Auteur Topic: Follow the Money 2021  (gelezen 15620 keer)

Offline WieisdeMol_Gido

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die molloot met die youtubefilmpies.
Follow the Money 2021
« Gepost op: 9-01-2021, 11:50:13 »
Inmiddels een oude theorie om de mol te ontmaskeren, alhoewel ook dat is niet altijd zeker.
Toch waag ik dit seizoen weer een poging met Follow the Money.




Uitleg van de berekeningen:

• Opdracht 1: Meer of Minder
Alle kandidaten ruilen hun €250 in voor een joker(kaart)

• Opdracht 2: Vriend of vijand
Joshua geeft €100 euro aan Marije, dit bedrag is verdeeld onder beiden.
Rocky pakt €125
Splinter pakt €150
Charlotte pakt €75

• Opdracht 3: Mol-tain-biken
Gezamelijk verdiend de groep €900 euro. Dit bedrag is door 10 personen verdeeld wat €90 p.p. is.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #1 Gepost op: 9-01-2021, 18:44:18 »
Je bent me voor, Gido ;)

Ik ben zelf ook bezig met twee Follow the Money-tabellen die uiteindelijk een plekje krijgen op deze site :) Is nog even werk in uitvoering, maar ik plaats ze toch maar voor de nieuwe aflevering begint en ik nog taarten sta te bakken.

Groen = in de pot, rood = uit de pot.
Korte uitleg:
  • Bij Door een deur is het eenvoudig: niemand verdient geld, iedereen laat 250 euro liggen.
  • Bij het lasergamen ben ik ervan uitgegaan dat iemand 150 euro kon verdienen (1500 gedeeld door 10), alles daaronder telt als 'niet verdiend'. Ik tel 5 mensen die geld hebben binnengebracht: de vier die aan het einde in het spel waren, plus Joshua die zijn briefje van honderd aan Marije gegeven heeft.
  • Bij het Moltainbiken heb ik een iets complexere berekening gemaakt. Ik reken 50 euro per bordje voor het opmerken ervan, en 50 euro voor het goed onthouden ervan. Omdat de latere duo's meer hebben moeten onthouden hebben ze dus ook een groter aandeel gekregen in het onthouden ervan. Bij het niet-in-de-potoverzicht zijn Remco en Florentijn volledig verantwoordelijk voor het vergeten/missen van Renées bordje (50 euro elk).
...óf niet!

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #2 Gepost op: 9-01-2021, 19:54:15 »
Bij fietsen is er toch ook nog 1000 euro niet verdiend door niet voor alles of niks te gaan? Al is dat wat lastiger te verdelen, te meer omdat het de mol's strategie ook nog kan aanpassen...

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2021, 16:44:25 »
Bij fietsen is er toch ook nog 1000 euro niet verdiend door niet voor alles of niks te gaan? Al is dat wat lastiger te verdelen, te meer omdat het de mol's strategie ook nog kan aanpassen...

Dat is inderdaad lastig, omdat het niet verdienen van deze 1000 euro het mogelijk heeft gemaakt om 900 euro wél te verdienen. Dus ik zou dit bedrag buiten de verdeling houden.


Opdracht Moltainbiken.

Gido heeft iedereen 90 euro toebedeeld. Mee eens.
De latere koppels hadden het wel moeilijker met onthouden, maar het gaat mij te ver om die, zoals Kaasje voorstelt, een groter bedrag te geven. 

Kaaasje heeft Florentijn/Remco verantwoordelijk laten zijn voor het verlies van 100 euro.
Met het laatste ben ik het eens. Florentijn/Remco 100 euro verlies. Bordje gemist of fout onthouden.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2021, 17:15:46 door Moldo »

Offline WieisdeMol_Gido

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die molloot met die youtubefilmpies.
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #4 Gepost op: 15-01-2021, 14:03:10 »
Follow the Money Aflevering 2


Uitleg van de berekeningen:

• Opdracht 1: Om de tuin leiden
Lakshmi krijgt een gedeelte van het bedrag dat verdiend is door Erik, Splinter en Marije.

• Opdracht 2: De dans ontspringen
Rocky pakt €400

• Opdracht 3: Symbolisch bedrag
De kandidaten verdienen in totaal €700.
Alleen de fout van Marije is duidelijk in beeld gebracht waardoor ze een klein gedeelte minder krijgt.
€700 is gedeeld door 17, waarbij iedere kandidaat 2 gedeeltes (€82,36) krijgt en Marije 1 gedeelte (€41,18).

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #5 Gepost op: 16-01-2021, 12:16:06 »
Mooi overzicht, hoor.

Maar er is iets wat naar mijn mening niet goed is meegenomen.
In opdracht 1.Om de tuin leiden is het Renée die er voor zorgt dat alle uitgevoerde opdrachten geld opleveren voor de pot. Dus Renée heeft hier geld verdiend.
Het bedrag dat Renée heeft verdiend is minimaal het laagste bedrag van één van de uitgevoerde opdrachten.
Dat zie ik niet terug in het overzicht.

Je zou nog kunnen zeggen, dat zij dit niet bewust heeft verdiend, omdat zij het verkeerde antwoord gaf. Maar als zij de mol zou zijn, dan had ze misschien een opdracht goed kunnen raden.
Dus in het kader van Follow the Money, zou je een bedrag kunnen toekennen aan Renée.

Hoewel... als de mol geen voorkennis heeft van de opdrachten, wat best wel aannemelijk is (omdat anders de cameraman als mol de opdracht te eenvoudig kan saboteren), dan kan Renée zelfs als mol per vergissing de duimpjes omhoog als opdracht hebben beschouwd.

En in de opdracht Kameraad verdient Renée samen met Charlotte 500 euro, maar daar heeft zij zelf geen enkele positieve bijdrage aan geleverd. Sterker nog het codewoord is op een onmogelijke manier gevonden door Charlotte op een manier die niet bedacht was door de programmamakers.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 12:51:30 door Moldo »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2021, 14:16:31 »
Ik heb ook mijn Follow the Money-overzichten weer geüpdatet ::joehoe:: En voor het gemak iedereen op volgorde van (niet)  verdienen gezet.

Follow the Money in de pot:


Follow the Money uit de pot:


Zie de Follow the Money-pagina voor uitleg per aflevering ::joehoe::
...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #7 Gepost op: 6-02-2021, 14:56:56 »
Na een week afwezigheid een nieuw FTM-overzicht van mijn hand ::joehoe:: Ik heb telkens twee totaalstanden gemaakt: een mét veiling en een zonder.

Follow the Money in de pot:


Follow the Money uit de pot:


Zie de Follow the Money-pagina voor uitleg per aflevering ::joehoe::
...óf niet!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #8 Gepost op: 13-02-2021, 17:33:43 »
Vergeef me dat ik het 'Ontsnappen'-opdrachttopic niet helemaal heb doorgelezen, maar hadden de andere vier nou invloed op het ontsnappen van Marije, of helemaal niet? Anders kunnen we Marije hier weer -1500 euro volledig op haar conto toerekenen.
...óf niet!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #9 Gepost op: 13-02-2021, 18:32:48 »
Ik krijg de indruk dat er wel invloed mogelijk was, maar ook dat Marije zelf de opdracht mede laat mislukken door op de knop te drukken. En nergens vraagt om hulp.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2021, 10:44:09 »
Inmiddels een oude theorie om de mol te ontmaskeren, alhoewel ook dat is niet altijd zeker.
Toch waag ik dit seizoen weer een poging met Follow the Money.




Uitleg van de berekeningen:

• Opdracht 1: Meer of Minder
Alle kandidaten ruilen hun €250 in voor een joker(kaart)

• Opdracht 2: Vriend of vijand
Joshua geeft €100 euro aan Marije, dit bedrag is verdeeld onder beiden.
Rocky pakt €125
Splinter pakt €150
Charlotte pakt €75

• Opdracht 3: Mol-tain-biken
Gezamelijk verdiend de groep €900 euro. Dit bedrag is door 10 personen verdeeld wat €90 p.p. is.
Het zou heel leuk zijn als dit plaatje even werd geupdated...
« Laatst bewerkt op: 20-02-2021, 11:57:40 door Run »

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #11 Gepost op: 20-02-2021, 11:55:14 »
Follow the money - Individueel
(Alleen de kandidaten die nog in het spel zitten)

Opdracht 1.1 Geen geld verdiend
Opdracht 1.2 Splinter +150, Charlotte +75, Rocky +125
Opdracht 1.3 Geen individuele bijdrage
Opdracht 2.1 Geen individuele bijdrage (twijfel: Renee die geen geheime opdrachten noemt en dus +700)
Opdracht 2.2 Rocky +400
Opdracht 2.3 Geen individuele bijdrage
Opdracht 3.1 (Twijfel: Charlotte die uiteindelijk redeneert naar de code en Renee die het aanzetje geeft, dus beide een essentieel individuele bijdrage in het slagen van de opdracht en dus +500.)
Opdracht 3.2 Geen geld te verdienen
Opdracht 3.3 Rocky +2000 (alleen Rocky's keuze om de geldkoker af te geven bepaalt uiteindelijk het resultaat)
Opdracht 4.1 Onduidelijk wie er veel geld verdiend individueel
Opdracht 4.2 Geen individuele bijdrage
Opdracht 4.3 Geen individuele bijdrage
Opdracht 5.1 Geen geld verdiend
Opdracht 5.2 Geen geld verdiend
Opdracht 5.3 Geen individuele bijdrage
Opdracht 6.1 Geen individuele bijdrage omdat de mol ook iemand anders ergens kan laten uitstappen
Opdracht 6.2 Geen geld verdiend
Opdracht 6.3 Renee +500, Rocky +250
Opdracht 7.1 Geen individuele bijdrage
Opdracht 7.2 Geen individuele bijdrage
Opdracht 7.3 Geen individuele bijdrage

Totaal
Rocky: 2775 euro
Renee: 500 (twijfel: +1200) euro
Splinter: 150
Charlotte: 75 (twijfel: +500)




Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2021, 13:14:00 »
Follow the money - Individueel
(Alleen de kandidaten die nog in het spel zitten)
...
Mooi overzicht ::ok::

Vergeet je niet het feit dat Rocky en Charlotte 5000 uit de pot hebben gehaald? Niet onbelangrijk bij FTM volgens mij ;)
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2021, 13:30:51 »
En opdracht 3.3 klopt ook niet. 4 Kayakkers brengen 2000 euro in het spel, zij zijn net zo medeschuldig aan het verdienen als Rocky. Ik pleit de 3 abseilers die voor zichzelf kozen wel vrij.
Niet dat het naar mijn idee wat uitmaakt of Rocky hier op min 400 of op min 2000 uitkomt. De redenatie dat alleen Rocky verantwoordelijk is, is aantoonbaar niet juist.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #14 Gepost op: 20-02-2021, 13:44:13 »
Helemaal alleen is zij er niet voor verantwoordelijk. Maar wel voor het grootste gedeelte. Zou ze de mol zijn zou ze zeker hebben geweten dat de keuze van de andere 3 abseilers de vrijstelling zou zijn. Dan is het toch onlogisch om als enige abseiler een andere keuze te maken? En zeker eentje waarmee zoveel geld is gemoeid? Zou de mol bij de kajakkers zitten is het juist wel logisch om het geld in te brengen. Dat is immers de enige kans om helemaal geen geld in de pot te krijgen. De andere 3 die dan kandidaat zijn zouden immers zeker het geld in het spel willen brengen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #15 Gepost op: 20-02-2021, 13:56:52 »
Follow the money - Individueel
(Alleen de kandidaten die nog in het spel zitten)

Totaal
Rocky: 2775 euro
Renee: 500 (twijfel: +1200) euro
Splinter: 150
Charlotte: 75 (twijfel: +500)
Splinter heeft toch al bijna 500 euro binnengebracht, hoe kom je op 150?

Follow the Money Aflevering 2


Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #16 Gepost op: 20-02-2021, 16:49:25 »
Helemaal alleen is zij er niet voor verantwoordelijk. Maar wel voor het grootste gedeelte. Zou ze de mol zijn zou ze zeker hebben geweten dat de keuze van de andere 3 abseilers de vrijstelling zou zijn. Dan is het toch onlogisch om als enige abseiler een andere keuze te maken? En zeker eentje waarmee zoveel geld is gemoeid? Zou de mol bij de kajakkers zitten is het juist wel logisch om het geld in te brengen. Dat is immers de enige kans om helemaal geen geld in de pot te krijgen. De andere 3 die dan kandidaat zijn zouden immers zeker het geld in het spel willen brengen...
En is die kans al berekend, want die lijkt me vrij klein. Als mol wil je dan ook niet bij de kayakkers, je brengt alleen maar geld in het spel.
En nog iets Marije vol op Charlotte eruit, dat betekent dat nog maar 1 van de drie dames die 5000 pakten de mol kan zijn en dat is Rocky. Dus ik blijf bij Rocky. Mocht het fout zijn dan moet het Renee wel zijn op basis van het abseilen is daar iets gebeurd, wat Rocky triggerde. Maar mijn eerste keuze is dat ze bewust het geld pakte om alles en iedereen een rad voor ogen te draaien.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #17 Gepost op: 20-02-2021, 16:52:40 »
En nog iets Marije vol op Charlotte eruit,
Dat is verre van zeker... Zeker gezien de laatste reactie van Marije tegen Rik...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #18 Gepost op: 20-02-2021, 16:58:06 »
Ik heb zelf een overzicht gemaakt waar ik probeer alle verdienste per opdracht probeer toe te verdelen (met wegingsfactoren hoe belangrijk alles is) en dat vergelijk met het minimum en maximum te verdienen bedrag. Ik heb geen tijd om de berekening uit te schrijven (misschien later), maar ik kom uit op:

1. Rocky 2.657 euro (uit min 200, max 5.750)
2. Renee 2.168 euro (uit min -750, max 5.959)
3. Charlotte 1.886 euro (uit min -262, max 5.347)
4. Splinter 966 euro (uit min -350 max 6.183)

De resultaten zijn scherper dan ik had verwacht. Misschien stap ik binnenkort toch weer over op Splinter.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Follow the Money 2021
« Reactie #19 Gepost op: 20-02-2021, 17:01:28 »
Dat is verre van zeker... Zeker gezien de laatste reactie van Marije tegen Rik...
Die was net zo bevestigend als de eerste reactie. Want of je nou met met je verstand of je gevoel voor Charlotte kiest, het blijft Charlotte.

@Leendert. Rocky joeg iedereen behalve Marije te vroeg naar buiten bij Ontsnappen. Dat is alvast min 1500 euro.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2021, 17:05:57 door foxhunter »