Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 391769 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #460 Gepost op: 8-04-2020, 11:56:18 »
Dat doet me denken aan een bepaalde periode uit onze vaderlandse geschiedenis toen ook een bepaalde groep een herkenningsteken moest dragen, dus dat gaat hem zeker niet worden.

Gotta be said, dat was ook m'n eerste associatie.
Dus inderdaad, zoiets is een no-go.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #461 Gepost op: 8-04-2020, 12:00:55 »
Een ding weet ik wel. Die app ga ik op zijn minst niet downloaden. Ik heb niet voor niets altijd mijn locatiegegevens uitgeschakeld staan. Ik heb er geen enkele behoefte aan dat iemand (of het nu de overheid is of een bedrijf) op elk moment precies kan zien waar ik ben en met wie ik contact heb.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #462 Gepost op: 8-04-2020, 12:16:02 »
Een ding weet ik wel. Die app ga ik op zijn minst niet downloaden. Ik heb niet voor niets altijd mijn locatiegegevens uitgeschakeld staan. Ik heb er geen enkele behoefte aan dat iemand (of het nu de overheid is of een bedrijf) op elk moment precies kan zien waar ik ben en met wie ik contact heb.

Dat hoeft ook niet het geval te zijn. In principe is het veilig & decentraal te ontwikkelen. Om even nu.nl te quoten van een vergelijkbare app uit Singapore:

Singapore gebruikt al langere tijd een app waarmee geregistreerd wordt bij wie iemand met het virus in de buurt is geweest. De app is gekoppeld aan een telefoonnummer en stuurt bluetoothsignalen uit om andere smartphones waarop de app geïnstalleerd is te zoeken. Uitgewisselde nummers worden versleuteld op smartphones van gebruikers opgeslagen.

Als een gebruiker de gegevens naar het Singaporese ministerie van Volksgezondheid verstuurt, kan de overheid contact opnemen met personen die het pad hebben gekruist met een besmette persoon en hen waarschuwen. Het gebruik van deze app is vrijwillig.


Dat kan qua identiteit in principe helemaal versleuteld, dat de overheid en derden niet weten wie wie is. Precies hetzelfde als dat websites tegenwoordig een versleuteling gebruiken waarbij ze letterlijk niet weten (of kunnen achterhalen) wat het wachtwoord van je account is (daarom moet je tegenwoordig ook een nieuw wachtwoord aanmaken ipv dat ze je oude wachtwoord naar je toe kunnen mailen - want dat kunnen ze niet).
Desalniettemin, dat het in principe geheel veilig kan, gaat vast niet voldoende zijn om het wantrouwen van veel mensen in de overheid gerust te stellen.

Sidenote: Overigens heb ik ook consequent mn locatie uit, weet bijvoorbeeld Google dat ook niet, maar wordt deze informatie dus niet gebruikt. Alleen welke telefoons van mensen die meedoen via de app in de buurt zijn geweest.

Sidenote2: Om dat allemaal volledig te ontwikkelen moet echter wel een forse klus zijn. Misschien als er meerdere teams op zitten & het een paar weken geleden is begonnen.. Hoewel ze natuurlijk wel kunnen afkijken naar bv die van Singapore.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #463 Gepost op: 8-04-2020, 13:40:49 »
Dat doet me denken aan een bepaalde periode uit onze vaderlandse geschiedenis toen ook een bepaalde groep een herkenningsteken moest dragen, dus dat gaat hem zeker niet worden.

Blijkbaar begrijpen jullie allemaal de ironie niet van mijn post. Het vlaggetjes-idee is nu symbolisch bedoeld (kom even niet op het woord dat ik zoek) om juist precies wat ze met deze app willen gaan doen te laten zien. En maakt dus denk ik juist inzichtelijk waarom het zo'n vreemd idee is om apps te gaan inzetten.

Het idee van die apps is namelijk exact uitgelegd zoals die vlaggetjes: je komt in de buurt van iemand, je telefoon zoekt verbinding met de telefoon van die persoon, en die geeft een waarschuwing als die telefoon aangeeft dat de gebruiker Corona heeft/heeft gehad. Exact hetzelfde dus als een rood vlaggetje, maar dan in je telefoon. En iedereen in jouw buurt kan dus jouw 'rode vlaggetje' zien.

Dat De Jonge tijdens de persconferentie zei dat er geen database bij de app betrokken zal zijn is natuurlijk totale onzin, want zoiets kan niet zonder een centrale database. Natuurlijk zou de data of je wel of niet positief getest bent wel op je telefoon zelf kunnen worden opgeslagen, maar daarmee krijg je een hoop andere complicaties die het hele systeem totaal onbetrouwbaar maken. Ook via een verbinding met een centrale database trouwens, want een systeem is nu eenmaal niet volledig waterdicht te maken.
Wat dacht je bijvoorbeeld van het namaken van die app, zodat niet iedereen met een boog om je heen gaat lopen (of gaat klikken dat je toch ergens bent waar je niet mag zijn).

Als het idee van de app is dat iedereen in heel Nederland een bluetooth apparaatje krijgt om jou te testen en de data ervan in te voeren in je telefoonapp, dan nog steeds zal dus iedereen zichzelf moeten testen om het systeem te laten slagen. Dat scheelt dan wel personeel van GGD, maar iedereen heeft dan nog wel een testapparaat nodig. In dat geval zou het inderdaad kunnen zijn dat de data niet op een centrale plaats wordt opgeslagen, maar alleen in je telefoon. Maar blijf je nog altijd de gevaren van hacken, fake-apps en andere voor de hand liggende complicaties houden.

Echt, het hele idee van die app is in mijn optiek totaal onrealistisch en onbetrouwbaar. En dat nog naast de inbreuk op de privacy die er ondubbelzinnig moet zijn om dit te kunnen laten werken. Hoeveel politici ook doen alsof dat niet in het geding is, het is gewoon technisch en logischerwijs niet anders mogelijk dan iets van je privacy weg te geven, want dat is nu juist de essentie.

Daarnaast lijkt het me ook nog, met de kennis van nu, dat mensen denken dat ze veilig in je buurt kunnen lopen als je getest bent en het NIET had (op het moment van testen!!) en er daardoor dus meer besmettingen kunnen ontstaan.

Een ding weet ik wel. Die app ga ik op zijn minst niet downloaden. Ik heb niet voor niets altijd mijn locatiegegevens uitgeschakeld staan. Ik heb er geen enkele behoefte aan dat iemand (of het nu de overheid is of een bedrijf) op elk moment precies kan zien waar ik ben en met wie ik contact heb.

Precies dit!
« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 13:52:28 door chocomol »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #464 Gepost op: 8-04-2020, 15:10:30 »
Het idee van die apps is namelijk exact uitgelegd zoals die vlaggetjes: je komt in de buurt van iemand, je telefoon zoekt verbinding met de telefoon van die persoon, en die geeft een waarschuwing als die telefoon aangeeft dat de gebruiker Corona heeft/heeft gehad. Exact hetzelfde dus als een rood vlaggetje, maar dan in je telefoon. En iedereen in jouw buurt kan dus jouw 'rode vlaggetje' zien.
Nee, dat is dus niet het idee van de app. De app gaat je helemaal niet vertellen of personen die je tegenkomt corona hebben of niet. Iemand die corona heeft mag helemaal de deur niet uit, dus die kom je überhaupt niet tegen ::)

Het is een vervanging van het contactonderzoek. Dus als iemand corona blijkt te hebben (gewoon door een normale test in het ziekenhuis, geen zelftest, daar is helemaal geen sprake van), kun je via zo'n app makkelijk nagaan bij wie deze persoon terwijl hij mogelijk besmettelijk was allemaal in de buurt is geweest. Dan krijgen die mensen een waarschuwing dat ze contact hebben gehad met iemand met corona en dus ook binnen moeten blijven tot ze zeker weten dat ze niet besmet zijn. Dat is het idee achter de app. Een vervanging van wat de GGD nu in principe ook al doet, maar dan geautomatiseerd.

En ja, dat moet dus allemaal alsnog goed beveiligd worden zodat niemand jouw data in kan zien. Maar die app gaat dus absoluut niet van iedereen die je tegenkomt laten zien of ze corona hebben of niet. Dat lijkt me naast wettelijk onmogelijk ook onwenselijk, en is niet eens zinvol ::)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #465 Gepost op: 8-04-2020, 15:13:16 »
Dit is dus hoe fake news ontstaat ::)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #466 Gepost op: 8-04-2020, 17:14:16 »
Vrijheid van vergadering is ook een grondrecht. Dat accepteren we nu allemaal. Dus waarom is privacy zoveel erger?

*Geen mening, gewoon om de discussie aan te zwengelen
You'll never walk alone

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #467 Gepost op: 8-04-2020, 17:21:13 »
We worden nu ook al gevolgd door Facebook, allerlei apps etc. Ik denk echt niet dat we zoveel privacy verliezen hiermee :-X
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #468 Gepost op: 8-04-2020, 18:01:18 »
Nee, dat is dus niet het idee van de app. De app gaat je helemaal niet vertellen of personen die je tegenkomt corona hebben of niet.

Je hebt gelijk. Ik had gisteren alleen de persconferentie gezien en het verhaal van De Jonge gehoord en blijkbaar niet goed begrepen.


We worden nu ook al gevolgd door Facebook, allerlei apps etc. Ik denk echt niet dat we zoveel privacy verliezen hiermee :-X

Als iedereen zo denkt gaat het inderdaad nooit veranderen nee.

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #469 Gepost op: 8-04-2020, 18:31:37 »
Vrijheid van vergadering is ook een grondrecht. Dat accepteren we nu allemaal. Dus waarom is privacy zoveel erger?

*Geen mening, gewoon om de discussie aan te zwengelen

We kunnen toch ook vergaderen? Via zoom skype etc?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #470 Gepost op: 8-04-2020, 18:49:58 »
Ik vond zojuist nog een stripje over 'Inteligente lockdown' op Twitter. Best aanmoedigend eigenlijk :)




Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #471 Gepost op: 10-04-2020, 14:10:27 »
Ik kreeg net een melding van mijn Armeense thuisbezorgd app. Je kan vanaf nu mondkapjes thuis laten bezorgen. Per 50 stuks, voor €20.  :o
Blijkbaar zijn er daar genoeg op voorraad.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #472 Gepost op: 10-04-2020, 16:10:56 »
bezorgen ze hier ook? ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #473 Gepost op: 11-04-2020, 12:38:38 »
Dit is wel een mooie verbeelding van het nut van de anderhalvemetersamenleving/social distancing.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #474 Gepost op: 11-04-2020, 14:01:42 »
Ik kreeg net een melding van mijn Armeense thuisbezorgd app. Je kan vanaf nu mondkapjes thuis laten bezorgen. Per 50 stuks, voor €20.  :o
Blijkbaar zijn er daar genoeg op voorraad.
is wel exclusief bezorgkosten.

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #475 Gepost op: 12-04-2020, 19:37:49 »
Ik zit het rtl nieuws te kijken en er waren best wat mensen naar de bloemen velden enzo
waar een meisje zei ''Ja wat moet ik anders doen'' Nou wat dacht je van in je huis blijven! >:(
chipsverslaafde <3

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #476 Gepost op: 12-04-2020, 22:18:24 »
Op zich mogen mensen best een frisse neus halen hoor

(Waar ik natuurlijk niet mee bedoel dat het slim is om naar de bollenstreek te reizen als je daar niet woont, zeker niet als ze oproepen dat niet te doen ;) )
« Laatst bewerkt op: 12-04-2020, 22:29:22 door Lucy »
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #477 Gepost op: 12-04-2020, 22:48:27 »
Op zich mogen mensen best een frisse neus halen hoor
Dat is ook niet het probleem hier...
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #478 Gepost op: 12-04-2020, 23:06:02 »
Nee maar volgens Chipie moest ze in haar huis blijven, ik interpreteerde dat als dat ze helemaal niet naar buiten zou mogen. Ik zei al dat ik niet bedoelde dat mensen naar de bollenstreek moesten trekken ;)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #479 Gepost op: 13-04-2020, 14:06:25 »
Oei, dat is geen goed nieuws, sterkte! ::hug::
Ich bin ein Bärliner!