Auteur Topic: Tour de France pool 2019  (gelezen 56191 keer)

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #300 Gepost op: 27-07-2019, 11:02:31 »
Ik denk dat de beslissing terecht is, hoe crue ook voor o.a. Jumbo-Visma, die wachtte tot de slot klim.

Als er een Formule 1 race is, en halverwege barst er zulk enorm noodweer los dat de race gestaakt moet worden (ik denk aan Maleisië 2009 even uit mijn hoofd) - dan is het ook niet helemaal eerlijk, want dan zijn er nog coureurs die pitstops moeten maken, banden moeten wisselen etc. Maar dan wordt ook de ranking genomen hoe die op dat moment is.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #301 Gepost op: 27-07-2019, 12:43:47 »
Ze denken eraan om de rit helemaal te schrappen vandaag

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #302 Gepost op: 27-07-2019, 13:15:38 »
Zeer spijtig al met al.
Had toch het idee dat de grofweg 10 klassementsmannen met echt winstkansen zich de hele tour zaten te sparen tot deze laatste 3 dagen, dat hier feitelijk het complete klassement zou worden beslist. Verder wat verschillen via TTT, ITT, en waaiers, maar toch betrekkelijk weinig aanvallen van de favorieten.
Dus dat het gedeelte dat klassementtechnisch de grootste impact heeft vervolgens wordt gehalveerd.. heel jammer. Spijtig hier voor de pool, spijtig voor de kijkers, spijtig voor de renners.

Desalniettemin, overmacht. Deze uitslag lijkt me de meest faire beschrijving van de krachtsverhoudingen. Ala werd de vernieling ingereden, dus hem het geel en de ruime voorsprong laten behouden was denk ik voer geweest om nog decennia schande over te spreken - dubbel omdat hij Frans is, zodat het alleen rumoer zou voeden dat de Fransen worden voorgetrokken.
Blijkbaar was lang volledig onduidelijk wanneer/waar het los zou gaan. Dus ze moesten snel improviseren, onder tijdsdruk en met incomplete informatie. Dat hebben ze uitstekend gedaan.

Ik vermoed dat een verbeterpunt zou kunnen zijn als vooraf concreter over de mogelijkheden was gecommuniceerd. Het was bekend dat er ergens in de omgeving waarschijnlijk los zou gaan. Vervolgens stroomt water naar de dalen, dus dit was wel de plek met risico op serieuze problemen. Op basis daarvan, puur vanwege de mogelijkheid, was het te overwegen geweest om vooraf te communiceren dat dit misschien de eindstreep op de Iseran zou leggen. Then again, als teams daarop hadden gegokt, en de etappe was doorgegaan, waren er wellicht ook boze gezichten geweest.

Soms is het overmacht. De natuur is niet altijd eerlijk. Het is aan de organisatie om de kwestie vervolgens zo eerlijk mogelijk te maken, en op basis van de krachtsverhoudingen lijkt dit me een acceptabel compromis.

Vond het vooral spijtig voor Barguil. Zat hij eindelijk eens voorop te fietsen na een volkomen onzichtbare tour. Snap nog steeds niets van de keuzes die ze hebben gemaakt. Geen kans voor de bergtrui; geen etappe; geen goede klassering. Een beetje van alles proberen, en uiteindelijk volstrekt niets presteren. ::ohno::
De rest van het team was natuurlijk ook totaal onzichtbaar, dus wellicht maakt het teammanagement simpelweg dramatische tactische keuzes. Volgens jaar rijdt Quintana bij Arkea - benieuwd wat ze dan als doel gaan hebben.

Denk overigens dat dit inderdaad de podiumkansen van Ala zeker heeft vergroot. Zeker ook omdat de etappe van vandaag, indien die in verkorte vorm überhaupt wordt verreden, korter en explosiever is. Dieseltjes als Kruiswerk zijn meer voor berg na berg, maar nu moet een zware maar overzichtelijke inspanning worden geleverd. Dat kan Ala wel normaliter.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #303 Gepost op: 27-07-2019, 16:13:38 »
Man wat een trieste etappe. Die klassementrenners zonder Pinot zijn echt zo defensief.

Kruijswijk en Buchmann willen de tour niet winnen of willen het zelfs niet proberen..

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #304 Gepost op: 27-07-2019, 16:45:28 »
In de laatste km zag je duidelijk dat dat er ook niet in zat.

Nu heb je podium. Dat is erg mooi. Kruijswijk gaat geen grote ronde winnen (dat had ie al moeten doen)
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #305 Gepost op: 27-07-2019, 17:34:18 »
Kruijswijk kon niet meer volgens mij, hij was zo ontzettend aan het uitingen. En ook Buchmann had blijkbaar niets meer over, anders had hij het echt nog wel geprobeerd.

Die Bernal is wel een belofte zeg, 22 nog maar!
Keep calm and eat chocolates!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #306 Gepost op: 27-07-2019, 19:33:25 »
Die Bernal is wel een belofte zeg, 22 nog maar!

Die gaat zeker nog een hoop winnen.

En gezien z'n leeftijd blijft hij ook nog jaren meedoen voor het jongerenklassement.
Ik wil overigens alvast bekendmaken dat ik in de pool van volgend jaar als kopmannen Sagan en Bernal neem ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #307 Gepost op: 27-07-2019, 19:44:06 »
Ieder jaar heb ik weer spijt dat ik Sagan niet heb genomen, en toch denk ik bij het uitkiezen van de mannen steeds dat Sagan het vast niet weer zo goed zal doen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #308 Gepost op: 27-07-2019, 22:52:30 »
Ik wil overigens alvast bekendmaken dat ik in de pool van volgend jaar als kopmannen Sagan en Bernal neem ::ok::
::ok:: je weet dat ik dit bericht citeer volgend jaar zodra het topic geopend is he? :P En je neemt ze ook als ze niet mee blijken te doen vanwege blessure of niet geselecteerd zijn (wat ik me niet kan voorstellen). O ja, hoe zit dat met Porte, krijgt die ook jouw garanties? ;) :P (oh wacht.. die is dan ook misschien kopman... of niet...).
 
Bernal was dit jaar een koopje met 28 miljoen, maar zal volgend jaar door zijn status van tourwinnaar waarschijnlijk 33/34 kosten en samen met Sagan al groot deel van je budget opslokken... daarom was een dure (Sagan) + Bernal zo fijn dit jaar. Maar wie dan leeft,wie dan zorgt he.

Ieder jaar heb ik weer spijt dat ik Sagan niet heb genomen, en toch denk ik bij het uitkiezen van de mannen steeds dat Sagan het vast niet weer zo goed zal doen.
Ja dat had ik dus vorig jaar. Je kunt niet om hem en zijn manier van koersen heen. Hij is geen klassementsman natuurlijk en heeft niet veel etappes gewonnen dit jaar. Mits er niks geks gebeurt is Sagan altijd een puntensprokkelaar. Altijd bij de eerste 5 in massasprint, is bij sprints bergop in het voordeel en is ook altijd bereid in bergetappes zijn punten te pakken. In 2017 had ik niet hem maar Matthews, daar had ik toen profijt van omdat Sagan uit de wedstrijd werd genomen. Dus in 2018 nam ik Sagan weer niet (te duur) en had ik weer spijt. Dus wilde ik hem dit jaar ondanks zijn matige vorm in het seizoen wel hebben (en dat kon prima met een van de kopmannen: Bernal).

De hele discussie over het koersverloop laat ik even links liggen. Hoewel het einde anders is dan anders, vond ik dit wel een van de leukste Tours van de laatste jaren. Alaphilippe die de tour letterlijk kleur gaf (geel), Pinot die lekker ging aanvallen, Gaudu die hem daarbij geholpen heeft. Buchmann die 4e wordt (hij was duur ik wilde hem graag hebben... had misschien toch Uran in moeten ruilen voor een goedkoper iemand en dan Buchmann als helper of een Kämna die ook op mn shortlist stond en echt wel een ontdekking is van deze tour.

De kleine verschillen in de top, Bernal een nieuwe topper, Nibali en Quintana de oude garde die nog eens wat etappes winnen, Kruijswijk podium. En dat zonder, of juist dankzij de afwezigheid van o.a Froome en Dumolin. Nee het was echt een goede tour wel dit jaar met een afwijkend en interessant parcours. Enige wat sowieso nog beter mag/kan is aanvallender en dus minder defensief rijden van de toppers.

Misschien kan ik HDD trouwens nog bijhalen en 6e worden met dank aan Uran...
« Laatst bewerkt op: 27-07-2019, 23:04:56 door MollenvangR-Art »

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #309 Gepost op: 27-07-2019, 23:27:03 »
::ok:: je weet dat ik dit bericht citeer volgend jaar zodra het topic geopend is he? :P

Vanzelfsprekend! En ik neem eveneens aan dat ik ze neem, de genoemde uitzonderingen daargelaten.

Hoewel het inderdaad veel budget zou kosten.

Overigens is de Tour nog niet eens over, maar kan nu al niet wachten voor volgend jaar. Blijft toch zeker m'n favoriete pool :) Des te frusterend wanneer keuzes niet goed uitpakken ;)

O ja, hoe zit dat met Porte, krijgt die ook jouw garanties? ;) :P

Zeer zeker niet.

Mijn inschatting vooraf was een top-5 van Bernal, G Thomas, Kruiswijk, Adam Yates*, Porte. Enigszins in willekeurige volgorde, hoewel ik wel op Bernal mikte als winnaar (net als natuurlijk de helft van de overige wielerkijkers).
Die inschatting was op basis dat hij voorgaande twee jaar (voordat hij crashte) consequent tot de allerbeste klimmers hoorde. Dus dat hij prima top-5 (en dus beetje 50/50 voor het podium) kon rijden indien hij 1. niet crashte 2. niet zijn hele klassement weggooide met één off-day.
Dat was een gok, maar als hij inderdaad rond het podium zou fietsen, dan zou dat heel veel op kunnen leveren. Zeker met een kansje dat hij zou winnen. Dubbel omdat ik had ingeschat dat niet heel veel teams 'm zouden hebben.

Dat bleek allemaal echter niet het geval. Porte had z'n jaar ingericht voor de Tour, had een volledig ondersteunend team, is niet gecrasht, had geen complete inzinking.
Het was veel eenvoudiger: hij was consequent net niet goed genoeg. De einduitslag van grofweg 10e lijkt eigenlijk wel recht te doen aan zijn mogelijkheden. Hij zat meestal wel in het groepje favorieten, maar bungelend achteraan. Nooit leek hij echt een kanshebber op de eindoverwinning, zoals Pinot dat bijvoorbeeld wel leek.
Dus aangezien hij het nu ruimschoots niet redde, ondanks dat weinig tegen zat, is denk ik de enige juiste conclusie dat het niet meer in 'm zit. De beste jaren voorbij, de jaren waarin het wellicht mogelijk was geweest. Hij is te oud.

Ben benieuwd naar volgend jaar. Schijnbaar rijdt Nibali volgend jaar bij Trek, ook niet een jonkie, maar misschien dat hij dat de klassementsman wordt? Wellicht dat Richie dan naar de Giro of Vuelta wordt gebonjoured.
Dus ik geloof niet direct in een wederopstanding van Porte volgend jaar. Denk dat ik 'm alleen neem als écht goedkope beschermde renner; 20m ofzo.


* Dat Porte het niet zou halen, kan gebeuren, het was enigszins een gok. Maar ik had bijzonder veel meer van Adam Yates verwacht. Beide broers kunnen natuurlijk in theorie uitstekend fietsen, hebben dat al meermaals in drieweekse courses laten zien.. Simon zakte er vorig jaar bij de Giro doorheen, maar dat was ongetwijfeld iets waar het team veel van heeft geleerd. Hele team tot z'n beschikking, hele jaar getraind..
En hij presteert feitelijk helemaal niets?!

Eerlijkwaar, Adam Yates en Pinot hebben precies omgekeerd aan mijn verwachtingen gereden. Hoewel ook wat dat betreft ik Yates verwonderlijker vond. Snap niet wat er is mis gegaan.

Was ook heel tevreden met Adam Yates als back-up kopman. Ik dacht, vrijwel iedereen zal wel Sagan en Bernal hebben. Als een van beide uitvalt, dan heb ik de sterkste back-up, en zodoende solide kansen. ::ok::

Oh wow, even snel gegoogled, en hij lijkt zelf ook niet te weten waarom/waar het precies fout ging. Dat is zeer zorgwekkend.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #310 Gepost op: 27-07-2019, 23:58:59 »
Wat vinden we btw van de puntentelling? Ik gooi even random een balletje op hoor.

Tussenklassementen leveren in deze pool veel punten op. Dat is onderscheidend en leuk vind ik zelf. Maar zorgt er wel voor dat de pool snel in een plooi komt te liggen.

De gedachte waarmee ik speel is om  iets te doen aan de jongerentrui. De diversiteit van teams wordt daardoor denk ik veel beïnvloed. Ik had Mas bv nooit gekozen wanneer hij geen jongere was. Hij heeft een vrij slechte tour gereden, maar mij toch veel punten opgeleverd. Misschien hadden dan ook minder mensen Bernal gehad. Als je hier bv maximaal 5 punten kan scoren ipv 10 scheelt dat al iets. Bernal en Sagan waren voor mij (en veel anderen) nu echt no-brainers.

Was wederom best tevreden over de diversiteit dit jaar i.t.t. eerdere jaren. Vind het ook mooi dat de gok van G-Root van Alaphillipe zich uit lijkt te betalen.

Ach ik gooi gewoon even uit het niets een balletje op. Ben benieuwd  ;).
« Laatst bewerkt op: 28-07-2019, 00:02:59 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #311 Gepost op: 28-07-2019, 00:15:09 »
De winnaar van de witte trui rijdt heel vaak in de top 5 en eindelijk altijd in de top 10 van de tour. Voor mij is dat ieder jaar een belangrijk criterium, en daar bouw ik mijn team wel op.
Ik vind het wel mooi dat zoals dit jaar iemand die 2 weken in het geel rijdt echt wel veel punten oplevert. Dat betekent wel dat het belangrijk is om de juiste sprinter voor de eerste etappe te gokken, want die rijdt al snel een dag of 3-5 in het geel (incl groen en soms ook nog jongere). Vandaar ook mijn voorkeur voor Groenewegen boven Sagan. Wat dus verkeerd uitpakte :P
Maar ik vind het wel terecht dat er toch punten worden gegeven voor groen, bolletjes en wit. Zou het heel anders zijn als we alleen de top 3 punten geven? Bijv 10-5-1 of 7-4-1?
Wat een beetje mist in deze pool zijn punten voor het rode rugnummer. Dat zal je nooit veel opleveren maar het geeft toch iets meer waardering voor aanvallende renners (die vlak voor de meet door de sprinters voorbij worden gereden en daarom geen punten scoren).
Keep calm and eat chocolates!

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #312 Gepost op: 28-07-2019, 00:16:20 »
DE TUSSENSTAND VAN DE TOURPOOL 2019

Na de twintigste rit


 ::ok:: ::ok:: ::ok:: 1. G-root met 1532 punten   ::ok:: ::ok:: ::ok::

 ::ok:: ::ok:: 2. Nieky met 1477 punten ::ok:: ::ok::

 ::ok:: 3. ga toch fietsuh met 1305 punten ::ok::


Dagwinnaars: KD. (+114)
Grootste stijgers: Telminator, Swifty & Silvermaiden (+1)
Grootste dalers: Duncton, marsje4 & Jelsir (-1)

Benieuwd waar jij staat? Kijk dan >>> hier <<<
2024: wie is de Mol?

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #313 Gepost op: 28-07-2019, 00:54:03 »
Dagwinnaars: KD. (+114)

Too little, too late. Als de vorige etappe niet was stilgelegd, had de derde plaats er nog wel ingezeten. Nu ga ik dat helaas net niet redden.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #314 Gepost op: 28-07-2019, 00:58:58 »
Wat een beetje mist in deze pool zijn punten voor het rode rugnummer. Dat zal je nooit veel opleveren maar het geeft toch iets meer waardering voor aanvallende renners (die vlak voor de meet door de sprinters voorbij worden gereden en daarom geen punten scoren).
Klopt, dat opperde ik al aantal jaar geleden. Zou ik een leuke toevoeging vinden, puur omdat je dan inderdaad een kleine bonus kunt verdienen met welke renner je ook in je team hebt die toevallig een keer vooruit is. Dat zullen in de meeste gevallen vluchters zijn die worden ingerekend (bijvoorbeeld uit de categorie helpers of misschien beschermde renners bij bergachtige ritten), maar is toch een leuk extraatje  ::jaja:: En dan denk ik zelf aan een beloning van 5 - 15 punten.

Ligt het trouwens aan mij of is het aantal punten in het bergklassement van winnaar Bardet heel laag? (86). Deels door de geschrapte cols, maar sowieso zijn de punten voor de bollen dit jaar volgens mij heel erg over iedereen verdeeld. Of komt het omdat de meeste punten deze week te halen waren?

Edit: 2018: Julian Alaphilippe - 170 punten
        2017: Warren Barguil - 169 punten
        2016: Rafal Majka - 209 punten
        2015: Chris Froome - 119 punten
        2014: Rafal Majka - 181 punten
        2013: Nairo Quintana - 147 punten
« Laatst bewerkt op: 28-07-2019, 01:15:44 door MollenvangR-Art »

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #315 Gepost op: 28-07-2019, 02:39:00 »
Maar ik vind het wel terecht dat er toch punten worden gegeven voor groen, bolletjes en wit.

Vind ik ook ;)
Maar moet wit net zo zwaar wegen als groen en de bollen  ;)?
You'll never walk alone

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #316 Gepost op: 28-07-2019, 09:17:17 »
Grappig dat het over Sagen zeker in de ploeg nemen gaat, terwijl ik dit jaar lekker bezig ben zonder Sagan  :P .

Ik had hem eerst wel, maar ik vond 'm duur, en ik twijfelde aan zijn vorm. Ik vond het opmerkelijk dat Kruijwijk en Matthews bij de beschermde renners stonden. Door die 2 erbij te nemen voelde het bijna of ik 4 kopmannen had. Van Aert was ook duur, maar leek me wel erg leuk om te hebben (pakte goed uit!), dus dat maakte bijna 5 kopmannen ... Al met al werd dit wel zo duur dat ik Sagan eigenlijk niet meer kon betalen.

Grappig genoeg had ik juist het gevoel dat ik de afgelopen jaren vaak teveel speelde op klassementen en te weinig op etappes. Ik heb Mas even in mn team gehad maar toen toch ingewisseld. Zoveel punten levert iemand die hoog staat voor het wit ook weer niet op. En zo kwam ik dus op mannen als Alaphilippe, Van Aert, Matthews, Barguil, Pasqualon. Alaphilippe had ik dus voor etappes en bollen en heel misschien groen. Dat hij twee weken in 't geel rijdt, was natuurlijk een superbonus!  ::cheerleader::

Toch kan ik me wel vinden in minder punten voor wit. Dat is echt vrij makkelijk voorspellen dus dan kiest iedereen dezelfde renners. Overigens geldt dat ook voor groen (Sagan  ::)). Mja, groen minder punten dan bollen is ook weer raar.

Wat ik me ook nog voor zou kunnen stellen is dat je (ala Scorito?) ook punten krijgt voor reserves. Dan 1/2, 1/3, 1/4 van de punten ofzo. Dan moet je ook over je reserves nadenken in plaats van aanvullen met de goedkoopste, krijg je meer verschillen tussen teams, en word je ook beloond voor als iemand die je als reserve wilde het goed doet en in de punten rijdt.

Vind het ook mooi dat de gok van G-Root van Alaphillipe zich uit lijkt te betalen.

Sportief!  ::bravo::
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #317 Gepost op: 28-07-2019, 12:31:43 »
Wat vinden we btw van de puntentelling? Ik gooi even random een balletje op hoor.

Tussenklassementen leveren in deze pool veel punten op. Dat is onderscheidend en leuk vind ik zelf. Maar zorgt er wel voor dat de pool snel in een plooi komt te liggen.

De gedachte waarmee ik speel is om  iets te doen aan de jongerentrui. (...)

Ik heb gemengde gevoelens.
De tussenklassementen zelf tellen zwaar, zodat het te overwegen zou zijn om het eindklassement zwaarder te laten tellen.

Voor de jongerentrui zie je inderdaad veel andere pools die slechts de helft van de punten geven als andere klassementen. Dat is enigszins logisch, omdat er minder gegadigden zijn. Daarentegen zijn jongeren overwegend minder betrouwbare puntenhalers: ze hebben vaker een dienende rol, en komen vaker als iets van 20e over de streep. Daardoor doen ze het vaak alsnog redelijk voor het jongerenklassement, maar komen ze nauwelijks terug in de etappeuitslag.
Als een verandering nodig zou zijn, dan zou ik neigen naar 5-4-3-2-1, in plaats van minder renners punten geven. Kom ik nog op terug.

Ik vermoed dus dat het jongerentussenklassement compenseert voor potentierijke jongeren die anders ergens 10e of 20e worden.
Ik zou echter overwegen om het sprinttussenklassement terug te schalen. Sprinters pakken namelijk in etappes al een hoop punten (overwegend 10+ in massasprint etappes), en domineren eerder de vroege geletrui-tussenklassementen. In zekere zin hebben zij de extra punten van de tussenklassementen minder nodig. Daarnaast pakken natuurlijk de beste sprinters de meeste punten in etappes, maar door de tussenklassementen van geel en groen wordt de puntenverdeling nog sterker top-heavy voor de beste sprinters.
De bolletjestrui is altijd lastig in te schatten, enigszins een loterij, dus het lijkt me acceptabel als die relatief veel blijft opleveren als je eens die loterij wint. Het wordt daardoor wel meer gebaseerd op geluk.

Citaat
Maar ik vind het wel terecht dat er toch punten worden gegeven voor groen, bolletjes en wit. Zou het heel anders zijn als we alleen de top 3 punten geven? Bijv 10-5-1 of 7-4-1?

Qua geluk denk ik dat het enigszins mazzel is wie precies bovenaan staat bij tussenklassementen. Dat geldt zeker voor de bergtruien in de eerste helft van de tour, maar ook enigszins voor de andere klassementen. Je kunt perfect hebben geanalyseerd wie gaat aanvallen, waarna die bijvoorbeeld halverwege 3e staat in het bergklassement. Uitstekende voorspelling, prima uitgangspositie. Maar door alleen de top-3 bijvoorbeeld punten te geven, dan wordt je daarvoor niet meer beloond. Het gaat er dan veel minder om dat je goede keuzes hebt gemaakt voor sterke renners, maar enigszins toevallig de beste keuze hebt gemaakt voor de sterkste renner. Wanneer verschillen klein zijn, wil je denk ik zulke toeval niet aanmoedigen.

Dan werkt het veel beter om evenveel of meer renners punten te geven, maar gelijkwaardiger: minder top-heavy.
Dan is het meer een kwestie van een kwalitatief breed team hebben dan goed hebben gegokt wie langdurig #1 in tussenklassementen is.
Ik denk dat hoe meer top-heavy de puntenverdeling is, hoe meer geluk een factor wordt, hoe sterker de verschillen (al vroeg) in het klassement zijn.


Ik zou althans liever een team willen belonen dat zowel #2, #3 als #4 van bijvoorbeeld het bergklassement heeft, dan alleen de #1. Simpelweg omdat dat team breder en ogenschijnlijk beter uitgedacht is.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #318 Gepost op: 28-07-2019, 12:41:28 »
Citaat
Wat een beetje mist in deze pool zijn punten voor het rode rugnummer. Dat zal je nooit veel opleveren maar het geeft toch iets meer waardering voor aanvallende renners (die vlak voor de meet door de sprinters voorbij worden gereden en daarom geen punten scoren).

YES! Helemaal mee eens!
En dan niet eens voor m'n eigen toekomstige poolkansen, want somehow kan ik nooit voorspellen wie een tour veel gaat aanvallen ;D

Maar ik vind het heel zonde dat en masse renners als De Gendt, GvA, en dit jaar Offredo niet interessant zijn. Aanvallende renners die vaak in kopgroepen zitten, maar stelselmatig duur zijn, en weinig scoren.
Dan kan je ze goedkoper maken, maar dan moet je sleutelen aan de waardes. Of zorgen dat ze punten kunnen pakken.

Punten voor het rode rugnummer is mogelijk, hoewel het dan maar 1 renner per keer is. Dat maakt het weer vrij ongebalanceerd. En ook als het 10 punten is, dan levert het weinig op (want hoe vaak pakt een renner het nu?); maar als het meteen 25 punten is, dan is het weer een extreem verschil met de andere vluchters.
Wat ik zat te overwegen was om punten te geven voor de tussensprints, aangezien die relatief vaak worden opgepakt door kopgroepen.
Het nadeel daarvan is dat ze soms wel door sprinters worden gepakt (krijgen die nog meer punten!), en in bergetappes rijden de klassementsrenners er zonder enige interesse langs - hoewel ze voor ons wel relevant zijn. Dus wellicht ook niet perfect.

Maar een inkomstenbron voor aanvallers (en dan liefst breed verdeeld, bv over alle aanvallers) ben ik zeker een voorstander van.
Er zijn nu te veel renners die oninteressant zijn qua punten, maar wel duur zijn.

Citaat
Ligt het trouwens aan mij of is het aantal punten in het bergklassement van winnaar Bardet heel laag? (86). Deels door de geschrapte cols, maar sowieso zijn de punten voor de bollen dit jaar volgens mij heel erg over iedereen verdeeld. Of komt het omdat de meeste punten deze week te halen waren?
Denk inderdaad een combinatie van al die factoren.

Toch kan ik me wel vinden in minder punten voor wit. Dat is echt vrij makkelijk voorspellen dus dan kiest iedereen dezelfde renners. Overigens geldt dat ook voor groen (Sagan  ::)). Mja, groen minder punten dan bollen is ook weer raar.

Het is raar vanuit het oogpunt van de statuur van de trui, maar (zoals ik in m'n vorige post aangaf) niet zozeer vanuit het oogpunt om meer renners aantrekkelijk te maken om te kiezen. Dat bevordert immers diversiteit in de ploegen.

Wat ik me ook nog voor zou kunnen stellen is dat je (ala Scorito?) ook punten krijgt voor reserves. Dan 1/2, 1/3, 1/4 van de punten ofzo. Dan moet je ook over je reserves nadenken in plaats van aanvullen met de goedkoopste, krijg je meer verschillen tussen teams, en word je ook beloond voor als iemand die je als reserve wilde het goed doet en in de punten rijdt.

Hm hm hm.. ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar het klinkt interessant.



Even centraal: ik denk dat we allemaal oplossingen proberen te bedenken om meer diversiteit te verkrijgen?
Of zijn er ook voorstellen die een ander doel beogen, if so, welk doel?

Dus volgens mij wordt voorgesteld om meer diversiteit te krijgen door:
- witte trui qua invloed te verminderen, want: te makkelijk;
- minder renners punten geven in tussenklassementen;
- minder punten geven in tussenklassenten;
- aanvallers meer punten geven;
- wisselspelers punten geven;
- ... (aanvullen)



De suggestie waarmee ik begon, om het eindklassement meer punten te geven, past hier niet bij. Ik zie niet hoe dat zou zorgen voor meer diversiteit, noch welk ander doel gediend zou zijn. Ik trek dat voorstel zodoende voorlopig in ;)

edit: Ohja, dat was opdat het klassement minder snel redelijk vast komt te liggen, en spannender blijft. Ander doel. Wellicht eveneens nastrevenswaardig.
« Laatst bewerkt op: 28-07-2019, 12:43:21 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Tour de France pool 2019
« Reactie #319 Gepost op: 28-07-2019, 12:58:18 »
- aanvallers meer punten geven;
In dat opzicht zou je misschien de top 3 (of 5, maakt niet uit) van de tussensprint een paar puntjes kunnen geven. Bijna iedere etappe zijn de eerste plaatsen voor de aanvallers, dus zou dat ook een idee kunnen zijn.
Ich bin ein Bärliner!