Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390579 keer)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #920 Gepost op: 16-08-2020, 15:02:58 »
Voor de mensen die tijdens de eerste bekendmakingen in het buitenland zaten: prima dat voor hen de kosten van het terughalen vergoed worden.

Voor de mensen die na pakweg 15 maart op reis zijn gegaan. Je wist dat het risico er was dat je niet terug zou kunnen of je reis veranderd zou kunnen worden ---> Zelf betalen
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #921 Gepost op: 16-08-2020, 17:06:50 »
Mij ging het vooral om het feit dat ze klagen over de afhandeling van de anwb terwijl ze gezellig aan 1 tafel een wijntje dronken bij iemand achter In de tuin.

En Ik Ben het eens Met dat de anwb rare keuzes gemaakt had, maar het is niet zo dat repatrieren altijd zomaar op stel en sprong kan.  Heb zelf ook al ooit 1 week extra Belize mogen boeken. Je bent als organisatie afhankelijk van de beriedwilligheid van buitenlandse overheden en bedrijven.


Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #922 Gepost op: 16-08-2020, 21:26:03 »
Hallo lieve mensen van realitynet :)

Normaal begeef ik me alleen in het wie-is-de-molforum, maar mijn ervaring daar is dat er op realitynet allerlei slimme mensen zitten.
Ik lees dit coronatopic soms, maar tot nog toe zwijgzaam. Maar nu wou ik eens vragen hoe jullie aankijken tegen onderstaande.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020JC0008&qid=1533485886151&from=EN

Bron: https://eur-lex.europa.eu/content/news/index.html (op het moment de tweede link onder Volksgezondheid).
Dit is een tekst van de Europese commissie met als titel Desinformatie in verband met COVID-19 aanpakken: feiten onderscheiden van fictie.

Hier is de relevante passage:

Citaat
De COVID-19-pandemie (coronaviruspandemie) heeft geleid tot een ongekende “infodemie”. Een ware vloedgolf van vaak onjuiste of onnauwkeurige informatie over het virus verspreidde zich snel via sociale media. Dit kan – volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO – verwarring en wantrouwen doen ontstaan en doeltreffende volksgezondheidsmaatregelen ondermijnen.

Deze infodemie speelt in op de meest basale angsten van de mensen. Door de lockdownmaatregelen zijn miljoenen mensen verplicht thuisgebleven, waardoor het gebruik van sociale media is toegenomen, onder meer als middel om toegang te krijgen tot informatie; onlineplatformen, factcheckers en gebruikers van sociale media melden echter miljoenen onjuiste of misleidende berichten. Omdat het om een nieuw virus ging, bleken leemten in de kennis een ideale voedingsbodem voor de verspreiding van onjuiste of misleidende berichtgeving.

Deze situatie vraagt om meer gecoördineerde actie op basis van het actieplan tegen desinformatie en in overeenstemming met onze democratische waarden, zodat we de gevaren van deze desinformatie voor onze open samenlevingen kunnen bestrijden. Onze gemeenschappelijke waarden en democratische instellingen, waaronder vrijheid van meningsuiting en vrije en pluralistische media, zijn cruciaal voor de veerkracht van onze samenlevingen ten opzichte van de uitdagingen waarvoor de COVID-19-pandemie ons stelt.

Ik ben benieuwd wat mensen van dit stukje vinden. Ik heb zelf wel een mening, maar om mensen niet te beďnvloeden ben ik eerst benieuwd naar jullie lezing.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #923 Gepost op: 16-08-2020, 21:44:15 »
Met dit onderwerp zit altijd een ingewikkeldheid op het gebied van vrije meningsuiting. De grens tussen fake-news en mening is soms maar klein. Fake-news tegengaan kan met bewijs, maar als je de bron van het bewijs niet vertrouwd, valt dat in principe onder vrijheid van meningsuiting.
Desinformatie tegengaan in overeenstemming met de democratische waarden is makkelijker gezegd dan gedaan.

Daarnaast roept het stukje enigszins op tot het kritisch beoordelen van de informatie. Wat is echt en wat is nep? En precies hetzelfde is wat de aluhoedjes zeggen. 'Luister niet direct naar de media, wees kritisch en vorm je eigen mening'.


Ik snap de strekking van het verhaal wel en het is ook echt een probleem. Maar je kan er weinig tegen doen. Dit is naar mijn mening het grootste nadeel van een democratie. 'de domheid van het volk' om het even simpel te zeggen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #924 Gepost op: 18-08-2020, 18:38:11 »
Ehm Barcelona was toch oranje dus negatief reisadvies. Waarom mag Koeman er dan met delegatie en persmensen heen? 
Die komen echt niet uit dezelfde bubbel.


Dit voelt echt als meten met 2 maten.   

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #925 Gepost op: 18-08-2020, 18:41:55 »
“Advies” dus iedereen mag erheen. 🤷🏻‍♀️
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #926 Gepost op: 18-08-2020, 19:03:11 »
Oke er we gaan dus een stap terug  :-\\

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #927 Gepost op: 18-08-2020, 19:09:15 »
Eerst is het ic bedden en nu besmettingen blijf het raar vinden.
chipsverslaafde <3

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #928 Gepost op: 18-08-2020, 19:22:52 »
Jongens 6 mensen is prima te overzien. Hoe vaak per jaar nodig je meer mensen uit?
You'll never walk alone

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #929 Gepost op: 18-08-2020, 19:28:08 »
Het zal in ieder geval geen zoden aan de dijk zetten... ::ohno::
🜃

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #930 Gepost op: 18-08-2020, 19:29:56 »
Maar bedoelen ze met thuis echt binnen in huis of ook de achtertuin waar je wel gewoon afstand kan houden? Het is meer dat mijn moeder bijna jarig is en dat ze 50/51 wordt
chipsverslaafde <3

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #931 Gepost op: 18-08-2020, 19:31:38 »
Jongens 6 mensen is prima te overzien. Hoe vaak per jaar nodig je meer mensen uit?

alleen op mijn verjaardag en met oud en nieuw ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #932 Gepost op: 18-08-2020, 19:37:05 »
Maar bedoelen ze met thuis echt binnen in huis of ook de achtertuin waar je wel gewoon afstand kan houden? Het is meer dat mijn moeder bijna jarig is en dat ze 50/51 wordt
Het lijkt mij dat dit ook gewoon geldt in de achtertuin. Maar ach, het is slechts een advies, dus valt niet te handhaven. Feitelijk verandert er dus helemaal niets na vanavond.
🜃

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #933 Gepost op: 18-08-2020, 19:39:31 »
Precies. En volgende week sta ik gewoon weer op 40 m2 met 32 pubers met nauwelijks ventilatie 8 uur per dag   :P
You'll never walk alone

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #934 Gepost op: 18-08-2020, 19:41:07 »
Precies. En volgende week sta ik gewoon weer op 40 m2 met 32 pubers met nauwelijks ventilatie 8 uur per dag   :P

En elk uur weer 32 nieuwe pubers?
Wit is ook een kleur!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #935 Gepost op: 18-08-2020, 19:44:27 »
Uiteraard  ::jaja::
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #936 Gepost op: 18-08-2020, 20:57:05 »
Wat een waardeloze presentatie was dit weer. Advies!  Daar heb je geen pieppieppiep aan. Er is wederom nul opvolging, nul handhaving.  Als iets ons heeft laten zien dat het niet werkt is de eigen verantwoording tav het houden aan de regels.

Het stuk bij 1 vandaag ( kan ook iets anders zijn geweest) over hoe ze het in Duitsland mogelijk hebben gemaakt im testen verplicht te stellen en daarna het gesprek over onze grondwet en lichamelijke integriteit, geeft wel enorm duidelijk aan dat Nederland nog steeds niet serieus genoeg is in de aanpak. En nog steeds wil vasthouden aan het imago van niks opleggen, maar de mensen de keuzes laten maken. En dan toch maar verbaasd blijven over dat het niet goed gaat met de Corona cijfers.  ::ohno::

We zien dat een stijgend deel van de besmettingen optreedt tijdens vakantie, maar nog steeds is er geen werkende teststraat op Schiphol . Come on!.

Ik ben geen voorstander van wetsaanpassingen due onze persoonlijke integriteit en vrijheid beperken, maar als die de volksgezondheid  bevorderen, denk ik dat die aanpassingen nodig zijn.

Binnenkort scholen open zonder afdoende maatregelen is vragen om problemen. De overheden, hetzij landelijk of lokaal , moeten veel meer actief doen en het niet aan de schoolbesturen, de uitbater van het trouwzaaltje etc laten om de maatregelen te handhaven .

Ja dit kost geld en mankracht, maar enkel op die manier ( of we moeten in de utopie blijven geloven dat de mensen gaan inzien dat de maatregelen nodig zijn ) kunnen we het risico echt verkleinen.

We doen dit met elkaar en voor elkaar

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #937 Gepost op: 18-08-2020, 21:02:45 »
Jongens 6 mensen is prima te overzien. Hoe vaak per jaar nodig je meer mensen uit?

Als ik kijk naar de afgelopen 3 jaar, toch zo'n 2 keer per week. (Niet zozeer bij mij, maar wel vergelijkbaar)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #938 Gepost op: 18-08-2020, 21:20:34 »
Ik vind een achtertuin wel echt iets anders. Het is heel erg duidelijk dat besmettingen buiten veeeel minder vaak voorkomen. Dus als ik de intentie van de regels/adviezen wil opvolgen, zou ik in principe best buiten met 8 mensen kunnen barbecuen imo. Moet je natuurlijk niet als het gaat regenen naar binnen verkassen ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #939 Gepost op: 18-08-2020, 21:54:14 »
Om hier nog op terug te komen:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020JC0008&qid=1533485886151&from=EN

https://eur-lex.europa.eu/content/news/index.html

Citaat
De COVID-19-pandemie heeft geleid tot een ongekende “infodemie”. Een ware vloedgolf van vaak onjuiste of onnauwkeurige informatie over het virus verspreidde zich snel via sociale media. Dit kan – volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO – verwarring en wantrouwen doen ontstaan en doeltreffende volksgezondheidsmaatregelen ondermijnen.

Deze infodemie speelt in op de meest basale angsten van de mensen. Door de lockdownmaatregelen zijn miljoenen mensen verplicht thuisgebleven, waardoor het gebruik van sociale media is toegenomen, onder meer als middel om toegang te krijgen tot informatie; onlineplatformen, factcheckers en gebruikers van sociale media melden echter miljoenen onjuiste of misleidende berichten. Omdat het om een nieuw virus ging, bleken leemten in de kennis een ideale voedingsbodem voor de verspreiding van onjuiste of misleidende berichtgeving.

Deze situatie vraagt om meer gecoördineerde actie op basis van het actieplan tegen desinformatie en in overeenstemming met onze democratische waarden, zodat we de gevaren van deze desinformatie voor onze open samenlevingen kunnen bestrijden. Onze gemeenschappelijke waarden en democratische instellingen, waaronder vrijheid van meningsuiting en vrije en pluralistische media, zijn cruciaal voor de veerkracht van onze samenlevingen ten opzichte van de uitdagingen waarvoor de COVID-19-pandemie ons stelt.
Want wat ik er zelf in lees is een voornemen om van de EU een totalitaire staat te maken.

Volgens mij is de kernvraag: wie bepaalt wat waar is?

Een "actieplan tegen desinformatie" impliceert dat al bekend is welke informatie wel en niet juist is (wat niet zo is. We weten nog heel veel niet), en dat bepaalde soorten informatie goed zijn en andere slecht, en dat de slechte informatie geweerd moeten worden. Kortom, men wil een filter toepassen op welke informatie we tot ons krijgen. Volgens mij is dat de definitie van censuur.

Het idee dat elkaar tegensprekende berichten "verwarring veroorzaken" stamt volgens mij uit een tijd waarin het volk onopgeleid was en niet zelf kon denken, maar die tijd ligt al ver achter ons en burgers kunnen nu zelf in discussie op zoek naar de waarheid. Als informatie onjuist is, dan zou iemand met kennis van zaken dat als het goed is moeten kunnen uitleggen, en als dat niet lukt, misschien is het dan wel niet zo eenduidig. Dat soort "verwarring" is volgens mij noodzakelijk om verder te komen. Immers: wie denkt alles al te weten, zal niets leren.

In lijn met wat Brtdm ook al aangaf: desinformatie tegengaan op een onpartijdige manier, dat kan met educatie, trainen van kritisch denkvermogen, kennis van psychologie, en oefening met het interpreteren van wetenschappelijk onderzoek, en misschien wel de allerbeste methode: in gesprek gaan met mensen die anders denken. Als mensen echt onzin verkopen, dan denk ik dat ze in een goed gesprek vanzelf door de mand vallen.

Echter, dit "actieplan" lijkt te suggereren dat de overheid de waarheid al denkt te kennen, en niet geďnteresseerd is in onderbouwd tegengeluid. De maatregelen liggen vast en zijn niet bespreekbaar, en wie er anders over denkt en dat kan onderbouwen, wordt geframed als "ondermijnend" en moet tot zwijgen gebracht worden.

Volgens mij is dat het idee van een totalitaire staat.

Men wil - onder het mom van vrijheid van meningsuiting - onze mening sturen. Dus, men perkt precies datgene in waar men zégt voor te staan.

Terwijl het idee van een democratie volgens mij is dat het volk zčlf op zoek gaat naar een oplossing, middels een open debat waarbij tegengestelde visies tegen elkaar worden afgewogen om tot een door de bevolking gedragen besluit te komen.

Wat men nodig heeft, is niet één oplossing, maar een variëteit aan oplossingen, zodat we achteraf verschillende oplossingen kunnen vergelijken en daar lering uit kunnen trekken. Dat is volgens mij de essentie van wetenschap: gericht proberen en kijken wat het beste werkt.

Nog los van de gevaarlijke "framing" in het woord "infodemie". Men poneert een fenomeen (aan de vraag of dat fenomeen wel bestáát, wordt voorbij gegaan), geeft het een onheilspellend klinkende naam, waardoor de wat minder kritische lezer meteen is "geprimed" dat er een probleem is, en rechtvaardigt op die manier de queeste om dat fenomeen te bestrijden. Terwijl ik denk (en hierboven dus probeer te betogen) dat we onjuiste informatie juist nódig hebben om verder te komen. Tegenstrijdige informatie dwingt mensen om dieper te graven.

Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vind dit best een enge conclusie. Ik ben dus erg benieuwd waar mijn analyse mank gaat.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas