Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391734 keer)

Offline Lodewijk van Lodenstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol kan ook een ander plan hebben
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1380 Gepost op: 11-01-2021, 22:29:10 »
Nog even doorbijten en dan gaan we steeds meer de goede kant op! Ik ben al helemaal klaar voor de zomer! Ik heb mijn zwembroek alvast aangeschaft 8)



Maatregelen als geen handen schudden en 1.5 meter afstand in binnenruimtes in de zomer vind ik nog oké, maar laat alsjeblieft de horeca dan open zijn en ruimte voor evenementen (op kleine schaal).

« Laatst bewerkt op: 11-01-2021, 22:31:55 door Lodewijk van Lodenstein »

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1381 Gepost op: 12-01-2021, 10:12:10 »
Eens ::jaja::
Moet kunnen als ze gewoon even doorvaccineren ::hypocriet::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1382 Gepost op: 12-01-2021, 10:33:31 »
Ik ben het wel grotendeels eens met Tarbozan dat we geen lockdown hebben gehad. Officieel wellicht wel, maar inderdaad zijn zowat alle winkels open. Bloemenzaak bij de deur tafels staan, rijen voor de snoepwinkels enz.
Mensen rijden voor de Action zelfs naar het buitenland  ::oink::

Snap ook goed dat mensen klaar zijn met alles en terug willen naar het wat voor hun normaal is of was.

Wat ik dan weer niet snap is dat iedereen zijn hoop gevestigd heeft op de vaccinatie? Ook daarmee gaan we nog lang niet terug naar het wat ooit normaal was.
Is dat een stukje hoop er in zien?
(overigens niet om een hele discussie te starten over het wel of niet vaccineren hoor)
Die keuze maakt ieder voor zich. Maar lees zoveel mensen die zeggen van ik laat me vaccineren want dan kunnen we terug naar "normaal"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1383 Gepost op: 12-01-2021, 11:50:37 »
Misschien niet gelijk, maar als halverwege het jaar het grootste gedeelte van het land gevaccineerd is dan kunnen we toch wel weer een beetje terug naar normaal?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1384 Gepost op: 12-01-2021, 11:56:26 »
Ja, als in principe half Nederland gevaccineerd is, zouden de besmettingen toch significant moeten terugdringen. En als dat gebeurd, zouden we toch redelijk weer terug richting 'normaal' gaan. Wellicht dat we het handen geven en drie zoenen nog even moeten wachten, maar dat zijn wel de dingen waar ik me het minste zorgen over maak.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1385 Gepost op: 12-01-2021, 12:04:21 »
Ja, dus wat dat betreft inderdaad wel wat hoop op de vaccinaties ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lodewijk van Lodenstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol kan ook een ander plan hebben
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1386 Gepost op: 12-01-2021, 12:13:32 »
Wat ik dan weer niet snap is dat iedereen zijn hoop gevestigd heeft op de vaccinatie? Ook daarmee gaan we nog lang niet terug naar het wat ooit normaal was.
Is dat een stukje hoop er in zien?
(overigens niet om een hele discussie te starten over het wel of niet vaccineren hoor)
Die keuze maakt ieder voor zich. Maar lees zoveel mensen die zeggen van ik laat me vaccineren want dan kunnen we terug naar "normaal"

Volgens mij is het coronabeleid gebaseerd op de wens dat de zorg niet overbelast raakt (wat wel gebeurt nu). De mensen die met corona in het ziekenhuis komen zijn voor het merendeel relatief oud of hebben een zwakkere gezondheid. Als deze mensen dus gevaccineerd zijn of indirect gevaccineerd zijn door vaccinatie van zorgpersoneel, dan zal de druk op de zorg snel afnemen. Dit zeg ik als complete leek op het gebied van virologie, maar het lijkt me best logisch. Daarom zal het aantal positieve tests (ik vind 'besmettingen' geen goed woord) niet meer zo relevant zijn als de vaccinatiegraad van kwetsbare groepen hoog genoeg ligt. Het is niet zo erg als het virus zich verspreidt onder minder kwetsbare groepen als de kwetsbare groepen beschermd zijn. Dus ik denk (en hoop voornamelijk!) dat we in combinatie met de groepsimmuniteit die op de achtergrond sluimert in de zomer toch wel weer richting normaal moeten kunnen gaan. Helemaal omdat we in de zomer van 2020 zagen dat corona er niet zoveel zin meer in had.

Als ik aan de beurt ben, dan laat ik me wel vaccineren (ook omdat ik het mooi vind dat de wetenschap dit zo snel voor elkaar heeft gefietst), maar volgens mij maakt het dan niet zoveel meer uit. Mutaties zijn nog wel een ander verhaal, maar een virus muteert constant en een vaccin is vaak ook nog effectief op mutaties. Daarnaast blijkt het mRNA-vaccin redelijk makkelijk aan te passen als er toch een mutatie is waarop het oorspronkelijke vaccin niet meer werkt.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 12:18:25 door Lodewijk van Lodenstein »

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1387 Gepost op: 12-01-2021, 12:47:00 »
Ja, dus wat dat betreft inderdaad wel wat hoop op de vaccinaties ::jaja::
Laten we wel hopen dat er niet te veel anti-vaxxers en complot-gekkies, die denken dat er een nanochip in de vaccins zitten, zijn.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1388 Gepost op: 12-01-2021, 12:58:55 »
Nouja is ook een beetje hun probleem dan toch, als iedereen de kans heeft gehad om gevaccineerd te worden moeten we gewoon terug kunnen richting normaal. Dan ga ik niet nog beperkingen volgen omdat een groot deel zo dom is om zich niet te laten vaccineren (sorry not sorry).

(Ik snap overigens dat het nog steeds zorgwekkend kan zijn voor de druk op de zorg, dus het kan idd wel echt een probleem zijn)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1389 Gepost op: 12-01-2021, 13:09:59 »
Ja, als in principe half Nederland gevaccineerd is, zouden de besmettingen toch significant moeten terugdringen. En als dat gebeurd, zouden we toch redelijk weer terug richting 'normaal' gaan. Wellicht dat we het handen geven en drie zoenen nog even moeten wachten, maar dat zijn wel de dingen waar ik me het minste zorgen over maak.
Tegen die tijd is het zomer en heb je sws een redelijk normale situatie, denk ik, tenzij de mutaties van het virus zich anders gedragen.

Probleem is vooral dat niemand weet hoe lang die vaccins werkzaam blijven. Hoeveel van die dubbele vaccins hebben we nodig per jaar ...en blijven die werken als het virus zich verder muteert?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1390 Gepost op: 12-01-2021, 13:13:19 »
Volgens mij is het coronabeleid gebaseerd op de wens dat de zorg niet overbelast raakt (wat wel gebeurt nu). De mensen die met corona in het ziekenhuis komen zijn voor het merendeel relatief oud of hebben een zwakkere gezondheid. Als deze mensen dus gevaccineerd zijn of indirect gevaccineerd zijn door vaccinatie van zorgpersoneel, dan zal de druk op de zorg snel afnemen. Dit zeg ik als complete leek op het gebied van virologie, maar het lijkt me best logisch. Daarom zal het aantal positieve tests (ik vind 'besmettingen' geen goed woord) niet meer zo relevant zijn als de vaccinatiegraad van kwetsbare groepen hoog genoeg ligt. Het is niet zo erg als het virus zich verspreidt onder minder kwetsbare groepen als de kwetsbare groepen beschermd zijn. Dus ik denk (en hoop voornamelijk!) dat we in combinatie met de groepsimmuniteit die op de achtergrond sluimert in de zomer toch wel weer richting normaal moeten kunnen gaan. Helemaal omdat we in de zomer van 2020 zagen dat corona er niet zoveel zin meer in had.
Helaas maak je hier een paar denkfouten:
1. We weten nog helemaal niet of de vaccinatie er ook voor zorgt dat je niet besmettelijk meer bent, we weten alleen dat de vaccinatie ervoor zorgt dat je minder ziek wordt. Daarom is het een grote fout om eerst de zorgmedewerkers te vaccineren. Die kunnen dan waarschijnlijk nog steeds anderen besmetten, en de druk op de zorg wordt pas minder als er minder mensen in het ziekenhuis belanden - dus als de risicogroepen gevaccineerd zijn.
2. Zolang de viruscirculatie hoog is, zijn risicogroepen ook met vaccinatie niet genoeg beschermd, omdat het vaccin er dus helemaal niet per se voor zorgt dat je anderen niet meer kunt besmetten. Daarnaast krijgen risicogroepen in het huidige schema het Oxford-AstraZenaca vaccin, waarvan nog helemaal niet bekend of is het ook veilig is en werkt voor risicogroepen. De beste manier om risicogroepen te beschermen is dus nog altijd een lage viruscirculatie (waarbij het vaccin verder zeker gaat helpen).
3. Het is wel erg als het virus rondgaat onder de gezonde populatie. Momenteel zijn een groot deel van de mensen op de IC gezonde mensen onder de 50. En daarnaast vergeet je hier ook het risico van LongCovid: zo'n 10% van de mensen die corona krijgt houdt hier langdurige klachten aan over. En ja, dat gaat ook om mensen met "milde" coronaklachten.
4. Er sluimert geen groepsimmuniteit op de achtergrond. Groepsimmuniteit zonder vaccin is onhaalbaar en nog nooit gebeurd. Daarnaast is inmiddels al bekend dat immuniteit door een doorgemaakte besmetting maar kort duurt, en mensen een tweede keer besmet kunnen raken.

Dat gezegd hebbende hoop ik zeker dat we rond de zomer langzamerhand weer gewoon dingen kunnen. En dan ook echt veilig, en niet met te vroeg maatregelen loslaten zoals vorig jaar :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1391 Gepost op: 12-01-2021, 13:17:43 »
Mijn vroegere buurman is afgelopen kerst aan corona overleden. ::sorry::

Het ging allemaal heel snel. Mijn moeder heeft nog een kerstkaart van hem gehad, en ze had er zelf ook één naar hem gestuurd, maar die heeft hij niet meer kunnen lezen. Zij heeft gelukkig nog wel bij zijn afscheid aanwezig kunnen zijn, waar ze bij toeval last minute achterkwam.

Hij was al wel aardig op leeftijd, maar hij durfde al het hele jaar zijn huis nauwelijks uit vanwege zijn angst voor corona, dus extra cru dat hij er uiteindelijk toch aan overleden is. Het feit dat er nu een vaccin is, en de tekenen positief lijken dat we langzaamaan het virus de wereld uit kunnen helpen, is natuurlijk goed nieuws, maar voelt dan ook een beetje dubbel. Ik hoop dat iedereen zich bewust blijft van het feit dat er tot die tijd nog steeds mensen strijden om deze periode gezond en wel door te komen.
Sky might be falling but remember you can fly

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1392 Gepost op: 12-01-2021, 13:30:33 »
Wie er als eerste gevaccineerd wordt heeft niet alleen te maken met hoe hoog het risico voor die persoon is, maar ook met hoe makkelijk/moeilijk het is om het vaccin bij die persoon (of andersom) te krijgen.

Als het veel makkelijker is om groep 2 of 3 te vaccineren dan om groep 1 te vaccineren vind ik het niet meer dan logisch dat er ook daadwerkelijk daarvoor gekozen wordt.


Daarnaast: De regering bedenkt allemaal plannen om te zorgen dat zo weinig mogelijk mensen ziek worden (niet elk plan is even goed/slecht) en stelt daarvoor regels op, maar faalt vervolgens in het handhaven van die regels... Tja dan kan je net zo goed die regels niet opstellen ::hypocriet::




Wit is ook een kleur!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1393 Gepost op: 12-01-2021, 13:43:27 »
Ik vind jullie wel heel positief allemaal hoor.

- Ten eerste weten we inderdaad nog niet of deze vaccins helpen bij het voorkomen van verspreiding. Dat is niet onderzocht. Er is puur gekeken naar persoonlijke immuniteit.

- De vaccins werken tot ongeveer 90 % (afhankelijk van het vaccin). Om terug naar normaal te kunnen heb je een vaccinatiegraad van minimaal 75% nodig. Nu wil ongeveer 75% van NL zich laten inenten, maar daarbij werkt het dus niet bij iedereen. Bovendien worden kinderen nog niet ingeënt. Want het vaccin is niet getest op kinderen. Dus het is maar de vraag of we die 75% gaan halen

- Mutaties. Hier wordt te makkelijk over gedacht. Juist wanneer er vaccins komen wordt de selectiedruk voor het virus hoger en gaat het zich sneller muteren (want evolutie). Van bijv. het griepvirus is bekend dat we jaarlijks een nieuw vaccin moeten hebben. Ik vermoed dat dat bij COVID ook weleens het geval kan zijn.

- Mensen worden lakser, dus meer verspreiding. Zeker wanneer er mensen meer en meer gevaccineerd worden gaat dit gedrag optreden.

- We weten nog niet hoe lang vaccins je immuun maken. Is dat maar een korte periode (zoals bij het griepvaccin) of is dat levenslang (mazelen/pokken etc.) of moeten we over een half jaar allemaal nog een keer op herhaling voor een 3e (zoals bij Hepatitis).

- Het aantal positieve test loopt tergend langzaam terug. Je moet je realiseren dat we hier te maken hebben met exponentiële krimp. Dat gaat steeds langzamer en zou juist in het begin erg snel moeten gaan. Zo snel ging het niet in het begin. Tel daar de nieuwe variant en het gedrag van mensen bij op en je zit tot diep in het voorjaar in deze lockdown-situatie.

Het goede nieuws is dat het weer wel wat invloed gehad lijkt (ik zeg expres lijkt) te hebben. Mogelijk kan er van de zomer dus wel weer wat meer. Vergelijkbaar met afgelopen jaar. Maar ik denk dat het nog jaren duurt voordat we helemaal veilig naar festivals/kroegfeestjes etc. kunnen.
Ik zeg daarbij bewust veilig omdat ik wel denk dat het onder politieke druk eerder gaat kunnen  ;)
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 13:47:22 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1394 Gepost op: 12-01-2021, 14:04:10 »
Wie er als eerste gevaccineerd wordt heeft niet alleen te maken met hoe hoog het risico voor die persoon is, maar ook met hoe makkelijk/moeilijk het is om het vaccin bij die persoon (of andersom) te krijgen.

Als het veel makkelijker is om groep 2 of 3 te vaccineren dan om groep 1 te vaccineren vind ik het niet meer dan logisch dat er ook daadwerkelijk daarvoor gekozen wordt.
In andere landen kunnen ze dit logistiek wel, en van tevoren werd gezegd dat in Nederland juist de logistiek zo goed geregeld was allemaal. Dus dat het in Nederland ineens niet zou kunnen gaat er bij mij niet in.

Ik snap echt wel dat als je bent voorbereid op één vaccin je even moet schakelen als ineens een ander vaccin er eerder blijkt te zijn. Maar dat de Pfizer en Moderna vaccins er eerder zouden zijn wisten ze al sinds november, en we begonnen ook nog eens als één van de laatste Europese landen met vaccineren. Ze hadden dit echt wel kunnen regelen in die tijd als ze hadden gewild.

Citaat
Daarnaast: De regering bedenkt allemaal plannen om te zorgen dat zo weinig mogelijk mensen ziek worden (niet elk plan is even goed/slecht) en stelt daarvoor regels op, maar faalt vervolgens in het handhaven van die regels... Tja dan kan je net zo goed die regels niet opstellen ::hypocriet::
Het probleem is dat ze al überhaupt geen plannen maken om te zorgen dat zo weinig mogelijk mensen ziek worden. Het beleid is er alleen maar op gericht om ervoor te zorgen dat niet iedereen tegelijk ziek wordt en de zorg het blijft aan kunnen. Maar op deze manier blijven ze steeds achter de feiten aanlopen, waardoor we alsnog bijna op code zwart zitten.

- Mensen worden lakser, dus meer verspreiding. Zeker wanneer er mensen meer en meer gevaccineerd worden gaat dit gedrag optreden.
Dit is inderdaad ook iets waar ik me veel zorgen om maak. Ik heb in de media zelfs al uitspraken van artsen gelezen die denken dat ze met een vaccinatie geen mensen meer kunnen besmetten, dus de gemiddelde bevolking gaat dit helemaal denken.

En ik ben ook bang dat mensen gaan denken "alle risicogroepen zijn nu ingeënt, dus ik hoef niet meer" en dat de vaccinatiebereidheid dan daalt. Offf dat de overheid gaat denken "alle risicogroepen zijn nu ingeënt, dus de maatregelen kunnen worden versoepeld" terwijl de viruscirculatie nog veel te hoog ligt :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lodewijk van Lodenstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol kan ook een ander plan hebben
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1395 Gepost op: 12-01-2021, 14:39:39 »
Goede punten over de besmettelijkheid, Starlight. Ik ging er inderdaad in mijn bericht vanuit dat mensen die gevaccineerd zijn ook niet meer besmettelijk kunnen zijn. Dat is inderdaad (nog) niet aangetoond.

3. Het is wel erg als het virus rondgaat onder de gezonde populatie. Momenteel zijn een groot deel van de mensen op de IC gezonde mensen onder de 50. En daarnaast vergeet je hier ook het risico van LongCovid: zo'n 10% van de mensen die corona krijgt houdt hier langdurige klachten aan over. En ja, dat gaat ook om mensen met "milde" coronaklachten.
Ik ben wel benieuwd waar je deze cijfers vandaan haalt. Ik heb gezocht op de leeftijdsverdeling van mensen op de IC, maar heb deze helaas niet kunnen vinden. Alleen de leeftijdsverdeling van mensen die positief getest zijn en de verdeling van mensen die overleden zijn heb ik kunnen vinden (wekelijkse rapportage van het RIVM). Uit de verdeling van overleden mensen volgt dat een zeer klein percentage onder de 60 jaar is. Van de mensen onder de 70 jaar die overleden zijn, bleek 65% een onderliggende aandoening (of zwangerschap) te hebben gehad en van 25% is het niet vermeld. Ik wil dit niet extrapoleren naar mensen die op de IC liggen, maar ik ben wel benieuwd waar jouw uitspraak "Momenteel zijn een groot deel van de mensen op de IC gezonde mensen onder de 50" op gebaseerd is.

4. Er sluimert geen groepsimmuniteit op de achtergrond. Groepsimmuniteit zonder vaccin is onhaalbaar en nog nooit gebeurd. Daarnaast is inmiddels al bekend dat immuniteit door een doorgemaakte besmetting maar kort duurt, en mensen een tweede keer besmet kunnen raken.
Ik heb ook niet gezegd dat groepsimmuniteit haalbaar is zonder vaccin. Het ging mij erom dat we niet alleen door het vaccin immuun kunnen worden, maar dat een groep mensen toch al (een zekere) immuniteit heeft opgebouwd tegen het virus, dus dat moet er ook bij opgeteld worden. Ik vraag me ook af in wat voor mate een tweede besmetting met corona voorkomt.

Dat gezegd hebbende hoop ik zeker dat we rond de zomer langzamerhand weer gewoon dingen kunnen. En dan ook echt veilig, en niet met te vroeg maatregelen loslaten zoals vorig jaar :-X
Toen de tweede golf op gang kwam, heb ik meer mensen dit horen zeggen. Maar als je kijkt naar de ziekenhuisopnames tijdens juli dan zijn die echt laag. Ik denk niet dat de maatregelen te vroeg zijn losgelaten, maar ze zijn te laat weer aangescherpt.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 14:46:54 door Lodewijk van Lodenstein »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1396 Gepost op: 12-01-2021, 15:13:49 »
Corona, de enige die wel met zomervakantie was  ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1397 Gepost op: 12-01-2021, 15:37:58 »
Ik wil dit niet extrapoleren naar mensen die op de IC liggen, maar ik ben wel benieuwd waar jouw uitspraak "Momenteel zijn een groot deel van de mensen op de IC gezonde mensen onder de 50" op gebaseerd is.
Pfoe, ik heb geen idee meer waar ik dit voorbij heb zien komen, ik weet alleen nog dat ik heb gelezen dat die cijfers een stuk hoger zijn dan tijdens de eerste golf - maar ik kan het nu ook zo snel niet meer terugvinden. De meest recente cijfers die ik kon vinden waren dit, maar daar staat geen vergelijking met eerder en het gaat om het aantal ziekenhuisopnames, niet alleen de IC. En even ter verduidelijking: ik bedoelde met "een groot deel" ook niet "het grootste deel". Alleen dat je ook niet moet onderschatten om hoeveel mensen dit gaat.

En zeker nu met de Engelse variant, die stukken schadelijker lijkt te zijn voor kinderen en jongeren, kun je er helemaal niet meer zomaar vanuit gaan dat het niet erg is als het virus rondgaat onder de jonge, gezonde populatie.

Citaat
Ik heb ook niet gezegd dat groepsimmuniteit haalbaar is zonder vaccin. Het ging mij erom dat we niet alleen door het vaccin immuun kunnen worden, maar dat een groep mensen toch al (een zekere) immuniteit heeft opgebouwd tegen het virus, dus dat moet er ook bij opgeteld worden. Ik vraag me ook af in wat voor mate een tweede besmetting met corona voorkomt.
De groep die al corona heeft gehad, moet zich ook nog steeds laten vaccineren, omdat sowieso onduidelijk is in hoeverre een besmetting je immuun maakt. Daarnaast is de groep mensen die eventueel wel immuun is door een infectie zo klein, dat dit nauwelijks een rol speelt in het krijgen van groepsimmuniteit (zie ook dit artikel van de WHO). Het aantal tweede besmettingen is vooralsnog zeldzaam, maar vermoedelijk ondergerapporteerd, volgens dit artikel.

Citaat
Toen de tweede golf op gang kwam, heb ik meer mensen dit horen zeggen. Maar als je kijkt naar de ziekenhuisopnames tijdens juli dan zijn die echt laag. Ik denk niet dat de maatregelen te vroeg zijn losgelaten, maar ze zijn te laat weer aangescherpt.
De maatregelen zijn losgelaten voor het testbeleid op orde was. De enige manier waarop je een lage viruscirculatie laag kan houden, is door een supergoed test- traceer- en isoleerbeleid. Maar omdat dit niet in orde was, hadden ze al snel geen idee meer waar de uitbraken zich bevonden en konden deze zich weer verder verspreiden.

En daarna zijn de maatregelen inderdaad ook nog te laat aangescherpt. Ze weten het op alle mogelijke manieren te verpesten hoor. Sluit elkaar totaal niet uit ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1398 Gepost op: 12-01-2021, 17:06:33 »
Ik denk zelf namelijk niet dat vaccinatie gaat leiden tot andere maatregelen voorlopig.

Hopelijk haalt het de druk uit de ziekenhuizen er inderdaad wel vanaf omdat mensen lichtere klachten krijgen / hebben en niet opgenomen hoeven te worden.

Al hoop ik dan niet dat de lichtere / milde klachten vergelijkbaar gaan zijn met de mensen die nu ook niet in het ziekenhuis gekomen zijn en een super lange nasleep hebben door de Corona infectie.

De misopvatting die ik nog steeds  vaak lees is dat dit vaak mensen zijn met onderliggende klachten, maar het grootste deel is dat dus niet. Althans die ik dan lees. Veelal zijn het de gezonde 20, 30 en 40 ers die een nasleep hebben.
Ook degene die ik ken in mijn omgeving en nu doodziek zijn en nog zijn, zijn de gezonde personen.

Dus het hele we moeten elkaar beschermen met vaccinatie, terwijl je qua besmettelijk zijn hetzelfde blijft vind ik lastig iets. Al snap ik het wel uit het oogpunt dat de zorg ontlast moet worden.

Het blijft sowieso moeilijk qua mutaties natuurlijk. Zoals een griepvirus muteert zal dit virus ook nog 100x muteren en in de warmere maanden wat minder aanwezig zijn.

Ik heb mezelf ingesteld dat dit jaar nog een jaar wordt waarin niet veel kan/mag. Al is het wel te hopen voor diverse branches dat er ruimte komt of kan komen.

Dat we elkaar geen handje mogen geven en afstand bewaren heb ik ook geen moeite mee.
Al ben ik vandaag voor het eerst heel even in een supermarkt geweest en afstand houden totaal niet ervaren. Dus ik was ook zo weer weg  ::rofl::

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1399 Gepost op: 12-01-2021, 18:08:02 »
Kunnen we niet gewoon allemaal 3 weken helemaal het huis niet uitkomen? Als niemand nog contact heeft met anderen dan is het virus over 3 weken toch nagenoeg weg?
Wit is ook een kleur!