Auteur Topic: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...  (gelezen 8726 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #40 Gepost op: 1-05-2019, 12:45:24 »
Aan het einde van het spel zie je alle kaarten die nog niet afgelegd waren bij de speler die die kaarten bezat omgedraaid liggen. Als Axel gezegd had dat hij die 3000 niet had was hij op dat moment door de mand gevallen. Hij had geen andere keuze dan de waarheid vertellen.
Axel heeft als Mol tijdens het kaarten toch echt grote steken laten vallen. Hij had om te beginnen al niemand moeten vertrouwen, ook Joeri niet. Die 3.000 euro had hij dan zogenaamd bij Bas kunnen zoeken. Het was dus ook niet handig om in te gaan op het uitruilen van de strafpunten met Joeri. Daarmee legde hij een basis van vertrouwen die hij later bij de 3.000 niet meer terug kon draaien.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #41 Gepost op: 1-05-2019, 13:06:26 »
Axel heeft als Mol tijdens het kaarten toch echt grote steken laten vallen. Hij had om te beginnen al niemand moeten vertrouwen, ook Joeri niet. Die 3.000 euro had hij dan zogenaamd bij Bas kunnen zoeken. Het was dus ook niet handig om in te gaan op het uitruilen van de strafpunten met Joeri. Daarmee legde hij een basis van vertrouwen die hij later bij de 3.000 niet meer terug kon draaien.
Als Axel met Bas zijn strafpunt had afgelegd had hij in ronde 2 alsnog met Joeri de 3000 euro af kunnen leggen. Joeri had dan geweten dat Axel geen strafpunten meer kon hebben namelijk (van Bas kon hij dan immers ook geen strafpunt gepakt hebben). Ik denk dat het dus niets had uitgemaakt of hij met Joeri of Bas dat strafpunt aflegde. Joeri, fanatiek als hij is, had ook in dat scenario toch wel aan Axel gevraagd of hij ook 3000 had.

Als je je voor wilt doen als kandidaat is een deal sluiten om samen strafpunten af te leggen bovendien hoe dan ook gunstig. Niet zo'n deal willen sluiten maakt je alleen maar verdacht.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2019, 13:09:23 door Saskiaax95 »

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #42 Gepost op: 1-05-2019, 13:07:57 »
Axel heeft als Mol tijdens het kaarten toch echt grote steken laten vallen. Hij had om te beginnen al niemand moeten vertrouwen, ook Joeri niet. Die 3.000 euro had hij dan zogenaamd bij Bas kunnen zoeken. Het was dus ook niet handig om in te gaan op het uitruilen van de strafpunten met Joeri. Daarmee legde hij een basis van vertrouwen die hij later bij de 3.000 niet meer terug kon draaien.

Maar daarmee is er al 1 beurt voorbij waarbij er geen geld verdiend werd.

klaar voor de strijd

anoniem 30784

  • Gast
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #43 Gepost op: 1-05-2019, 13:18:25 »
Wat Axel overigens nog verdachter maakt bij het kaarten is dat hij de deal om strafpunten af te leggen uiteindelijk sluit met Joeri en niet met Bas. Het initiatief om een deal te sluiten met Joeri komt vanuit Axel, terwijl Bas nota bene nog aan Axel voorstelt om samen met hem hun strafpunten af te leggen.

Wat hier zo verdacht aan is, is dat Axel beweert (in aflevering 7 bij de testbiecht en ook in aflevering 5 daarbij) Bas te verdenken, maar hij toch liever een deal sluit met Joeri, die dan zijn concurrent zou zijn?  ??? Je wilt je concurrenten toch benadelen door ervoor te zorgen dat die met een strafpunt eindigen als je een kandidaat bent? Als je een kandidaat bent, is het het meest gunstig voor je winkansen om je strafpunt af te leggen met degene van wie je denkt dat hij de mol is.. in Axels geval zou hij dus samengewerkt moeten hebben met Bas. De mol gaat immers nooit naar huis en het maakt dus niets uit of de mol een strafpunt heeft of niet.

Bas gedraagt zich hier als kandidaat door met Axel, zijn verdachte, het strafpunt af te willen leggen.

Mol ontmaskerd.  ;D

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #44 Gepost op: 1-05-2019, 13:33:01 »
Ja, maar nu er 5.000 euro op het spel stond, was het hoofddoel van de Mol ervoor te zorgen de 3.000 euro niet op tafel kwam. Joeri gaf meteen aan dat hij een heel hoog bedrag had. Dus in de positie van Axel zou ik dan meteen Joeri niet gaan vertrouwen, en dat heel hard duidelijk maken. Ook in ronde 2 had hij dan de 3.000 euro niet hoeven afleggen met hem. Hij vertrouwt hem immers niet? Dan nog liever blind een kaart trekken. Het uitruilen van de strafpunten kost wel een beurt en geen geld, maar het kweekt vertrouwen voor ronde 2, met dat hoge bedrag dat nog steeds ligt te wachten. Dat is niet goed gespeeld, als Mol Axel.

En wat vinden jullie hiervan? De tweede ronde:

Joeri: Ik heb 3.000.
Axel: Ik ook.
Elisabet: Kom, smijt af.
Axel: Dat geld binnen.
Bas: zegt niets.

Duidelijker kan het toch niet zijn, denk ik.

EDIT: Dat "ja" sloeg op de post van Saskia en Wouter hiervoor, niet op de laatste post. Want daar zeg ik geen ja op. ;D

Het initiatief om een deal te sluiten met Joeri komt vanuit Axel, terwijl Bas nota bene nog aan Axel voorstelt om samen met hem hun strafpunten af te leggen.
Wat Bas hier doet is heel slim de aandacht verleggen van de 3.000 naar strafpunten. En Axel trapt erin. Bas wil helemaal niet zo nodig uitruilen met Axel, hij zegt ook aan het eind van zijn verhaal dat hij wel snapt dat Joeri aan zet is. Maar het gaat nu even om de strafpunten, niet om het geld. Met een ronde verder is er een kleine kans dat Elisabet inmiddels de 3.000 van Joeri heeft getrokken. Dit is dus het enige dat Bas kan doen hier (naast wantrouwen proberen te kweken tussen Joeri en Axel, wat hij ook doet!), want hij zit in de ongelukkige positie dat hij geen directe invloed heeft op de 3.000.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2019, 13:45:22 door Newbie2 »

anoniem 30784

  • Gast
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #45 Gepost op: 1-05-2019, 14:03:55 »
Ja, maar nu er 5.000 euro op het spel stond, was het hoofddoel van de Mol ervoor te zorgen de 3.000 euro niet op tafel kwam. Joeri gaf meteen aan dat hij een heel hoog bedrag had. Dus in de positie van Axel zou ik dan meteen Joeri niet gaan vertrouwen, en dat heel hard duidelijk maken. Ook in ronde 2 had hij dan de 3.000 euro niet hoeven afleggen met hem. Hij vertrouwt hem immers niet? Dan nog liever blind een kaart trekken. Het uitruilen van de strafpunten kost wel een beurt en geen geld, maar het kweekt vertrouwen voor ronde 2, met dat hoge bedrag dat nog steeds ligt te wachten. Dat is niet goed gespeeld, als Mol Axel.

En wat vinden jullie hiervan? De tweede ronde:

Joeri: Ik heb 3.000.
Axel: Ik ook.
Elisabet: Kom, smijt af.
Axel: Dat geld binnen.
Bas: zegt niets.

Duidelijker kan het toch niet zijn, denk ik.

EDIT: Dat "ja" sloeg op de post van Saskia en Wouter hiervoor, niet op de laatste post. Want daar zeg ik geen ja op. ;D
Wat Bas hier doet is heel slim de aandacht verleggen van de 3.000 naar strafpunten. En Axel trapt erin. Bas wil helemaal niet zo nodig uitruilen met Axel, hij zegt ook aan het eind van zijn verhaal dat hij wel snapt dat Joeri aan zet is. Maar het gaat nu even om de strafpunten, niet om het geld. Met een ronde verder is er een kleine kans dat Elisabet inmiddels de 3.000 van Joeri heeft getrokken. Dit is dus het enige dat Bas kan doen hier (naast wantrouwen proberen te kweken tussen Joeri en Axel, wat hij ook doet!), want hij zit in de ongelukkige positie dat hij geen directe invloed heeft op de 3.000.

Dat iemand zwijgt op zo'n moment is wat mij betreft niet verdacht. Wat Bas ook deed op dat moment... die 3000 euro werd toch wel afgelegd.

Je kunt ook zeggen dat het verdacht van Axel is dat hij niet een deal sluit met Bas omdat hij als hij dat zou doen met Joeri had kunnen kortsluiten dat Joeri de 3000 bij hem pakken zou.  ::) Door te besluiten om met Joeri een deal te sluiten heeft Axel ook een ronde uitgesteld dat de 3000 werd afgelegd en Elisabet had hierdoor ook de 3000 van Joeri kunnen pakken.

Aangezien Axel ook nog eens besloot om niet met zijn verdachte maar met zijn concurrent een strafpunt af te leggen... zou ik toch zeggen dat Axel degene is die verdachter handelt hier. ;)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #46 Gepost op: 1-05-2019, 14:21:34 »
Je kunt ook zeggen dat het verdacht van Axel is dat hij niet een deal sluit met Bas omdat hij als hij dat zou doen met Joeri had kunnen kortsluiten dat Joeri de 3000 bij hem pakken zou.  ::)
Ik kan je niet volgen. Als hij met Joeri kortsluit dat die zijn 3.000 euro pak, is dat dan verdacht van Axel? ???
Door te besluiten om met Joeri een deal te sluiten heeft Axel ook een ronde uitgesteld dat de 3000 werd afgelegd en Elisabet had hierdoor ook de 3000 van Joeri kunnen pakken.
Nu haal je mijn argument erbij! ::rofl:: Dat is wel het hoogste wat Bas kan bereiken, zonder directe invloed. Maar Axel had het zelf in de hand. Die hoefde niet te rekenen op die kleine kans. Dus ik vind hem voor Axel toch niet zo sterk.

Afijn, ik kan je niet overtuigen, merk ik. Zaten we nog maar eensgezind samen in het Joeri-topic. ::rofl::

anoniem 30784

  • Gast
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #47 Gepost op: 1-05-2019, 14:54:04 »
Ik kan je niet volgen. Als hij met Joeri kortsluit dat die zijn 3.000 euro pak, is dat dan verdacht van Axel? ???Nu haal je mijn argument erbij! ::rofl:: Dat is wel het hoogste wat Bas kan bereiken, zonder directe invloed. Maar Axel had het zelf in de hand. Die hoefde niet te rekenen op die kleine kans. Dus ik vind hem voor Axel toch niet zo sterk.

Afijn, ik kan je niet overtuigen, merk ik. Zaten we nog maar eensgezind samen in het Joeri-topic. ::rofl::

Nee, het is verdacht dat hij met Joeri de deal sluit om samen hun strafpunten af te leggen en niet met Bas.

Hier de uitgebreide uitleg voor waarom dit verdacht is:

Stel dat Axel zou besluiten dat hij met Bas zijn strafpunt af zou leggen...
Dan zou hij kunnen besluiten om met Joeri een hoog bedrag af te leggen, want Joeri moet eerst een kaart van hem trekken.
Dit zou ertoe kunnen leiden dat de 3000 euro al in ronde 1 wordt afgelegd.

Het is echter mogelijk dat Joeri besluit om niet voor geld te gaan en om blind te trekken in de hoop dat hij een strafpunt/vrijstelling bij Axel pakt. Als Joeri namelijk een strafpunt pakt van Axel kan hij dan alsnog zijn eigen strafpunt kwijtraken (en een vrijstelling is natuurlijk altijd gunstig).

Maar als Joeri besluit om blind bij Axel te trekken, kan hij natuurlijk ook per ongeluk de 3000 trekken, waardoor dit bedrag alsnog wordt afgelegd in ronde 1. Dat is natuurlijk niet iets wat mol Axel zou willen.

Als Axel de mol is, is het daarom het slimste om met Joeri af te spreken om samen hun strafpunten af te leggen en niet met Bas. Dit is de enige manier waarop je met 100% zekerheid voorkomt dat de 3000 euro wordt afgelegd in ronde 1 (en zo kun je zelfs voorkomen dat de 3000 euro überhaupt wordt afgelegd omdat je zo Elisabet de kans geeft om de 3000 euro van Joeri af te pakken).

Voor kandidaat Axel is het echter gunstiger om met zijn verdachte Bas een deal te sluiten want dan zou hij zijn concurrent Joeri met het strafpunt laten zitten, wat de kans vergroot dat kandidaat Axel in de finale belandt. Door een deal met Bas te sluiten kan er ook nog (per ongeluk) in ronde 1 geld verdiend worden als Joeri een hoog bedrag van Axel trekt.. Axel weet al dat Joeri een hoog bedrag heeft omdat hij een hoog bedrag zei te hebben. Axel besluit echter niet om met Bas zijn strafpunt af te leggen terwijl Bas dit wel voorstelt en neemt het initiatief om met Joeri zijn strafpunt af te leggen.. met andere woorden: Axel is waarschijnlijk geen kandidaat.  ::)

Je zou zelfs kunnen zeggen dat het juist onmols is van Bas om samen met Axel een strafpunt af te willen leggen, want als Axel daarmee instemt vergroot hij slechts de kans dat een hoog bedrag wordt afgelegd wanneer Joeri een kaart van Axel trekt in ronde 1.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #48 Gepost op: 1-05-2019, 16:05:53 »
Ik begrijp uit je verhaal dat het afleggen van strafpunten met Joeri een manier is om te voorkomen dat Joeri per ongeluk de 3.000 pakt. Die kans was 1 op 4. Dat kan ik volgen. Aan de andere kant: nu Axel Joeri dat vertrouwen geeft, wordt de kans dat in de volgende ronde de 3.000 op tafel komt 2 op 3. Juist vanwege dat vertrouwen, dat niet meer teruggedraaid kan worden. Dat was mijn belangrijkste bezwaar ook tegen het handelen van Axel. De kans is niet 100% omdat Elisabet inderdaad een kans van 1 op 3 heeft om de 3.000 van Joeri te pakken. Maar 67% kans vind ik nog altijd heel hoog als hij het ook heel anders had kunnen spelen, want nogmaals: hij had het allemaal zelf in de hand.

Let's agree to disagree, want ik ben nu al uren bezig met een spelletje kaarten, en we worden het toch niet met elkaar eens. ::rofl:: Maar ik waardeer je vasthoudendheid. ::ok:: Ik kan jou niet overtuigen, jij mij niet. Dat geeft verder niks. Het houdt ons scherp.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #49 Gepost op: 1-05-2019, 16:21:15 »
Ik begrijp uit je verhaal dat het afleggen van strafpunten met Joeri een manier is om te voorkomen dat Joeri per ongeluk de 3.000 pakt. Die kans was 1 op 4. Dat kan ik volgen. Aan de andere kant: nu Axel Joeri dat vertrouwen geeft, wordt de kans dat in de volgende ronde de 3.000 op tafel komt 2 op 3. Juist vanwege dat vertrouwen, dat niet meer teruggedraaid kan worden. Dat was mijn belangrijkste bezwaar ook tegen het handelen van Axel. De kans is niet 100% omdat Elisabet inderdaad een kans van 1 op 3 heeft om de 3.000 van Joeri te pakken. Maar 67% kans vind ik nog altijd heel hoog als hij het ook heel anders had kunnen spelen, want nogmaals: hij had het allemaal zelf in de hand.

Let's agree to disagree, want ik ben nu al uren bezig met een spelletje kaarten, en we worden het toch niet met elkaar eens. ::rofl:: Maar ik waardeer je vasthoudendheid. ::ok:: Ik kan jou niet overtuigen, jij mij niet. Dat geeft verder niks. Het houdt ons scherp.

Maar wat had hij dan kunnen doen om het beter te spelen? Ik zie oprecht geen beter alternatief scenario... Axel had niet molser kunnen handelen dan hij al deed in deze situatie. Zoals ik al eerder zei: als Axel met Bas de deal had gesloten om hun strafpunten af te leggen en Joeri Axels 3000 euro niet had gepakt, had Joeri alsnog in ronde 2 gezegd dat hij 3000 had als Elisabet die kaart in ronde 1 niet getrokken had, omdat Joeri dan had geweten dat Axel geen strafpunt of vrijstelling meer in bezit hebben kon omdat zowel het strafpunt van Axel als dat van Bas in ronde 1 afgelegd zou zijn dan. Dus dan was die 3000 euro in ronde 2 ook afgelegd op precies dezelfde manier als hoe dit nu ging. Geen deal sluiten met iemand om strafpunten af te leggen was ook geen optie omdat dat mega verdacht is (een kandidaat heeft daar geen baat bij). Als je niet verder wilt discussiëren is dat prima natuurlijk, ik denk ook dat we er niet uit gaan komen.  :P

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #50 Gepost op: 1-05-2019, 16:51:38 »
Axel had helemaal geen deal moeten sluiten. Is helemaal niet verdacht, Bas gaf nota bene de voorzet nog. Dan was er 25% kans geweest dat Joeri de 3.000 blind trok. Nu sluit hij een deal, en wordt de kans dat in de volgende ronde de 3.000 wordt afgelegd 67%, vanwege de vertrouwenskwestie waar ik het steeds over heb. 67% is meer dan 25%.

Bovendien ging Axel grif in op het voorstel van Joeri om in de tweede ronde de 3.000 af te leggen. Hij deed geen enkele moeite om dat nog te verhinderen.

Dus als jij vindt dat de Mol nu ontmaskerd is dan laat ik die conclusie aan jou.En nu houd ik er echt over op, hoor! ::zwaai::
« Laatst bewerkt op: 1-05-2019, 16:53:29 door Newbie2 »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #51 Gepost op: 1-05-2019, 17:00:26 »
Slim gespeeld van Joeri en Axel ;D
Heel slim! Het verbaast me dan ook dat Joeri Bas niet door leek te hebben. Hij zei dat hij steeds getunneld heeft op Kaat. Maar in deze aflevering moet er toch een hoop duidelijk zijn geworden.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #52 Gepost op: 1-05-2019, 17:05:35 »
Het gaat nu wel erg lang door over de kaartopdracht terwijl daar een topic voor is aangemaakt   :)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #53 Gepost op: 2-05-2019, 14:13:18 »
Het gaat nu wel erg lang door over de kaartopdracht terwijl daar een topic voor is aangemaakt   :)

+1  ::ontopic:: graag

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #54 Gepost op: 12-05-2019, 12:57:44 »
En mijn molpunten gaan naar:

2.1. A+B
2.2. B
3.1. A
3.2. A (risico nemen terwijl het al bijna misging)
4.1. A+E (ik geef de voorkeur aan de redenering "eerst Eva niet terug willen" is mols)
4.2. A (biecht klopt niet bij gedrag)
4.3. A+B
5.1. A+B (Bruno vond het zakmes van 1100 euro heel ergens anders dan Axel zei te denken dat het was)
5.2. E
5.3. E
6.1. E
6.2. A+B
7.1. A+B
7.2. B+E
7.3. E
8.1. A
8.2. B+E

Axel: 10 ::feest::
Bas: 8 ::bravo::
Elisabet: 7 ::joehoe::

Die plotselinge omslag naar veel E'tjes had me te denken moeten geven. ::dom::

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #55 Gepost op: 12-05-2019, 13:07:28 »
Die plotselinge omslag naar veel E'tjes had me te denken moeten geven. ::dom::

Je ziet het wel.
Maar je doet er helemaal niks mee.

Patrick Martens ;D

Eenzelfde ging voor mij op.  :P
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #56 Gepost op: 12-05-2019, 13:21:22 »
 ::rofl::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [terugblik finalisten met screenshots] De Mol...
« Reactie #57 Gepost op: 16-05-2019, 13:36:58 »
Jullie hebben het tenminste dan nog GEZIEN ::rofl:: ::) ::oink::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)