Auteur Topic: Leaving Neverland  (gelezen 1621 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Leaving Neverland
« Gepost op: 9-03-2019, 13:25:21 »
Gisteravond heeft de VPRO de documentaire Leaving Neverland uitgezonden. Vorig weekend was het al uitgezonden door HBO in de VS, en sindsdien is Michael Jackson 13% minder te horen geweest op de radio, er zijn zelfs enkele zenders die hem geboycot hebben.

In de documentaire worden 2 mannen en hun familieleden aan het woord gelaten over hun kindertijd met Michael Jackson. Beiden hebben meerdere keren gelogeerd op Neverland, bij Michael Jackson in bed, en ze zeggen misbruikt te zijn door de popster.

De fans van Michael Jackson zijn verbolgen over deze docu.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4636296/michael-jackson-leaving-neverland-valt-erg-slecht
[...]
Maar nu de 4 uur durende documentaire zonder enige kritische noot wordt uitgezonden, gaan kijkers los op de docu. Velen van hen zijn ervan overtuigd dat het de twee alleen om het geld te doen is.
Aran Bade, entertainmentdeskundige van RTL Boulevard, zei vanmiddag al wel te snappen waarom de familie van Michael Jackson laaiend is over de docu. Er is geen enkel ruimte voor wederhoor, er wordt op geen enkele manier kritisch naar de beschuldigingen gekeken en de documentaire is dusdanig opgebouwd dat je als kijker al snel geneigd bent het allemaal te geloven.
[...]



Gisteren schreef RTL nieuws dit:

De VPRO zendt vanavond de documentaire Leaving Neverland uit. Hierin claimen Wade Robson en James Safechuck als kind jarenlang seksueel te zijn misbruikt door Michael Jackson. Hun verhaal werpt een nieuw licht op de jarenlange misbruikbeschuldigingen aan het adres van de superster.
Als Leaving Neverland begin dit jaar in première gaat op het Sundance Filmfestival en erna bij zender HBO, reageren kijkers geschokt op het gedetailleerde relaas van Wade Robson (36) en James Safechuck (41).

Wie zijn Wade Robson en James Safechuck?

Wade Robson is een Australische danser en choreograaf, en vader van een zoon. James Safechuck is computerprogrammeur en vader van twee kinderen. Beiden werkten als kind met Michael Jackson en ontkennen jarenlang dat The King of Pop hen ook maar één haar heeft gekrenkt. Ook als in de jaren 90 de eerste beschuldigingen van seksueel misbruik de media bereiken, blijven ze bij hun verhaal.

Wanneer verandert dat?

In het geval van Wade Robson nadat zijn carrière in het slop zit en zijn huwelijk door geldproblemen in zwaar weer terechtkomt. Hij raakt in een depressie. In 2012 komt Robson met het verhaal wel degelijk lange tijd stelselmatig te zijn misbruikt door Michael Jackson. Het jaar daarop spant hij een zaak aan tegen de erven Jackson. De claim: 1,2 miljard dollar.
James Safechuck doet in 2014 hetzelfde, naar eigen zeggen geïnspireerd door het verhaal van Robson. Het motief van beide mannen: nu ze zelf vader zijn, is hun blik op de tijd met Michael Jackson veranderd. De rechter neemt de twee zaken echter niet in behandeling; de verjaringstermijn voor de beschuldigingen is verlopen.

Wat is hun verhaal?

Wade Robson duikt vanaf zijn zevende op in Jacksons videoclips Black or White, Jam en Heal the World. Gedurende zijn logeerpartijtjes bij Michael zou hij tot aan z'n veertiende tientallen keren door de zanger zijn misbruikt. Hetzelfde geldt voor James Safechuck. Hij is negen als hij in 1987 met Michael Jackson danst in een reclame voor Pepsi. In 1988 doet Safechuck de Bad Tour met de superster. Volgens hem begint in die periode het misbruik. Hij beweert dat Michael op een gegeven moment zelfs een huwelijksceremonie voor hem opzet, compleet met diamanten ringen.

Getuigen

Als de jongens ouder worden neemt Michael meer afstand. In die vroege jaren 90 verschijnen ook de eerste berichten in de media over zijn omstreden vriendschappen met jonge jongens. In 1993 klaagt de dan 13-jarige Jordy Chandler de artiest aan wegens seksueel misbruik. De politie doet onderzoek en hoort Safechuck. Die verklaart dat Michael hem nooit met een vinger heeft aangeraakt. Uiteindelijk draait het uit op een schikking met Chandler.
In 2005 komt het wel tot een strafzaak als een twaalfjarige jongen Jackson aanklaagt wegens seksueel misbruik. De FBI doet diepgravend onderzoek, maar vindt geen bewijs. De getuigen die komen opdraven blijken bijna allemaal onbetrouwbaar en hebben hun verhalen vooraf al voor veel geld verkocht aan de roddelpers. Ook de dan 22-jarige Wade Robson getuigt, in het voordeel van Michael. James Safechuck wil niet getuigen. De jury kies uiteindelijk voor ‘vrijspraak’.

[...]

https://www.rtlnieuws.nl/boulevard/artikel/4635566/wat-je-moet-weten-voor-je-leaving-neverland-kijkt


Iemand gekeken?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leaving Neverland
« Reactie #1 Gepost op: 9-03-2019, 13:25:53 »
(teveel tekens, daarom mijn mening even in een nieuwe post)

Ik vond het erg langdradig, heb denk ik anderhalf uur gezien. Vanaf het moment dat moeder en zoon Safechuck vertellen over het eerste bezoek van Michael Jackson tot het moment dat de familie Robson vertelt dat hij als 7-jarig jongentje 5 dagen logeert op Neverland terwijl zijn familie met een camper door de VS reist. Ze hadden Michael Jackson toen net 2 dagen daarvoor ontmoet.

Vanmorgen ben ik wat gaan lezen over deze 2 mannen en andere aanklachten, en ik weet niet wat te geloven nu. Het is mogelijk dat ze eerst niets zeiden omdat ze dat niet durfden te vertellen, en het pas wilden vertellen toen ze zelf vader werden. Maar de timing is wel bijzonder en lijkt wel behoorlijk geldbelust te zijn. Michael Jackson kan zichzelf niet meer verdedigen. Hij was een excentrieke man, en excentrieke mensen krijgen vaker beschuldigingen over zich heen.
Ik vind het wel raar dat je als ouders je 7-jarige kind bij een andere volwassen man in de slaapkamer laat logeren. Ik vond met name de moeder van Safechuck erg starstruck overkomen, en voor de familie Robson was Michael Jackson al jaren erg aanwezig in hun leven (Wade Robson kon als 7-jarige net zo dansen als Jackson bij de songs van het album Bad).
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Leaving Neverland
« Reactie #2 Gepost op: 9-03-2019, 13:48:28 »
Ik heb gekeken (stond in het kijktips topic ;D)

Michael Jackson was als artiest geniaal. Maar heeft als mens gefaald.
Veel is te wijten aan zijn eigen jeugd en zijn eigen gecreëerde droomwereld (neverland).
Een volwassene die met kinderen in bed ligt / op de slaapkamer ligt is niet goed te praten.
Wat er ook wel of niet gebeurd is.
Dat de ouders dit hebben toegelaten is ook hen aan te rekenen. Ze zijn te veel starstruck geweest en waren te veel onder de indruk van dit alles.
Beide mannen zijn pas laat met hun bekentenis/aanklacht gekomen, ze leggen ook uit in de documentaire hoe dat komt. Deels door de invloed van MJ op hun leven die altijd is gebleven en deels door de geboorte van hun eigen kind.

De draai die door MJ fans wordt gegeven klopt op veel punten niet. De documentaire klopt ook op een aantal punten niet. 
De documentaire krijgt ook als kritiek dat MJ zich niet kan verdedigen dat er geen wederhoor wordt toegepast. Dat klopt in beide gevallen maar is nooit de intentie geweest van de documentaire maker. Het is geen waarheidsvinding, het is een documentaire die 1 kant van het verhaal laat zien.
Michael is fout geweest daar ben ik toch inmiddels wel van overtuigd geraakt.
Moet zijn muziek niet meer gedraaid worden? Heb ik eigenlijk niet echt een antwoord op. Ik zet hem niet uit als die op de radio komt.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leaving Neverland
« Reactie #3 Gepost op: 9-03-2019, 13:59:38 »
Ik lees net elders op het net dat mensen die de hele docu hebben uitgezeten soms nog twijfelden in de eerste 2 uur, maar na het laatste uur niet meer. Zal ik de rest toch nog eens moeten bekijken dus.

Wat mij betreft hoeft zijn muziek ook niet geboycot te worden. Afgelopen week heb ik nog genoten van Se7en, met een geweldige Kevin Spacey. Ik zag gewoon de slechterik van de film, niet de misbruikende rl man. Maar het geheel legt wel een smet op het muzikale genie.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Leaving Neverland
« Reactie #4 Gepost op: 9-03-2019, 23:50:15 »
Hoezo is het per definitie fout als een volwassene met een kind op een slaapkamer slaapt? Of begrijp ik je verkeerd?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leaving Neverland
« Reactie #5 Gepost op: 10-03-2019, 10:23:14 »
Als het niet je eigen kind is (of kleinkind) vind ik dat wel fout ja. Iemand die ze net 2 dagen geleden rl hadden ontmoet.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Leaving Neverland
« Reactie #6 Gepost op: 10-03-2019, 11:13:29 »
Ja maar dat stond er niet bij ::)
Ik kan toch best met mijn oppaskindjes op een kamer slapen, vind dat echt niet per definitie fout hoor. Ik zeg niet dat MJ wel of niet iets fout gedaan heeft, maar om nou meteen te roepen dat het per definitie fout is om als volwassene met een kind dat geen familie is op een slaapkamer te slapen vind ik wel heel ver gaan
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Leaving Neverland
« Reactie #7 Gepost op: 18-03-2019, 17:56:08 »
Ieder mag zijn eigen keuzes maken. Mijn mening verandert echt niet. Als het niet je eigen (klein) kind is , vind ik het vreemd. Ik zou een andere keuze maken.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Leaving Neverland
« Reactie #8 Gepost op: 18-03-2019, 18:25:25 »
Ik ben het wel met Lucy eens dat op eenzelfde kamer slapen niet per definitie fout is.

Bij MJ gaat het natuurlijk wel om het feit dat het echt om een wildvreemde ging en dan ook nog niet eens alleen op dezelfde kamer, maar ook hetzelfde bed. Dat is in mijn ogen wel heel raar.

Ik heb de documentaire overigens (nog niet) gezien, is mij ook een beetje lang eigenlijk. Of hij helemaal schuldig is of niet zullen we nooit met zekerheid kunnen zeggen. Er zijn zoveel mogelijke nuances te bedenken (Misschien was hij inderdaad wel pedofiel, maar heeft hij er niet sexueel op gehandeld/ zijn ding met kinderen kan voortkomen uit zijn eigen slechte jeugd en het wantrouwen van volwassenen).

In ieder geval staat het er los van dat zijn muziek nog steeds erg goed is en doe ik het niet perse boycotten hierom.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human