Auteur Topic: 1 jaar gratis  (gelezen 24470 keer)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
1 jaar gratis
« Gepost op: 10-04-2020, 21:36:32 »


Dag allemaal,

Bij deze stel ik jullie voor aan de RN-versie van 1 jaar gratis

1 jaar gratis is een quiz op de Belgische tv waarbij algemene kennis en vooral mensenkennis centraal staan.  De winnaar van het programma krijgt daar ook het brutojaarloon van de meest verdienende deelnemer. Dit gaan we hier niet kunnen regelen, maar je krijgt wel voor zeker één jaar de titel van winnaar.

Hoe werkt dit spel?

Het spel wordt in max. 8 afleveringen (afhankelijk van het aantal deelnemers) gespeeld. Elke aflevering bestaat uit 5 rondes.

De eerste 3 rondes verlopen enigszins gelijk: De 3 deelnemers die de laagste punten hebben komen vooraan te staan. Zij moeten als enige de vraag beantwoorden.  De andere deelnemers moeten inschatten wie zij denken dat de vraag juist gaat beantwoorden.  Vervolgens post ik de antwoordmogelijkheden en kunnen de spelers die vooraan staan de vraag beantwoorden. Het enige verschil tussen de rondes is dat bij ronde 1 er 4 mogelijkheden zullen zijn, bij ronde 2 3 en bij ronde 3 2. Er zijn telkens 5 vragen per ronde

Elk goed antwoord levert 100 punten op maar die zijn te verdelen onder de speler die goed beantwoord en de spelers die op die persoon gestemd hebben.
bvb: als er 4 spelers denken dat speler A de vraag juist zou beantwoorden, en dit gebeurt zullen er 20 punten (4 + beantwoorder= 5 100/5=20) verdeeld worden onder die spelers. Als er tegelijk maar 1 persoon op speler B stemt krijgt die persoon + speler B 50 punten bij een goed antwoord. Dus denk goed na of je kiest voor iemand waarvan je zeker bent dat die het weet of neem je een risico maar krijg je een kans op meer punten.

Na 3 rondes blijven enkel de 3 laagst geklasseerde spelers over. De andere zijn sowieso door naar de volgende aflevering. Zij nemen het op in een vuurproef. Daarin zijn er 4 thema's met telkens 3 vragen (eenvoudige vraag voor 2 punten, gemiddelde vraag voor 4 punten en moeilijke vraag voor 6 punten).
De bedoeling is om als eerste 8 punten te halen. De hoogst geklasseerde  van die 3 mag als eerste een vraag kiezen, dan degene die als 2de is geëindigd van die 3 en dan degene die als laatste geëindigd is.

Heeft een speler zijn vraag juist? Dan krijgt die de volledige punten voor die vraag. Heeft hij het fout? Dan moet hij de vraag doorgeven aan een van de andere 2 spelers. Heeft die het wel juist? Dan krijgt die nog de helft van de punten. Heeft die het fout? Dan krijgt de speler die doorgegeven heeft de helft van de punten. Zo spelen we door tot iemand 8 punten heeft. Deze is ook door naar de volgende aflevering.

Tot slot nemen de 2 spelers die overblijven het tegen elkaar op in een cijferduel. Er komen 5 schatvragen waarbij er telkens naar een getal gevraagd wordt. De 2 spelers beantwoorden de vragen individueel. Na die 5 vragen kijken we wie daar het beste heeft ingeschat. Degene die als eerste 3 punten haalt, wint en gaat door. De verliezer van dit duel ligt er definitief uit.

Klassement
Bij aflevering 1 loot ik onder alle deelnemers een klassement. De 3 die onderaan eindigen zijn degene die als eerste moeten antwoorden. Na elke vraag wordt het klassement geüpdatet en kunnen dus de personen vooraan wijzigen.  Dit wordt herhaald tot de laatste vraag van ronde 3. Dan zijn de 3 die onderaan staan degene die overblijven én de rest is door.

Elke aflevering wordt het klassement op 0 gezet, maar het aantal behaalde punten blijft van belang want bij een gelijk aantal punten wordt er gekeken naar de al reeds behaalde punten in eerdere afleveringen. Wie al het meeste punten behaalt heeft, eindigt dan altijd boven de andere. (enkel bij aflevering 1 wordt er bij een gelijk aantal punten naar de loting gekeken).

Kortgezegd: elke aflevering biedt een nieuwe kans, én het kan zomaar zijn dat je je in een aflevering net weet te redden, maar daarna wel de volgende wint. Net zoals het zomaar kan dat je 3 afleveringen wint en aflevering 4 eruit gaat.

Finale

Bij de laatste 5 wordt de finale gespeeld. Daarin wordt het klassement opnieuw op 0 gezet maar deze keer komen alle spelers even vaak vooraan te staan, zo heeft iedereen gelijke kansen. Bij een gelijk aantal punten telt wel nog altijd de regel van de eerder behaalde punten. Na ronde 3 vallen de 2 laagst geklasseerde spelers af.

Dan spelen de 3 overgebleven spelers de vuurproef. Er worden 2 vuurproeven gespeeld en 2 die als eerste 8 punten halen gaan door. Die nemen het in een ultiem cijferduel tegen elkaar op. De winnaar daarvan wint het gehele spel.





 
klaar voor de strijd

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2020, 21:36:48 »
Hoe doen we dit concreet?

Dit spel moet live gespeeld worden. Ik trek hiervoor 3 avonden in de week uit en dit zal ongeveer 1u à 1,5u duren.

Het spel wordt in de chat gespeeld. Bij de eerste 3 rondes geef ik een tip waarover de vraag gaat. Daarna kunnen de spelers die moeten inschatten posten wie zij denken dat het antwoord weet. Je kan zo vaak veranderen als je wil. Na 1 minuut zeg ik STOP. Wordt er na mijn stop veranderd (Ik ga uit van de chat die ik te zien krijg) krijgt die speler sowieso 0 punten.
Daarna post ik de vraag met antwoordmogelijkheden en krijgen de spelers 1 minuut om te antwoorden.
Ik verwerk dan alle antwoorden en punten én daarna maak ik bekend wie op wie gestemd heeft én hoeveel punten er verdiend zijn. Dan komt het nieuwe klassement, mogelijk nieuwe beantwoorders én een nieuwe vraag.

De vuurproef wordt gespeeld door de 3 laagst geklasseerde spelers.Een speler kiest een thema met vraag (er zal altijd een hintje bijstaan over welke richting de vraag gaat gaan). Ik stel de vraag en de speler heeft dan 1 minuut om een antwoord te geven. Daarna kan hij eventueel doorgeven en heeft die speler ook  1 minuut

Daarna spelen de twee laagst geklasseerden het cijferduel. Ik open een persoonlijk gesprek met die spelers en zal dan de eerste schatvraag stellen, dan hebben ze 1 minuut om mij een antwoord te geven. We gaan door tot alle 5 vragen geweest zijn én dan maak ik in het topic de resultaten bekend.

Na een aflevering geef ik een overzicht in het topic (afvaller, 3 laagst geklasseerde spelers en wie vooraan staat bij de volgende aflevering)
regels
Er zijn natuurlijke enkele regels
- NIET opzoeken
-Gelieve tijdens het spel zo min mogelijk te posten hierin, zo wordt de leesbaarheid goed behouden. Buiten het spel is dit geen probleem.
- Als ik bij het vuurproef (de enige dat er niet met A,B,C of D moet geantwoord worden) vraag naar een naam is de achternaam voldoende tenzij anders gevraagd. Als er toch een voornaam gegeven wordt én die is fout, wordt het antwoord fout gerekend.
- Bij de vuurproef worden spelfouten of typfouten bij een antwoord gevalideerd als ik goed genoeg weet wat er bedoeld wordt. (vb. bij een vraag naar een dier weet ik natuurlijk dat als iemand krap schrijft er krab bedoeld wordt) tenzij ik dit anders vermeld natuurlijk.
- Bij de verdeling van de punten moet ik soms afronden. Bij een kommagetal onder de .49 rond ik naar beneden af en vanaf .50 naar boven (vb. 33,33 wordt 33 en 12.5 wordt 13)
- Deze quiz behandelt elk thema: RN, Sport, geschiedenis, aarderijkskunde, koken,... Er is een grote verscheidenheid aan vragen.

Wanneer gaat deze quiz door? Moet ik actief zijn?
Deze quiz wordt live gespeeld en er moet dus enkel actief geweest worden gedurende die momenten. IK had hiervoor volgende momenten geselecteerd:

27/04 om 20u30
29/04 om 20u30
01/05 om 20u30
04/05 om 20u30
06/05 om 20u30
08/05 om 20u30
11/05 om 20u30
13/05 om 20u30.

Moest je je inschrijven, maar niet zeker zijn van een datum: geen probleem. Geef dit op tijd door en we zoeken dan samen naar een ander moment met de groep.

Inschrijven

Lijkt dit je wat? Stuur een PM  tegen ten laatste 24/04 22u naar wouterv met daarin

-Forumnaam
-Studies
- Werk
- Waar je alles over weet
- Waar je amper iets over weet
- Een quizvraag die je zelf opstelt. Dit mag gaan over eender wat zolang het antwoord controleerbaar is én kan geweten zijn door iedereen. Dit moet een vraag zijn voor ronde 1,2 of 3 en je moet zelf ook de andere mogelijkheden bedenken. (dit mag NIET gecommuniceerd worden naar anderen toe)

Op 26/04 maak ik de kandidaten bekend aan de hand van die PM (enkel de quizvraag behoud ik voor mezelf, dat merken jullie later wel). Zo heeft iedereen een beeld van de andere spelers én kan er dus een goede inschatting gemaakt worden in de eerste rondes.

Ik heb plaats voor 12  spelers. Bij een hoger aantal aanmeldingen loot ik.

Als er nog vragen zijn, aarzel ze niet om te stellen. Hopelijk doe je mee :)
« Laatst bewerkt op: 11-04-2020, 22:43:30 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2020, 21:54:47 »
 ::bravo:: ::cheerleader:: ::confettie::
2024: wie is de Mol?

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #3 Gepost op: 10-04-2020, 22:03:10 »
Leuk Wouter  ::ok::

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #4 Gepost op: 10-04-2020, 22:22:25 »
ben geen belg, Maar ik zag dit staan in de vrt app toen ik het ging downloaden om vlaamse tv te kijken en dacht oh dit lijkt me wel een leuke quiz en toen ging ik het kijken vond ik het een erg leuk format! ::bravo::
chipsverslaafde <3

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #5 Gepost op: 10-04-2020, 23:21:18 »
Leuk!  ::ok::

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #6 Gepost op: 10-04-2020, 23:22:16 »
Tof!  ::ok:: ::ok::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline michael90

  • winnaar voetbaltoto '20/'21
  • Forumlid
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #7 Gepost op: 10-04-2020, 23:29:00 »
Ik heb me ook ingeschreven :)

Offline Brent

  • Forumlid
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2020, 12:04:42 »
Ik heb me ook ingeschreven ::love::

Het is maar een suggestie, maar kunnen de eerste drie rondes ook niet in de chat gespeeld worden? 1 jaar gratis is ook gebaseerd op de dynamiek dat je van de anderen ziet waar ze staan, dat is een zeer belangrijk spelelement. Wisselen van plaats voor de tijd op is, is dan altijd mogelijk. Dan zou ik bijvoorbeeld dit stramien aanhouden per vraag:

  • Je onthult een tipje van de sluier van de vraag zodat er niet op voorhand opgezocht kan worden, maar waarbij er wel genoeg informatie voor de achterban is om een overwogen keuze te maken
  • De achterban krijgt X-aantal seconden om de naam of kleur van degene waar ze achter willen staan in de chat te roepen. Wisselen kan altijd, maar als jij "STOP" roept en daarna wisselt toch nog iemand, dan speelt hij of zij niet mee voor die vraag.
  • Er mag niet meer gereageerd worden nadat jij "STOP" hebt geroepen, zodat jij het overzicht kan behouden. Jij stelt de vraag en geeft de mogelijke antwoorden. De deelnemers vooraan sturen jou in een privéchat de antwoorden toe.
En zo elke keer opnieuw. Dat lijkt me in mijn ogen dynamischer en sneller dan dat via het forum te regelen, aangezien het spel zelf ook vrij dynamisch is. Zoals ik al zei is het maar een suggestie, je kan zelf kijken wat je ermee doet!
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #9 Gepost op: 11-04-2020, 12:09:57 »
Ik heb me ook ingeschreven ::love::

Het is maar een suggestie, maar kunnen de eerste drie rondes ook niet in de chat gespeeld worden? 1 jaar gratis is ook gebaseerd op de dynamiek dat je van de anderen ziet waar ze staan, dat is een zeer belangrijk spelelement. Wisselen van plaats voor de tijd op is, is dan altijd mogelijk. Dan zou ik bijvoorbeeld dit stramien aanhouden per vraag:

  • Je onthult een tipje van de sluier van de vraag zodat er niet op voorhand opgezocht kan worden, maar waarbij er wel genoeg informatie voor de achterban is om een overwogen keuze te maken
  • De achterban krijgt X-aantal seconden om de naam of kleur van degene waar ze achter willen staan in de chat te roepen. Wisselen kan altijd, maar als jij "STOP" roept en daarna wisselt toch nog iemand, dan speelt hij of zij niet mee voor die vraag.
  • Er mag niet meer gereageerd worden nadat jij "STOP" hebt geroepen, zodat jij het overzicht kan behouden. Jij stelt de vraag en geeft de mogelijke antwoorden. De deelnemers vooraan sturen jou in een privéchat de antwoorden toe.
En zo elke keer opnieuw. Dat lijkt me in mijn ogen dynamischer en sneller dan dat via het forum te regelen, aangezien het spel zelf ook vrij dynamisch is. Zoals ik al zei is het maar een suggestie, je kan zelf kijken wat je ermee doet!

ik zou dan zeggen: als er gewisseld wordt nadat er STOP is geroepen sta je nog in je oorspronkelijke vak
Wit is ook een kleur!

Offline Brent

  • Forumlid
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #10 Gepost op: 11-04-2020, 12:14:36 »
ik zou dan zeggen: als er gewisseld wordt nadat er STOP is geroepen sta je nog in je oorspronkelijke vak
Misschien moet je het programma eens kijken ::trots:: Dat is net het risico én het dynamische aan dit hele spel!
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #11 Gepost op: 11-04-2020, 12:20:09 »
Misschien moet je het programma eens kijken ::trots:: Dat is net het risico én het dynamische aan dit hele spel!
Haha wou ik ook net posten.  ::jaja::

In het programma lig je er dan ook onverbiddelijk uit voor die vraag en mag je aan de kant gaan zitten sowieso zonder punten. :)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #12 Gepost op: 11-04-2020, 12:50:51 »
  • De achterban krijgt X-aantal seconden om de naam of kleur van degene waar ze achter willen staan in de chat te roepen. Wisselen kan altijd, maar als jij "STOP" roept en daarna wisselt toch nog iemand, dan speelt hij of zij niet mee voor die vraag.

Het nadeel hiervan is wel dat je situaties krijgt waarbij iemand zichzelf nog voor STOP ziet 'staan' in de chat en de quizmaster die persoon na STOP ziet. Dit is in de chatroom een bekend 'probleem' en zal sowieso tot discussies leiden :-\\

Dit neemt niet weg dat het spelen in de chatroom inderdaad dynamischer en sneller zou zijn ::jaja::

In het programma lig je er dan ook onverbiddelijk uit voor die vraag en mag je aan de kant gaan zitten sowieso zonder punten. :)

 ::jaja::
2024: wie is de Mol?

Offline Brent

  • Forumlid
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #13 Gepost op: 11-04-2020, 12:54:42 »
Het nadeel hiervan is wel dat je situaties krijgt waarbij iemand zichzelf nog voor STOP ziet 'staan' in de chat en de quizmaster die persoon na STOP ziet. Dit is in de chatroom een bekend 'probleem' en zal sowieso tot discussies leiden :-\\
Klopt, ik had hier ook al aan gedacht. Ik zou dan zeggen dat de chat van Wouter telt en hij als organisator altijd gelijk heeft. Dat is dan maar het risico om nog te wisselen of laat een keuze te maken!
IM∆GINE | DRE∆M | CRE∆TE

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #14 Gepost op: 11-04-2020, 13:13:21 »
Dat is indd een spannend element in de show misschien handig om indd te doen.
moet alleen nog effe een leuke vraag bedenken en ik schrijf me ook in ::ok::
chipsverslaafde <3

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #15 Gepost op: 11-04-2020, 13:16:30 »
Klopt, ik had hier ook al aan gedacht. Ik zou dan zeggen dat de chat van Wouter telt en hij als organisator altijd gelijk heeft. Dat is dan maar het risico om nog te wisselen of laat een keuze te maken!

Dat kan je inderdaad doen. In principe heb je ook tijd genoeg denk ik als je meteen je keuze maakt op het moment dat de tijd loopt.

Maar goed, eerst maar eens zien wat de spelleider er zelf van vindt ;)
2024: wie is de Mol?

Offline B&W

  • Forumlid
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #16 Gepost op: 11-04-2020, 17:02:57 »
Mij gaat het niet lukken om zo vaak zo lang online te zijn in de avonden. Ik had wel graag meegedaan, want het spelconcept vind ik wel echt heel tof, en ik ga wel kijken of ik ergens afleveringen ervan kan vinden! :D

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #17 Gepost op: 11-04-2020, 22:35:48 »
Ik heb nu pas tijd gehad om dit bij te lezen. Ik vind Brents voorstel eigenlijk zeer goed. Ik vond niet direct een manier hoe ik het dynamische van het veranderen bij de inschatting in het spel kreeg maar Brents idee is eigenlijk wel zeer goed. Zo kan het ook sneller gaan bij het antwoorden.

Zo wordt het veranderen zichtbaar voor iedereen én kan iedereen ook zien wat de anderen doen (wat in het programma ook zo is). Ik pas het direct ook aan bij de regels :)
klaar voor de strijd

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #18 Gepost op: 12-04-2020, 18:22:38 »
Misschien moet je het programma eens kijken ::trots:: Dat is net het risico én het dynamische aan dit hele spel!

Het programma is al ruim 10 jaar niet meer op tv toch?

Of zit het ondertussen bij de commerciëlen?
Wit is ook een kleur!

Offline Convans

  • Forumlid
Re: 1 jaar gratis
« Reactie #19 Gepost op: 12-04-2020, 18:24:18 »
Het programma is al ruim 10 jaar niet meer op tv toch?

Of zit het ondertussen bij de commerciëlen?

Er was net nog een nieuw seizoen op één.

Ik kan onmogelijk zeggen of ik deze data kan, helaas.