Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391761 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #440 Gepost op: 7-04-2020, 08:51:46 »
er is nu zelfs een tijger die besmet is ::hypocriet::
Ach er waren al een kat in Hongkong en België besmet...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #441 Gepost op: 7-04-2020, 10:16:13 »
Het gaat ook echt niet nog jaren duren hoor. Al was het maar omdat ze tegen die tijd echt wel een vaccin hebben gevonden.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #442 Gepost op: 7-04-2020, 10:17:34 »
Het gaat ook echt niet nog jaren duren hoor. Al was het maar omdat ze tegen die tijd echt wel een vaccin hebben gevonden.

Jaren lijkt me overdreven. Maar het maken van een betrouwbaar en vooral grootschalig vaccin is best een proces wat lang duurt (zeker een jaar)

You'll never walk alone

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #443 Gepost op: 7-04-2020, 10:29:53 »
Oh ja ik bedoel ook niet dat er wel snel een vaccin zal zijn, maar ik reageerde op het begrip “jaren” idd
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #444 Gepost op: 7-04-2020, 11:01:56 »
Mijn nieuws van de dag is de cruise van mijn buurman die in een nachtmerrie is veranderd...
<KNIP>

Mijn buurman is gelukkig weer thuis gekomen afgelopen weekend na deze rampzalige cruise met een charter vanuit Ft. Lauderdale waar de Zaandam na veel gesteggel uiteindelijk mocht aanmeren.

Maar dat geldt nog niet voor het lichaam van zijn aan boord overleden broer. Daardoor is het niet eens zeker of de familie hier thuis op een waardige manier afscheid van hem kunnen nemen. Te triest voor woorden.

Onderstaand item is van Hart van Nederland gaat hierover:

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/familie-overleden-nederlander-cruiseschip-zaandam/
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #445 Gepost op: 7-04-2020, 11:40:39 »
ik zag bij editie nl dat het nog wel jaren kan duren met elke keer wat kleine piekjes...
ik ben er erg bang voor geworden kunnen we nu jaren niks meer doen...
Morgen zal het beter zijn
Morgen is de reden
Nu doet het nog even pijn
Maar dat kunnen we delen

::zingen:: ;)
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #446 Gepost op: 7-04-2020, 13:19:30 »
Dat het jaren gaat duren kunnen we economisch gezien niet aan. En een instortende economie lijkt me dan weer slecht voor de volksgezondheid in de toekomst (want minder innovatie en wellicht ook minder geld dat beschikbaar is voor de gezondheidszorg).
Wit is ook een kleur!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #447 Gepost op: 7-04-2020, 13:42:33 »
En gewoon überhaupt minder welvaart dus meer armoede dus minder volksgezondheid
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #448 Gepost op: 7-04-2020, 19:19:53 »
Onze regering denkt er nu aan iedereen een app te laten hebben, omdat onze GGD het aantal testen niet aankan. De app zou dan m.b.v. o.a. bluetooth en gps locaties bijhouden en verbinden met anderen met diezelfde app in de buurt, de gebruiker informeren dat de ander wel of niet Corona heeft of de ander informeren dat jij wel of niet Corona hebt.

Ze zeggen dat ze de privacy willen waarborgen. Maar geschiedenis wijst uit dat de overheid dat niet goed kan en regelmatig grove fouten worden gemaakt op online gebied in nadeel van online veiligheid en privacy.

Er zou op den duur zelfs sprake kunnen zijn dat deze app verplicht wordt (als er niet genoeg mensen deze app zullen gaan gebruiken). Maar daar zijn ze nog over aan het vergaderen.

Nog afgezien van hoe goed zo'n app zou werken en het de overheid ook nog lukt deze af te schermen van hackers met alle gevolgen van dien (wat gewoonweg feitelijk onmogelijk en onrealistisch is, want alles is altijd te hacken); ik zou het jammer vinden als nu ineens de privacy in geding komt vanwege dit virus. Terwijl het aan de andere kant ook wel een goede tool zou kunnen zijn.

Wat denken jullie?
« Laatst bewerkt op: 7-04-2020, 19:39:52 door chocomol »

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #449 Gepost op: 7-04-2020, 19:28:53 »
Ik ben tegen het verplichten van zo'n app. Wat betreft doorverkopen van data ben ik al redelijk pessimistisch gestemd, maar dit gaat dan ook nog eens over gezondheid.

Als je die app wilt gebruiken voor jezelf en ook de situatie in het land vooruit te helpen prima (mits echt waterdicht en goed dichtgetimmerd), maar inderdaad de kant dat er geldwolven en weet ik wie er nog meer met deze zeer gevoelige data aan de haal gaan, daar ben ik heel sceptisch over.

Die app uiteindelijk gaan verplichten neigt naar mijn idee meer naar een soort 'controle' willen hebben over mensen (zoals in China al gebeurt). En hoe zit het met mensen die geen smartphone hebben/willen en dus ook niks met een app kunnen?
« Laatst bewerkt op: 7-04-2020, 19:30:46 door MollenvangR-Art »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #450 Gepost op: 7-04-2020, 19:39:07 »
Ik geloof niet dat ze dat verplicht gaan stellen. Dat kan gewoon niet met onze wetgeving, klaar.

Ik geloof op zich wel dat de app veel info kan geven, maar hoe lang blijft iemand die Corona had nog een signaal uitzenden? Of gaan ze Coronapatienten testen als de klachten over zijn?
Ik was vandaag bij mijn ouders, op veilige afstand. Mijn vader hoest al een week niet meer, mijn moeder hoest de laatste dagen ook vrijwel niet meer. De huisarts durft nog steeds niet langs te komen blijkbaar, ondanks onze zorgen over de verwardheid die mijn moeder sinds dit weekend heeft, en waarvoor de Corona volgens ons geen oorzaak meer kan zijn. We hebben dus geen bevestiging of de Corona over is. Ik zou dan nu mogelijk 2 weken binnen moeten blijven volgens de app, terwijl ik op afstand ben gebleven en er niet gehoest is. Misschien vul ik al teveel in hoor, maar ik zie mogelijke bezwaren.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #451 Gepost op: 7-04-2020, 19:52:13 »
Aan de ene kant denk ik dat het heel nuttig kan zijn om gerichter te weten wie er binnen moet blijven en wie de straat op kan door middel van zo'n app. Dat zou enorm helpen om de maatschappij draaiende te houden op een manier die relatief veilig is voor iedereen, inclusief risicogroepen.

Tegelijkertijd ben ik inderdaad ook bang dat zo'n app toch niet goed genoeg beveiligd gaat zijn en binnen de kortste keren al je data op straat liggen, dus de privacy moet dan wel echt heel goed gewaarborgd zijn.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #452 Gepost op: 7-04-2020, 19:53:32 »
Ik ben tegen het verplichten van zo'n app. Wat betreft doorverkopen van data ben ik al redelijk pessimistisch gestemd, maar dit gaat dan ook nog eens over gezondheid.

Ik ben over het algemeen niet zo pessimistisch, maar weet iets meer van techniek en veiligheid en zie wel dat politici zelf niets van techniek snappen en zich dus laten adviseren door vaak commerciële partijen. Er spelen altijd belangen mee. En wie checkt die bedrijven? Niet dat ik denk dat die bedrijven slecht doen, maar het is gewoon heel moeilijk (eigenlijk onmogelijk) een echt waterdicht systeem te maken en de overheid staat er niet om bekend technisch veilige hoogstandjes te leveren zeg maar.

Ik geloof niet dat ze dat verplicht gaan stellen. Dat kan gewoon niet met onze wetgeving, klaar.

Ik denk ook niet dat dat zo'n vaart zal lopen, maar als ze het er nu in een persconferentie over hebben zijn ze er toch wel serieus over blijkbaar.

Misschien is mijn vrees ook wel dat ze nu van deze situatie gebruik maken, zij het vanaf politiek vast met goede en oprechte intenties (maar wat zijn de intenties van het bedrijfsleven bijvoorbeeld die deze app hebben aanbevolen?), om juist die wetgeving te versoepelen voor dit geval. Maar waardoor er straks, als dit alles dus voorbij is, minder recht op privacy is, omdat ze het niet meer terugdraaien en er dan weer andere voordelen in zien. Die niet per se in ons voordeel zijn. Daar lijkt de regering namelijk al jaren mee bezig te zijn en dat is niet echt in ons voordeel.

Kijk alleen eens naar hoe het allemaal is gegaan met de systemen om data te delen tussen huisartsen.

Ik zou dan nu mogelijk 2 weken binnen moeten blijven volgens de app, terwijl ik op afstand ben gebleven en er niet gehoest is.

Goed punt. Dat weten ze vast ook pas als ze weten of de imuniteit ook echt werkt zoals nu wordt gedacht. Voor die tijd zal je dan misschien besmet blijven volgens de app?

Overigens sterkte met je moeder. Hoop voor jullie allemaal dat ze zich snel beter voelt. Lijkt me een lastige situatie ook voor jullie inderdaad.

[EDIT] Ik vraag me trouwens ook af hoe de app kan weten dat je het virus NIET hebt. Dat kan alleen als je getest bent, en dat testen is nu juist het probleem. En ook als je wel getest bent, dan nog is de vraag hoe lang een clean resultaat nog van toepassing is. Vraag me af hoe ze dat gaan doen dan. Dus eigenlijk zou zo'n app alleen kunnen aangeven dat je het virus hebt of hebt gehad, lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2020, 20:19:18 door chocomol »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #453 Gepost op: 7-04-2020, 20:23:31 »

[EDIT] Ik vraag me trouwens ook af hoe de app kan weten dat je het virus NIET hebt. Dat kan alleen als je getest bent, en dat testen is nu juist het probleem. En ook als je wel getest bent, dan nog is de vraag hoe lang een clean resultaat nog van toepassing is. Vraag me af hoe ze dat gaan doen dan. Dus eigenlijk zou zo'n app alleen kunnen aangeven dat je het virus hebt of hebt gehad, lijkt mij.

Volgens mij is het een combi met testen. Als uit een test blijkt dat je besmet bent, dan kan via de app iedereen die in jouw buurt is (geweest) een waarschuwing krijgen dat ze in contact zijn (geweest) met een besmet iemand. En dus 2 weken binnen moeten blijven.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #454 Gepost op: 7-04-2020, 21:27:19 »
Het begint op een aflevering van Black Mirror te lijken zo... ::)
🜃

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #455 Gepost op: 7-04-2020, 22:13:44 »
Volgens mij is het een combi met testen. Als uit een test blijkt dat je besmet bent, dan kan via de app iedereen die in jouw buurt is (geweest) een waarschuwing krijgen dat ze in contact zijn (geweest) met een besmet iemand. En dus 2 weken binnen moeten blijven.

Ik heb zojuist ook een goed idee, vind ik zelf: iedereen die is getest en het virus draagt (of heeft gehad) moet verplicht een ROOD vlaggetje op z'n schouder spelden, en de rest een GROEN vlaggetje.

Probleem opgelost. Geen last van privacy, geen last van hackers, geen last van bugs en kinderziektes of dubbele belangen, mensen die geen smartphone hebben kunnen gewoon meedoen en het werkt ook zonder bluetooth, gps, batterij of zelfs je telefoon!  ::joehoe::

En het geld dat naar de ontwikkeling van de apps zou gaan kan dan tenminste naar de zorg en financiering van het oplossen van problemen.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2020, 22:17:01 door chocomol »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #456 Gepost op: 8-04-2020, 08:34:47 »
Dat zal ook niet gaan werken... Denk je nu echt dat mensen die corona hebben gehad allemaal braaf met zo'n vlaggetje gaan rondlopen? Dat geloof ik nooit.
En hoe lang zou je zo iets moeten gaan dragen? Tot je beter bent verklaard? Of tot het einde van de landelijke maatregelen?
En als ik dan even negatief doordenk: dit zou perfect zijn voor overvallers... Gewoon zo'n rood vlaggetje dragen en je kunt zo winkels gaan overvallen.
En privacy niet in het geding? Lijkt mij dat het wel degelijk ingaat op de privacy. Je geeft immers iets prijs van jezelf (verplicht gesteld door de overheid) wat de meeste mensen niet graag zullen delen... Daarbij gaat het ook nog eens over medische gegevens... Die behoorlijk privacygevoelig zijn.

Overigens: stel dat de overheid zo'n app verplicht willen gaan stellen, ben ik werkelijk benieuwd hoe ze dat dan van mij willen verwachten... Of krijg ik een iphone (of hoe die dingen ook mogen heten) van de regering?
« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 08:43:32 door LdHmolletje »
Ich bin ein Bärliner!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #457 Gepost op: 8-04-2020, 09:29:02 »
Volgens mij is het een combi met testen. Als uit een test blijkt dat je besmet bent, dan kan via de app iedereen die in jouw buurt is (geweest) een waarschuwing krijgen dat ze in contact zijn (geweest) met een besmet iemand. En dus 2 weken binnen moeten blijven.
Yup, zo begreep ik het ook. De app is in plaats van contactonderzoek. Dus waar normaal een persoon van de GGD onderzoekt met wie een besmette persoon in contact is geweest en die mensen daarvan op de hoogte brengt, gebeurt dat nu geautomatiseerd door een app, zodat het allemaal sneller kan en minder werk kost.

De app gaat je uiteraard niet direct als je langs iemand loopt vertellen of die persoon corona heeft of niet. Dat lijkt me per definitie een inbreuk op je privacy ::)

Het nadeel lijkt me vooral dat je die app dus al moet gebruiken als je geen corona hebt, want anders heb je geen data om te gebruiken als het wel bij je wordt vastgesteld. Dat betekent dat er een hoop data worden opgeslagen over waar je allemaal bent geweest. Dus die moeten dan wel heel goed beveiligd zijn. Maar op zich doet Google dat ook als je je locatie aan hebt staan of je telefoon als GPS gebruikt, en daar hebben veel mensen dan weer geen problemen mee...
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #458 Gepost op: 8-04-2020, 10:01:55 »
Ik heb een beetje een dubbel gevoel over die apps. Ik ben ook echt bang voor hoe het nu zit met de privacy. En hoe werkt dit idd voor de mensen die geen smartphone hebben? Aan de andere kant is massaal testen de enige mogelijkheid om de komende 1,5/2 jaar (tot er een vaccin is) nog enigszins te blijven functioneren als maatschappij. Anders zitten we om de zoveel tijd in dezelfde situatie als waar we nu inzitten. Hopelijk kunnen ze een goede balans vinden tussen het waarborgen van de privacy en de situatie leefbaar houden voor de komende 2 jaar.
« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 10:03:44 door Loezel »

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #459 Gepost op: 8-04-2020, 11:07:47 »
Ik heb zojuist ook een goed idee, vind ik zelf: iedereen die is getest en het virus draagt (of heeft gehad) moet verplicht een ROOD vlaggetje op z'n schouder spelden, en de rest een GROEN vlaggetje.
Dat doet me denken aan een bepaalde periode uit onze vaderlandse geschiedenis toen ook een bepaalde groep een herkenningsteken moest dragen, dus dat gaat hem zeker niet worden.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!