Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390329 keer)

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #620 Gepost op: 2-06-2020, 00:26:01 »
Er zijn wel meer grondrechten die de afgelopen maanden hebben moeten wijken voor een groter doel.

We weten nu wat het handhaven van het recht op betoging teweeg kan brengen: een zeer onwenselijke situatie die niet te handhaven valt of op te breken is zonder dwang. Dus ja, ook dat grondrecht zou mogen worden ingeperkt wat mij betreft.
🜃

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #621 Gepost op: 2-06-2020, 00:26:31 »
Het komt wat ongelukkig uit, maar het was zeer vreedzaam en mensen deden wel hun best om de regels te waarborgen (van wat er te zien is op video's etc.). Ik zou er zelf nooit heengaan omdat ik ook niet met het OV ga vanwege corona, maar ik snap het ergens wel.

Halsema vind ik ook niet aansprakelijk hiervoor, die had geen enkele keuze waarbij ze het goed kon doen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #622 Gepost op: 2-06-2020, 00:30:59 »
Bij grote evenementen in het verleden (voor de 1,5 meter tijd) werden ook mensen tegengehouden/teruggestuurd als een plein/park vol was.

Waarom was dat nu niet het geval. Iedereen had toch van te voren kunnen uitrekenen dat 5000 mensen op de Dam veel te druk zou worden?
Wit is ook een kleur!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #623 Gepost op: 2-06-2020, 00:35:47 »
Het heeft geen zin steeds dezelfde dingen te zeggen. Er was van tevoren niet bekend dat er zoveel mensen op af zouden komen, en als de politie had moeten ingrijpen, was de situatie ongetwijfeld uit de hand gelopen. Er waren meer plekken vandaag waar geen boetes zijn uitgedeeld omdat er te veel mensen waren en te weinig boa’s. Waarom is dan alleen de Dam zo’n groot drama voor mensen, terwijl het hier juist om zoiets belangrijks gaat en niet alleen maar om op een strand liggen? De demonstranten hebben op een heel goede manier gedemonstreerd, rekening houdend met de maatregelen en zonder rellen en geweld. Dat kun je niet zeggen van een aantal mensen in bijvoorbeeld Rotterdamse parken, waar wel gevechten zijn geweest.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #624 Gepost op: 2-06-2020, 00:36:38 »
Bij grote evenementen in het verleden (voor de 1,5 meter tijd) werden ook mensen tegengehouden/teruggestuurd als een plein/park vol was.

Waarom was dat nu niet het geval. Iedereen had toch van te voren kunnen uitrekenen dat 5000 mensen op de Dam veel te druk zou worden
Weet iemand of er wel iets van megafoons/omroepen zijn geweest in de trant van: het is te druk, houd 1.5 meter afstand? Als dat niet het geval is geweest, vind ik wel degelijk dat Halsema (en andere autoriteiten) iets te verwijten valt. Want ook al verloopt alles vreedzaam, het is niet uit te leggen naar onder andere ondernemers die met moeite 30 man kunnen ontvangen op een terras en zware sancties krijgen als ze zich daar niet aan houden (ook al was beboeten hier sowieso niet echt een optie).

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #625 Gepost op: 2-06-2020, 00:51:28 »
Dat ze niet wist dat er zoveel mensen op af zouden komen is naïef en sowieso al een reden dat je incompetent bent om burgemeester te zijn.
Nogmaals, ze hebben constant in de gaten gehouden via o.a. social media hoeveel mensen erop af zouden komen, en normaal is dat dus een goede methode om zoiets te monitoren. Hoe is het dan naïef om niet te kunnen voorspellen dat dat nu ineens niet werkt? Ze heeft geen glazen bol.

En omdat ze dus niet konden voorspellen dat er zoveel mensen op af zouden komen, konden ze ook niet ineens voldoende politie optrommelen. Het is blijkbaar in een uur tijd veel te druk geworden, dat is niet genoeg om de boel af te zetten en mensen op een normale manier weg te kunnen sturen.

Verder heeft de rechter dus besloten dat het recht op demonstratie niet ontnomen kan worden, dus het verbieden is onmogelijk (hoewel ik dat zelf in deze tijd ook liever zou zien, in ieder geval boven die 30 man die op andere plekken ook geldt).

Het enige wat ze in het vervolg kunnen doen is altijd anticiperen op te veel mensen, ook als dat totaal niet de verwachting is, en altijd voor hekken en politie zorgen. Maar dan gaat iedereen vast weer klagen dat dat allemaal geld heeft gekost voor niets als de opkomst toch laag is.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #626 Gepost op: 2-06-2020, 01:01:01 »
WNL stelde vanmorgen blijkbaar al vast (kijk alleen een paar seconde van de video waar ik hem laat starten, de rest is Baudet aan het woord :P) dat er geen maximum gesteld is aan het aantal mensen dat mocht komen.

 Binnen de geldende coronaregels zijn max 30 en vanaf 1 juli max 100 mensen weer bij elkaar mogelijk toch? Ze hadden wat mij betreft dan ook nog een uitzondering mogen maken, van 100 - 500 mensen (zolang het beheersbaar blijft).

Feit is dat Halsema kan zeggen dat dit haar overvallen heeft, maar als er vooraf al wordt gezegd dat er geen maximum is, is dat toch vragen om problemen? En dus een verkeerde inschatting van de autoriteiten?

Maar ben het eens met Starlight dat dit wel een goede les is om voor een volgende keer op te anticiperen. Want dit gaat vast en zeker niet de laatste keer zijn dat hier een demonstratie over plaatsvindt (wat logisch is, want dit verdient ook aandacht, maar Corona iets meer in mijn ogen op het moment).
« Laatst bewerkt op: 2-06-2020, 01:05:57 door MollenvangR-Art »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #627 Gepost op: 2-06-2020, 01:12:16 »
Dan vraag ik me vooral af of het momenteel überhaupt wettelijk mogelijk is om er een maximum aan te stellen. En als je er dan een maximum aan stelt, betekent dat wel dat je politie moet inzetten om dat te handhaven. En op het moment dat je dan maximaal 500 mensen verwacht en er theoretisch het dubbele past met 1,5m afstand, snap ik dat die politie overbodig lijkt en je die liever ergens anders inzet.

Achteraf had het allemaal anders moeten gaan ja, maar zonder die kennis vond ik alle beslissingen echt logisch en weet ik ook niet hoe ze het anders had moeten doen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #628 Gepost op: 2-06-2020, 06:41:27 »
Is Halsema al Burgemeester-af?
Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam

[    ] Geschikt
[ X ] Ongeschikt
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #629 Gepost op: 2-06-2020, 09:11:40 »
Nuttige bijdrage ::ok::

@MV voor zover ik weet valt een demonstratie niet op die manier in de categorie ‘samenkomsten’, vandaar dat het maximum van 30 mensen daar niet voor geldt. In een park mogen ook meer dan 30 mensen tegelijk zijn, dat noemen we ook geen samenkomst.

Het was gewoon met alle middelen die ze normaal wel met succes gebruiken niet te voorspellen dat er zoveel mensen op af zouden komen. Echt supermooi dat dat wel gebeurde, maar inderdaad enorm lastig vanwege de maatregelen. Maar het is nou ook weer niet alsof die mensen elkaar allemaal aan het aanraken waren. Het was buiten, velen droegen mondmaskers en er werd zoveel mogelijk afstand gehouden. Ik vind dat het enorm wordt opgeblazen ten koste van waar het echt om gaat 🤷🏻‍♀️

Edit: Lees net op NOS een bijdrage van een viroloog die het met me eens is, gebeurtenissen op de Dam zullen niet tot nieuwe golf besmettingen leiden :)
« Laatst bewerkt op: 2-06-2020, 09:15:19 door Lucy »
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #630 Gepost op: 2-06-2020, 09:50:24 »
Ik vind dat het enorm wordt opgeblazen ten koste van waar het echt om gaat 🤷🏻‍♀️
::jaja:: Op andere plekken was het veel erger (of minstens net zo) zie bijv. Scheveningen strand, en dat zijn niet mensen die met een goed doel bezig zijn maar die gewoon op het strand willen liggen. Maar daar hoor je nu niemand over want Femke Halsema, een boegbeeld voor linkse politiek kunnen we nu te pakken nemen hiervoor ::).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #631 Gepost op: 2-06-2020, 09:57:33 »
We weten uit het verleden dat 2 voetbalwedstrijden (Atletico-Liverpool) (Atalanta-Valencia) wel zogenaamde superspreaders waren, ook al waren die wedstrijden buiten. Dit kwam, ook volgens virologen, doordat er veel gezongen en geroepen werd. Volgens mij is er gisteren op de Dam ook veel geroepen. Ik moet het nog maar zien, waarschijnlijk en hopelijk valt het mee omdat we gewoon weinig besmettingen hebben momenteel.

Uiteraard is recht op demonstratie een grondrecht, en daar moeten we gehoor aan geven. Maar ik vind dat hier veel eerder ingegrepen had moeten worden. Een Dam leegvegen werkt averechts. Maar er had op zijn minst omgeroepen kunnen worden dat de 1,5m niet te waarborgen viel en het verzoek mensen naar huis te laten gaan. Of de dam preventief afsluiten nadat er langzaam maar zeker teveel mensen op de Dam stonden. Ontmoediging is niet gebeurd.

Ik vind het ook veel te makkelijk als burgemeester om alleen te zeggen 'we zagen dit niet aankomen'. Je bent als burgemeester ook verantwoordelijk voor de veiligheid van de Amsterdammers. Die is nu in het geding. Haar toontje gisteren bij Op1 toont voor mij ook weer aan dat ze totaal geen besef heeft van de situatie (corona) waarin we leven, ze gebruikt dit voor politiek gewin, een pro-zwarte-Piet demonstratie had ze waarschijnlijk nooit goedgekeurd. Dat vind ik kwalijk (los van het doel van de demonstratie dat uiteraard wel een goed doel is).

We hebben de afgelopen maanden ook andere grondrechten tijdelijk op moeten geven (Naar de kerk mogen gaan om maar iets te noemen). En ik vind het toestaan van deze demonstratie een verkeerd signaal. BOA's gaan in problemen komen bij de handhaving nu, Horeca-mensen hebben zich lang aan strenge regels moeten houden met failissementen als gevolg, ouderen die eenzaam zijn en dit op het journaal zien. Ik vind het wel buiten alle proporties. Het doel kan nog zo goed zijn, maar dit is in deze tijd niet oké  ::ohno::

::jaja:: Op andere plekken was het veel erger (of minstens net zo) zie bijv. Scheveningen strand, en dat zijn niet mensen die met een goed doel bezig zijn maar die gewoon op het strand willen liggen. Maar daar hoor je nu niemand over want Femke Halsema, een boegbeeld voor linkse politiek kunnen we nu te pakken nemen hiervoor ::).

Ik heb nergens zó veel mensen bij elkaar gezien hoor, op stranden was het druk, maar was er wél vaak onderling 1,5m afstand. Als dat niet het geval was, dan moet er ook ingegrepen worden natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2-06-2020, 09:59:37 door Nieky »
You'll never walk alone

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #632 Gepost op: 2-06-2020, 10:13:13 »
Halsema vind ik ook niet aansprakelijk hiervoor, die had geen enkele keuze waarbij ze het goed kon doen.
Hoe je het wendt of keert: in zo'n geval is de burgemeester altijd verantwoordelijk. Daarbij had ze gewoon kunnen weten dat er duizenden op af zouden komen. Of heeft ze de beelden van Londen en Berlijn niet gezien. Daarnaast hadden ze het er ook al over dat er bekend was dat er zeker een paar duizend man op af zou komen, gezien er ergens een lijst of iets circuleerde waarop al 2100 mensen hadden aangegeven te gaan komen. Verder heeft ze zelf ook alle regels aan de laars gelapt. Ze had op zijn inst het voorbeeld moeten stellen (als ze überhaupt al aanwezig had willen zijn) door zelf goed afstand te houden en een mondkapje te dragen. Nee, Halsema is absoluut niet capabel om burgemeester te zijn, en al helemaal niet van de belangrijkste stad van Nederland. Dat heeft ze alweer eens bewezen.

Overigens: jammer dat gemeenten met 2 maten meten. Want waarom wel van de week al die demonstranten arresteren bij een andere vreedzame demonstratie? Blijkbaar zag de gemeente Den Haag demonstreren niet als een grondrecht? Dus ik vraag mij af: waarom mag er in Den Haag niet een demonstratie van meer dan 30 man komen, en in Amsterdam wel?

@MV voor zover ik weet valt een demonstratie niet op die manier in de categorie ‘samenkomsten’, vandaar dat het maximum van 30 mensen daar niet voor geldt. In een park mogen ook meer dan 30 mensen tegelijk zijn, dat noemen we ook geen samenkomst.
Als ik de wet en beleidsregels zo bekijk, (en hopelijk juist interpreteer) vallen samenkomsten en betogingen onder hetzelfde groepje...
______________
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: stel dat het geen demonstratie was geweest tegen racisme e.d., maar tegen (zoals van de week in Den Haag) de corona-maatregelen: hadden jullie dan ook zo gereageerd...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #633 Gepost op: 2-06-2020, 10:24:34 »
Die discussie voerden we op pagina 28  ;D
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #634 Gepost op: 2-06-2020, 10:28:55 »
______________
Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben: stel dat het geen demonstratie was geweest tegen racisme e.d., maar tegen (zoals van de week in Den Haag) de corona-maatregelen: hadden jullie dan ook zo gereageerd...

Laat ik nog eens voorop stellen dat ik absoluut geen voorstander ben van zulke grote demonstraties in deze tijd. Maar ja ik heb wel wat meer sympathie voor een demonstratie tegen racisme dan een demonstratie tegen corona maatregelen.

Ik neem het alleen voor Halsema op hier omdat ze echt vrij weinig opties had en met elk besluit bakken kritiek over zich heen zou gaan krijgen. Nogmaals, ik ben niet voor demonstraties van dit formaat, maar de reacties zijn gewoon overtrokken.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #635 Gepost op: 2-06-2020, 10:41:01 »
Aboutaleb laat maar 80 mensen toe. Zo kan het dus ook.

Wel mogelijkheid tot demonstreren (want dat is een grondrecht), maar niet met duizenden op een overvolle Dam waardoor de volksgezondheid gevaar loopt.

Daar had Halsema over na moeten denken vooraf. Het is je taak (zelfs plicht) om als burgemeester ook vooraf de juiste inschattingen te maken. Dat heeft ze niet gedaan.
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #636 Gepost op: 2-06-2020, 11:01:05 »
Aboutaleb laat maar 80 mensen toe. Zo kan het dus ook.

Wel mogelijkheid tot demonstreren (want dat is een grondrecht), maar niet met duizenden op een overvolle Dam waardoor de volksgezondheid gevaar loopt.

Daar had Halsema over na moeten denken vooraf. Het is je taak (zelfs plicht) om als burgemeester ook vooraf de juiste inschattingen te maken. Dat heeft ze niet gedaan.
Die heeft Amsterdam ook als voorbeeld gehad, dat is makkelijk praten dan ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #637 Gepost op: 2-06-2020, 11:03:39 »
Amsterdam had toch Londen en Berlijn als voorbeeld?
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #638 Gepost op: 2-06-2020, 11:21:41 »
Vind ik niet vergelijkbaar ::ohno:: zijn andere landen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #639 Gepost op: 2-06-2020, 11:26:00 »
::)
🜃