Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 392399 keer)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1200 Gepost op: 14-10-2020, 17:12:15 »
Tja, ik weet ook niet precies in hoeverre het aan de maatregelen ligt.

We zijn ook wel een koppig volk dat onder de woorden 'dit zijn strenge aanbevelingen' vooral verstaat: 'het is niet verboden, dus het mag'.

Als iedereen netjes luistert, hoeven horeca en sportclubs op zich niet dicht, want alles kan veilig plaatsvinden.

Daarnaast willen we eigenlijk 2 dingen voorkomen. Ten eerste dat de zorg overbelast raakt. Maar we willen ook zo veel mogelijk beperkingen voorkomen.
Deze zijn een beetje tegenstrijdig aan elkaar en de reden dat we vaak wat achter de feiten aan lopen.

Dusja, op zich moet de regering met strakkere maatregelen komen. Maar we kunnen niet de schuld op het beleid alleen leggen.

Daarnaast vind ik het vergelijken met andere landen erg lastig. Naast dat wij Nederlanders niet zo goed zijn in luisteren, heb je ook te maken met klimaatverschillen en genetische verschillen. De invloed daarvan kennen we nog niet zo goed. Bovendien is de bevolkingsdichtheid soms ook lastig te vergelijken of kunnen er demografische verschillen zijn.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1201 Gepost op: 14-10-2020, 18:10:20 »
Het is gewoon erg moeilijk omdat we in veel zaken onze wet dusdanig hebben opgestekd dat veel verplichtingen op persoonlijk vlak niet mogelijk zijn.
Dus ja de regering wil een mondkapjes plicht maar de wet staat dit ( nog) niet toe.
Ja men wil verplicht laten testen bij terugkeer uit risico gebied , maar ook dat is op dit moment in strijd met persoonlijke vrijheid.

Waar het beleid in Zweden wel in slaagt is om de economie niet zo zwaar te laten leiden onder de covid. Maar gezien de stijgende lijn in besmettingen in Zweden zie je minder en minder virologen wijzen op de Zweedse aanpak als een voorbeeld.

Ik had graag gezien dat ons beleid wat eenduidiger was en dat er door wat meer opvolging en sanctionering wat sneller besef zou ontstaan bij de mensen.
Want het is toch belachelijk dat een deel van de besmette patiënten zich niet houdt aan thuisquarantaine.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1202 Gepost op: 14-10-2020, 19:52:44 »
Waar het beleid in Zweden wel in slaagt is om de economie niet zo zwaar te laten leiden onder de covid. Maar gezien de stijgende lijn in besmettingen in Zweden zie je minder en minder virologen wijzen op de Zweedse aanpak als een voorbeeld.
Heb je het artikel wel gelezen? De Zweede economie heeft er ook meer onder geleden dan die van omringende landen. Dus zelfs daar werkt hun beleid niet voor.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1203 Gepost op: 14-10-2020, 20:19:01 »
Dat er nu extra maatregelen zijn baal ik wel een beetje van, aangezien ik steeds me aan de regels heb gehouden...

Dat betekent dus dat ofwel de regels niet goed waren, wat ik me heel goed kan voorstellen van deze slappe hap regering overigens, ofwel dat er veel te veel mensen zijn geweest die zich niet aan de regels hebben gehouden (o.a. Staphorst... sportfans... feestgangers...)
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1204 Gepost op: 14-10-2020, 20:30:52 »
Heb je het artikel wel gelezen? De Zweede economie heeft er ook meer onder geleden dan die van omringende landen. Dus zelfs daar werkt hun beleid niet voor.
Ik het het artikel zeker gelezen. Maar heb ook eerdere studies Can planbureaus gelezen en dje geven compleet andere cijfers en dat is vaak het probleem. Teveel experts die over hetzelfde andere dingen zeggen.

In principe was het Zweedse plan om de economie zo weinig mogelijk op te breken . In tegenstelling tot bv een lockdown in België.  Maar door de openstelling creër je persoonsstromen en die leiden tot besmettingen. Dus zoals Johan al zei elk voordeel , heeft zijn nadeel en in terugblik na een half jaar blijkt dat het Zweedse plan verre van zaligmakend was, maar ook ons beleid staat in de wereld te boek aks weifelend, halfzacht etc.  En tot zon maand geleden waren onze cijfers nog best oké, dus het kan enorm snel veranderen.  Nu lijken vooral Duitsland en italie het redelijk onder controle te hebben, terwijl dje in een eerder stadium hard getroffen werden.



« Laatst bewerkt op: 14-10-2020, 20:40:12 door Tarbozan »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1205 Gepost op: 14-10-2020, 20:35:51 »
Dat er nu extra maatregelen zijn baal ik wel een beetje van, aangezien ik steeds me aan de regels heb gehouden...

Dat betekent dus dat ofwel de regels niet goed waren, wat ik me heel goed kan voorstellen van deze slappe hap regering overigens, ofwel dat er veel te veel mensen zijn geweest die zich niet aan de regels hebben gehouden (o.a. Staphorst... sportfans... feestgangers...)
Het is helaas en en. De regels waren zozo,  maar konden niet worden opgevolgd omdat men vindt dat je het bij de mensen zelf neer moet leggen.  En dan kom je bij het 2e deel, teveel mensen die Niet naar de maatregelen leefden.

Ja en nu voelen we allen de pijn van zwaardere maatregelen , maar of deze maatregelen wel zullen leiden tot het gewenste resultaat , hangt wederom af van of ze correct worden opgevolgd en uitgevoerd.

Klinkt als een cliché, met zijn allen kunnen we Corona het hoofd bieden . Maar er schuilt een hele kern van waarheid in.


Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1206 Gepost op: 14-10-2020, 20:43:50 »
Dat er nu extra maatregelen zijn baal ik wel een beetje van, aangezien ik steeds me aan de regels heb gehouden...

Dat betekent dus dat ofwel de regels niet goed waren, wat ik me heel goed kan voorstellen van deze slappe hap regering overigens, ofwel dat er veel te veel mensen zijn geweest die zich niet aan de regels hebben gehouden (o.a. Staphorst... sportfans... feestgangers...)

Ja wat wil je nou?

Nee, ik snap het opzich wel hoor. Maar het laat wel een beetje het probleem zien. We willen dat de regering daadkrachtiger is, maar we hebben liever geen extra maatregelen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Nicky991

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Reality/SoapVerslaafd
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1207 Gepost op: 15-10-2020, 09:33:48 »
@Tarbozan

het is gewoon waarheid, dat we alleen samen corona eronder krijgen

maar ja zolang je van die idioten zoals Willem Engel hebt, gaat het nog lange tijd duren voordat corona weg is, zoveel doden als die klojo en de klojo die jaap tamino van dissel heet, ook veel doden op zijn geweten nu al
Robinson 2023 Favorieten: Roosmarijn, Eva, Krista, Iris E, Maxim

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1208 Gepost op: 15-10-2020, 11:05:03 »
Het is helaas en en. De regels waren zozo,  maar konden niet worden opgevolgd omdat men vindt dat je het bij de mensen zelf neer moet leggen.  En dan kom je bij het 2e deel, teveel mensen die Niet naar de maatregelen leefden.

Ja en nu voelen we allen de pijn van zwaardere maatregelen , maar of deze maatregelen wel zullen leiden tot het gewenste resultaat , hangt wederom af van of ze correct worden opgevolgd en uitgevoerd.

Klinkt als een cliché, met zijn allen kunnen we Corona het hoofd bieden . Maar er schuilt een hele kern van waarheid in.

Nou, ik heb het liefst dat het in 1x goed en duidelijk is dan dat het allemaal wekelijks verandert.
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1209 Gepost op: 15-10-2020, 17:35:14 »
Het moet niet wekelijks veranderen, je moet een keuze maken rn dan kijken of het werkt. En dan niet b8j een terugloop van het aantal besmettingen de maatregelen versoepelen .  Het feit dat die c8jfers teruglopen geeft aan dat je iets goeds doet.

In deze wereld van aluhoedjes en de ikke ikke ziekte, betekent het versoepelen van de maatregelen vaak een gecreëerde te optimistische kijk bij mensen.

Nu ook weer . Stel dat in de gestelde 4 weken de stijgende lijn afgeremd wordt, mogen cafés dan ineens weer open, is sporten dan weer mogelijk zonder maatregelen etc etc.

Ik zie het als een voetbaltrainer due ziet dat een bepaald systeem vruchten afwerpt, die stopt toch ook niet aks ze 2 keer gewonnen hebben, om terug te keren naar het systeem waarop ze alles verloren.

En wat er daar in die feesttent in den haag gebeurde maakt me boos en als ik dan lees dat de politie het feest opbrak en nul boetes uitdeelde, dan word ik razend en verlies ik het geloof dat het in Nederland nog goed komt.
Als degene die de controle en de sanctionering van je maatregelen moet organiseren wederom niet thuis geeft. Rutte gaf zelf in het debat al aan dat hij een fout had gemaakt door teveel te geloven in de menselijkheid en dat we meer opvolging moeten geven aan de maatregelen. ::ohno::

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1210 Gepost op: 15-10-2020, 19:34:33 »
Het zou wel nogal lullig zijn voor de hele horeca-, sport- en cultuurwereld (vergeet de cultuur niet) als we na vier weken als het goed gaat niet versoepelen. Ik vind dat mensen vaak heel gemakkelijk praten over dit soort dingen. 'Dan gaan we toch een paar maanden niet op café, naar het theater of sporten?' Nee, dat kan iedereen inderdaad wel een paar maanden volhouden, maar de café-eigenaren en mensen in de cultuursector hebben dan wel lekker een paar maanden geen inkomen. Ik zeg echt niet dat de economie boven alles gesteld moet worden, maar dat lijkt me ook absoluut niet goed voor de gezondheid en het welzijn van die mensen. En dat zijn er echt ontzettend veel. Maatregelen zijn belangrijk, maar versoepelen wanneer en waar het kan is ook belangrijk.
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1211 Gepost op: 15-10-2020, 20:17:14 »
Ben benieuwd hoe goed die nieuwe blaastest echt is.

Als hij zo goed is als net op tv beweerd werd kan je denk ik wel veel meer dingen weer opengooien. Alleen mensen die twijfelgeval zijn of echt iets hebben kunnen dan niet naar binnen
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID
« Reactie #1212 Gepost op: 16-10-2020, 00:09:43 »
Ben benieuwd hoe goed die nieuwe blaastest echt is.

Als hij zo goed is als net op tv beweerd werd kan je denk ik wel veel meer dingen weer opengooien. Alleen mensen die twijfelgeval zijn of echt iets hebben kunnen dan niet naar binnen

Hoe zie je dat voor je?  Moet je je uitslag van due test bij je hebben om binnen te mogen?  Of  zet je een portier neer die er naar vraagt? 

Hier zitten nogal wat haken en ogen aan, maar het is zeker een alternatief waar we Naar moeten kijken.  Zoals in het begin dat er ol verschillende plekken temperature control werd gedaan bij ingang. Of dat er in verschillende hotels op dit moment alleen mensen worden toegelaten die een recente negatief testuitslag kunnen overhandigen .


Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1213 Gepost op: 16-10-2020, 13:01:21 »
Voor wie benieuwd is wat nu de wereldwijde wetenschappelijke consensus is over Covid-19 en wat op basis daarvan het beste beleid is: er is een memorandum opgesteld waarin dit in begrijpelijke taal wordt uitgelegd, ondertekend door meer dan 2000 wetenschappers wereldwijd: https://www.johnsnowmemo.com/. (John Snow, blijkbaar een epidemioloog - niet Jon Snow).

Wel de originele Engelse versie lezen - de Nederlandse is nu offline, maar die had even heel handig van alles over aerosolen en groepsimmuniteit weggemoffeld, en juist op andere plekken woorden toegevoegd, zodat het memorandum ineens aan leek te sluiten bij het Nederlandse beleid ipv duidelijk te maken dat het niet werkt ::) (https://twitter.com/Whreq/status/1316913964903780355)

En hier dan nog een interessant artikel over hoe het komt dat Nederlandse beleid niet is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/12/rivm-laat-wetenschapsadvies-zien-en-maak-dan-pas-beleid-a4015635
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1214 Gepost op: 16-10-2020, 16:13:35 »
Het beroerde is, dat je kunt zeggen wat je wil, je kunt met ontelbare onderbouwingen komen over wat corona eigenlijk is.

Maar het is aan dovemans-oren gericht, als het gaat om viruswappies. Zij geloven alleen in hun eigen zelfverzonnen complotverhaaltjes. Helaas helpt het niet door die wappies maar simpelweg te negeren, te laten voor wat ze zijn.

Maar zij zijn het wel, die gehoor krijgen onder het niet zelf nadenkende deel van de bevolking. Helaas blijkt dat deel momenteel al ergens rond de 15% te zweven. Ongeveer het percentage dat zich momenteel vertegenwoordigd ziet in de Tweede Kamer.

Het is niet zo dat je ze volledig kunt negeren, dit volk is er nou eenmaal. Twitter en Facebook zijn verworden tot het afvoerputje van de sociale media. Er niet op reageren is misschien het beste, maar als je als zelfdenkende dan maar besluit om weg te gaan bij die social media, dan heeft die groep gewonnen. En daar voel ik niets voor.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1215 Gepost op: 16-10-2020, 16:39:30 »
Dat is inderdaad wel een groot probleem. De colmpottheorien komen vooral uit het feit dat mensen (persoonlijke) achteruitgang niet kunnen accepteren. Er moet een reden en een schuldige voor zijn. Dat de natuur soms sterker is, gaat er niet in.

Maar ook bij de gemiddelde Nederlander zijn hier wel aspecten van te merken. Veel mensen zien best de ernst van het virus in, maar om hier zelf op achteruit te gaan, ja dat gaan we mooi niet doen.

We zijn als maatschappij altijd heel erg gefocust geweest op efficiëntie en vooruitgang. Dat dit nu niet kan, kunnen we maar moeilijk accepteren. We vergelijken altijd met betere omstandigheden.

De 'wappies' die Nederland als dictatuur zien, mogen van mij helemaal de pot op. Als er 1 regeringsleider niemand iets verplicht, dan is dat wel onze Rutte. Dat de regering niet jouw mening heeft, wil niet zeggen dat het een dictatuur is. En sowieso beseffen we veel te weinig hoe goed we het nog hebben in Nederland. Veel dingen die vanzelfsprekend zijn geworden, zien we soms als ons recht. En nu is het ontbreken ervan dus 'onrecht'. Terwijl we echt veel blijer mogen zijn met wat we nog wel hebben. En anders adviseer ik iedereen om ooit eens voor langere tijd in een buitenland te wonen.

Tuurlijk, het is een vervelende tijd. Maar we hebben nog best wat vrijheden. En hoe beter we ons nu inperken, hoe beter we hier uit komen. Kijk vooral naar wat je wel hebt en niet naar wat je (tijdelijk) niet hebt.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1216 Gepost op: 16-10-2020, 16:50:00 »

Maar ook bij de gemiddelde Nederlander zijn hier wel aspecten van te merken. Veel mensen zien best de ernst van het virus in, maar om hier zelf op achteruit te gaan, ja dat gaan we mooi niet doen.


Tuurlijk, het is een vervelende tijd. Maar we hebben nog best wat vrijheden. En hoe beter we ons nu inperken, hoe beter we hier uit komen. Kijk vooral naar wat je wel hebt en niet naar wat je (tijdelijk) niet hebt.

Mooi beschreven , je noemt hier het symptoom van de ikke ikke ziekte. Tuurlijk is Corona ernstig, maar ik ga er niets voor opgeven en als mijn vrijheden worden beknot dan is dat verschrikkelijk onrechtvaardig , aldus de lijders aan de ikke ikke ziekte.


Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1217 Gepost op: 16-10-2020, 21:21:56 »
Diep, maar dan ook diep teleurgesteld. De politiek word elke dag meer een clownerij. @ Het koningshuis dat even dacht op vakantie te gaan in het geheim.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1218 Gepost op: 16-10-2020, 21:25:51 »
Wat heeft dit met de politiek te maken?

Het is gewoon niet zo'n tactische zet van de koning, ookal mag het gewoon.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1219 Gepost op: 16-10-2020, 21:28:03 »
Wat heeft dit met de politiek te maken?
Ik wilde net hetzelfde gaan reageren  ;D
Frankje Lapi