Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?  (gelezen 28338 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #120 Gepost op: 15-01-2019, 15:05:07 »
Ik geloof er niet in dat Merel de Mol is omdat ze hiermee de joker in het spel moest brengen.

Het wordt op een gegeven moment wel duidelijk dat de cyclus, met alleen geldbedragen en één joker, zich herhaalt. Dan kies je toch voor de joker als deze voor de tweede keer voorbij komt. Merel deed dit in haar kamer. Nikkie had dit blijkbaar nog niet door. Robèrt en Sinan pakten de joker toen deze voor de tweede keer voorbij kwam. Er is toch wel één kandidaat bij met genoeg gezond verstand? Die joker wordt echt wel gepakt.

Dit was ook de laatste opdracht van deze uitzending. Als er geen joker was gepakt kunnen ze deze toch de eerstvolgende opdracht introduceren? Zoveel verschil maakt dit niet uit. Wij als toeschouwers wisten het toch al.

Op de vraag kies je voor geld in de pot of voor een joker, kiezen de meeste kandidaten voor de joker. Sommigen hebben er maar liefst €2000 of €1000 voor over. Het hoogste bedrag dat voorbij kwam was slechts €250. Het is ook niet te verwachten dat er een veel hoger bedrag voorbij komt, want dan zou er een te hoog bedrag te winnen zijn met deze opdracht.

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #121 Gepost op: 15-01-2019, 15:27:51 »
. Ongeacht wie de mol is, denk ik niet dat diegene wist wat de kandidaten in de andere kamers op elk moment op hun scherm zagen.

Ik kan je denkwijze volgen in zoverre  ze niet wisten wat de andere kamers te zien kregen.
Maar wie wat WIDM ervaring heeft weet dat opsplitsing alarm betekent. Dat gebeurt heus niet omdat er geen zaaltje was waar 10 kandidaten in pasten.
Hun verhaal dat ze niet doorhadden dat er verschillende boodschappen waren per kamer, geloof ik niet.
Denk dat de meesten de proef gebruikten om andere kandidaten te observeren/testen/misleiden.

Wat de blik van Merel betreft :  ik herinner me net zo'n "wij-begrijpen-elkaar" moment tussen Olcay en Art na de treinopdracht....
Ik vond wel Merel's opwinding rond die joker too much to be real.


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #122 Gepost op: 15-01-2019, 16:23:30 »
Wat ik aan Merel in elk geval opvallend vond, was dat ze zo hyper was.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ze leek bijna de slappe lach te hebben. Hoeft niets te betekenen natuurlijk, maar vergeleken met de andere kandidaten leek ze het allemaal wel héél erg grappig te vinden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #123 Gepost op: 15-01-2019, 23:04:22 »
Ik kan je denkwijze volgen in zoverre  ze niet wisten wat de andere kamers te zien kregen.
Maar wie wat WIDM ervaring heeft weet dat opsplitsing alarm betekent. Dat gebeurt heus niet omdat er geen zaaltje was waar 10 kandidaten in pasten.
Hun verhaal dat ze niet doorhadden dat er verschillende boodschappen waren per kamer, geloof ik niet.

Hier ben ik het mee eens.

Wat de blik van Merel betreft :  ik herinner me net zo'n "wij-begrijpen-elkaar" moment tussen Olcay en Art na de treinopdracht....
Ik vond wel Merel's opwinding rond die joker too much to be real.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #124 Gepost op: 16-01-2019, 19:36:30 »
Ik snap dat mensen Robèrt onmols vinden omdat hij de suggestie doet om voor € 250,- te gaan, maar hij doet dit met nog maar 9 van de 30 tellen op de klok. Als hij is uitgesproken zullen er daar nog 7 à 8 van over zijn. Vervolgens moeten Sinan en Evelien er nog over nadenken. Dan hadden ze een flinke sprint moeten trekken om op tijd buiten te zijn. Het is vrij makkelijk voor een mol om ogenschijnlijk voor het geld te kiezen met nog maar een paar tellen te gaan.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #125 Gepost op: 16-01-2019, 19:45:00 »
Ik weet niet zeker of dit hier al gezegd is. Maar Sarah en Jamie moeten als eerste door hebben gehad dat de kamers verschillende aanbiedingen hadden. Zij hebben nota bene zelf al €250 en 1 joker voorbij zien komen. Niels zou dan voor €50 gaan nadat hij hiervoor is blijven zitten bij €250 en 1 joker. Dat geloof je toch niet?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #126 Gepost op: 16-01-2019, 23:18:16 »
Ik denk dat ik zojuist een 'Eureka!' moment had.

Wat werd er na de executie gezegd over de jokers?

"Ik wil er over nadenken" of zoiets? De joker (vrijstelling!) zit in de wachtkamer.

Offline Vage logica

  • Forumlid
  • ... is not equal to ...
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #127 Gepost op: 17-01-2019, 00:18:48 »
@molE13 Mooie hint voor Merel als mol. Zij was degene die aangaf nog te willen nadenken. Al gaf ze ook aan in een biecht dat ze het dom vond van Sinan om de joker in het bijzijn van alle kandidaten open te breken. Ze wil door te wachten vooral voorkomen dat anderen dan zouden weten dat ze geen joker meer heeft.

Iets heel anders: Er werd in dit topic al eerder gediscussieerd over de mol die in deze opdracht een joker moet pakken om zo het moment na de opdracht met de introductie van vrijstellingen in jokers te voorzien van meer spanning. Iemand (ik weet even niet meer wie) gaf aan dat de productie deze uitleg ook makkelijk gedaan kon hebben in een volgende opdracht en dus in een volgende aflevering. Nu was deze opdracht met de film fragmenten voor de productie de perfecte manier om aan nieuwe kijkers uit te leggen hoe een joker, vrijstelling en zwarte vrijstelling werkt. De biechten zijn zo gemonteerd dat de kandidaten dit perfect uitleggen. Het introduceren van een nieuw spelelement sluit hier zo goed bij aan dat ik denk dat de productie dit heel graag in de zelfde aflevering zou willen houden. Hebben ze dan toch de mol gevraagd ervoor te zorgen dat in ieder geval 1 joker in het spel komt? Ook is het natuurlijk aantrekkelijk voor de productie als ten minste 1 kandidaat ook daadwerkelijk een joker openbreekt. Sinan de mol?
« Laatst bewerkt op: 17-01-2019, 00:24:23 door Vage logica »

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #128 Gepost op: 17-01-2019, 00:24:53 »
Maar de mol kon toch ook zien of iemand in een andere kamer een joker gepakt had. Pas als niemand dat deed (wat al heel onwaarschijnlijk is) kon de mol nog voor een joker gaan.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #129 Gepost op: 17-01-2019, 08:04:57 »
@molE13 Mooie hint voor Merel als mol. Zij was degene die aangaf nog te willen nadenken. Al gaf ze ook aan in een biecht dat ze het dom vond van Sinan om de joker in het bijzijn van alle kandidaten open te breken. Ze wil door te wachten vooral voorkomen dat anderen dan zouden weten dat ze geen joker meer heeft.

Iets heel anders: Er werd in dit topic al eerder gediscussieerd over de mol die in deze opdracht een joker moet pakken om zo het moment na de opdracht met de introductie van vrijstellingen in jokers te voorzien van meer spanning. Iemand (ik weet even niet meer wie) gaf aan dat de productie deze uitleg ook makkelijk gedaan kon hebben in een volgende opdracht en dus in een volgende aflevering. Nu was deze opdracht met de film fragmenten voor de productie de perfecte manier om aan nieuwe kijkers uit te leggen hoe een joker, vrijstelling en zwarte vrijstelling werkt. De biechten zijn zo gemonteerd dat de kandidaten dit perfect uitleggen. Het introduceren van een nieuw spelelement sluit hier zo goed bij aan dat ik denk dat de productie dit heel graag in de zelfde aflevering zou willen houden. Hebben ze dan toch de mol gevraagd ervoor te zorgen dat in ieder geval 1 joker in het spel komt? Ook is het natuurlijk aantrekkelijk voor de productie als ten minste 1 kandidaat ook daadwerkelijk een joker openbreekt. Sinan de mol?
Dat de mol een joker pakte, daar ben ik zeker van. Hoewel het voor de mol niet uitmaakt of hij een joker of een vrijstelling pakt, denk ik niet dat hij opdracht krijgt om de joker ook daadwerkelijk te openen. Daarmee vestigt hij namelijk te veel de aandacht op zichzelf. Én het is leuker om een andere kandidaat dit te laten doen (en mogelijk een joker kwijt te raken).

Offline Starlynk

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #130 Gepost op: 17-01-2019, 08:46:09 »
Het hele joker gebeuren wijst m.i. vooral naar Merel. Ik denk idd dat de regie vanuit televisie oogpunt bij deze opdracht heel graag een joker in het spel wilde, en het liefst nog dat deze ook daadwerkelijk gespleten wordt, dus kan me heel goed voorstellen dat dat een opdracht voor de mol was bij deze opdracht. Merel pakt op het (voor haar) laatst mogelijke moment een joker terwijl er nog niemand anders een joker heeft gepakt. Vervolgens bij de keuze om te splijten twijfelt ze heel erg en lijkt ze bijna blij dat Sinan het wil doen zodat zij het niet hoeft te doen.

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #131 Gepost op: 17-01-2019, 09:26:45 »

Een bedenking : eigenlijk kon elke nadenkende kandidaat vermoeden dat die joker superbelangrijk was.
Rik had het eigenlijk al verteld in 'over bruggen' : in 10 kisten zit een vrijstelling op naam van deze aflevering ...en nadien zien de kandidaten dat de opgeviste kisten .... een joker bevatten!
Verklaart dit Merel's hyper reactie op de joker?  Zag zij het verband? En werd dit bevestigd toen de joker een 2e keer voorbij kwam terwijl iedereen een vrijstelling verwachtte als volgende stap in het filmrijtje?

Nu ik dit schrijf valt het me ook op dat Rik eigenlijk een rare zin gebruikt.
Zou je niet eerder zeggen : een vrijstelling op naam VOOR deze aflevering? Nu klinkt het bijna als een hint : een vrijstelling,  op naam VAN deze aflevering alsof 'op sleeptouw"  belangrijk is....maar ik ben Belg, misschien is dit dus slechts een ander taalgevoel.
 

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #132 Gepost op: 17-01-2019, 09:33:45 »
Nu ik dit schrijf valt het me ook op dat Rik eigenlijk een rare zin gebruikt.
Zou je niet eerder zeggen : een vrijstelling op naam VOOR deze aflevering? Nu klinkt het bijna als een hint : een vrijstelling,  op naam VAN deze aflevering alsof 'op sleeptouw"  belangrijk is....maar ik ben Belg, misschien is dit dus slechts een ander taalgevoel.

Is inderdaad een taal ding, dat je ook op die manier kunt opvatten, maar voor is in dit geval ten behoefte van, "voor deze aflevering."
https://nl.wiktionary.org/wiki/voor

Ik zou er niet iets in gaan zoeken, Ik denk dat de intro-teksten de enigste teksten zijn die niet zelf zijn geschreven.
Maar dit gaat heel erg off-topic. En is dan misschien beter te discussiëren in de desbetreffende opdracht.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2019, 09:36:11 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #133 Gepost op: 17-01-2019, 09:56:19 »

Maar dit gaat heel erg off-topic. En is dan misschien beter te discussiëren in de desbetreffende opdracht.

Wil er ook geen discussiepunt van maken. Vond het gewoon wat raar klinken en had verband met Merel's gedrag in opdracht Wachtkamer.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #134 Gepost op: 17-01-2019, 10:05:56 »
Een bedenking : eigenlijk kon elke nadenkende kandidaat vermoeden dat die joker superbelangrijk was.
Rik had het eigenlijk al verteld in 'over bruggen' : in 10 kisten zit een vrijstelling op naam van deze aflevering ...en nadien zien de kandidaten dat de opgeviste kisten .... een joker bevatten!
Volgens mij zat er geen joker (houten schijf) in de kisten maar een vrijstelling (groene schrijf), en een naambordje.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #135 Gepost op: 17-01-2019, 10:25:13 »
Volgens mij zat er geen joker (houten schijf) in de kisten maar een vrijstelling (groene schrijf), en een naambordje.

Inderdaad. ::jaja::

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #136 Gepost op: 17-01-2019, 11:31:43 »
Ik ben nog even aan het kijken naar de jokers, na de opdracht wachtkamer. Bijgevoegd twee stills van de jokers in het kistje bij Rik op tafel. Wat mij meteen al opviel is dat er 1 omhoog staat, als een soort teken (waar dus uiteindelijk geen vrijstelling in zat). Mogelijke conclusie: teken voor de mol -dit is er 1 zonder vrijstelling (die wil je dan wel of niet pakken, dat weet ik niet) Dat is in ieder geval degene die Sinan pakt. Merel pakt er als eerste 1 (verdacht), Sinan pakt de rechtopstaande (verdacht). Robert grabbelt maar wat, die kan zowel verdacht als onverdacht zijn natuurlijk.
Meer L

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #137 Gepost op: 17-01-2019, 11:41:17 »
Maar de mol kon toch ook zien of iemand in een andere kamer een joker gepakt had. Pas als niemand dat deed (wat al heel onwaarschijnlijk is) kon de mol nog voor een joker gaan.

Dat denk ik niet. Ik zie hier twee mogelijkheden:

[1] De mol wist van tevoren in welke kamer hij of zij terecht zou komen en heeft de berichtvolgorde van die kamer ingeprent. Van alledrie de kamers de volgorde uit het hoofd leren lijkt me heel erg lastig. En dan ook nog eens snel moeten reageren als er iemand uit een andere kamer wegloopt.

[2] De mol wist van tevoren niet in welke kamer hij of zij terecht zou komen. Wel wist de mol dat iedere mogelijkheid twee keer voorbij zou komen en dat de tweede kans op een joker ook meteen de laatste was.

Zoals gezegd is het niet onwaarschijnlijk dat de productie wilde dat de mol hier een joker zou pakken, om dit nieuwe spelelement zo vroeg mogelijk in het seizoen te kunnen introduceren. Wat mij betreft maakt dit degenen die de laatste kans op een joker pakten verdacht. Dat zijn Merel, Sinan en Robèrt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #138 Gepost op: 17-01-2019, 11:47:08 »
Dat denk ik niet. Ik zie hier twee mogelijkheden:

[1] De mol wist van tevoren in welke kamer hij of zij terecht zou komen en heeft de berichtvolgorde van die kamer ingeprent. Van alledrie de kamers de volgorde uit het hoofd leren lijkt me heel erg lastig. En dan ook nog eens snel moeten reageren als er iemand uit een andere kamer wegloopt.

[2] De mol wist van tevoren niet in welke kamer hij of zij terecht zou komen. Wel wist de mol dat iedere mogelijkheid twee keer voorbij zou komen en dat de tweede kans op een joker ook meteen de laatste was.

Zoals gezegd is het niet onwaarschijnlijk dat de productie wilde dat de mol hier een joker zou pakken, om dit nieuwe spelelement zo vroeg mogelijk in het seizoen te kunnen introduceren. Wat mij betreft maakt dit degenen die de laatste kans op een joker pakten verdacht. Dat zijn Merel, Sinan en Robèrt.

Dat niemand voor een joker ging kiezen, kan je je toch bijna niet inbeelden. Dan waren we in een wel heel vreemd seizoen beland. Drie kandidaten vond ik al heel weinig. De productie gaat daarom denk ik niet aan de mol vertellen dat hij een joker moet nemen.

Optie [2] lijkt me de meest logische. De mol zal gewoon het concept van de opdracht hebben geweten. Misschien zal hij/zij wel in een kamer zijn gezet waar een joker helemaal op het einde kwam, zodat je kan uitleggen waarom je niet het geld nam;

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Wachtkamer?
« Reactie #139 Gepost op: 17-01-2019, 11:56:51 »
Nee, je kunt je inderdaad niet voorstellen dat er niemand voor een joker zou gaan. Maar ik denk dat de mol daar niet op kon gokken. Áls de productie het nieuwe spelelement per se na deze opdracht wilde introduceren. Wat ik vermoed, ook al is dat natuurlijk speculatie.

Wat ik vreemd vond was Merels reactie in haar biecht, nadat Sinan zijn joker had opengemaakt. Ze vond het dom dat hij dat gedaan had waar iedereen bij was, waardoor iedereen nu weet dat hij geen joker en geen vrijstelling heeft. Maar voor zover ik weet bood Rik hen alleen de mogelijkheid om de joker daar ter plekke open te maken, in het bijzijn van de andere kandidaten. Hoe weet Merel dan dat dat ook later mocht, wanneer ze in haar uppie zou zijn? Is dat überhaupt een mogelijkheid?
« Laatst bewerkt op: 17-01-2019, 11:58:55 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison