Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst  (gelezen 10019 keer)

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #20 Gepost op: 22-04-2019, 00:52:41 »
Ehm bas zegt nog iets over dat schilderij geloof ik. Dus kent hij t wel, maar weet hij niet of t van Rubens is?

Verder vind ik de keuze voor dat molschilderij erg slecht ? Ze beseffen toch dat de mol hier geen uren aan heeft gewerkt en een schilderij met veel kleur en beweging (zonder al teveel spanning en boodschap ) zoals dat van de mol, veel sneller te maken is dan dat ingehouden beeld . Tuurlijk heeft de regie weleen werk uitgezocht waarin iets ging zitten van 2beelden, maskers of iets. Maar hier hadden minimaal 2 kandidaten ( er bestaat nog steeds de kans dat t 3 kandidaten zijn) toch zeker meer druk moeten leggen op de keuze

Mee eens. Het was zo'n duidelijke instinker; de clichéverbeelding van een mens met verschillende lagen..... of een abstract-expressionistisch hatseflats werk. Ongelooflijk dat de mol die andere twee heeft weten over te halen om voor de obvious te gaan

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #21 Gepost op: 22-04-2019, 00:54:02 »


Dit schilderij was het inderdaad. Zelfs een Nederlander als ik herkende het als een beroemd schilderij van Rubens. Net als de Nachtwacht. Onbestaanbaar dat geen van drieën dat weet.

Onbestaanbaar, ja. Ik vrees dat ik toch aan één van deze drie zal moeten gaan geloven, als mol.

Om dan maar bij het oordeel van Paris te blijven: wie is de knapste vrouw van deze drie? Want die zal het wel wezen.  ;D

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #22 Gepost op: 22-04-2019, 11:57:38 »
Bas en Axel zijn aan het testen. In de auto peilen zij de reacties van de andere twee en ook bij het schilderij van de mol testen ze de reacties. Elisabet neemt geen initiatief en gaat mee in de voorstellen van de andere twee. Er is niemand sturend, het is testen en aftasten én getest worden. Een hele goede groep dit jaar, de mol wordt tot het uiterste beproeft.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #23 Gepost op: 22-04-2019, 12:03:11 »
Bas: kijk eens, ik weet heel veel over het tweede schilderij. Maar ik denk dat het het derde is.
Nou, dan zal het wel, hij weet zoveel!
Heel mooi gedaan van de mol.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #24 Gepost op: 22-04-2019, 12:42:23 »
Bas: kijk eens, ik weet heel veel over het tweede schilderij. Maar ik denk dat het het derde is.
Nou, dan zal het wel, hij weet zoveel!
Heel mooi gedaan van de mol.

Bas was ook degene die ervoor zorgde dat er voor het goede schilderij werd gekozen bij vraag 1 terwijl Axel al had voorgesteld om een ander schilderij te kiezen.  ::)

Ook wees hij bij vraag 2 meteen het juiste schilderij aan en bleef hij erop hameren dat dat het juiste schilderij was, ondanks dat Axel ervoor probeerde te zorgen dat een ander schilderij gekozen werd door erop te wijzen dat daar ook vissen op stonden.

Bij vraag 3 was het wederom... Axel... die de aandacht vestigde op een verkeerd schilderij en die meteen zei dat het dat schilderij wel zijn moest. Deze keer werd het verkeerde schilderij wel gekozen.. maar Axel was hier leidend.

Het is nu toch wel duidelijk wie de mol is, jongens.  ;D

(Mocht Axel de mol niet zijn, dan vind ik het wel knap van hem dat hij 3 van de 3 keer zo snel een verkeerd schilderij weet aan te wijzen zonder dat hij voorkennis heeft... want alleen de mol weet wat de juiste schilderijen zijn  ::))

Offline Miss Marvel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #25 Gepost op: 22-04-2019, 12:46:42 »
Het doet er allemaal niet toe van die schilderijen van te voren.

Bas had gewoon die zin over de tattoos uit zijn hoofd geleerd van te voren en dat is de vraag die hij in perfect vietnamees aan de mevrouw stelt. Het antwoord is dan sowieso fout.
Ma how, zeg!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #26 Gepost op: 22-04-2019, 12:49:36 »
Het doet er allemaal niet toe van die schilderijen van te voren.

Bas had gewoon die zin over de tattoos uit zijn hoofd geleerd van te voren en dat is de vraag die hij in perfect vietnamees aan de mevrouw stelt. Het antwoord is dan sowieso fout.

Dat had toch niet gekund als ze het goede schilderij hadden gekozen? Dan was het wel heel raar geweest als Bas ineens een perfecte vraag over tattoos had kunnen stellen.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #27 Gepost op: 22-04-2019, 12:52:30 »
Het doet er allemaal niet toe van die schilderijen van te voren.

Bas had gewoon die zin over de tattoos uit zijn hoofd geleerd van te voren en dat is de vraag die hij in perfect vietnamees aan de mevrouw stelt. Het antwoord is dan sowieso fout.

Bas wou aanvankelijk de tweede zin doen, want die was zo lekker kort. Maar Elisabeth kaapte hem voor hem weg en kreeg Bas tenslotte de derde zin.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #28 Gepost op: 22-04-2019, 13:17:14 »
Het doet er allemaal niet toe van die schilderijen van te voren.
Bas had gewoon die zin over de tattoos uit zijn hoofd geleerd van te voren en dat is de vraag die hij in perfect vietnamees aan de mevrouw stelt. Het antwoord is dan sowieso fout.
Exact. En Bas wist dat Vietnamees een toontaal is, en dat de anderen zich niet verstaanbaar zouden kunnen maken. Dus juist mooi onverdacht dat hij daar gaat voor de juiste schilderijen.

Dat had toch niet gekund als ze het goede schilderij hadden gekozen? Dan was het wel heel raar geweest als Bas ineens een perfecte vraag over tattoos had kunnen stellen.
En daarom moest het schilderij van Bas fout zijn. En daar zorgde hij ook voor. (Ik moet wel nog terugkijken, maar dit is wat ik ervan meen te hebben gezien).

Bas wou aanvankelijk de tweede zin doen, want die was zo lekker kort. Maar Elisabeth kaapte hem voor hem weg en kreeg Bas tenslotte de derde zin.
Bas bood dat zelf aan. Het lag voor de hand dat Elisabet zou toehappen. Volgens mij zien we hier een subtiel spel van Bas.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #29 Gepost op: 22-04-2019, 14:34:31 »
Ze waren alle 3 verdacht maar Bas leidde de andere 2 op een subtiele wijze naar het verkeerde schilderij. Dit doet mij denken aan reeks 2 waar de mol de twee andere kandidaten ook op subtiele wijze overhaalde het verkeerde kunstwerk te kiezen.

Ik heb de indruk dat er is nagedacht over het maken van de schilderij en toen ik hoorde dat het schilderij werd gemaakt tijdens de reis moet er een ogenblik zijn dat één van de kandidaten een tijd lang alleen was met de productie (waar hij ook goed gebrieft kon worden) en dan denk ik aan Bas die als meest beleefde kandidaat een tijd werd afgezonderd in de opdracht om hem te bevrijden.
Voordien heb ik Bas niet verdacht (na afl. 2 liet ik hem los en lette niet meer op hem) maar nu komt hij bovendrijven.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 14:36:02 door Luc »

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #30 Gepost op: 22-04-2019, 15:55:25 »
Is het schilderij van die Vietnamese schilder Cuong ook ergens terug te vinden? Kan het zelf niet vinden, maar ben wel benieuwd hoe dat schilderij heet.
Tevens denk ik niet dat Bas het schilderij gemaakt heeft (mocht hij de mol zijn) tussen het diner en die paintball-opdracht, er was namelijk geen zekerheid dat Bas die diner-opdracht ging winnen en dat hij dus het schilderij kon maken. Misschien is er ergens een hint terug te vinden naar het moment dat de mol het schilderij wel gemaakt heeft?
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 15:57:56 door Reflektor »

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #31 Gepost op: 22-04-2019, 15:57:24 »
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #32 Gepost op: 22-04-2019, 15:59:34 »
Schilderij kiezen

1 = van bekende kunstenaar
2 = van de Mol

Axel: "Een beetje buiten de lijn toch wel hè hier. (1) Er mankeert ook een oog en een neus als dat ook een poppetje is." [Argument waarom 1 van de Mol zou zijn. Fout.]
Bas: "Ik vind wel dat daar (2) veel meer kracht en dynamisme in zit dan in dit (1)." [Argument waarom 2 van de kunstenaar zou zijn. Fout.]
Axel: "Het is een moeilijkere techniek (2) maar ik vind die veeg vooral... Dat is echt, denk ik." [Argument waarom 2 van de kunstenaar zou zijn. Fout.]
Bas: "Er zijn natuurlijk wel een aantal mensen die wel kunstzinniger zijn in de groep hè?"
Elisabet: "... Wie?"
Bas: "Kaat."
Axel: "Ik vind het (1)? [lijkt naar 1 te kijken] nog redelijk kunstzinnig. Die kan goed tekenen, toch?" [Argument waarom 1 van de Mol (Kaat) zou kunnen zijn. Fout.]
Elisabet: "Ja, die heeft haar hele molboekje volgetekend."

Bas: "Misschien moeten we ons niet focussen op wat de Mol geschilderd heeft maar vooral op wat een echte kunstenaar zou doen."
Axel: "Een echte kunstenaar."
Bas: "Voor mij (2) is dat van een echte kunstenaar." [Fout.]
Axel kijkt naar Elisabet.
Elisabet: "Het hangt er ook vanaf wie je denkt dat de Mol is."
Bas: "Ik denk los van wie de Mol is dat dat (2) van een echte kunstenaar is." [Fout.]
Axel: "Zie je geen foutjes ergens dat je denkt... Daar (2) is ook wat gedrupt ook van onderen en zo hè. Doet een kunstenaar dat, van die drupjes?" [Argument waarom 2 van de Mol zou zijn. Goed.]
Bas: "Natuurlijk doet een kunstenaar dat." [Fout.]
Axel: "Mwoah..." [Goed]
Bas: "Ik denk als de Mol een schilderij maakt en wij moeten dat zien, dat daar een verborgen boodschap achter zit. En ik denk dat er daar (2) meer emotie in zit en daar (1) meer een boodschap. Iemand met verschillende persoonlijkheden, verschillende kleuren, die misschien af en toe een masker opzet. Ik denk dat dat meer zegt: ik ben een Mol. En dat is meer échte emoties." [Fout.]
Axel: "Ja. Daar kan ik mij in vinden." [Sluit zich dus aan bij Bas' verkeerde keuze voor 2 = kunstenaar dus 1 = Mol. Fout.]
Elisabet: "Ik denk dat dat (1) het gemakkelijkst te reproduceren is. Als ze deze vakantie vragen: teken een schilderij." [Argument waarom 1 van de Mol zou zijn. Fout.]
Bas: "Dus jij denkt ook dat dat (2) de kunstenaar is?"
Elisabet: "Ik denk het wel." [Fout.]
Bas: "Jij ook?"
Axel: "Ja." [Fout.]
Bas: "Ik ook." [Fout.]

Ze hebben het fout. Geen 1000 euro verdiend.

Bas zit dus consequent verkeerd en ondersteunt dit met diverse argumenten, Axel twijfelt even maar dat zou heel goed voor de vorm kunnen zijn, en Elisabet wacht vooral af en sluit zich met een nieuw argument aan bij de foute keuze.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #33 Gepost op: 22-04-2019, 16:20:31 »
Axel twijfelt waarna Bas met valabele argumenten afkomt waarom schilderij 2 het echte kunstwerk moet zijn (het lijkt bijna alsof hij dat heeft voorbereid) en maakt eerder op sluwe wijze hier ook Kaat verdacht. Elisabet wacht af maar gaat mee met Bas. Axel geeft eventjes tegengas maar gaat tenslotte ook mee met Bas.
« Laatst bewerkt op: 22-04-2019, 16:23:12 door Luc »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #34 Gepost op: 22-04-2019, 17:35:59 »
Wel met een vals argument, want...

Citaat
Elisabet: "Ik denk dat dat (1) het gemakkelijkst te reproduceren is.

...dat was de vraag helemaal niet.

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #35 Gepost op: 22-04-2019, 17:55:57 »
Exact. En Bas wist dat Vietnamees een toontaal is, en dat de anderen zich niet verstaanbaar zouden kunnen maken. Dus juist mooi onverdacht dat hij daar gaat voor de juiste schilderijen.
En daarom moest het schilderij van Bas fout zijn. En daar zorgde hij ook voor. (Ik moet wel nog terugkijken, maar dit is wat ik ervan meen te hebben gezien).
Bas bood dat zelf aan. Het lag voor de hand dat Elisabet zou toehappen. Volgens mij zien we hier een subtiel spel van Bas.

Eens
Graven, graven, graven...

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #36 Gepost op: 22-04-2019, 17:57:42 »
Ze waren alle 3 verdacht maar Bas leidde de andere 2 op een subtiele wijze naar het verkeerde schilderij. Dit doet mij denken aan reeks 2 waar de mol de twee andere kandidaten ook op subtiele wijze overhaalde het verkeerde kunstwerk te kiezen.

Ik heb de indruk dat er is nagedacht over het maken van de schilderij en toen ik hoorde dat het schilderij werd gemaakt tijdens de reis moet er een ogenblik zijn dat één van de kandidaten een tijd lang alleen was met de productie (waar hij ook goed gebrieft kon worden) en dan denk ik aan Bas die als meest beleefde kandidaat een tijd werd afgezonderd in de opdracht om hem te bevrijden.
Voordien heb ik Bas niet verdacht (na afl. 2 liet ik hem los en lette niet meer op hem) maar nu komt hij bovendrijven.

Dat zou zo maar eens kunnen.

Eigenlijk zouden ze moeten ruiken bij welk schilderij de verf nog vers rook, maar helaas zat er glas voor.
Graven, graven, graven...

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #37 Gepost op: 22-04-2019, 18:28:12 »
Is het schilderij van die Vietnamese schilder Cuong ook ergens terug te vinden? Kan het zelf niet vinden, maar ben wel benieuwd hoe dat schilderij heet.
Tevens denk ik niet dat Bas het schilderij gemaakt heeft (mocht hij de mol zijn) tussen het diner en die paintball-opdracht, er was namelijk geen zekerheid dat Bas die diner-opdracht ging winnen en dat hij dus het schilderij kon maken. Misschien is er ergens een hint terug te vinden naar het moment dat de mol het schilderij wel gemaakt heeft?
Dit kan hij zelfs op de wc gemaakt hebben. Staat er in 5 seconden op.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #38 Gepost op: 22-04-2019, 19:25:46 »
Het moest natuurlijk wel op tijd droog zijn
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1 - Vietnamees geen kunst
« Reactie #39 Gepost op: 22-04-2019, 19:38:25 »
Volgens mij denken we te moeilijk: dat schilderij kan toch prima 's nachts tijdens een briefing gemaakt zijn?
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10