Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling  (gelezen 9846 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #60 Gepost op: 21-03-2019, 11:11:10 »
Wat een gave opdracht! En weer typisch De Mol: de kandidaten een beetje 'pesten' door de ketens al voor het ontbijt om te doen (nergens voor nodig, maar levert wel mooie televisie op).

Wat zit er weer veel in deze opdracht! Aan de ene kant is het perfect voor de groepsvorming en aan de andere kant wordt alles meteen op scherp gezet: je zult maar te horen krijgen dat de groep jou zwak vindt. Ook zijn er ontelbare manieren om te mollen, waarbij de belangrijkste vertragen lijkt te zijn (lang doen over de opdrachten waardoor veel geld wordt verspeeld, langzaam lopen waardoor de zwakke groep later aan kan komen als de sterke groep). Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat een mol hier doet. Alles kan een goede strategie zijn.

Dan kijken naar de informatie die en mol zou moeten hebben gekregen:
- de zwakste schakel: de mol moet hebben geweten dat er een plastic zwakke schakel is. Kiest de mol ervoor om deze te verwijderen waardoor de tocht gemakkelijker wordt of niet?
- opdrachten: de mol moet hebben geweten welke opdrachten er in het spel zaten en dat deze opdrachten relatief tijd kosten en weinig opleveren.
- hoe lang de wandeling ongeveer zou moeten duren (de productie heeft hier echt wel een inschatting van gemaakt): de mol kan dus wel degelijk bijsturen of hij nu wel of niet door Gilles op de hoogte wordt gesteld van de prestaties van de andere groep

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #61 Gepost op: 21-03-2019, 13:23:11 »
Aan de ene kant is het perfect voor de groepsvorming en aan de andere kant wordt alles meteen op scherp gezet: je zult maar te horen krijgen dat de groep jou zwak vindt.
Bij de tweede keer kijken wat meer gelet op de groepsvorming. Joeri stapt meteen naar sterk ( ??? ;D), en wil Liesbeth mee. Dan laat hij de groep de keuze Eva/Kaat. Het wordt Kaat. Onderweg zegt hij dat "er nog een paar sterken in de zwakke groep zijn geloot, die zich echt wel gaan proberen te bewijzen". (Dus zo op scherp staat het denk ik niet: met loten hoefde er natuurlijk niemand in een hoekje te worden gezet). Het verklaart ook meteen hoe Axel in de zwakke groep is beland.
Maar opvallend is dat Joeri hiermee eigenlijk zegt: we kunnen best tempo maken. Dat rijmt niet met wat (scenario de Mol in de sterke groep) de uiteindelijke strategie leek te zijn: vertragen. Kaat even later: "Die bol is onze zwakste schakel". Vind ik ook wat kandidaats, want daarmee wordt misschien sneller naar de schakels bij de bol gekeken. Als de Mol in de sterke groep zat en als taktiek zoveel mogelijk vertragen had, moest de bol natuurlijk meegezeuld worden.
De montage kan ons natuurlijk op het verkeerde been zetten. Maar als ik aanneem dat de Mol in de sterke groep zat en als tactiek vertragen had (zie ook eindtijd: 100-110 minuten, het wachten aan het eind niet meegerekend), heb ik Bas als enige dit soort kandidaatse dingetjes niet horen doen of zeggen.
Voor mij verdacht dus deze opdracht: 1. Bas. 2. Joeri. 3. Kaat (vind haar erg nadrukkelijk aanwezig in de montage).

- hoe lang de wandeling ongeveer zou moeten duren (de productie heeft hier echt wel een inschatting van gemaakt): de mol kan dus wel degelijk bijsturen of hij nu wel of niet door Gilles op de hoogte wordt gesteld van de prestaties van de andere groep
Gilles stond met zijn hand aan zijn kin bij aankomst. En stond na het beraadslagen nog zo. Zou dat misschien het afgesproken teken zijn geweest?

In de zwakke groep hoor ik overigens Bruno zeggen: "Ha hier mannekes. Een beitel en ha mol". Maar dat zal wel Vlaams zijn, of de vermoeidheid? ;D

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #62 Gepost op: 21-03-2019, 14:51:59 »
Bij de tweede keer kijken wat meer gelet op de groepsvorming. Joeri stapt meteen naar sterk ( ??? ;D), en wil Liesbeth mee. Dan laat hij de groep de keuze Eva/Kaat. Het wordt Kaat. Onderweg zegt hij dat "er nog een paar sterken in de zwakke groep zijn geloot, die zich echt wel gaan proberen te bewijzen". (Dus zo op scherp staat het denk ik niet: met loten hoefde er natuurlijk niemand in een hoekje te worden gezet). Het verklaart ook meteen hoe Axel in de zwakke groep is beland.

Met groepsvorming bedoelde ik iets anders. Ik bedoelde ermee dat hiermee de kandidaten dichter bij elkaar komen (zowel letterlijk als figuurlijk). De verhoudingen in de groep worden bepaald, wie zijn de leiders, is er een gezellige / fijne sfeer en wordt er goed samengewerkt etc. Doordat de kandidaten op elkaar aangewezen zijn en elkaar moeten helpen ontstaat er heel snel een hechte band. En onbewust toch een wij-zij-spel tussen de 'sterken' en de 'zwakken'.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #63 Gepost op: 21-03-2019, 15:06:27 »
Met groepsvorming bedoelde ik iets anders. Ik bedoelde ermee dat hiermee de kandidaten dichter bij elkaar komen (zowel letterlijk als figuurlijk). De verhoudingen in de groep worden bepaald, wie zijn de leiders, is er een gezellige / fijne sfeer en wordt er goed samengewerkt etc.
Dat begreep ik. ::ok:: Ik had misschien beter groepsindeling kunnen zeggen, voor het onderscheid.

Als ik de beelden goed interpreteer lijkt Bas me trouwens ook geloot te zijn, en dat pleit eigenlijk weer tegen hem. Alleen Joeri was meteen zeker van deelname aan de sterke groep, maar daar kon ook geen twijfel over bestaan natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 21-03-2019, 15:23:50 door Newbie2 »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #64 Gepost op: 21-03-2019, 16:31:38 »
Ach, in beide groepen viel uitstekend te mollen. De Mol heeft ('s nachts, arme Mol!) vast alle opties voor beide groepen overlopen. Per se in een bepaalde groep willen is iets waar zowel kandidaten als kijkers heel erg op letten dus hoe meer je dat kunt voorkomen hoe beter.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #65 Gepost op: 21-03-2019, 19:27:52 »
Als de Mol in de sterke groep zat en als taktiek zoveel mogelijk vertragen had, moest de bol natuurlijk meegezeuld worden.
De montage kan ons natuurlijk op het verkeerde been zetten. Maar als ik aanneem dat de Mol in de sterke groep zat en als tactiek vertragen had (zie ook eindtijd: 100-110 minuten, het wachten aan het eind niet meegerekend), heb ik Bas als enige dit soort kandidaatse dingetjes niet horen doen of zeggen.
In de sterke groep is het beter om te versnellen, aangezien de zwakke groep sneller dan hen binnen moet zijn.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #66 Gepost op: 21-03-2019, 20:45:49 »
Ik denk ook dat het aanvankelijk de bedoeling van de mol is om te versnellen indien hij in de sterke groep komt en de tussenopdrachten over te slaan of snel uit te voeren. Maar wanneer blijkt dat de sterke groep tijd heeft verloren of dat de zwakke groep toch sneller is blijven wachten voor de eindmeet om toch nog geld te verliezen.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #67 Gepost op: 22-03-2019, 00:02:25 »
Ach, in beide groepen viel uitstekend te mollen. De Mol heeft ('s nachts, arme Mol!) vast alle opties voor beide groepen overlopen. Per se in een bepaalde groep willen is iets waar zowel kandidaten als kijkers heel erg op letten dus hoe meer je dat kunt voorkomen hoe beter.

Misschien kunnen we de komende afleveringen speuren naar welke persoon er het meest geradbraakt uitziet? Wallen, gapen  ::vergroot::
(Mocht Gilles doorgaan met zijn nachtelijke bezoeken althans)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #68 Gepost op: 22-03-2019, 05:13:29 »
Als de Mol in de zwakke groep zat, moest hij zorgen voor vertraging, en het laten mislukken van opdrachten. Vragen waar ik dan mee blijf zitten:
- De eindtijd was 80-90 minuten. Een hele nette tijd voor 5 km. Zeker niet traag.
- Heeft de Mol niet kunnen voorkomen dat de bol werd los gekapt? Er werd toch lang nagedacht over de oplossing.
- Waarom heeft de Mol niet meer tijd verspeeld bij de stokkendans? (Elisabeth stond vooraan, en had die ook na 10 pogingen nog steeds kunnen laten mislukken).

Als de Mol in de sterke groep zat, kon hij:
1) Zo snel mogelijk willen gaan, zodat de zwakke groep die tijd nooit zou halen. Dit deed alleen Martijn. Maar:
- Waarom heeft hij de oplossing van de zwakke schakel dan niet gevonden? Hij gaf de suggestie. Durfde hij niet door te drukken?
- Waarom heeft hij zijn strategie niet omgegooid, toen duidelijk werd dat de rest er niet veel voor voelde?
- De zwakke groep liep veel sneller, en de Mol kon dat misschien ook weten. Als Martijn koppig zijn zin had gehad, was er op het eind minstens 1.500 euro loopgeld in de pot gekomen.
 
2) Zo snel mogelijk willen gaan, maar onderweg deze strategie aangepast naar zo langzaam mogelijk. Maar:
- Had de Mol zijn strategie dan al aangepast vóór de zwakke schakel? Die was ergens in het begin. Als de Mol toen nog zo snel mogelijk wilde, had hij de oplossing daar toch moeten vinden.
- Bovendien: de zwakke groep was toen nauwelijks onderweg. Er was dus geen enkele reden om de strategie te wijzigen, of het moest onwilligheid van de rest van de groep zijn. (Maar Martijn was ook voor zo snel mogelijk, dus de Mol stond zeker niet alleen).

3) Zo traag mogelijk willen gaan, zodat het eindbedrag zo laag mogelijk werd.
Op zeker spelen, niet alles of niets maar gewoon zo weinig mogelijk. Dit is de enige optie waarbij ik geen tegenstrijdigheden in de uitvoering kan ontdekken (of ik moet ze over het hoofd zien). Bovendien zou de instructie voor de Mol in de nachtelijke uren makkelijk te onthouden zijn: in welke groep je ook belandt, ga voor een zo traag mogelijke eindtijd. En als je dan kijkt naar de beelden, was Bas er m.i. het meest consequent in.

Alleen dat "Bas gekozen" van Gilles zit me niet lekker. Te obvious. (Of juist een meesterzet om het er toch in te laten? :-\\)

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #69 Gepost op: 22-03-2019, 13:09:28 »
Ach, in beide groepen viel uitstekend te mollen. De Mol heeft ('s nachts, arme Mol!) vast alle opties voor beide groepen overlopen. Per se in een bepaalde groep willen is iets waar zowel kandidaten als kijkers heel erg op letten dus hoe meer je dat kunt voorkomen hoe beter.
Jup, ik vind erg het voortouw nemen bij het verdelen eerder kandidaats, dan mols. En elke opdracht tot nu toe (en ik vrees de rest van het seizoen) heeft multidimensionale sabotage opportuniteiten.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #70 Gepost op: 22-03-2019, 20:34:42 »
Misschien kunnen we de komende afleveringen speuren naar welke persoon er het meest geradbraakt uitziet? Wallen, gapen  ::vergroot::
(Mocht Gilles doorgaan met zijn nachtelijke bezoeken althans)
Misschien is 'hoe goed kun je functioneren zonder slaap' o.i.d. wel een criterium geweest. De één kan immers een stuk beter met een gebroken nacht omgaan dan de ander. (Daarom een jonge Mol? ::vergroot::)
...óf niet!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #71 Gepost op: 22-03-2019, 21:02:23 »
De mol heeft weinig voorkennis (het is onmogelijk de hele opdracht in korte tijd te doorlopen) en moet grotendeels improviseren. Vandaar dat niet alle molacties zullen lukken.
De mol zou graag van die zware bol af willen indien hij in de sterke groep zit zodat hij die de trap in korte tijd kan oplopen en wellicht sneller is dan de zwakke groep. Maar die kan moeilijk snel de zwakke schakel aanwijzen, dat zou te verdacht zijn. Wellicht dat de mol van tactiek is veranderd en gaat wachten voor de eindstreep waardoor er geld verloren wordt.
Bij de zwakke groep wil de mol de zware bol natuurlijk behouden zodat die moeilijk de trap op kan. Maar die heeft met lede ogen moeten zien dat de bol verwijderd wordt waarna de mol op een andere manier saboteert (bij het bamboedansen).
« Laatst bewerkt op: 23-03-2019, 13:00:06 door Luc »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #72 Gepost op: 22-03-2019, 22:02:48 »
Misschien is 'hoe goed kun je functioneren zonder slaap' o.i.d. wel een criterium geweest. De één kan immers een stuk beter met een gebroken nacht omgaan dan de ander. (Daarom een jonge Mol? ::vergroot::)

 ::ok::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #73 Gepost op: 23-03-2019, 06:10:03 »
De mol zou graag van die zware bol af willen indien hij in de sterke groep zit zodat hij die de trap in korte tijd kan oplopen en wellicht sneller is dan de zwakke groep. Maar die kan moeilijk snel de zwakke schakel aanwijzen, dat zou te verdacht zijn. Wellicht dat de mol van tactiek is veranderd en gaat wachten voor de eindstreep waardoor er geld verloren wordt.
Kaat bij de aanwijzing: "De bol is onze zwakke schakel".
Martijn even later, zoekend: "Misschien iets met de schakels" (of iets van die strekking).
Dat waren toch inkoppertjes voor de Mol, als hij echt van de bol af wilde. In plaats daarvan horen we bij Kaats opmerking de mannen (Bas en Joeri?), zeggen: "Nee, nee". Een stellige ontkenning. En na Martijns opmerking wordt er door Joeri op de bol zelf geslagen, op de schakels wordt verder niet gelet. Ieder van de 5 had kunnen inhaken op Kaat of Martijn, zonder teveel verdacht te worden.
Het lijkt me sterk dat de Mol niet wist van de schakel. En dan is het toch zeer waarschijnlijk dat de Mol, als hij in deze groep zat, al vanaf de start zo traag mogelijk wilde.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #74 Gepost op: 23-03-2019, 08:31:04 »
Hahaha als je het zo stelt Newbie2, dan krijg ik opeens een visioen aan het einde van een Joeri die heel hard op de bol ramt. Hij lijkt zijn best te doen maar vertraagd de boel dubbel, tragere tijd, extra lang bij een opdracht. Niet in mijn top 2, wel leuk mol gedrag...
Meer L

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #75 Gepost op: 23-03-2019, 11:03:53 »
De hoofdreden waarom de zwakke groep sneller was dan de sterke is omdat de sterke groep niet van de zware bol kon afraken waarna de zwakke groep dat wel lukte. Moest de sterke groep de bol kunnen verwijderen en de zwakke groep niet (het ideale scenario voor de mol) was de sterke groep zeer waarschijnlijk sneller. De zware bol of niet de trap meezeulen ... het maakt een groot verschil.
Tot dan toe waren beide groepen ongeveer even snel, ik had zelfs de indruk dat de zwakke groep meer tijd over deed om de €200 op de zeephelling te pakken.
Vandaar dat ik denk dat de mol in de sterke groep de bol wilde verwijderen (dat maakt Kaat en Martijn hier mols en Joeri die in eerste instantie wilde doorgaan en de zwakke schakel niet vond onmols) en in de zwakke groep juist niet (mols van Elisabet, onmols van Bruno en Eva).
« Laatst bewerkt op: 23-03-2019, 11:10:30 door Luc »

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #76 Gepost op: 23-03-2019, 11:26:53 »
Misschien is 'hoe goed kun je functioneren zonder slaap' o.i.d. wel een criterium geweest. De één kan immers een stuk beter met een gebroken nacht omgaan dan de ander. (Daarom een jonge Mol? ::vergroot::)

Je hebt bewezen minder slaap nodig naarmate je ouder wordt, dus dit pleit eerder voor een zo oud mogelijke mol.  ;)
Maar afgezien daarvan, de mol wordt heus niet iedere nacht uit z'n slaap gehouden hoor. Alle deelnemers worden tenminste 1x per dag apart genomen of gehouden, dat is het moment om de mol te instrueren. En als ik het goed begrepen heb wordt de mol niet tot in alle details ingelicht, er is veel ruimte voor spontaniteit en eigen inbreng. Eén van de dingen trouwens waarom De Mol zo anders is dan Wie Is De Mol, waar de redactie duidelijk veel meer invloed heeft.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #77 Gepost op: 23-03-2019, 11:39:26 »
De hoofdreden waarom de zwakke groep sneller was dan de sterke is omdat de sterke groep niet van de zware bol kon afraken waarna de zwakke groep dat wel lukte. Moest de sterke groep de bol kunnen verwijderen en de zwakke groep niet (het ideale scenario voor de mol) was de sterke groep zeer waarschijnlijk sneller. De zware bol of niet de trap meezeulen ... het maakt een groot verschil.
Tot dan toe waren beide groepen ongeveer even snel, ik had zelfs de indruk dat de zwakke groep meer tijd over deed om de €200 op de zeephelling te pakken.
Vandaar dat ik denk dat de mol in de sterke groep de bol wilde verwijderen (dat maakt Kaat en Martijn hier mols en Joeri die in eerste instantie wilde doorgaan en de zwakke schakel niet vond onmols) en in de zwakke groep juist niet (mols van Elisabet, onmols van Bruno en Eva).
Ik kan je redenering goed volgen, en het scenario dat de Mol in de sterke groep juist zo snel mogelijk had willen gaan (dus wel alles of niets spelen) wil ik ook niet uitsluiten. Dan zat het Kaat of Martijn gewoon tegen. Maar dan blijf ik het nog steeds vreemd vinden dat ze elkaar niet bij vielen toen beiden in de buurt van de oplossing waren. Van Kaat al helemaal, want Martijn was duidelijk aan het zoeken naar een schakel. Als een van hen de Mol is, zouden de andere kandidaten echt niet tegenstribbelen als de bol er af ging, en als er al 2 op het goede spoor zaten was die schakel zo gevonden. Had de Mol niet eens zelf hoeven doen. Het feit dat ze elkaar niet bijvielen is voor mij dus een van de redenen om de kans op dit scenario lager in te schatten. (Naast dat er hier zo duidelijk werd tegengestribbeld, en het over de hele opdracht gezien ook een gemakkelijkere tactiek is om de boel te vertragen dan te versnellen).

Maar sowieso leuk dat we er nog steeds verschillende kanten mee op kunnen. En misschien is dit iets om verderop in het seizoen nog eens tegen het licht te houden. Want ik verwacht dat de Mol in deze opdracht, anders dan in de 1e waarin hij er misschien nog even in mocht komen, toch wel echt in actie is gekomen.
« Laatst bewerkt op: 23-03-2019, 12:09:38 door Newbie2 »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #78 Gepost op: 23-03-2019, 12:59:26 »
Kaat en Martijn hadden het inderdaad over een zwakke schakel en Joeri probeerde de ketting vlakbij de bol (op een verkeerde plaats) door te kappen maar Liesbeth zei dadelijk dat het niet nodig was de bol los te kappen (de andere groep zou het ook niet lukken volgens haar) waar Joeri en Bas snel bij aansloten en Joeri stopte met kappen.
« Laatst bewerkt op: 23-03-2019, 13:01:06 door Luc »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #79 Gepost op: 23-03-2019, 13:08:15 »
Klopt. (Ik dacht eerlijk gezegd dat Joeri er al bijna was, nog een paar klappen. Maar hij zal wel vaster hebben gezeten dan het leek). Beide heren zagen eerder ook niets in de opmerking van Kaat, dat de bol de zwakste schakel was. Al moet ik nog een keer terugkijken om te zien/horen wie er toen precies "Nee, nee" zei.

EDIT: Niet te zien, maar aan het stemgeluid te horen, is dat Joeri. Bas zegt nog: "Ah, dat is geen opdracht, dat is gewoon een tip".
« Laatst bewerkt op: 23-03-2019, 15:01:27 door Newbie2 »