Auteur Topic: Het Grote Songfestival Topic  (gelezen 991510 keer)

Online Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5680 Gepost op: 13-04-2023, 11:36:21 »
Ga je nu een generieke stelling proberen te ontkrachten met één voorbeeld?

Ik had het sowieso niet over haar maar over Brunette. En zelfs als je van haar een filmpje weet te vinden waarin ze Engels lijkt te spreken, dan blijft mijn stelling fier overeind. Ga de persco's van bijvoorbeeld Efendi, Diana Gurtskaya, Alexandra Kirsanova, Andrea Koevska, Sofi Marinova of Tamara Gachechiladze (to name a few) ook maar eens terugzoeken.
Sofi Marinova had letterlijk één Engelse zin (I love you so much) in haar hele lied, dus hoezo kan dit als voorbeeld gelden dat het onlogisch zou zijn om in een taal te zingen die je zelf niet beheerst? En zoals reeds gezegd spreekt ook Tamara Gachechiladze prima Engels. En ook Andrea Koevska is het Engels gewoon machtig. Het is wel degelijk relevant in deze of de artiest het Engels al dan niet machtig is, aangezien jij het net tegenstrijdig vindt dat artiesten die geen of slecht Engels spreken in het Engels gaan zingen.

Blanche sprak in 2017 ook gebrekkig Engels met een Engelstalige inzending. Letland had in 2007 ook een inzending in het Italiaans terwijl ze zelf wellicht amper Italiaans konden spreken. Waarom denk je dat Ierland al 50 jaar de Ierse taal niet meer heeft gebruikt of Malta na twee keer ermee is gekapt om in het Maltees te zingen? Wat met de Litouwse inzending uit 2011 waar de zangeres voor een deel op abominabele wijze in het Frans zong? De vrije taalregel is er in 1999 om een reden gekomen en ik vind het net knap dat de artiesten en de omroepen dit omarmen. Het is iets wat het Eurovisiesongfestival charmeert én typeert. De artistieke vrijheid primeert hierin en dat is voor mij het belangrijkste.
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5681 Gepost op: 13-04-2023, 15:40:55 »
aangezien jij het net tegenstrijdig vindt dat artiesten die geen of slecht Engels spreken in het Engels gaan zingen.
Wat ik tegenstrijdig vind, is dat ze zeggen in het Engels te zingen omdat dan iedereen het begrijpt. EN dat is niet waar (verre van) en ze zijn er zelf het ultieme voorbeeld van.

De vrije taalregel is er inderdaad om een reden gekomen. "Men" dacht (en denkt) in het Engels meer kans te maken op de overwinning, dat is de enige reden waarom die regel er gekomen is. En niets is minder waar.

(Andrea Koevska heeft overigens vorig jaar 4x dezelfde vraag beantwoord en het vervolgens aan haar delegatieleider overgelaten omdat de aanwezige journalisten haar niet begrepen, maar het gaat niet om voorbeelden)

Online Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5682 Gepost op: 13-04-2023, 16:40:59 »
De vrije taalregel is er inderdaad om een reden gekomen. "Men" dacht (en denkt) in het Engels meer kans te maken op de overwinning, dat is de enige reden waarom die regel er gekomen is. En niets is minder waar.
Die taalregel is er onder andere gekomen om de artiesten de vrijblijvende vrijheid te geven om in een taal (Engels in dit geval) te zingen die het merendeel van de kijkers begrijpt. Dat is ook logisch als je bedenkt dat er die jaren een omschakeling plaatsvond van jury's naar televoters. Wel zo eerlijk ook dat iedereen in dezelfde taal kan en mag zingen. Niet gek als je bedenkt dat het overgrote deel van de populaire en mainstream muziek teksten in het Engels bevat. Het festival wilde gewoon meegaan met z'n tijd en dat is maar logisch ook.
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5683 Gepost op: 13-04-2023, 21:08:54 »
Ik ben helemaal weg van Oostenrijk ::dans:: en Servië! ::love::
🜃

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5684 Gepost op: 13-04-2023, 21:37:39 »
After many fans and press raised questions about the grammatically incorrect lyrics “Undo my sad” in the song that will represent Sweden next month in May, the composer and lyricist Fredrik Kempe decided to do a slight correction in the lyrics.

https://escxtra.com/2014/04/09/lyrics-change-for-sannas-undo/ ;)

Mwah, undo my sad, is niet per se een grammatische slechte zin. Het is een oversimplificatie... Maar daardoor kan het slecht overkomen. In het Nederlands is het Draai mijn droevenis terug. Dat kan in principe niet, maar het is geen slechte zin.

Daarbij is het zo dat my sad in deze kwestie (Engels) een zelfstandig naamwoord is. maar sad los een bezittelijk naamwoord. (Vanwege het ongelukig gebruik van my ervoor) hierdoor kun je hem op twee manieren opvatten. ;) Maar dat was niet de kwestie, als dit de enige taalkunidge fout is die in het hele liedje zit, dan valt het nog wel mee met de claim... Een heleboel taalfouten. Die trouwens, voor het in Kopenhagen gezongen werd, al gecorrigiëerd was.

-----

Tot zover de nutteloze analyse van een stukje tekst uit een nummer. ::rofl::

je moet in het engels zingen anders verstaan die stomme britten het niet  ::niet-ok::
Zeg dat maar tegen de Britse jury die Barbara Pravi gewoon 12 punten hebben gegeven.  :-X

Mijn gedachten over de taalkwestie verder:
Iedereen mag doen wat ze lekker zelf willen.
Toen het nieuws naar buiten kwam dat S10 in het Nederlands ging zingen dacht iedereen dat het een flop zou worden. Want onze taal klinkt kneuterig en fonetisch heel apart met alle G en CH en SCH's die onze taal rijk is.

Maar dat is dus het mooie ervan. Iedere taal heeft zo zijn dingetjes waardoor het minder klinkt, ik vind het Engels prima klinken, alleen ik snap dat er mensen zijn die zeggen dat ze dat juist niet fijn vinden. Dat een artiest ervoor kiest om met steenkolenengels te gaan zingen is niet gelijk een probleem. Want wij hier in Nederland doen net alsof iedereen fantastisch Engels kan praten, laat staan zingen. ::)

Kijk dat een Nederlands artiest geen tolk nodig heeft is dan begrijpelijk wij krijgen het Engels vanaf zo'n beetje het moment dat je kunt lopen in ons dieet mee. Maar dat een artiest uit een ander land dit wel doet, zou voor ons toch geen probleem moeten zijn. Hun nemen de moeite om een deel van hun budget uit te besteden aan een extra man? ;D
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5685 Gepost op: 14-04-2023, 09:21:26 »
Die taalregel is er onder andere gekomen om de artiesten de vrijblijvende vrijheid te geven om in een taal (Engels in dit geval) te zingen die het merendeel van de kijkers begrijpt. Dat is ook logisch als je bedenkt dat er die jaren een omschakeling plaatsvond van jury's naar televoters. Wel zo eerlijk ook dat iedereen in dezelfde taal kan en mag zingen. Niet gek als je bedenkt dat het overgrote deel van de populaire en mainstream muziek teksten in het Engels bevat. Het festival wilde gewoon meegaan met z'n tijd en dat is maar logisch ook.
Eén van de geestelijk vaders van het afschaffen van de taalregel (er is geen taalregel gekomen, er is er juist één afgeschaft; tussen 1966 en 1998 (met uitzondering van de jaren 1973 t/m 1976 en drie dispensaties in 1977) was er juist een regel dat je in één van je officiële landstalen moest zingen, die regel is afgeschaft) is de Duitser Jürgen Meier-Beer, destijds prominent lid van de EBU-reference group. In een even spraakmakend als duidelijk interview met OGAE Duitsland heeft hij aan het begin van deze eeuw duidelijk gemaakt waarom er een taalregel gekomen is (en waarom er televoting gekomen is en het orkest is afgeschaft).  Dat was omdat landen/omroepen (waaronder zijn eigen Duitse NDR) dachten in het Engels meer kans te malen op de overwinning. Punt. Dat had met artistieke vrijheid niets te maken. Sterker, er zijn genoeg voorbeelden van artiesten die door hun omroep contractueel verplicht zijn geweest om in het Engels te zingen. Niets vrijheid, niets artistiek, gewoon contract.

Ik ben overigens niet tegen het zingen in het Engels, allesbehalve. Maar je moet die taal dan wel enigszins beheersen en daar schort het bij menig ESF-deelnemer nog wel eens aan. En dan heeft zo'n liedje bij mij meteen afgedaan.
Mijn vervolgvraag is dan waarom zing je in het Engels wanneer je het niet machtig bent. En dan krijg je steevast het antwoord "omdat iedereen dan begrijpt waar het liedje over gaat". En dat laatste trek ik sterk in twijfel, er is niemand die weet wat "bigu, dugu, lugu" (en dan zijn we weer aan het begin van deze discussie) betekent.

Online Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5686 Gepost op: 14-04-2023, 09:42:08 »
Eén van de geestelijk vaders van het afschaffen van de taalregel (er is geen taalregel gekomen, er is er juist één afgeschaft; tussen 1966 en 1998 (met uitzondering van de jaren 1973 t/m 1976 en drie dispensaties in 1977) was er juist een regel dat je in één van je officiële landstalen moest zingen, die regel is afgeschaft) is de Duitser Jürgen Meier-Beer, destijds prominent lid van de EBU-reference group. In een even spraakmakend als duidelijk interview met OGAE Duitsland heeft hij aan het begin van deze eeuw duidelijk gemaakt waarom er een taalregel gekomen is (en waarom er televoting gekomen is en het orkest is afgeschaft).  Dat was omdat landen/omroepen (waaronder zijn eigen Duitse NDR) dachten in het Engels meer kans te malen op de overwinning. Punt. Dat had met artistieke vrijheid niets te maken. Sterker, er zijn genoeg voorbeelden van artiesten die door hun omroep contractueel verplicht zijn geweest om in het Engels te zingen. Niets vrijheid, niets artistiek, gewoon contract.
Zoals ik reeds zei, men (waaronder Jürgen Meier-Beer) wilde het songfestival in een moderner jasje steken. Dat jij stelt dat dit enkel was omdat landen/omroepen dachten in het Engels meer kans zou maken op de overwinning is jouw interpretatie. Het één sluit het andere overigens niet uit, maar de modernisering vormde wel de basis van de doorgevoerde hervormingen:

In the 1990s, the head of the German delegation, Jürgen Meier-Beer, believed the contest needed to be modernized again. In his view, it had completely lost its appeal to a younger audience. He proposed several measures, one of those being that the orchestra would have to go. In a self-congratulatory article in EuroSong News (2002), Meier-Beer boastfully explained what he thought and did from 1996 onwards, the year he got involved in organizing the German Eurovision pre-selection:

“It had become clear that for a successful marketing of the contest in Germany, the international rules had to change: the language rule had to go; the juries had to go. And finally, the orchestra had to go, since most pop music today can barely be reproduced using an orchestra. Apart from that, the orchestra represented one of the largest single expenses in staging the contest (…). I later found out that the people blocking these changes consisted mainly of learned elderly men in small European countries who wanted to use the Eurovision Song Contest to improve European culture. In Germany, with the most brutal competition in broadcasting, this policy would have condemned the contest to death. The only option left was power wielding – I made the reform of the rules a condition for the further participation of Germany in the Eurovision Song Contest.”

IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5687 Gepost op: 14-04-2023, 10:46:06 »
Zoals ik reeds zei, men (waaronder Jürgen Meier-Beer) wilde het songfestival in een moderner jasje steken. Dat jij stelt dat dit enkel was omdat landen/omroepen dachten in het Engels meer kans zou maken op de overwinning is jouw interpretatie. Het één sluit het andere overigens niet uit, maar de modernisering vormde wel de basis van de doorgevoerde hervormingen:

In the 1990s, the head of the German delegation, Jürgen Meier-Beer, believed the contest needed to be modernized again. In his view, it had completely lost its appeal to a younger audience. He proposed several measures, one of those being that the orchestra would have to go. In a self-congratulatory article in EuroSong News (2002), Meier-Beer boastfully explained what he thought and did from 1996 onwards, the year he got involved in organizing the German Eurovision pre-selection:

“It had become clear that for a successful marketing of the contest in Germany, the international rules had to change: the language rule had to go; the juries had to go. And finally, the orchestra had to go, since most pop music today can barely be reproduced using an orchestra. Apart from that, the orchestra represented one of the largest single expenses in staging the contest (…). I later found out that the people blocking these changes consisted mainly of learned elderly men in small European countries who wanted to use the Eurovision Song Contest to improve European culture. In Germany, with the most brutal competition in broadcasting, this policy would have condemned the contest to death. The only option left was power wielding – I made the reform of the rules a condition for the further participation of Germany in the Eurovision Song Contest.”
Dit stukje tekst (gehaald van de website And the conductor is...: https://www.andtheconductoris.eu/index.htm?content/eoh.htm) komt uit het interview met OGAE waar ik het over had ("a self-congratulatory article in EuroSong News (2002)"). Als je dat hele interview leest dan weet je dat het niet om mijn interpretatie gaat, Meier-Beer zegt in dat interview gewoon dat de taalregel moest wijken omdat landen (waaronder zeker ook Duitsland) dachten daarmee meer kans te hebben op de overwinning.

Het is heel simpel: als alle landen in het Engels zingen, dan wint er nog steeds maar 1 dus die aanname was en is nergens op gebaseerd. Sterker, je weet dan ook zeker dat een lied in het Engels gezongen laatste wordt...

Overigens was en ben ik het niet met Meier-Beer c.s. oneens, het festival kon eind jaren '90 inderdaad wel een moderniseringsslag gebruiken. En het afschaffen van de taalregel op zichzelf was onvermijdelijk denk ik (maar ben dan ook gewoon eerlijk over de achterliggende gedachte).
Dat laat onverlet dat je niet in het Engels moet gaan zingen als je de taal niet machtig bent, dat haalt het lied meteen onderuit. Het is geforceerd en komt amateuristisch over. Ik bedoel maar:

Online Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5688 Gepost op: 14-04-2023, 11:42:25 »
Wel grappig als je bedenkt dat Duitsland van 1999 tot en met 2001 nog prima scores wist te halen met het deels zingen in de (overigens mooie) Duitse taal en het jaar erna minder goed ging toen ze de Engelse kaart trokken!

En Wit-Rusland 2004 is fantastisch ::love::
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5689 Gepost op: 14-04-2023, 12:26:58 »
En Wit-Rusland 2004 is fantastisch ::love::
Over smaak valt niet te twisten.
Als je me zou zeggen dat ze (a la Treble) in een fantasietaal aan het zingen was, dan had ik het ook geloofd.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5690 Gepost op: 14-04-2023, 12:27:28 »
Wel grappig als je bedenkt dat Duitsland van 1999 tot en met 2001 nog prima scores wist te halen met het deels zingen in de (overigens mooie) Duitse taal en het jaar erna minder goed ging toen ze de Engelse kaart trokken!
Dat is nu precies mijn punt.

Online Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5691 Gepost op: 14-04-2023, 12:29:07 »
Dat is nu precies mijn punt.
Ja maar daarna hebben ze ook weer gewoon goede scores gehaald in het Engels hoor!
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5692 Gepost op: 14-04-2023, 15:50:48 »
Duitsland? Op enkele uitzonderingen (2004, 2010, 2011, 2012, 2018) na niet één. In de laatste 7 jaar was de 25e plaats in de finale hun één na beste prestatie.

Online Brent

  • Forumlid
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5693 Gepost op: 14-04-2023, 16:00:26 »
Fun fact, ze zijn even vaak laatste geweest in het Duits als in het Engels! Taal is echt niet zo relevant als men zo vaak laat uitschijnen.
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5694 Gepost op: 14-04-2023, 17:12:26 »
Zoiets. Volgens mij werden ze 5x laatste in het Engels (2005, 2008, 2015, 2016 en 2022) en 4x in het Duits (1964, 1965, 1974 en 1995) maar dat is ook een kwestie van interpretatie.
Maar taal is niet per sé relevant nee. Een lied kan ook via andere wegen indruk maken (goed of slecht  ::tandpastasmiley::).

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5695 Gepost op: 16-04-2023, 10:02:15 »
weer een dag dichterbij de winst van Loreen, met haar etnische bop tattoo
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5696 Gepost op: 16-04-2023, 11:19:35 »
Het optreden van Mia en Dion in AFAS Live klonk niet veel beter. Vooral dat laatste refrein (goodbye old life) was echt tenenkrommend vals. Ik ben blij dat Käärijä na Nederland is, dan zijn we de valse noten van Nederland snel vergeten…

🜃

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5697 Gepost op: 16-04-2023, 12:12:47 »
Oei, dat was echt wel heel lelijk. De studioversie kan een top 10 notering worden, maar op deze manier halen we de finale niet.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5698 Gepost op: 16-04-2023, 15:25:58 »
Ik ben een beetje bang dat ze twee mensen met veel te weinig ervaring hebben gestuurd. Dat ze best kunnen zingen maar ze gewoon niet gewend zijn voor zo veel mensen te staan en onder zo veel druk.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Het Grote Songfestival Topic
« Reactie #5699 Gepost op: 17-04-2023, 23:34:16 »
Even iets compleet anders, puur om het wat luchtig te houden:

Ik had gisternacht een droom dat er een promo was voor de inzending van '24 (met daarop volgend de perspresentatie):
1. Het festival zou gehouden worden in Malmö ofwel Loreen zou winnen.
2. Het waren 2 zangeressen, waarvan er een zee tussen hun in zit.
3. En voor een zou het een thuiswedstrijd zijn. (Poeh lastig hé)

Toen ik wakkerwerd dacht ik wat een gekke combinatie, maar even over nagedacht hebbende, zou het kunnen werken...

(Voor de mensen die willen raden zeg ik nog even niet wie het waren ;))
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?