Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391780 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #140 Gepost op: 17-03-2020, 20:27:02 »
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert alle Nederlanders alleen nog naar het buitenland te reizen als dat strikt noodzakelijk is, eb Vakantiereizen worden afgeraden.


Bron: NOS-teletekst.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #141 Gepost op: 17-03-2020, 20:32:10 »
Schengenlanden sluiten de buitengrenzen
Wit is ook een kleur!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #142 Gepost op: 17-03-2020, 21:02:54 »
https://www.ad.nl/binnenland/who-kritisch-nederland-vaar-niet-blind-op-groepsimmuniteit~a99537fa/

'Nederland moet er niet blind van uitgaan dat groepsimmuniteit ontstaat voor het Covid-19 virus. Daarvoor waarschuwt wereldgezondheidsorganisatie WHO. Ook stelt de organisatie dat ons land en andere Europese landen intensief moeten blijven testen op Covid-19.'
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVid-19
« Reactie #143 Gepost op: 17-03-2020, 22:38:02 »
Ik behoor tot een risicogroep ( diabetes 2) en heb sinds anderhalve week koorts, hoesten , griep verschijnselen .  Al 3 Keer naar mijn huisarts gebeld , maar vanwege mijn sociale status ( alleenstaand) word ik dus niet getest. Ik Ben dus al anderhalve week niet bij mijn dementerende Vader In tehuis geweest, of bij mijn vriendin ( latrelatie). Mijn baas baalt dat ik niet kan werken en ik Baal dat de koorts niet zakt.

Dan hoor je onze minister-president zeggen dat hij wil dat we het virus gecontroleerd zijn gang moeten laten gaan en dat we dan Groeps immuniteit kunnen kweken. 

Hallo?. Get real, het aantal besmettingen in nl kunnen we nooit met zekerheid vast stellen, omdat we gewoon veel te weinig testen ( meerdere personen In 1 gezin Met 1 besmetting, geen test. Alleenstaanden In principe advies sociaal arm te leven voor minimaal 2 weken, geen test).
Het rivm schat dat het aantal besmettingen zon 6- Voud is van het aantal positie even testgevallen. En ook of het hebben van antilichamen een garantie is voor immuniteit wordt  door een aantal vermeende praktijkgevallen tegengesproken.

Kortom een erg onzekere en mogelijk donkere tijd, waarin simpele zaken als online treffen van molloten een brandend lichtpunt  kunnen zijn.


Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #144 Gepost op: 18-03-2020, 00:41:44 »
Het niet testen van mensen is enorm onverantwoordelijk. Er liggen nu al 135 mensen op de intensive care door het virus en dat zullen er nog veel meer worden en er zijn in Nederland geen duizenden ic-bedden beschikbaar. Waarom luisteren het kabinet, het RIVM en de GGD niet naar de WHO?  ::ohno::

Bij andere coronavirussen komt herbesmetting vaak voor. Dat maakt het groepsimmuniteitsidee nóg belachelijker. Plaatjes in deze tweet: https://twitter.com/nntaleb/status/1238871548540456971
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #145 Gepost op: 18-03-2020, 02:11:52 »
Er Zijn gewoon niet genoeg testkits voorhanden is het verhaal van ggd/rivm.

Als er 1 persoon positief is getest in gezin, wordt de rest niet getest maar wel gezien als besmet.  Een persoon die Alleen leeft Met een beperkte sociale kring wordt geadviseerd 2 weken in quarantaine te gaan, maar krijgt geen test.

In de aantallen worden deze dan niet meegenomen.
Over besmettingsgevaar terwijl je nog geen klachten hebt, is ook te Lang gelogen om maar geen paniek uit te laten breken. ( dinsdag Met carnaval nog niet besmettelijk en woensdag doodziek in ziekenhuis )

We wijzen nu naar China en dat daar de corona een halt toe is geroepen, maar gelukkig zegt de WHO terecht eerst te willen afwachten wat er daar gebeurt als de economie en het sociale leven weer terug opgestart wordt.

Er is nog veel onbekend over het virus , en Lang niet alles wat de regering dn de media ons nu laten zien is 100% Waar.  Dat maakt de angst en de verwarring enkel groter. ( eerst scholen op, toen toch weer dicht, Zonder dat de medische void zaak was veranderd if dat het virus was gemuteerd).

Virologen aller landen verenigt u.   

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #146 Gepost op: 18-03-2020, 09:02:58 »
Rutte draait al ...houdt nu wel rekening met een tijdelijke lockdown (van bijv. 'een paar weken'). Dat je je huis dus niet uit mag zonder geldige reden. De meeste winkels dicht, etc.

Is alleen een optie als de ziekenhuizen overbelast raken, maar daar kun je denk ik op wachten met het huidige beleid.



« Laatst bewerkt op: 18-03-2020, 09:06:06 door Amethyst »

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #147 Gepost op: 18-03-2020, 09:30:43 »
Update vanuit België:

Wij hebben geen lockdown, maar wel extra strenge maatregelen die het benaderen. Denk dat het enige verschil is dat je nog wel buiten mag komen om te wandelen/sporten, maar dan wel alleen of met je gezinsleden waarmee je in hetzelfde huis woont en max één extra persoon, maar dan op anderhalve meter afstand blijven.
Daarnaast zijn essentiële winkels open, maar daar mag max 1 klant per 10 m² binnen en elke klant krijgt max 30 minuten. En again: anderhalve meter afstand houden.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #148 Gepost op: 18-03-2020, 09:44:25 »
Ik denk dat dat voor Nederland ook de beste oplossing zou zijn!
Ich bin ein Bärliner!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #149 Gepost op: 18-03-2020, 10:15:46 »
Ze zijn nu toch van plan om ZZP'ers gedurende drie maanden een uitkering te geven. Hoe deze uitkering er precies uit gaat zien en wanneer deze aangevraagd kan worden is nog onzeker
Wit is ook een kleur!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #150 Gepost op: 18-03-2020, 10:16:49 »
Mijn mening over Rutte doet er niet toe, maar standvastig is hij/het nationale bestuur niet. Afgelopen donderdag zei men: de scholen gaan zeker niet dicht, dat is niet nodig. Nog geen 48 uur later gaan ineens alle scholen dicht. (apart dan weer dat je hier in de buurt regelmatig grote groepen kinderen gezellig met elkaar ziet) Dus als hij nu zegt dat er geen extra maatregelen komen neem ik op dit moment ook met een korreltje zout.
Rutte draait al ...houdt nu wel rekening met een tijdelijke lockdown (van bijv. 'een paar weken'). Dat je je huis dus niet uit mag zonder geldige reden. De meeste winkels dicht, etc.

Is alleen een optie als de ziekenhuizen overbelast raken, maar daar kun je denk ik op wachten met het huidige beleid.

Ik snap dit niet.
- Het is een nieuwe, extreem ingrijpende situatie.
- Er moeten beslissingen worden gemaakt op basis van incomplete informatie, waarbij experts elkaar op sommige punten tegenspreken.
- Rutte past soms zijn inzichten & maatregelen aan.

DAT IS TOCH JUIST FANTASTISCH.

Het zou juist verschrikkelijk zijn om permanent hetzelfde te blijven claimen, ondanks veranderende inzichten. In plaats daarvan wordt de situatie, en worden de geldende maatregelen, constant bijgeschaafd.
In situaties als deze is draaien bij een politicus een van de best mogelijke eigenschappen: ze erkennen dat ze de waarheid ook niet in pacht hebben.

Je kunt hooguit stellen dat ze niet bij elke maatregel direct optimaal hebben gekozen. Ja, zo gaat dat in een complexe situatie met soms tegenstrijdige adviezen, waarbij je moet kiezen.
Qua infecties per 1 miljoen inwoners draait Nederland ongeveer gelijk met Duitsland & Frankrijk; en zijn er nog lang niet zoveel als in Scandinavië of Zwitserland (of Italië, natuurlijk). Het is niet dat Nederland met z'n aanpak het enige kneusje in de klas is.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #151 Gepost op: 18-03-2020, 10:27:12 »

Qua infecties per 1 miljoen inwoners draait Nederland ongeveer gelijk met Duitsland & Frankrijk; en zijn er nog lang niet zoveel als in Scandinavië of Zwitserland (of Italië, natuurlijk). Het is niet dat Nederland met z'n aanpak het enige kneusje in de klas is.
Maar is dat aantal infecties ook over dezelfde periode opgelopen of hadden al die landen al eerder besmettingen en gaat het in Nederland harder? En is dat gebaseerd op het aantal ingeschatte werkelijke gevallen of op het aantal geteste gevallen? Als die andere landen veel meer testen levert dat natuurlijk ook een heel ander beeld op.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #152 Gepost op: 18-03-2020, 10:41:38 »
Ik snap dit niet.
- Het is een nieuwe, extreem ingrijpende situatie.
- Er moeten beslissingen worden gemaakt op basis van incomplete informatie, waarbij experts elkaar op sommige punten tegenspreken.
- Rutte past soms zijn inzichten & maatregelen aan.

DAT IS TOCH JUIST FANTASTISCH.

Het zou juist verschrikkelijk zijn om permanent hetzelfde te blijven claimen, ondanks veranderende inzichten. In plaats daarvan wordt de situatie, en worden de geldende maatregelen, constant bijgeschaafd.
In situaties als deze is draaien bij een politicus een van de best mogelijke eigenschappen: ze erkennen dat ze de waarheid ook niet in pacht hebben.

Je kunt hooguit stellen dat ze niet bij elke maatregel direct optimaal hebben gekozen. Ja, zo gaat dat in een complexe situatie met soms tegenstrijdige adviezen, waarbij je moet kiezen.
Qua infecties per 1 miljoen inwoners draait Nederland ongeveer gelijk met Duitsland & Frankrijk; en zijn er nog lang niet zoveel als in Scandinavië of Zwitserland (of Italië, natuurlijk). Het is niet dat Nederland met z'n aanpak het enige kneusje in de klas is.
Kijk ook even naar het aantal coronadoden in Nederland en het veel grotere Duitsland als je denkt dat we het hier best aardig doen.

Nee, we zitten nog lang niet op het niveau van Italië. Maar hier begon het ook veel later. Uit niks blijkt dat het hier niet ook die kant op gaat. Mogen we hopen dat de ziekenhuizen hier beter voorbereid zijn. Er zijn i.i.g. niet meer IC bedden per 100.000 inwoners hier.

Nederland heeft allerlei adviezen in de wind geslagen. O.a. om geen carnaval te vieren. De Italiaanse deskundigen werden hier weggelachen toen ze dat opperden. Terwijl ze weten dat ze daar grote fouten hebben gemaakt. o.a. door de wintersportgebieden veel te laat te sluiten.

Tuurlijk moet je het beleid bijschaven als dat nodig is. Maar we hebben het hier over een draai in iets meer dan 24 uur. Dat wordt niet alleen door mij als vreemd gezien. Wat is er dan in de situatie veranderd in de tussentijd? Toen was toch ook al duidelijk dat er veel te veel positieve gevallen bijkwamen op dat handjevol mensen dat elke dag getest wordt?

Maar idd goed dat er nu wel met alternatieve scenario's rekening wordt gehouden. Ik zei niet dat ze op die bizarre lijn moesten blijven zitten. Maar dit is ook maar halfslachtig beleid. Beter het advies van de WHO serieus nemen.

Het beleid op dat van bv. België aanpassen, waar ze wel een duidelijke koers varen nu.  Nu krijg je weer dat sommige Belgen in Nederland gaan winkelen omdat daar bijna alles dicht is. Echt fantastisch ja. Geweldig beleid.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #153 Gepost op: 18-03-2020, 11:03:09 »
Het gaat in Nederland niet harder Met besmettingen dan in een Andere landen om ons heen. . ?  Maar er is geen eerlijk vergelijk, want er zijn Andere maatregelen en de cijfer s worden Anders berekend ( wel of niet iedereen getest).

In hoeverre is er sprake van een echte lockdown in Frankrijk, als je wel een attest kan krijgen om naar je werk te gaan.

Ik denk dat een volledige lockdown niet werkt omdat je dan :
A) je economie echt compleet kapot smijt
B) de weerstand van je inwoners verlaagt door gebrek aan zonlicht, frisse lucht etc.
C) niet weet wat het virus doet als je weer opstart .

Dus zoals ze het nu in België doen, lijkt voor veel Nederlanders rigoureus ( en het is zeker ook ingrijpend) maar lijkt mij een prima oplossing.  Verplaatsing naar werk, bepaalde winkels en voor recreatief wandelen/fietsen zijn onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Voor de rest is alles dicht, zoveel mogelijk thuis blijven en de standaard social distancing en hygiëne voorschriften .

Nederland is te aarzelend geweest in het begin , maar is nu de maatregelen aan het opschalen . Dat we gewoon nog wedstrijden door lieten gaan terwijl we al besmette gevallen hadden. Onze muziektempels gewoon open. Dat Je op vrijdag gewoon naar de vrijmibo mocht , maar niet naar je zieke vader.  Zo maar wat situaties die we nu hebben rechtgezet, zonder dat de situatie veranderd is.   Dit is echt gewoon te laat geschakeld , een verkeerde inschatting.
Het is erg dat we bijna 200 geregistreerde nieuwe gevallen per dag moesten hebben en meer dan 5 doden per dag, voordat de change kwam.

Helaas zal het aantal besmettingen en doden ondanks alle maatregelen wereldwijd nog stijgen. Dus verzorg je zelf . Let op je medemens ( met de juiste afstand) en gebruik je verstand.




Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #154 Gepost op: 18-03-2020, 15:46:11 »
Het is wel duidelijk dat Armenië veel strenger test dan Nederland. Er zijn hier nu 78 bevestigde gevallen, waarvan 74 niet eens symptomen laten zien.


Update:
Ik zal binnenkort terugkomen naar Nederland.
Hoewel Armenië nu nog wel lekker draait, heeft blijven op de langere termijn waarschijnlijk weinig zin.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2020, 17:02:57 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #155 Gepost op: 18-03-2020, 17:13:15 »
Hetzelfde geldt voor mij. Ik vlieg als alles goed gaat dinsdag terug naar Nederland.
...óf niet!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #156 Gepost op: 18-03-2020, 18:14:32 »
Ik snap dit niet.
- Het is een nieuwe, extreem ingrijpende situatie.
- Er moeten beslissingen worden gemaakt op basis van incomplete informatie, waarbij experts elkaar op sommige punten tegenspreken.
- Rutte past soms zijn inzichten & maatregelen aan.

DAT IS TOCH JUIST FANTASTISCH.

Het zou juist verschrikkelijk zijn om permanent hetzelfde te blijven claimen, ondanks veranderende inzichten. In plaats daarvan wordt de situatie, en worden de geldende maatregelen, constant bijgeschaafd.
In situaties als deze is draaien bij een politicus een van de best mogelijke eigenschappen: ze erkennen dat ze de waarheid ook niet in pacht hebben.

Je kunt hooguit stellen dat ze niet bij elke maatregel direct optimaal hebben gekozen. Ja, zo gaat dat in een complexe situatie met soms tegenstrijdige adviezen, waarbij je moet kiezen.
Qua infecties per 1 miljoen inwoners draait Nederland ongeveer gelijk met Duitsland & Frankrijk; en zijn er nog lang niet zoveel als in Scandinavië of Zwitserland (of Italië, natuurlijk). Het is niet dat Nederland met z'n aanpak het enige kneusje in de klas is.
eens! verstandige woorden ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #157 Gepost op: 18-03-2020, 19:04:28 »
Ik vind wel dat er relatief veel doden zijn in Nederland in vergelijking met andere landen in Europa

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #158 Gepost op: 18-03-2020, 19:28:42 »
Nou mensen, ik kom zaterdag eens kijken hoe Nederland er bij ligt...   ::joehoe:::\'(
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #159 Gepost op: 18-03-2020, 19:33:11 »
Minister Bruis is zojuist tijdens het debat onwel geworden... hij hakkelde al best wel veel. Zag al een soort Error 404 van zijn gezicht af alsof hij het allemaal niet meer wist. Mja, wat wil je? Die man slaapt misschien 2 uur per dag (of zo) staat constant onder druk, moet 1000 dingen tegelijk doen in deze tijd.