Poll

Verhuzien?

JA
0 (0%)
NEE
4 (100%)

Totaal aantal stemmen: 4

Auteur Topic: [Lockdown spel] Robinson Crusoe  (gelezen 94331 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #160 Gepost op: 30-03-2020, 11:53:21 »
Ja ik had misschien die dobbelstenen eerder moeten posten...

Nee kamp is 1 keer te bouwen. We kunnen enkel level van dak, palissade en wapen upgraden.

::ok::

-edit- Ik denk niet dat we de pallisade direct nodig hebben. We kunnen vandaag of morgen een hout proberen te gatheren, zodat we morgen of overmorgen genoeg hebben voor een pallisade (of we bouwen een wapen, gaan jagen en bouwen de pallisade met leer (volgens mij kan dat)).

Deels Agreed.

Mijn argument tegen hout inleggen was niet om een pallisade te bouwen, denk dat we die inderdaad nog niet nodig hebben, maar om dak lvl-2 te bouwen. We kunnen ook bij onze huidige ene weerdobbelsteen 2 regenwolken gooien, en dan zijn we momenteel alsnog het bokje.
Zeker als we over 2 beurten sneeuw erbij krijgen. Dat levert óf extra regen op (dus hebben we dak lvl 2 of 3 nodig); of 1-2 sneeuw. Sneeuw kost hout, of we zetten het via 3 determination om in regen, maar ook dan hebben we in praktijk een dak lvl 3 nodig.

Oftewel, ik vermoed dat momenteel ons dak verbeteren topprioriteit heeft. Het kan deze beurten al nuttig zijn, en anders hebben we het over 2 beurten hard nodig (en dan eigenlijk zelfs dak lvl 3, met dak lvl 4 ideaal maar ik denk onrealistisch).
Maar als we dat zouden doen, dan kost dat 2 hout. Dan kunnen we maximaal 1 hout in de voorraad leggen. Of we leggen ons vast aan vandaag + morgen een dak bouwen, dan moeten we zorgen dat we morgen ook 2 hout zouden hebben. Maar denk dat dak lvl-3 nog een beurt langer kan wachten.

..het probleem is dat we ook moeten exploren, en liefst ook hout gatheren, en idealiter zelfs jagen.
Dus ik denk dat we sowieso niet alles kunnen gaan doen. En we gaan echt nog een hoop hout nodig hebben, via of een hatchet (bergen nodig), of een zak (leer nodig), of beide. Naja bergen hebben we natuurlijk sowieso nodig.

..moeten we misschien jagen & wapen compleet laten zitten?  :-\\ Bedoel, we gaan iets moeten offeren, en misschien is dat naar de huidige inschatting het minst essentieel..



edit: okay, nog eens terugkijkend..

Sneeuw gaat ons gewoon verwoesten. Elke sneeuwvlok is -1 hout, ongeacht hoe goed je dak enzo is. Afkopen met determination is prijzig, zeker als je dat beurt na beurt doet. Hout wordt dus een serieus probleem.

Robbie: Hoe werkt de hatchet precies? Pagina 3 noemt zowel '- Hatchet: We mogen een +1 hout token leggen op de tegel van ons kamp, waardoor we in de productie fase en de verzamel actie 1 extra hout.' alsook dat het alleen werkt in de productiefase.

Ik denk indien de hatchet zowel productie ALS verzamelen is.. dat we dan gewoon vol & blind daarvoor moeten gaan, omdat het wellicht de enige manier gaat zijn om genoeg hout te verzamelen. Zelfs als we daardoor een paar beurten halfweg dood gaan qua hartjes, determination en andere shit. En dat we dat wellicht vorige beurten ook hadden moeten doen, maar dat is achteraf.

Gezien de hoeveelheid hout die we nodig hebben vanwege 1. de houtstapel 2. meerdere lvls dak + pallisade 3. sneeuw, denk ik dat we alleen gaan winnen met een hatchet, dus dat we daar al onze resources aan moeten besteden.
En als het alleen werkt voor de produce-actie, en niet gather.. dan is het wellicht nog steeds de beste mogelijkheid & may the gods of this forsaken land have mercy on our souls.

tldr: Ben paar keer van gedachten veranderd in deze post.
M'n voornaamste conclusies achteraf:
* we komen nergens zonder hatchet, dat is onze enige kans, daarvoor moeten we vol inzetten op exploren.
* daarna is dak lvl 2 (en zeer spoedig dak lvl 3) topprioriteit
* jagen & wapen bouwen moeten we voor de rest van dit scenario laten zitten. Niet essentieel genoeg, maar kost acties + hout.
« Laatst bewerkt op: 30-03-2020, 12:05:46 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #161 Gepost op: 30-03-2020, 12:01:07 »
Nog een vraagje over fight a beast: heeft het level van ons (eventuele) wapen daar invloed op? Of gaat het puur om het level van onze pallisade?
De palissade is enkel als er 's nachts met een event ofzo een beest zou komen.
Het jagen is enkel met het wapen. Strength van het wapen versus strength van het beest.
Jagen werkt als volgt; je trekt de kaart en daar staan 4 getallen op:
1. Strength van het beest. Die vergelijken we met ons wapen. Elk level strength dat wij met ons wapen te kort komen, is -1 hartje.
2. Hoeveel level we van ons wapen verliezen (is beetje kapot gegaan in de strijd.
3. Hoeveel bederfelijk eten (bananen) we krijgen.
4. Hoeveel leer we krijgen.

Citaat
-edit- En een vraag over jagen: kan dat 1x per ontdekt gebied, of komt er nadat we gejaagd hebben weer een nieuw dier te liggen?
Telkens we een gebied ontdekken waar een beest op staat, komt er een kaartje in het huting deck. Dus momenteel unnen we maar één keer jagen omdat we nog maar één beest zijn tegengekomen.

Citaat
en bouwen de pallisade met leer (volgens mij kan dat)).
Klopt, bouwen aan kamp kost altijd 2 hout OF 1 leer.


Verlies het algemene doel niet uit het oog:
Bergen moeten ontdekt worden om vuur te kunnen maken en de brandstapel moet gevuld worden.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #162 Gepost op: 30-03-2020, 13:00:33 »
Wat dat laatste betreft, ziet het er op het moment ook niet naar uit dat we 4 of 5 hout per dag op de brandstapel kunnen leggen. Stel dat we er 2, misschien 3, per dag kunnen doen, dan hebben we nog 7 of 8 nachten nodig (2, 2+1, 2+2, 2+3 of 2+2+1) (inclusief huidige nacht).

Dus ja... misschien toch wat minder energie stoppen in het verbeteren van ons kamp en hopen dat we niet helemaal dood gaan..?

Bergen ontdekken: we zouden zelfs 3x kunnen exploren vandaag (1x zeker, 2x proberen).

Verder hout gatheren of focussen op items die ons helpen dat doel te bereiken (hatchet, sack (maar: leer nodig, dus jagen, dus eigenlijk wapen nodig ;D), mast (maar: kost hout, leer en touw, dus dan moeten we jagen en touw bouwen)). Vuur geeft trouwens ook +1 pallisade en die moeten we sowieso.

-edit- Om even positief te eindigen: kom maar op met die schatten. :)
Citaat
Speciale schatten
We kunnen doorheen het spel schatten vinden. Bij die schatten zitten ook 4 symbolen die in elk scenario iets anders voorstellen. Op bovenstaande afbeelding zie je de 4 symbolen onder de blaadjes Scenario 1 en Goal of the Scenario:
- Herbs: +1 hartje
- Oil: 2 hout die enkel voor de brandstapel gebruikt mag worden
- Pirate Sabre: +1 voor ons wapen
- Medaillon of a Lady: 3 Determination
« Laatst bewerkt op: 30-03-2020, 13:05:34 door Duncton »
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #163 Gepost op: 30-03-2020, 13:12:01 »
Misschien dat we bij exploren nog tegen leer aanlopen. :-\\
Of via een event ofzo.

Maar denk dat we inderdaad deze beurt minimaal 2x moeten exploren, en yeah, wellicht zelfs 3x. En dan volledig leunen op onze hartjes en determination enzo om voorlopig te blijven leven. Also koekjes & rum - centraal in elk eilanddieet.

En inderdaad, die houtstapel wordt een serieus punt. Hopelijk komen
Toch, ik denk vandaag niet stapelen. Als we vandaag de bergen ontdekken, kunnen we morgen zowel dak lvl 2 als hatchet (proberen te) bouwen. Daar hebben we 3 hout voor nodig, en als we nu 2 inleveren, dan hebben we er morgen 2 (of we moeten t bij exploren tegen komen..).
Wie weten komen we onderweg Oil tegen (= 2 hout voor op de brandstapel)..
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #164 Gepost op: 30-03-2020, 14:29:22 »
Ik was ook wel voor jagen maar de hatchet lijkt wel belangrijker ::jaja:: jagen en vechten kan ons trouwens veel hartjes kosten.

Dak naar level 2 moeten we inderdaad gaan doen met het zicht op de weerdobbelstenen.

Dus nu geen hout stapelen.

Verlies het algemene doel niet uit het oog:
Bergen moeten ontdekt worden om vuur te kunnen maken en de brandstapel moet gevuld worden.

Laten we ook het algemene doel niet uit het oog verliezen ::jaja:: maar dus deze beurt niet stapelen.
2024: wie is de Mol?

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #165 Gepost op: 30-03-2020, 14:32:37 »
Ok, ga ik mee met jullie: geen hout stapelen. ::ok::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #166 Gepost op: 30-03-2020, 15:05:54 »
OK, geen hout.

Geef jullie acties al maar. Update het straks (na m'n werk) wel!  ::ok::

We hebben dus full health (Friday nog 2 hartjes).
3 hout, 1 banaan, herbs (moraal omhoog bij pot) en healing herbs (meteen medicijn als we pot hebben), 5 determination, 2 koekjes, 2 rum

Verder:
- Greater Danger Token bij de jachtstapel ( = beest strength +1)
- Vraagteken bij Gathering ( = sowieso een event bij Gathering)

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #167 Gepost op: 30-03-2020, 15:48:56 »
Het wordt nu vooral heel afstraffend naarmate het weer erger gaat worden. Over 2 rondes komt er een dobbelsteen met sneeuwwolken bij en per sneeuwwolk moet je sowieso 1 hout afgeven.

Alvast overzicht weerdobbelsteen: 4 keer 1 regenwolk; 2 keer 2 regenwolken.

Vanaf ronde 7 komt daar de winterdobbelsteen en een rode dobbelsteen bij (weet de naam effe niet en te lui om te gaan kijken). De verdeling daarvan:

Winterdobbelsteen: 2 keer 1 sneeuwwolk; 2 keer 2 sneeuwwolken; 2 keer 2 regenwolken
Rode dobbelsteen: 2 keer niks; 1 keer 1 banaan inleveren; 1 keer fight a beast strength 3; 2 keer decreas Palissade by 1.

En altijd geld: als we eten of hout moeten inleveren of palissade moeten verlagen, maar hebben geen eten/hout/palissade, verliezen we 1 hartje per ding dat we ontbreken.

Ik ben er toch nog niet helemaal van overtuigd dat we Dak lvl 2 echt nodig hebben. ::hypocriet::

Zoals ik het begrijp:

Herfst (3 beurten)
- 1 regenwolk -> vangen we op met Dak lvl 1 (kans 4/6)
- 2 regenwolken -> vangen we op met Dak lvl 1 + hartje verliezen óf negeren met Determination (kans 2/6)

Winter (6 beurten)
- 1 sneeuwwolk -> hout inleveren (maar dan hebben we niets aan Dak) óf regenwolk van maken met Determination (vangen we op met Dak lvl 1). (kans 2/6)
- 2 sneeuwwolken -> 2 hout inleveren (maar dan hebben we niets aan Dak) óf 1 hout inleveren en 1 regenwolk maken met Determination (vangen we op met Dak lvl 1). (kans 2/6)
- 2 regenwolken -> vangen we op met Dak lvl 1 + hartje verliezen óf negeren met Determination. (kans 2/6)

Rode dobbelsteen hebben we sowieso niets aan Dak (wel aan Pallisade). Dus twee situaties waarin we geen hartje verliezen / Determination in hoeven te zetten als we Dak lvl 2 hebben. Is dat de kosten waard..?
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #168 Gepost op: 30-03-2020, 16:58:51 »
Alle wolken moeten opgeteld worden.

Dus als er in het ergste geval 2 regenwolken + 2 sneeuwwolken worden gegooid is dat samen 4. Min 1 van ons dak = 3 hartjes verliezen. En 2 hout inleveren.


Hiermee wil ik niet dicteren wat je moet doen. Wou het even ter verduidelijking meegeven.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #169 Gepost op: 30-03-2020, 17:32:09 »
 ::ok:: Had ik dat verkeerd begrepen. Dan wordt een goed dak inderdaad wel belangrijk.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #170 Gepost op: 30-03-2020, 18:24:24 »
Robbie, trakteer jij morgen voor je verjaardag niet met hout of een gratis dak of survivalgoodies? ::tandpastasmiley::
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #171 Gepost op: 30-03-2020, 18:41:15 »
Haha ik wil wel een extra discovery token omdraaien?

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #172 Gepost op: 30-03-2020, 19:16:42 »
 :D

Mijn voorkeur (op volgorde):

1. Drie keer exploren (O met hond).
Voordeel, als dat lukt, is dat we weten of we ons kamp moeten verplaatsen (en dus of we ons dak verliezen, wat wel een beetje vervelend zou zijn).

2. Twee keer exploren (O met hond) + hout gatheren.
Want extra hout.

3. Twee keer exploren (O met hond) + dak bouwen.
Maar dan houden we te weinig hout over (1) om het tweede niveau van de brandstapel te vullen. Ik heb het gevoel dat we daar vannacht toch wel mee moeten beginnen, willen we dat sowieso nog redden.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #173 Gepost op: 30-03-2020, 19:41:30 »
Mijn voorkeur (op volgorde):

(...)

Denk dat we inderdaad 3x moeten exploren.
Dat we moeten proberen te forceren dat we de bergen vinden, zodat we morgen gegarandeerd de hatchet kunnen bouwen.

De rest.. komt allemaal later wel.



Robbie, je had 't vast gemist, omdat het deel van een post-edit was, maar zou je nog even naar m'n vraag hier kunnen kijken? :) :
Robbie: Hoe werkt de hatchet precies? Pagina 3 noemt zowel '- Hatchet: We mogen een +1 hout token leggen op de tegel van ons kamp, waardoor we in de productie fase en de verzamel actie 1 extra hout.' alsook dat het alleen werkt in de productiefase.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #174 Gepost op: 30-03-2020, 19:50:26 »
 ::ok::

Ga ik nu De Mol terugkijken.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #175 Gepost op: 30-03-2020, 19:58:23 »
OK, gaan we drie keer exploren. Wie neemt de hond mee, Friday of Wij?

Met The Hatchet mogen we een token bij het hout symbool op de tegel leggen waar we ons kamp hebben. Tijdens productie fase krijgen we dan 2 hout. Als we verhuizen verhusit het token niet mee. Dan kunnen we met gather daar nog 2 hout halen.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #176 Gepost op: 30-03-2020, 20:11:25 »
Juustem.

Uhmmm..

Wij-1 nemen de hond meer naar Oost.
Wij-2 gaan op goed geluk naar Noord-West
Friday gaat naar Zuid-West. Als hij een FAIL bij explore dobbelt, dan mag hij daarvoor rerollen. Als hij een SUCCESS heeft, maar verliest een hartje, dan moeten we nadien even overleggen of we m dat laten rerollen ;D

Maar de kans op fail is 1/6 & de kans op hartje verliezen is 1/6, dus met beetje geluk hoeft Friday niets te rollen.

edit: tis weliswaar veiliger om Friday de hond te laten nemen (want hij heeft maar 2 hartjes), maar dan kunnen we bij veld 2 & 3 niet dobbelen mocht het mislukken. Nu kunnen we in ieder geval nog bij een ervan dobbelen indien nodig.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #177 Gepost op: 30-03-2020, 20:18:37 »
Zo zal geschiedde (denk dat de rest het hier ook wel eens mee zal zijn).

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #178 Gepost op: 30-03-2020, 20:50:09 »
Wij met de hond vinden:


Grasland met enkel hout.
Jachtdier bij op de stapel (die nu geschud wordt)
2 Discovery tokens:
- Poison: Als we de pot hebben, brengt dit ons wapen meteen +2 levels
- Large Leaves: Hiermee kunnen we één keer een regenwolk teniet doen.



Wij alleen gaan exploren en dus dobbelen. En ik gooi de slechtst mogelijke uitkomst.......
- 1 hartje
- Fail -> +2 Determination
- Event:
Cold Wind
During your walk, you feel a cold winter wind blowing on your back.
Shuffle into the Event deck.
-> Dus we weten dat er koude wind is en dus iets zit aan te komen. Het komt er pas aan als ik deze kaart trek uit het event deck tijdens fase 1, waar nu 9 kaarten in zitten. Ik kan al zeggen wat het gevolg gaat zijn als jullie willen. Sommigen spelen liever dat ze nog niet weten wat er op het tweede deel van de kaart staan. Anderen willen het liever wel weten om voorbereid te zijn.



Friday gaat alleen exploren en...
- verliest géén hartje
- rolt een success
- moet ook een event trekken. -> Willen jullie dit rerollen voor 2 Determination of niet (al is de kans om hier géén event te hebben 1 op 6)

Friday ontdekt:

(echt ik heb aan het begin van het spel de tegels eerlijk geschud! Er zijn drie berg tegels. Er vallen er nog 4 te exploren. )
Grasland waar enkel voedsel te vinden is.
Een extra beest in de jachtstapel die weer geschud wordt.
Drie Discovery tokens!
- Vegetables: Als we de pot hebben, krijgen we +2 hartjes
- Thorn bushes: onze palissade krijgt +1 level
- Treasure: Ik mag van de stapel traps/monsters/treasures de bovenste kaart nemen tot ik een treasure tegen kom. Ik vind...
Boxes
Strong wooden boxes - very useful in your situation!
Vanaf nu kunnen we ons bederfelijk voedsel in de boxes bewaren waardoor het niet meer bederft! Kortom: =

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Lockdown spel] Robinson Crusoe
« Reactie #179 Gepost op: 30-03-2020, 21:31:56 »
Wel weer leuke extraatjes.  ::ok::

Willen we Event van Friday rerollen? Ik denk het eigenlijk niet? Kans op geen event is wel klein en dan is het zonde van de Determination.

Effect van Cold Wind hoef ik persoonlijk nog niet te weten. Kunnen we misschien ook later nog terugkomen?


Pot begint wel serieus interessant te worden, mochten we ergens een actie kunnen missen.
If I was a haircut would you wear a hat?