Auteur Topic: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower  (gelezen 27567 keer)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Gepost op: 17-03-2020, 16:05:26 »

Lang geleden in het slaperige dorpje Ravenswood Bluff echoot tijdens een helse storm klokslag middernacht een ijzingwekende gil door de kleine steegjes.
De geschrokken dorpsbewoners haasten zich naar het dorpsplein en zien tot hun ontzetting dat de Storyteller van het dorp, Robbieazerty, werd vermoord. Zijn lichaam gespietst aan de uurwijzer van de klokkentoren, bloed druppend op de straatstenen eronder. De oorspronkelijke nieuwsgierigheid draait om naar angst als ze beseffen dat een demon hun dorp teistert, die 's nachts slachtoffers maakt en 's morgens weer in zijn menselijke gedaante verandert.
Elke dorpsbewoner heeft informatie, maar de demon en zijn slechte minions verspreiden leugens om verwarring te zaaien en verdenking op onschuldigen te werpen. Zal het Goede volk op tijd de stukjes van de puzzel kunnen samenvoegen? Of zal dit ooit rustige dorpje overgenomen worden door het Kwaad?

Wat?
Dit spel is een "social deduction game", dus zoals Weerwolven die zich afspeelt in dag en nacht fases. In de nacht krijgen verschillende spelers info of mogen acties uitvoeren; overdag bespreken ze wat ze allemaal denken te weten. Het Goede team wil de Demon elimineren, terwijl het Kwade team de Goeden wil elimineren, tot het Kwaad in de meerderheid is.
Er zijn in het spel verschillende versies. Wij spelen de beginner versie: Trouble's Brewing.

Hoe?
De rollen worden random verdeeld. Niet alle rollen spelen mee, maar jullie weten niet welke er wél en welke er niet in zitten.
's Nachts spreek ik elke rol aan die bepaalde info te weten komt om hun die info te geven. Bovendien leren de Minions wie de Demon is en andersom. De Demon krijgt ook 3 rollen te zien die NIET in het spel zitten, zodat hij kan proberen te bluffen dat hij/zij één van die rollen is.
Overdag bespreken de spelers wat er gebeurd is, mogen ze ook privé gesprekken aangaan en uiteraard liegen, zelfs als goede speler kan je liegen om reacties uit te lokken.

Het spel op zich werkt dus hetzelfde als weerwolven, er zijn echter volgende verschillen:
- De executie werkt met nominatie. Iemand mag roepen dat hij iemand nomineert voor executie, al dan niet met een reden. Die persoon mag zichzelf verdedigen en daarna wordt er gestemd. Als het aantal stemmen gelijk is aan of meer dan de helft van de nog levende spelers, wordt de genomineerde persoon mogelijk geëxecuteerd. Echter mogen er ook nog anderen genomineerd worden en als die meer stemmen krijgt (je mag als levenden op meerdere personen stemmen), zal die andere geëxecuteerd worden.
- Je rol wordt nooit bekend gemaakt, dus ook niet als je dood bent (noch door Demon noch door executie).
- Doden mogen mee blijven discussiëren. Ze hebben echter nog maar één stem die ze kunnen inzetten en mogen zelf niemand nomineren.
- Er mag privé gesproken worden tussen 2 of meer spelers apart. Ofwel neem je iemand zo meer in vertrouwen of kan je een plannetje maken om anderen uit hun tent te lokken.

Verder zijn er weinig regels en kan je qua strategie doen wat je wilt. Bijvoorbeeld:
- Je mag jezelf nomineren voor executie, als jij denkt dat dat de groep kan helpen.
- De Demon mag ook iemand kiezen die al dood is. Dan gaat er die nacht niemand dood. (hiermee kan je bvb over één van de rollen die niet in het spel zitten bluffen van "Oh dan zal ik wel aangeduid zijn, want ik ben de Soldier en die kan niet dood gemaakt worden door de demon." of "Ik ben de Monk en ik had Sabrina beschermd, dus waarschijnlijk heeft de Demon Sabrina willen vermoorden."

Welke rollen?
Er zijn verschillende categorieën. Derollen staan verder in dit topic gepost. Ik zal ernaar linken zodat je ze makkelijker terug kan vinden.
Townsfolk zijn Goed
Outsiders zijn Goed, maar hun rollen helpen de Townsfolk helaas niet echt vooruit.
Minions & Demonzijn Slecht. In de basisversie bestaat er maar één soort Demon, de Imp.
Travelers komen erbij als er meer dan 15 spelers mee doen.

Hoe?
Dit wordt via de chat gespeeld. Dat doen we op zaterdag 14u.
Hoe lang het duurt is moeilijk in te schatten, aangezien ik ieder een voor een moet aanspreken om hun info te geven. Als je twijfelt dat je niet op tijd kan komen of niet tot het eind kan blijven, kan je een van de vijf traveler rollen op je pakken, die zijn speciaal gemaakt voor spelers die later komen of vroeger weg moeten.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2020, 13:04:13 door Robbieazerty »

Online TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2020, 16:07:30 »
Leuk  ::bravo:: ::bravo::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2020, 16:11:49 »
klinkt tof
Wit is ook een kleur!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2020, 16:18:57 »
Ik ken het niet zo goed, heb het nog nauwelijks doorgelezen, maar voor een spel ben ik wel in! ::ok::

Wacht, Is dit dat spel dat je tijdens weerwolven hebt doorgelinkt en op kickstarter stond?
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2020, 16:37:50 »
Leuk initiatief!

Misschien gaan we met vrienden met scouting een soort online activiteit doen, ik weet nog niet of dat ook echt doorgaat. Zo niet doe ik graag mee ::joehoe::

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #5 Gepost op: 17-03-2020, 16:45:44 »
Yes top initiatief ::bravo:: Im in
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #6 Gepost op: 17-03-2020, 17:29:45 »
Ik weet ook nog niet of ik beschikbaar ben maar anders doe ik sws mee :D
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #7 Gepost op: 17-03-2020, 17:34:48 »
Ik ken het niet zo goed, heb het nog nauwelijks doorgelezen, maar voor een spel ben ik wel in! ::ok::

Wacht, Is dit dat spel dat je tijdens weerwolven hebt doorgelinkt en op kickstarter stond?
Yep dat spel is het. Eerst overwogen om het in de zomer te doen in een paar weken, maar door het nominatie systeem misschien niet zo handig.

En het kan dat je het niet kent want want het is nog niet echt verkrijgbaar. Ik heb de regels van kickstarter gehaald en op een beurs er een demo van gespeeld.

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #8 Gepost op: 17-03-2020, 17:37:03 »
Ik heb ook interesse!
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #9 Gepost op: 17-03-2020, 17:43:22 »
Leuk!
You'll never walk alone

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #10 Gepost op: 17-03-2020, 18:02:21 »
Count me in! :)

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #11 Gepost op: 17-03-2020, 19:33:24 »
als wat eens spel is ben ik voor in!
ik ken het niet maar heb het gelezen en is gewoon weerwolven alleen dan met andere regels eigenlijk, maar ik doe mee ::bravo::
chipsverslaafde <3

Offline SpacyColours

  • Winnaar De Mol pool 2018, Winnaar Survivor 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Time's Person of the Year 2006
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #12 Gepost op: 17-03-2020, 19:58:03 »
Alwéérwolven? I'm in! ;D
Sky might be falling but remember you can fly

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #13 Gepost op: 17-03-2020, 20:19:39 »
Cool, cool, cool.
Denk dat ik gewoon lekker live ga kijken, maar wellicht spring ik er nog in :)

Wat ik echter nog niet helemaal snap: aangezien rollen niet bekend worden gemaakt als iemand dood is, hoe krijgt het goede team dan feedback? Zegmaar, op basis waarvan kan je dan vervolgens gaan beslissen wie verdacht is?
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #14 Gepost op: 17-03-2020, 20:41:06 »
Ik zie dat er genoeg animo is, leuk! Ik ga morgen de rollen posten. Daaruit zullen ook wel dingen duidelijk worden. Er is bvb een undertaker, die mag 's nachts wel kijken welke persoon er net geëxecuteerd was.
Of er is een empath, die te horen krijgt hoeveel van zijn levende buren kwaad zijn. Een chef krijgt te horen hoeveel paren kwade spelers er naast elkaar zitten. Etc etc.

En "nast elkaar zitten" ga ik in de chat gewoon volgens de alfabetische lijst van de spelers doen die rechts op het scherm staat.

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #15 Gepost op: 17-03-2020, 22:20:32 »
Ik denk ook mee te doen! Leuk.  :D
Frankje Lapi

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #16 Gepost op: 17-03-2020, 22:54:01 »
Ja leuk!  ::bravo::

Hoe lang gaat het ongeveer duren? Is daar iets over te zeggen?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #17 Gepost op: 17-03-2020, 22:58:25 »
Ik heb geen idee hoe lang het duurt. Er is de mogelijkheid om als traveller mee te spelen als je denkt dat je maar even me kan doen en later joined of vroeger door moet gaan.
Zie m'n quote hierboven (niet erg trouwens, ik lees zelf ook over dingen heen). Ik vind het moeilijk in te schatten. Als dag 1 de Demon al vermoord wordt, kan het al meteen klaar zijn. Maar we kan ook langer duren. En we hebben eens online weerwolven gedaan en dat ging toch ook trager dan verwacht.

Als traveller kan je dus meespelen als je eerder door moet ofzo. Maar er zijn een beperkt aantal travelers en er moeten ook een aantal non-travelers mee doen, anders gaat het ook neit werken. Eventueel kan er nog altijd een mouw aangepast worden.

Ik ga hierna de rollen al eens posten.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #18 Gepost op: 17-03-2020, 23:38:20 »
De rollen:

Townsfolk (Goed)

Washerwoman
In de 1e nacht laat de storyteller (ik) 1 townsfolk rol zien en duid ik 2 personen aan. Eén van die 2 is de rol die ik heb laten zien.


Librarian
In de 1e nacht laat de ik 1 outsider rol zien en duid ik 2 personen aan. Eén van die 2 is de rol die ik heb laten zien. Of ik laat weten dat er 0 outsiders zijn.


Investigator
In de 1e nacht laat de ik 1 minion rol zien en duid ik 2 personen aan. Eén van die 2 is de rol die ik heb laten zien.


Chef
In de 1e nacht laat ik weten hoeveel paren evilmensen er naast elkaar zitten. (bvb de groep bestaat uit A B C D E F G en B &C en F & G zijn evil, dan zeg ik dat er 2 paar evil players naast elkaar zitten. In de chat kijk ik dan naar de alfabetische lijst van users.)


Empath
Elke nacht komt de Empath te weten hoeveel van zijn levende buren (zie weer de alfabetische lijst in de chat) evil zijn. Let op: dit gaat over je levende buren. Als je naaste buur geëlimineerd wordt, is de speler die daarnaast zit je nieuwe levende buur.


Fortune Teller
Elke nacht mag je 2 spelers aanduiden en je komt te weten of één van hen de Demon is. Máár: aan het begin van het spel kies ik één persoon uit die bij jou ook als Demon registreert (een red herring).


Undertaker
Elke nacht (behalve de eerste) leer je welke rol de persoon die overdag geëxecuteerd werd heeft.


Monk
Elke nacht (behalve de eerste) kies jij een speler (niet jezelf) die is veilig voor de Demon. Als de Demon die persoon kiest om af te maken, overlijdt er niemand.


Ravenkeeper
Als je 's nachts sterft, word je gewekt en mag je een persoon kiezen om diens rol te leren.


Virgin
De 1e keer als jij genomineerd wordt en degene die jou nomineerde is een townsfolk, dan sterft die persoon onmiddellijk.


Slayer
Eén keer in het hele spel, mag je publiekelijk bekend maken dat je de Slayer bent en een naam noemen. Als je de Demon kiest, sterft die onmiddellijk. Als het niet de Demon is, gebeurt er niets. (iedereen kan overigens claimen dat hij een bepaalde rol heeft en je kan dus ook bluffend een naam noemen om te doen alsof je Slayer bent. Het maakt dan niet uit wie jij aanduidt, er gebeurt dan sowieso niets)


Soldier
De Demon kan jou niet vermoorden. Als hij jou kiest, sterft er niemand.


Mayor
Als er nog maar 3 spelers leven en er vindt geen executie plaats, wint jouw team (ie de Goeden). Als je in de nacht zou sterven, sterft er mogelijk een andere speler in jouw plaats. (ik als storyteller mag dit vrij kiezen en doe dat waarschijnlijk op basis van wie aan de winnende hand lijkt te zijn. Meestal zal ik het Kwade helpen, omdat zij in de minderheid zijn, maar als het Kwade te hard aan het winnen is, kan ik ook de Goeden helpen)

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Blood on the Clocktower
« Reactie #19 Gepost op: 17-03-2020, 23:38:42 »
Outsiders (zijn Goed, maar hun rol helpt het Goede team niet echt vooruit)

Butler
Elke nacht moet je iemand kiezen (niet jezelf) die jouw master is. Jij mag bij een executie enkel stemmen als jouw master ook stemt. (dus je moet wachten om te zien of jouw master in de chat JA post en kan pas dan zelf ook stemmen als je wil)


Drunk
Ik verwissel één van de Townsfolk rollen met de Drunk. Die persoon denkt dus dat hij een bepaalde Townsfolk rol heeft, maar is eigenlijk dronken en alle informatie die hij onder die rol krijgt kan fout zijn.


Recluse
Je kan bij anderen registreren als Minion of Demon bij mensen die jouw rol kunnen bekijken. Ook als je al dood bent.


Saint
Als je overdag geëxecuteerd wordt, verliest het Goede team.

Minions (de evil helpertjes van de Demon)

Poisoner
Elke nacht kies je een speler die je vergiftigd. De info die die persoon die nacht mogelijk krijgt kan incorrect zijn.


Spy
Jij krijgt elke nacht het volledige overzicht van wie wie is; wie de monk beschermd heeft, wie de red herring van de Fortune Teller is etc etc. Jij registreert bij andere rollen mogelijk als Goed, townsfolk of Outsider.


Scarlet Woman
Als er nog 5 of meer spelers leven en de Demon sterft, dan word jij de Demon. (Travelers tellen niet mee als levende spelers, omdat ze bezoekers zijn van het dorp en niet tot de kern horen)


Baron
Als de Baron in het spel is, worden twee Townsfolk rollen vervangen door twee outsider rollen. (Normaal zijn er max 2 outsider rollen, maar met de Baron in het spel kan dit oplopen tot 4)

Demons (Het grote KWaad dat vernietigd moet worden. Er is er maar eentje in dit scenario)

Imp
Elke nacht (behalve de eerste) wijs je een speler aan. Die sterft. Als je jezelf aanduidt (i.e. zelfmoord pleegt) dan wordt één van de Minions de Imp. (hiermee kan je jezelf eventueel nog redden als je voelt dat je in het nauw gedreven wordt)
« Laatst bewerkt op: 17-03-2020, 23:53:24 door Robbieazerty »