Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390316 keer)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #640 Gepost op: 2-06-2020, 11:29:36 »
Laat ik nog eens voorop stellen dat ik absoluut geen voorstander ben van zulke grote demonstraties in deze tijd. Maar ja ik heb wel wat meer sympathie voor een demonstratie tegen racisme dan een demonstratie tegen corona maatregelen.

Ik neem het alleen voor Halsema op hier omdat ze echt vrij weinig opties had en met elk besluit bakken kritiek over zich heen zou gaan krijgen. Nogmaals, ik ben niet voor demonstraties van dit formaat, maar de reacties zijn gewoon overtrokken.
Dit ::jaja::

Ik vind alle mensen die daar heen zijn gegaan ook heel erg dom, maar ik maak me er minder boos over dan mensen die puur uit eigenbelang op het strand gaan liggen.

En als dit een demonstratie tegen coronamaatregelen was geweest, was ik vooral boos geweest op al die mensen omdat ze tegen de maatregelen zijn. Dan had ik verder nog steeds de redenatie van Halsema gesnapt.

Als het klopt dat er wel bekend was dat er minstens 2100 mensen op af zouden komen, vind ik overigens wel dat dat haar en de politie kwalijk te nemen valt. Maar "ze had moeten kijken naar andere landen" is natuurlijk geen argument. Die landen hebben een ander inwoneraantal en andere coronamaatregelen, dat kan je echt niet direct op Nederland toepassen.

Verder:
- heeft de rechter dus besloten dat het recht op demonstratie niet ingeperkt mag worden, dus ze kon moeilijk in haar eentje beslissen dat toch te doen.
- is het binnen een uur veel te druk geworden en is dat niet genoeg om hekken en agenten te regelen.
- heeft ze ook demonstraties toegestaan die niet in haar straatje lagen, dus dat ze dan anders had gereageerd geloof ik niet. Misschien ben ik dan te goed van vertrouwen, maar dat zij dan maar zo.
- vind ik wel dat ze met megafoons ofzo hadden kunnen roepen dat mensen naar huis moesten gaan omdat het te vol was. Dat dat niet is gebeurd is het enige dat ik niet snap.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #641 Gepost op: 2-06-2020, 11:34:56 »
Ik bedoel, in andere landen eindigden dit soort demonstraties ook in allerlei rellen en drama, hadden we dat hier dan ook moeten verwachten? Het is echt niet vergelijkbaar ::ohno::

Halsema en de organisaties verwachtten een bepaalde opkomst op basis van Facebook etc, wat bij andere demonstraties gewoon een goed beeld gegeven heeft. Ik vind het echt belachelijk om nu te roepen dat ze het had moeten weten. Politici zijn geen fortunetellers.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #642 Gepost op: 2-06-2020, 11:39:03 »
Ik ben het er echt helemaal mee eens dat de demonstratie een goed doel dient en leegvegen geen optie was, even voor de duidelijkheid. En ik vind ook dat er gedemonstreerd mag worden: maar niet in deze mate.

Maar dat wil niet zeggen dat er niet wat kritische vragen gesteld mogen worden bij wáár het mis is gegaan. Want ergens is er in mijn ogen iets niet goed gegaan als er opeens duizenden mensen samen staan. En ik vind dat Halsema daar ook wat kritischer op mag zijn. Dat was ze gisteren in Op1 totaal niet.


You'll never walk alone

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #643 Gepost op: 2-06-2020, 11:42:39 »
Bij een demonstratie moet de burgemeester zeker nu gewoon altijd regels opstellen, dit is de max. ivm social distancing. Als je denkt dat er nu zonder spelregels bij een anti-racisme ong 80/100 mensen op deze demonstratie zouden afkomen heb je het nieuws niet gevolgd. Het zit mensen hoog (en terecht), dus als mensen hun stem willen laten horen, dan komen ze als niemand zegt dat ze niet meer mogen komen.

Wat nu de demonstratie reden op dit moment ook is, als burgemeester hoor je te zorgen dat de social distacing niet in het geding komt. Dat is op veel plekken niet gebeurd, dus heeft de gemeente niet goed gehandeld. En daar is Halsema de verantwoordelijke persoon voor.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #644 Gepost op: 2-06-2020, 12:54:55 »
Ik geloof dat ik me er zelf vooral aan erger dat allemaal mensen die wekenlang hebben geroepen dat de economie zoveel belangrijker was en dat de lockdownregels veel te streng zouden zijn, nu ineens wel zouden geven om kwetsbare mensen. Kwetsbare mensen zijn geen stok om mee te slaan als het jou uitkomt ::ohno::

(en nee, dat is niet in reactie op iemand hier ;))
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #645 Gepost op: 2-06-2020, 13:00:41 »
Ik denk dat het grootste probleem was dat ze de situatie gewoon hebben onderschat.
Op de Dam hadden in principe makkelijk 1000 mensen kunnen staan op een veilige manier, maar men ging er nier vanuit dat er zo veel mensen zouden komen.

Je houdt het recht op demonstratie, maar ook daar kunnen beperkingen op worden gelegd. Op het moment dat het te druk leek te worden, had er al moeten worden ingegrepen. Maar op dat moment was er vast te weinig politie aanwezig.
Ingrijpen op een overvolle Dam was inderdaad geen goede optie.

Zolang iedereen een mondkapje zou dragen en thuis direct handen zouden wassen, voordat je overal weer aanzit, dan is het ook niet erg dat je zo dicht op elkaar staat. Niet iedereen heeft dat natuurlijk gedaan, maar zo'n bijeenkomst hoeft niet per se voor een nieuwe piek te zorgen.

En mocht het helemaal goed gaan, kunnen we wellicht eerder dan gepland weer samenkomen.  ::hypocriet::

Maargoed, eigenlijk had de politie gewoon eerder moeten ingrijpen. Maar ze hebben de opkomst onderschat. Dit is voor heel veel mensen toch pijnlijk om te zien.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #646 Gepost op: 2-06-2020, 17:01:50 »
Bye bye halsema .  Grote inschattings fout.  En dan zeggen dat het een goed doel is deze betoging en dat ze geen middelen had om het plein leeg te vegen. Dat had ze op voorhand moeten inschalen. Je kan inschatten dat deze betoging veel mensen op de been ging brengen, zeker In een muliticuturele smeltkroes als onze hoofdstad. Dan Moet je of meer ruimte voor de mensen regelen of een max stellen.

Ik vind het terecht dat er actie is tegen het rasiscme, maar de betogers  Hadden beter even kunnen denken hoe ze hun stem  Anders Hadden kunnen laten horen dan door Met 5000 man op 2 stoeptegels  te gaan staan.

Veiligheid en gezondheid toch ook aandachtspunten voor de politie In hun aanpak van criminaliteit.en deze worden door de betogers nu zo geschonden ( niet Alleen op de dam).

Over de rellen In de vs wil ik niet eens spreken, dat heeft niks te maken Met welk gevoel dan ook ten aanzien van wat er gebeurd is. Wat heeft die winkelier ermee te maken , wiens hele voorraad wordt geplunderd? 

Verder dat griekenland eist dat toeristen In quarantaine gasn bij aankomst? Hoe wil men dat controleren en is een hotelkamer geschikt om deze quarantaine te leveren?

Er gaan gelukkig steeds meer stemmen op dat we europese gelijke richtlijnen moeten gaan nastreven bij een volgende uitbraak. 

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #647 Gepost op: 2-06-2020, 18:31:00 »
Mooi dat in Den Haag en Groningen te zien is hoe het wél kan!
 ::bravo::
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #648 Gepost op: 2-06-2020, 19:08:44 »
Absoluut. Het wordt wel voller en voller op de live beelden in Groningen. Maar tot nu toe mooi om te zien dat en coronaproof en anti racisme kan.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #649 Gepost op: 2-06-2020, 21:42:06 »
We weten uit het verleden dat 2 voetbalwedstrijden (Atletico-Liverpool) (Atalanta-Valencia) wel zogenaamde superspreaders waren, ook al waren die wedstrijden buiten. Dit kwam, ook volgens virologen, doordat er veel gezongen en geroepen werd. Volgens mij is er gisteren op de Dam ook veel geroepen. Ik moet het nog maar zien, waarschijnlijk en hopelijk valt het mee omdat we gewoon weinig besmettingen hebben momenteel.

Uiteraard is recht op demonstratie een grondrecht, en daar moeten we gehoor aan geven. Maar ik vind dat hier veel eerder ingegrepen had moeten worden. Een Dam leegvegen werkt averechts. Maar er had op zijn minst omgeroepen kunnen worden dat de 1,5m niet te waarborgen viel en het verzoek mensen naar huis te laten gaan. Of de dam preventief afsluiten nadat er langzaam maar zeker teveel mensen op de Dam stonden. Ontmoediging is niet gebeurd.

Ik vind het ook veel te makkelijk als burgemeester om alleen te zeggen 'we zagen dit niet aankomen'. Je bent als burgemeester ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de Amsterdammers. Die is nu in het geding. Haar toontje gisteren bij Op1 toont voor mij ook weer aan dat ze totaal geen besef heeft van de situatie (corona) waarin we leven, ze gebruikt dit voor politiek gewin, een pro-zwarte-Piet demonstratie had ze waarschijnlijk nooit goedgekeurd. Dat vind ik kwalijk (los van het doel van de demonstratie dat uiteraard wel een goed doel is).

We hebben de afgelopen maanden ook andere grondrechten tijdelijk op moeten geven (Naar de kerk mogen gaan om maar iets te noemen). En ik vind het toestaan van deze demonstratie een verkeerd signaal. BOA's gaan in problemen komen bij de handhaving nu, Horeca-mensen hebben zich lang aan strenge regels moeten houden met failissementen als gevolg, ouderen die eenzaam zijn en dit op het journaal zien. Ik vind het wel buiten alle proporties. Het doel kan nog zo goed zijn, maar dit is in deze tijd niet oké  ::ohno::

Ik heb nergens zó veel mensen bij elkaar gezien hoor, op stranden was het druk, maar was er wél vaak onderling 1,5m afstand. Als dat niet het geval was, dan moet er ook ingegrepen worden natuurlijk.

Echt voor 100% mee eens. Je hebt het goed verwoord.  ::ok::

Dat er een viroloog op de radio heeft gezegd dat het allemaal wel mee zal vallen, wil niet zeggen dat alle virologen er zo over denken. Ik heb van minstens 2 andere  'bekende' virologen andere geluiden gehoord.

En ik vind echt niet dat er een verschil in mag zijn dat deze bijeenkomst wel moet kunnen, omdat het voor een goede zaak is en het te vergelijken met dat er bijvoorbeeld veel mensen op het strand liggen, maar die wel de 1,5 meter in acht nemen (zo niet dan mogen ze van mij bekeuren). Maar het voelt nu net alsof een ander voor jou kan bepalen wat belangrijk is. Alsof er een soort scheidslijn is wanneer je de regels wel aan je laars mag lappen en wanneer niet. Daar kan ik me eigenlijk nog het meest over opwinden.

Achteraf is misschien makkelijk praten, maar Halsema had een maximum moeten instellen en de organisatie dat mee moeten geven en dat de organisatie zelf verantwoordelijk zou zijn om geen 5000 mensen op de Dam te verzamelen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #650 Gepost op: 3-06-2020, 00:59:47 »
Okee, dit vind ik dan wel weer heel dom:
Citaat
Halsema zegt dat ze de negatieve reacties begrijpt. Ze sluit zich niet aan bij de oproep van burgemeester Schuurmans van Haarlemmermeer aan alle betogers om twee weken in quarantaine te gaan. "Dan geldt dat voor iedereen die in een park te dicht bij anderen is geweest", aldus Halsema.

Uh ja, als je in een park te dicht bij anderen bent geweest lijkt het me ook verstandig om daarna 14 dagen in quarantaine te gaan ::)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #651 Gepost op: 3-06-2020, 09:24:26 »
Ja heel dom.

Maar ze wil zelf natuurlijk ook niet in quarantaine. Ik hoorde gisteren op de radio enkele mensen die erbij waren, met mondkapje, en die nu vrijwillig 2 weken in quarantaine gaan. Dat vind ik dan wel weer top!  ::ok::

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #652 Gepost op: 3-06-2020, 09:35:24 »
Andere virologen geven aan dat ze het niet zou verbazen als er wel besmettingen zijn geweest, maar ze geven ook allemaal aan dat de risico’s inderdaad niet heel groot zijn ivm wind en zonlicht.

Het grootste gedeelte van de mensen had een mondmasker op en er is wel degelijk bijna overal 1,5m afstand gehouden. Foto’s van grote afstand geven een verkeerd beeld, als je foto’s van dichterbij ziet, valt het heel erg mee.

Eens dat er een maximum nodig was geweest, maar ik vind het echt fout om dat Halsema te verwijten. Er was geen enkele reden om aan te nemen dat er zoveel mensen zouden komen. Overigens heeft de organisatie wel degelijk duidelijk tegen iedereen gezegd dat er afstand gehouden moest worden.

En over dat in quarantaine gaan... Denken jullie echt dat mensen die in een park te dicht bij anderen geweest zijn zichzelf twee weken in quarantaine plaatsen? Volgens mij is er niemand die dat doet, en dan vind ik het inderdaad niet okee om dat wel van mensen die op de demonstratie waren te verlangen. 
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #653 Gepost op: 3-06-2020, 09:59:39 »
Er was geen enkele reden om aan te nemen dat er zoveel mensen zouden komen.

Dat was het dus wel. Bij een beladen onderwerp als dit, weet je dat dit mensen gaat trekken. Zeker als je ziet wat in het buitenland qua opkomsten zijn geweest. Mensen zien het op TV of social media, worden geïnspireerd en besluiten last minute alsnog te gaan. Dat kan je als gemeente aan zien komen. Er had dus een max ingesteld moeten worden.

Er zal zeker op genoeg plekken afstand gehouden zijn, maar sommige plekken was het echt hutje mutje.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #654 Gepost op: 3-06-2020, 10:13:13 »
Zoals Daisy al zegt. Ze hadden wel degelijk Berlijn en Londen als voorbeeld moeten nemen. Andere landen? Inderdaad, maar je kon al zien hoeveel mensen daar bijeen waren gekomen. Dan mag, nee MOET je ervan uitgaan dat dat hier in Amsterdam ook kan gebeuren. En wat die 1,5 meter op de Dam aanging: ik heb genoeg foto's en beelden gezien waar de mensen bij wijze van spreken bijna arm in arm stonden. Dat was nog niet eens een meter. Er waren daarnaast genoeg mogelijkheden om te zorgen dat het niet zover zou komen. Ze had de organisatie bijv. kunnen vragen om op het podium om te roepen dat men 1,5 meter van elkaar moest gaan staan, en als dat niet zou gaan, verzoeken om naar huis te gaan. Het waren veelal vredelievende mensen, dus die hadden daar vast wel gehoor aan gegeven. En het wil er bij mij ook niet in dat er geen politie snel was op te trommelen om de Dam af te sluiten toen het uit de hand dreigde te lopen qua mensen.

Tot slot Halsema zelf... Zij had toch op zijn minst zelf zich aan de regels moeten houden. Dus: 1,5 meter afstand, een mondkapje voor e.d. En dat deed ze dus niet. Om vervolgens ook door te laten schemeren dat de demonstratie te belangrijk was voor haar om er iets mee te doen qua aantal mensen. Met andere woorden: zou het een demonstratie voor een in haar ogen minder belangrijk iets zijn had ze wel ingegrepen/regels gesteld... Nee, Halsema is en blijft verantwoordelijk voor het hele verloop en kan dus maar 1 ding doen: de eer aan zichzelf houden en opstappen als burgemeester van Amsterdam. Politiek kan ze misschien bedrijven, maar een stad leiden is wel wat anders. En daar is ze niet geschikt voor.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #655 Gepost op: 3-06-2020, 10:49:27 »
En over dat in quarantaine gaan... Denken jullie echt dat mensen die in een park te dicht bij anderen geweest zijn zichzelf twee weken in quarantaine plaatsen? Volgens mij is er niemand die dat doet, en dan vind ik het inderdaad niet okee om dat wel van mensen die op de demonstratie waren te verlangen.
Nee, ik denk niet dat mensen dat daadwerkelijk doen, maar het zou eigenlijk wel verstandig zijn. Om dan te zeggen dat de demonstranten het niet moeten doen omdat andere mensen het ook niet doen vind ik een rare redenatie.


Overigens was de organisatie van het protest dezelfde organisatie als die van Kick Out Zwarte Piet. Normaal komen daar niet zoveel mensen op af, dus dan begrijp ik helemaal dat ze niet zoveel mensen verwachten. Verder werd het ook gelivestreamed, en hadden ze verwacht dat veel mensen daar zouden kijken. En als ze dan toch hadden moeten uitgaan van meer deelnemers, moet de burgemeester dus beslissingen maken op haar onderbuikgevoel ipv op de bekende feiten. Dat lijkt me over het algemeen ook niet heel wenselijk.

Verder waren er dus stippen op de Dam getekend waar mensen konden gaan staan, en is er door de organisatie wel degelijk opgeroepen om 1,5m afstand te houden. Zelf waren ze blijkbaar bang dat dat als ze het vroegtijdig zouden afbreken, kleine groepjes mensen hun woede op een andere manier zouden botvieren.

Ik denk dat sommige mensen echt niet snappen in wat voor onmogelijke positie je dan bevindt. Er is dan echt geen goede oplossing meer, behalve dat mensen zelf gewoon weggaan omdat het te druk is (en dat schijnt trouwens ook gewoon te zijn gebeurd).

En nee LdH, je kan niet binnen een uur de hele Dam afsluiten met hekken of lint...
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #656 Gepost op: 3-06-2020, 10:56:26 »
Ja er is nu ook gewoon bekend dat er wel daadwerkelijk is geroepen om 1,5 meter afstand te houden en dat de drukte alleen teveel werd richting het einde van het protest. Heeft Halsema perfect gehandeld? Nee, zeker niet. Maar dit is echt een enorme storm in een glas water waar iedereen zich druk om maakt.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #657 Gepost op: 3-06-2020, 11:24:14 »
Nee, ik denk niet dat mensen dat daadwerkelijk doen, maar het zou eigenlijk wel verstandig zijn. Om dan te zeggen dat de demonstranten het niet moeten doen omdat andere mensen het ook niet doen vind ik een rare redenatie.

Ik weet niet of je op mijn redenatie doelde of niet, ik geloof het niet :)
Maar wat ik bedoelde was andersom: als je mensen die in een park te dicht bij elkaar komen niet oproept om in quarantaine te gaan, kun je dat nu ook niet doen, los van of het verstandig is of niet.



Ik blijf zeggen dat het belachelijk is om van de organisatie en de gemeente te verwachten dat ze wisten dat er zoveel mensen op af zouden komen. Het is niet alsof dit de eerste keer is dat er een demonstratie is, en vergelijken met Londen of Berlijn is echt niet logisch. Die steden zijn om te beginnen al veel groter dan Amsterdam, veel meer inwoners, andere cultuur, etc. Als je als gemeente hoort dat de organisatie 350 mensen verwacht, en je uit ervaring weet dat ze meestal overdrijven met aantallen, en dan alsnog rekening houdt met meer dan twee keer zoveel mensen, dan vind ik dat je echt wel goed geanticipeerd hebt. Dat er dan ineens 5000 mensen komen vind ik echt niet iets wat ze hadden moeten weten.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Lodewijk van Lodenstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol kan ook een ander plan hebben
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #658 Gepost op: 3-06-2020, 11:27:45 »
Mijn eerste reactie was dat het Halsema een slechte keuze heeft gemaakt door niet in te grijpen bij een demonstratie van zo'n omvang. Maar daar ben ik sinds gisteren op teruggekomen. Zoals eerder genoemd, werden er niet zoveel mensen verwacht. Bij vorige anti-racismedemonstaties in Nederland is het niet zo druk geweest en ook de organisatie had niet zo'n grote opkomst verwacht. Dat het uit de hand is gelopen in Londen en Berlijn had een indicatie kunnen zijn, maar die steden zijn een stuk groter dan Amsterdam (in zowel inwoneraantal als oppervlakte) en voor elk land gelden er andere zaken zoals een landspecifieke voorgeschiedenis, cultuur, etc.
Natuurlijk had Halsema het uit de hand lopen moeten overwegen (en dat heeft ze volgens mij ook gedaan), maar dat betekent dat ze de demonstratie had moeten verbieden, wat een vergaande keuze zou zijn geweest. Amsterdam is een zeer internationaal gerichte stad en de hoofdstad van het land, waardoor verbieden in Amsterdam daar meer impact heeft dan een verbod in een andere Nederlandse stad. Ook zou dat dan op grimmige wijze gegaan moeten zijn, omdat er te weinig politie aanwezig was. Ook heeft de organisatie zelf tijdens de demonstratie aangegeven dat de aanwezigen de corona-regels als 1,5 meter afstand houden zoveel mogelijk in acht moeten houden. De meeste die demonstreerden waren bereid zich aan de regels te houden. Ik ben geen fan van Halsema, maar ik vind dat ze in dit geval voor de minst slechte oplossing gekozen heeft door niet in te grijpen. Er waren simpelweg geen goede oplossingen.

De opmerking dat het dom is om in deze tijd naar een demonstratie te gaan, vind ik lastig. Voor de aanwezigen was het belangrijker om racisme aan te kaarten dan het risico op besmetting met het coronavirus. Het argument dat volksgezondheid boven alles hoort te gaan, vind ik ook wat kort door de bocht. Ik zie het bestaan van racisme (en discriminatie in het algemeen) ook als een aanslag op de volksgezondheid. Mensen lijden mentaal (en fysiek) onder racisme, dus in principe heeft demonstreren tegen racisme ook te maken met volksgezondheid. Als niet-gekleurd persoon is het voor mij onmogelijk om te weten hoe het is om met racisme in Nederland geconfronteerd te worden, maar ik probeer me wel zo goed mogelijk in te leven. Dat is het minste wat ik kan doen.

Ook vraag ik me af wat volgens de tegenstanders van het handelen van Halsema wél een goede reden voor een demonstratie in deze tijd zou zijn geweest. Stel dat de Nederlandse regering de politie vorige week de opdracht had gegeven om een verzorgingstehuis binnen te lopen en alle bewoners dood te schieten. Dit is een erg onrealistisch scenario, maar neem even aan dat het zo is. En er gingen mensen demonstreren tegen deze gebeurtenis. Was het dan nog steeds een schande als Halsema die demonstratie door had laten gaan in deze coronatijd? Ik denk dat de meeste dan wel zullen zeggen dat zo'n demonstratie op dat moment belangrijker is dan een samenscholingsverbod. Als dat zo is, waar ligt dan de grens?

 
« Laatst bewerkt op: 3-06-2020, 11:33:15 door Lödewijk »

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #659 Gepost op: 3-06-2020, 12:35:00 »
Het gaat niet om de belangrijkheid van een demonstratie of dit wel of niet moet kunnen, maar om het bij elkaar laten staan van 5000 mensen die niet allemaal de 1,5 meter in acht konden nemen. Het schept een precedent dat dit blijkbaar wel mag en je er niet voor bekeurd wordt. BOA's hebben het al lastig om te handhaven en ga nu maar eens mensen aanspreken op hun gedrag nadat deze bijeenkomst is gedoogd. Studenten of andere mensen die misschien vorige week nog bekeurd zijn, omdat ze met een groepje buiten waren. Het is nogal zuur dan om dit te zien. Geen afscheid hebben kunnen nemen van een familielid, omdat je maar met een paar mensen erbij mag.

En ja, ik kom ook weleens in een winkel te dichtbij iemand anders, maar dan hoef ik nog niet 2 weken in quarantaine. Het gaat er hier om dat er heel veel mensen bij elkaar zijn en de kans dat daardoor veel besmettingen plaatsvinden heel groot is. De mensen komen vanuit alle hoeken van Nederland en gaan daarna weer in hun eigen omgeving hun gang.