Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390077 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #540 Gepost op: 29-04-2020, 01:25:47 »
Misschien allemaal mensen die een bureaustoel willen kopen nu ze thuiswerken. Of die door de bank gezakt zijn nu ze er zoveel op zitten ;D
::rofl:: ::rofl::

Bedankt voor het leesbaar maken van dit topic ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #541 Gepost op: 29-04-2020, 09:19:21 »
Ik vind het vooral heel verwonderlijk dat mensen massaal naar IKEA willen en er zelfs voor in de rij willen gaan staan. Zo bijzonder is het nou ook weer niet.
De IKEA is toch Zweeds? Ik had gedacht dat die sowieso open waren de afgelopen weken  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #542 Gepost op: 29-04-2020, 12:06:46 »
Misschien allemaal mensen die een bureaustoel willen kopen nu ze thuiswerken. Of die door de bank gezakt zijn nu ze er zoveel op zitten ;D

Veel mensen zijn aan het klussen geslagen, niet stilstaand bij het feit dat ze niet open waren?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #543 Gepost op: 29-04-2020, 21:10:06 »


Toch nog even hierop reageren. Ik vind dit echt heel erg overdreven. Wanneer deze mensen zich aan de regels houden, waarom zouden ze zich dan moeten schamen?


Dat is het hem nou net: een behoorlijk deel van die figuren hield zich niet aan die regels. Ze straalden iets uit van: ''die corona heeft nu wel lang genoeg geduurd, en wij willen nu overgaan tot de orde van de dag''.

De orde van de dag is momenteel corona. Hoe vervelend dat voor iedereen ook is.


Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #544 Gepost op: 29-04-2020, 21:17:12 »
Dat is het hem nou net: een behoorlijk deel van die figuren hield zich niet aan die regels. Ze straalden iets uit van: ''die corona heeft nu wel lang genoeg geduurd, en wij willen nu overgaan tot de orde van de dag''.

De orde van de dag is momenteel corona. Hoe vervelend dat voor iedereen ook is.

Waar heb je dat gezien dan, dat ze zich niet aan de regels hielden?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #545 Gepost op: 29-04-2020, 21:29:50 »
Volgens mij werd daar in de media toch regelmatig aandacht aan besteed. Er werd regelmatig gewaarschuwd. Als iedereen zich gedurende die hele demonstratie netjes gedragen zou hebben, zou dat waarschuwen ook niet nodig zijn geweest.

Maar waar het mij in beginsel om ging: hoe haal je het in je hoofd om een ''stop the lockdown''-demonstratie te houden. Dan geef je toch blijk van een zeer kortzichtige kijk op dit wereldwijde probleem.

Ze voelen zich in de maling genomen, en daar willen ze uiting aan geven. Op zich kan ik dat nog wel begrijpen. Maar als het probleem zich wereldwijd voordoet, wat valt er dan eigenlijk te demonstreren? Ik zei al eens ergens: er zit geen aan/uit-knop op het fenomeen dat corona heet.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #546 Gepost op: 29-04-2020, 22:15:51 »
He?? Het ging over de Ikea bezoeken, niet over de demonstratie??
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #547 Gepost op: 29-04-2020, 22:56:10 »
He?? Het ging over de Ikea bezoeken, niet over de demonstratie??

Ja zo las ik het ook.... bezoekers. En dat stukje had ik ook gequote in mijn reactie.

Die demonstranten, dat is een ander verhaal. Daar kijk ik ook hoofdschuddend naar.
« Laatst bewerkt op: 29-04-2020, 22:58:52 door Moni »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #548 Gepost op: 30-04-2020, 09:19:46 »
Maar waar het mij in beginsel om ging: hoe haal je het in je hoofd om een ''stop the lockdown''-demonstratie te houden. Dan geef je toch blijk van een zeer kortzichtige kijk op dit wereldwijde probleem.

Waarom? Ik kan me best voorstellen dat wanneer je bedrijf op omvallen staat? Of je je baan verliest? Of je psychische klachten hierdoor hebt dat je deze mening hebt. Waarom zou je dan niet voor deze mening mogen gaan staan?

Kijk de argumenten die ze aanhalen (5G etc) slaan nergens op. Maar om het nu kortzichtig te noemen.

Ik vind iedereen die roept dat we tot er een vaccin is binnen moeten blijven eerder kortzichtig  ::jaja::
You'll never walk alone

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #549 Gepost op: 30-04-2020, 11:12:25 »
De lockdown is vooral gericht om de ouderen te beschermen, aangezien zij het meeste kans lopen dat wanneer zij het virus oplopen er ook daadwerkelijk iets ernstigs gebeurt.
Financieel gezien zijn het echter voornamelijk de jongeren die hieronder lijden. Immers de ouderen krijgen gewoon elke maand hun pensioen en AOW, terwijl jongeren en zelfstandigen hun baan zijn kwijtgeraakt of dreigen kwijt te raken.

Daarnaast zijn er ook in de ziekenhuizen afspraken afgezegd omdat mensen met Corona ineens voor moesten gaan. En dan heb ik het niet alleen over behandelingen van een ontstoken teen of een staar operatie. Ook behandelingen in trajecten omtrent kanker, ook van jonge mensen, zijn opgeschoven.

Ik kan dus wel begrijpen dat er mensen boos zijn omtrent de maatregelen. Zeker als ze zelf in hun directe omgeving niemand kennen die met Corona te maken heeft gehad. Deze mensen zullen voelen dat de maatregelen uiteindelijk meer schade aanrichten dan het hebben van minder maatregelen, waardoor er wellicht iets meer coronaslachtoffers zullen zijn maar minder andere slachtoffers
Wit is ook een kleur!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #550 Gepost op: 30-04-2020, 13:08:50 »
Ik snap dat het vervelend is om een paar weken binnen te moeten zitten (trust me, ik zit al jaren bijna alleen maar thuis, ik snap het). Maar eigenlijk kan ik niet anders dan zeggen 'deal with it'. Niet alles is leuk. En we zitten in een pandemie, waarbij super veel mensen ernstig ziek worden en vervolgens dood gaan en/of blijvend gehandicapt worden. Dat is nou eenmaal niet leuk. Jammer, maar helaas.

De maatregelen zijn er niet alleen om 'de ouderen' of 'de zwakkeren' te beschermen. Er zijn ook zat jonge, gezonde mensen die corona krijgen en dood gaan. En zelfs al krijg je maar een lichte variant, dan nog kun je blijvende schade aan je longen houden. Laat staan alle blijvende schade die we nu nog niet weten omdat het nog te nieuw is allemaal. Zo las ik laatst dat er jongeren zijn die niet ernstig ziek worden, maar een tijdje nadat ze corona hebben gekregen opeen een aneurysme oid krijgen, en daar aan overlijden. Er is nog zo veel over deze ziekte die we niet weten.

Dus om dat even in perspectief te plaatsen; dan gaat je bedrijf ook niet open, kun jij misschien niet meer werken en zit je voor de rest van je leven thuis. Het is maar wat je liever hebt.

Ik word dan ook een beetje moe van die mensen die per de voor de gezelligheid naar een (niet essentiële) winkel of naar vrienden/familie gaan. Daar heb je de rest van je leven nog voor. En als je nu gaat terwijl het niet noodzakelijk was en je zorgt daardoor dat diegene waar je naartoe ging besmet wordt en komt te overlijden vergeef je dat jezelf nooit. Even doorzetten nog, dan kunnen we sneller weer door met ons normale leven. En die demonstratie is al helemaal onzin. Alsof de pandemie ineens over is omdat jij er geen zin meer in hebt...

Het voelt voor mij als risicogroep ook een beetje alsof sommige mensen een terrasje belangrijker vinden dan mijn leven om eerlijk te zijn. En dat is niet heel fijn. Maar ik heb liever dat mensen dat dan gewoon eerlijk zeggen, maakt het wel wat makkelijker allemaal.

Oh en trouwens. Als je de maatregelen overdreven vind, dan is dat alleen maar een goed teken. Want dat betekent dat ze werken. Als ze niet zouden werken zouden we veel meer ziektes en overlijdens zien (en wss zouden er dan veel mensen zijn die zouden klagen dat alles te laks was, maargoed).

Het advies van het RIVM is nog steeds 'BLIJF THUIS. En als je dan écht ergens naartoe moet, hou dan 1,5m afstand'. Maar dan schijnen veel mensen niet zo te hebben begrepen.

(en ja dit was een beetje een erg fel berichtje, maar ik word ook vrij boos van sommige reacties over corona (niet specifiek hier van iemand hoor))
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #551 Gepost op: 30-04-2020, 14:28:49 »
Helemaal eens A!

Natuurlijk is het ook echt enorm rot als bijv. je bedrijf failliet gaat vanwege corona. Maar dat ligt niet aan de lockdown, maar aan het virus zelf. Als er geen lockdown zou zijn, zou de samenleving ook helemaal ontwricht raken door alle zieken en doden en zou de economie óók instorten. Het is niet de economie vs. de volksgezondheid, het is beide.

En natuurlijk is het goed om te kijken hoe we in deze tijd toch ook de economie zoveel mogelijk draaiende kunnen houden - maar wel op een manier die niet meer zieken en doden oplevert. Het is echt pijnlijk om te zien dat zoveel mensen bereid zijn mijn leven en dat van andere kwetsbaren (en idd niet alleen kwetsbaren, er gaan ook gezonde mensen dood aan corona) in gevaar te brengen zodat zij maar zo min mogelijk hun leven hoeven aan te passen. Als je bereid bent om mensenlevens op te offeren voor het voortbestaan van je bedrijf, dan moet je jezelf toch echt even afvragen of er niet ergens wat mis is gegaan met je morele besef.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #552 Gepost op: 30-04-2020, 14:46:17 »
Volgens mij is dat niet het punt (of beter gezegd, niet hier).

Uiteraard moeten we zorgen dat de besmettingsgraad gaat dalen (dus afstand bewaren en op je hygyiëne letten), zodat de zorg de behandeling van corona patienten aankan en de reguliere zorg ook weer gedaan kan worden.

Maar uiteindelijk zullen we langzaam ook weer de werkende maatschappij moeten opstarten. Dat zal betekenen dat het drukker wordt. Het kost het de maatschappij uiteindelijk meer als bijv de_witte en ik over een half jaar met een uitkering op de bank komen te zitten. Werkende mensen financieren de zorg, als ik thuis zit breng ik niks in het laatje. Terwijl ik gezond ben en mijn bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Uiteraard op een veilige manier, maar als we stilstaan is dat in niemands voordeel.

We zullen er tot er weinig besmettingen meer zijn en er een vaccin is een balans (vreselijk woord maar ik weet even niks beters) in moeten vinden.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #553 Gepost op: 30-04-2020, 14:56:52 »
Ik verbaas me er ook over hoe weinig marge de meeste bedrijven hebben.
Zelfs de grote bedrijven kunnen niet een maand zonder inkomsten en moeten ook al aankloppen bij de overheid.

We zitten echt jaren te vechten tot elke cent goedkoper en wat krijgen we nu? We kunnen miljarden uitgeven.
Mocht deze crisis voorbij zijn en we staan er economisch nog goed voor, moeten we misschien ook maar iets meer betalen voor onze producten en meer lokaal produceren. Alles hoeft echt niet uit China te komen. Sowieso beter om onafhankelijker van China te worden, want al dat politiek correcte gedoe naar China toe ben ik ook zat.

Concurrentie is leuk voor de prijzen, maar het holt wel heel wat bedrijven uit. Zorg in ieder geval dat je makkelijk een maand zonder inkomsten kan. (Er zijn altijd uitzondering natuurlijk)
Dat gaat een enkel bedrijf niet kunnen oplossen, maar met duidelijke regelgeving zou je een eind kunnen komen.

Voor de mensen die nu al krap zitten, moeten dan ook (tijdelijke) oplossingen komen. Maar op lange termijn zou iedereen er voordeel van moeten hebben.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #554 Gepost op: 30-04-2020, 15:22:30 »
Sowieso is lokaal produceren natuurlijk beter... maar als alle landen dat gaan doen is dat weer slecht voor Nederland aangezien wij een belangrijk doorvoerland zijn voor veel producten

Zelf heb ik wel wat reserve opgebouwd, maar door mijn ziekte en mijn verhuizing afgelopen jaar en de inbraak begin dit jaar zijn die wel wat gedaald toen, en nu dus nog een beetje. Maar zolang de scholen in elk geval na de zomervakantie weer open mogen houdt ik het wel vol.

het verbaast mij ook inderdaad hoeveel bedrijven er nu al problemen hebben
Wit is ook een kleur!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #555 Gepost op: 30-04-2020, 16:42:53 »
Volgens mij is dat niet het punt (of beter gezegd, niet hier).

Uiteraard moeten we zorgen dat de besmettingsgraad gaat dalen (dus afstand bewaren en op je hygyiëne letten), zodat de zorg de behandeling van corona patienten aankan en de reguliere zorg ook weer gedaan kan worden.

Maar uiteindelijk zullen we langzaam ook weer de werkende maatschappij moeten opstarten. Dat zal betekenen dat het drukker wordt. Het kost het de maatschappij uiteindelijk meer als bijv de_witte en ik over een half jaar met een uitkering op de bank komen te zitten. Werkende mensen financieren de zorg, als ik thuis zit breng ik niks in het laatje. Terwijl ik gezond ben en mijn bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Uiteraard op een veilige manier, maar als we stilstaan is dat in niemands voordeel.

We zullen er tot er weinig besmettingen meer zijn en er een vaccin is een balans (vreselijk woord maar ik weet even niks beters) in moeten vinden.

Jup, dat was ook precies mijn punt. Ik bedoelde absoluut niet dat we allemaal maar associaal moeten gaan doen en mensen in gevaar moeten brengen, maar ik vind dus ook dat er ook naar andere aspecten gekeken moet worden. Als de zorg niet meer te betalen is, hoe gaan we als land dan in de toekomst alle (chronisch) zieken en mensen met een beperking de zorg kunnen geven die ze verdienen?

het verbaast mij ook inderdaad hoeveel bedrijven er nu al problemen hebben

Mja ik snap wel dat je als kroeg/restaurant niet berekend bent op een maandenlange sluiting waarbij je wel alle kosten moet doorbetalen. Of als reissector waarin opeens niemand meer gaat reizen.

Ik denk wel dat het een mooi moment is om eens kritisch te kijken naar welke (duurzame) bedrijven we steun gaan geven. Goed dat daar voorwaardes aan gesteld worden, zoals bv bij KLM is gedaan. Schiphol kan niet zonder KLM denk ik, dus prima dat die steun krijgen en fijn dat er (voor zover ik weet) voorwaardes aan gesteld worden.
You'll never walk alone

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #556 Gepost op: 30-04-2020, 16:59:08 »
Ik denk wel dat het een mooi moment is om eens kritisch te kijken naar welke (duurzame) bedrijven we steun gaan geven. Goed dat daar voorwaardes aan gesteld worden, zoals bv bij KLM is gedaan. Schiphol kan niet zonder KLM denk ik, dus prima dat die steun krijgen en fijn dat er (voor zover ik weet) voorwaardes aan gesteld worden.
Eens. ::jaja::

Ik zou het bijvoorbeeld schandalig vinden als de overheid serieus in gaat op het verzoek om € 300 miljoen van de KNVB. ::ohno::
🜃

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #557 Gepost op: 30-04-2020, 18:13:25 »
Eens. ::jaja::

Ik zou het bijvoorbeeld schandalig vinden als de overheid serieus in gaat op het verzoek om € 300 miljoen van de KNVB. ::ohno::
Nou er mag wel wat geld naar de sport (en misschien ook wel voetbal, want het is de grootste sport amusementsindustrie van Nederland), maar ik vind die 300 miljoen veel en veel te veel. Uiteindelijk zijn voetbalclubs bedrijven die op een bepaalde manier geleid worden (vaak met maar de hoop om Europees Voetbal of wat dan ook te halen), met soms een veel te hoge salarishuishouding omdat voetballers veel te veel geld verdienen. Niet alleen in Nederland, maar überhaupt wereldwijd al die absurde bedragen kijken.

Kijk een speler van pakweg FC Dordrecht die verdient misschien 2000-3000 euro per maand, maar iemand van Ajax die krijgt miljoenen per jaar. Nederland is een sportland, en zonder steun aan de sport (daarmee bedoel ik dus ook zwemmen, wielrennen, turnen, atletiek enzovoorts), maar dus ook voetbal, komt dat in gevaar denk ik. Maar 300 miljoen is belachelijk veel geld als je ziet dat er ik weet niet hoeveel ondernemers van de ene op de andere dag omvallen (en die krijgen geen salarissen van boven wat Premier Rutte verdient).

Dus een beetje steun voor voetbal ja, maar dan vooral voor clubs waar men modale salarissen verdienen. En misschien ook voor de mensen van de clubs op diverse afdelingen (catering, training, jeugd, marketing, communicatie, beveiliging, ander kantoorpersoneel) en die niet zoveel verdienen als de spelers. Die mensen raken ook hun baan kwijt als een club omvalt.
« Laatst bewerkt op: 30-04-2020, 18:16:25 door MollenvangR-Art »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #558 Gepost op: 30-04-2020, 18:14:54 »
He?? Het ging over de Ikea bezoeken, niet over de demonstratie??
beide, wat mij betreft.

Van mij mag iemand best naar de Ikea, maar doe dat dan gericht. (Bij Ikea ga je meestal naar binnen voor een bureaulamp, maar je komt met een servies naar buiten. Maar dat is een heeeeeeeel andere discussie).

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #559 Gepost op: 30-04-2020, 19:32:43 »
Financieel gezien zijn het echter voornamelijk de jongeren die hieronder lijden. Immers de ouderen krijgen gewoon elke maand hun pensioen en AOW, terwijl jongeren en zelfstandigen hun baan zijn kwijtgeraakt of dreigen kwijt te raken.
Dat is wel heel kort door de bocht... ga er maar vanuit dat binnenkort de pensioenen nog meer gekort gaan worden dan men al van plan was. Het geld zal toch ergens vandaan moeten komen. En dan zijn de ouderen een makkelijke prooi (zoals ze helaas al jaren zijn)...

het verbaast mij ook inderdaad hoeveel bedrijven er nu al problemen hebben
Mij niet. Natuurlijk hebben veel bedrijven wel een buffer, maar dat is dan vooral voor normale onvoorziene gebeurtenissen. Niet voor gebeurtenissen als deze waarin ineens bedrijven volledig stilvallen. Bedenk wel dat veel bedrijven al 2/12 van hun jaaromzet (of een groot deel daarvan) kwijt zijn. En ze moeten wel hun medewerkers betalen, hun huur, hun andere vaste lasten. Terwijl er bij veel bedrijven maar een fractie binnenkomt wat er normaal binnenkomt. Dat is gewoon niet te vergelijken met een gemiddelde individu...
Ich bin ein Bärliner!