valversnelling. Je zult altijd op 9,81 uitkomen.

Ik leg het nu eigenlijk verkeerdom uit, maar het klopt wel. (snap jij het nog?)
Iig is in beide gevallen de kracht even groot.
De karretjes zijn identiek en wegen dus evenveel, laten we van 10 kg uitgaan.

In beide gevallen geldt dus:
F=m*a
50=10*a
a=50/10=5m/s2
Banaan is geel... Banaan is krom... Banaan is lekker...

Offline Elmar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De verboden vrucht
Re: Wetenschapsquiz 2003
« Reactie #19 Gepost op: 30-11-2003, 19:05:24 »
Het lijkt mij hier te gaan om een toepassing van middelpuntvliedende kracht, en niet van zwaartekracht.
Hierbij worden, zoals in een centrifuge, de zwaarste delen ( moleculen ) sterker tegen de wand geslingerd (of gedrukt in dit geval ) dan de lichtere omdat de zwaardere moleculen meer kinetische energie opnemen.
Door de rotatie wordt het water dus sterker tegen de wand geperst dan het lichtere houtblokje, waardoor het houtblokje dus relatief stijgt tov het water.
Het is onmogelijk voor het water om verder te zakken. Voor het blokje echter wel. Daardoor zal het blokje naar de bodem van de emmer zakken.
Banaan is geel... Banaan is krom... Banaan is lekker...