Auteur Topic: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen  (gelezen 7803 keer)

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #40 Gepost op: 5-04-2021, 17:06:14 »
Maar GDC heeft wel gezegd dat er twee duo's waren die voor het geld hadden gekozen. Dat maakt het aannemelijk dat Annelottte-Lennart toch ook voor geld gingen. Welk koppel was anders het duo dat ook voor geld ging?

Waarom is er twijfel over dan? Annelotte zegt het letterlijk tegen Lennart wanneer ze naar hun deelopdracht lopen dat ze voor geld hebben gekozen.

Het lijkt er dus op dat Lennart Annelotte overtuigd heeft om voor het geld te kiezen in plaats van de pasvragen. Dat maakt Lennart wel onverdacht.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2021, 17:10:48 door Heinz »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #41 Gepost op: 5-04-2021, 17:15:59 »
Bij mij niet, maar bij anderen kennelijk wel. Mijn redenering vanuit de Lennart-tunnel is dat hij Annelotte zelf heeft gekozen (de Mol mocht immers alle duo's samenstellen), omdat Annelotte hem teveel verdenkt. Door nu heel kandidaats voor geld te kiezen, hoopt hij zichzelf minder verdacht te maken. Dat het geld uiteindelijk niet in de pot kwam, is natuurlijk een ander verhaal. Gaf Lennart de vouwinstructies echt helemaal goed? Of was het misschien zelfs wel zo dat Annelotte op haar beurt expres verkeerde vouwde om zichzelf zo verdacht te maken bij Lennart?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #42 Gepost op: 5-04-2021, 17:24:17 »
Ze kunnen inderdaad beiden gemold hebben om de 1000 euro niet te verdienen. Toch hebben ze allebei de kans op duizend euro uit de pot laten liggen. Dat is in het geval van Lennart raar omdat Annelotte wel happig was om voor de pasvragen te gaan. Maar ik snap je verklaring: zich onverdacht maken tegenover Annelotte. Het was mij nog niet opgevallen dat Annelotte hem veel verdenkt. Is dat wel zo?

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #43 Gepost op: 5-04-2021, 17:33:14 »
Ja en? We weten al dat Jasmien en Katrien een duo waren dat voor pasvragen ging. Blijft er toch nog maar één ander duo over dat dit ook deed?
Wel, dus waarom zouden dit dan Lennart en Annelotte moeten zijn? Het kunnen toch evengoed Philip en Samina of Sven en Noah zijn die ook voor pasvragen ging. Dat bedoelde ik met de 2 andere duo's die er ook nog zijn.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #44 Gepost op: 5-04-2021, 17:42:52 »
Noah en Philip zouden als ze het helemaal zelf mochten beslissen absoluut voor de pasvragen zijn gegaan.
Een van de twee is dus omgepraat door zijn teamgenoot...  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #45 Gepost op: 5-04-2021, 18:07:24 »
Als mol wil je hier niet opvallen met min 1000 en een pasvraag.
Die blikken van Samina in de nabespreking richting Jasmien waren gewoon boos.
Lennart doet dit toch handig hoor, na afloop lekker afgeven op Philip in de auto, die voor een pasvraag wilde gaan en daarvoor ( bij de steentjes nog) uitte Lennart ook een beschuldiging richting Jasmien.
Hij melkt de situatie uit.
Lennart en Annelotte gingen voor geld, maar dat is gesaboteerd door Lennart. Puntje van de staart omhoog was voldoende geweest, maar heeft hij achtergehouden.
 Die sweater van Jasmien, met groots blauw op de rug, is eerder een alarmbel dat zij niet de mol is.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2021, 18:20:29 door foxhunter »

Offline Mol-Dova

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #46 Gepost op: 6-04-2021, 01:34:55 »
Ik zie het andersom.

Plan A:
De mol zal waarschijnlijk nooit meer zo'n gemakkelijke manier hebben om 1000€(x X) uit de pot te halen - vooral omdat iedereen jokers wil.
Hij verdeelt de paren zo dat er in elk paar één agressor is.

Philip>Samina
Sven>Noah
Jasmien>Katrien
Annelotte>Lennart

De mol weet dat ten minste één andere kandidaat (Philip/Sven/Jasmien) het op de joker gemunt zal hebben, dus zelf zal hij niet zo opvallen.

Lennart valt dus absoluut uit na deze opdracht, want hij had alleen maar "Ok" tegen Annelotte hoeven te zeggen en zijn doel zou bereikt zijn.
Lennart kan de mol niet zijn.
Als Annelotte de Mol was, zou ze hem zeker overtuigd hebben en niet losgelaten.

Als ik de Mol was en de twee dingen wilde combineren:
(1) Onopvallendheid
(2) -1000 €
Dan zou ik mezelf in de groep stemmen met een agressor die de aandacht trekt.

Dit is heel erg in het voordeel van Samina/Katrien.

Philip's verklaring in de auto is echter toch meer in overeenstemming met de waarheid, vanwege de hoge neiging tot zelfbeschuldiging (Hij laat zichzelf schuldig lijken).(He makes himself look guilty).
Ik denk eigenlijk dat Samina hem overhaalde om voor het geld te gaan.
Als Philip de mol was, zou hij dat niet hebben laten gebeuren.

Dan blijft over Sven/Noah(-) + Katrien/Jasmien.
Van die drie had Jasmien verreweg de beste sleutelposities.
Ze kende Katrien's passiviteit al van de Bunker Challenge en wist dat ze de perfecte verdeling had met Philip>Samina, Sven>Noah, Annelotte>Lennart.
Dan krijgt haar duo toevallig - van de kant van de productie - de perfecte Uitdaging voor haar en kan -1000€ binnenharken.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #47 Gepost op: 6-04-2021, 11:46:09 »
Vind ik een goede analyse.
-De mol die in het duo het voor elkaar krijgt voor een pasvraag te gaan moet de deelopdracht makkelijk kunnen halen, in de geval van de zinnetjes was dat zo.

-De mol in het duo dat voor het geld gaat moet zorgen dat de deelopdracht mislukt, wat bij het propjesgooien (slecht gooien/vangen) en origami het makkelijkst is.

Ik denk dat het voor de mol al meer dan genoeg is om €1000 uit de pot te houden.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #48 Gepost op: 6-04-2021, 12:13:57 »
-De mol in het duo dat voor het geld gaat moet zorgen dat de deelopdracht mislukt, wat bij het propjesgooien (slecht gooien/vangen) en origami het makkelijkst is.

Bij het propjes gooien kan je zelfs je best doen want zoiets is op die afstand echt erg lastig. Probeer het maar eens als je wat tijd over hebt. ;D

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #49 Gepost op: 6-04-2021, 12:16:26 »
Van de 4 paren is er 1 paar met de mol. Als er 3 paren door mogen om hun keuze te winnen en te laten printen, dan gaat het toch om de discussie. Zorg ervoor dat die 3 paren hun keuze kunnen verzilveren en blijf zelf in principe domino stenen bouwen. Met Samina (deze keer, ze was getergd), Jasmien en Sven had je normaal gesproken 3 kandidaten-paren die voor een pasvraag gaan. Zelf kies je geld, maar zorg je dat je dat niet verdiend, maar liever ga je helemaal niet naar die andere opdrachten. De mol is de ideale kandidaat en de 3 paren mogen graaien naar pasvragen. Dat uitgerekend Sven niet voor een pasvraag ging is niet volgens verwachting. Normaal gesproken is dat propjes gooien een twijfelgeval of dat behaald wordt, de Duitse leenwoorden was een makkie, en het vouwen van het papiertje is ook te doen. In deze opzet is de verwachting dat er -2000 wordt behaald en zelf voor het geld gaan maakt je kandidaat in de ogen van de kandidaten.


Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #50 Gepost op: 6-04-2021, 12:50:25 »
Bij het propjes gooien kan je zelfs je best doen want zoiets is op die afstand echt erg lastig. Probeer het maar eens als je wat tijd over hebt. ;D

Ja, en vergeet dan niet een filmpje te maken en het hier te posten!   ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #51 Gepost op: 6-04-2021, 12:53:13 »
Bij het propjes gooien kan je zelfs je best doen want zoiets is op die afstand echt erg lastig. Probeer het maar eens als je wat tijd over hebt. ;D

Ik ben hierin verschrikkelijk slecht, zowel gooien als vangen  :\'(

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #52 Gepost op: 6-04-2021, 14:39:34 »
Ik zie het andersom.

Plan A:
De mol zal waarschijnlijk nooit meer zo'n gemakkelijke manier hebben om 1000€(x X) uit de pot te halen - vooral omdat iedereen jokers wil.
Hij verdeelt de paren zo dat er in elk paar één agressor is.

Philip>Samina
Sven>Noah
Jasmien>Katrien
Annelotte>Lennart

De mol weet dat ten minste één andere kandidaat (Philip/Sven/Jasmien) het op de joker gemunt zal hebben, dus zelf zal hij niet zo opvallen.

Lennart valt dus absoluut uit na deze opdracht, want hij had alleen maar "Ok" tegen Annelotte hoeven te zeggen en zijn doel zou bereikt zijn.
Lennart kan de mol niet zijn.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Dit is een uitgelezen kans voor de mol om de andere duo's geld uit de pot te laten spelen en hun hiermee ook verdacht te maken. Je selecteert als duo partner iemand die jou wellicht verdenkt en je haalt die over om voor geld te gaan. Tegenover die kandidaat ben je dan al niet meer verdacht, maar ook bij de andere kandidaten scoor je kandidaatspunten. Kost vooralsnog weinig want dat gouden steentje moet eerst nog maar geprint worden en daarna ook nog worden omgestoten in de domino keten. In het voorbeeld wat ze hiervan lieten zien zat er zo'n gouden steentje in elk van de 3 bedragen. Als er per bedrag maar één gouden steentje mocht, zou dit nog een discussie op kunnen leveren.
Edit
Mij vielen ook nog de 2 close-ups op bij de opmerking van GDC dat de mol de duo's had samengesteld. Hoewel natuurlijk niet elke kandidaat close-up in beeld hoeft te komen viel me wel op dat links en rechts van Lennart (en Jasmien) close-ups zijn.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2021, 15:10:40 door MartinJ »

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #53 Gepost op: 6-04-2021, 16:39:10 »
Daar ben ik het dus niet mee eens. Dit is een uitgelezen kans voor de mol om de andere duo's geld uit de pot te laten spelen en hun hiermee ook verdacht te maken. Je selecteert als duo partner iemand die jou wellicht verdenkt en je haalt die over om voor geld te gaan. Tegenover die kandidaat ben je dan al niet meer verdacht, maar ook bij de andere kandidaten scoor je kandidaatspunten. Kost vooralsnog weinig want dat gouden steentje moet eerst nog maar geprint worden en daarna ook nog worden omgestoten in de domino keten. In het voorbeeld wat ze hiervan lieten zien zat er zo'n gouden steentje in elk van de 3 bedragen. Als er per bedrag maar één gouden steentje mocht, zou dit nog een discussie op kunnen leveren.
Dat is toch juist het tegenovergestelde van wat een mol zou moeten doen? Als een mol er altijd maar vanuit gaat dat anderen de opdracht zullen verpesten en dan zelf maar voor het geld gaat, kunnen we het concept evengoed omdraaien: 9 mollen en 1 gewone kandidaat. Dat kandidaatspunten scoren bij de andere kandidaten ben ik het ook niet mee eens, want als je voor het geld kiest en de opdracht doet mislukken zodat er zeker geen geld gewonnen wordt, weten de andere kandidaten niet eens met zekerheid wat jouw keuze was.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #54 Gepost op: 6-04-2021, 16:50:19 »
Maar het is nu eenmaal al heel veel jaren een gegeven dat de kandidaten verdacht willen worden en mols gedrag vertonen, en de mol dan kan kiezen onder de radar te blijven. In dit geval weer is de mol spekkoper: geen geld in de pot / geld uit de pot en onopvallend gebleven, waar de wegen hier op het forum vaak splitsen, "dat hoort een mol niet te doen" en "prima gedaan mol"  ;D

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #55 Gepost op: 6-04-2021, 17:29:07 »
Een andere reden om voor geld te kiezen is het vervolg. Er mogen maar 3 duo's een gooi doen naar het gouden steentje / pasvragen. En Lennart stelt dan ook voor om degenen die zweren dat ze voor het geld hebben gekozen als eerste te kiezen. Niet onlogisch. Als je dan zelf als duo (Annelotte doet dit volgens mij) zweert op Isi dat je voor het geld bent gegaan en het blijkt achteraf dat je toch voor de pasvragen ging, dan is dat natuurlijk een beetje hypocriet. Gewoon dus een kwestie van de andere duo's later als leugenaar kunnen bestempelen, want je weet bijna zeker dat iedereen zal zweren dat ze voor het geld zijn gegaan. Het zal hoe dan ook het onderlinge vertrouwen geen boost geven.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #56 Gepost op: 6-04-2021, 17:33:06 »
Ik twijfel ook of de mol hier vol in de schijnwerpers gaat staan door voor 1000 euro uit de pot te gaan.
Als je daarvoor te hard pusht, loop je kans dat je duopartner dat doorkrijgt.

Nee het draften van de duo’s en de discussie welk duo wel of geen opdracht mag spelen is een belangrijk gegeven. De mol weet wie er voor welk voordeel gaat en ze kunnen dus zien wat er uiteindelijk lukt . Zolang de mol hier geen 2 gouden stenen in een positie ziet die kan vallen, zal de mol hier weinig opvallen.

Jasmien, Philip, Sven als harde initiators op pasvragen daar kan ik in mee gaan, maar toch heeft zeker een van hun zich laten verwurmen om voor geld te gaan. Dat vind ik opvallend.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #57 Gepost op: 6-04-2021, 17:41:16 »
Maar het is nu eenmaal al heel veel jaren een gegeven dat de kandidaten verdacht willen worden en mols gedrag vertonen, en de mol dan kan kiezen onder de radar te blijven. In dit geval weer is de mol spekkoper: geen geld in de pot / geld uit de pot en onopvallend gebleven, waar de wegen hier op het forum vaak splitsen, "dat hoort een mol niet te doen" en "prima gedaan mol"  ;D
Onder de radar blijven is wel iets heel anders dan er gewoon vanuit gaan dat de andere kandidaten het wel zullen verpesten. Dan ben je in mijn ogen gewoon een slechte mol en konden ze evengoed zonder mol op reis gaan. Zie je het al voor je in de reünie-aflevering: "En hier deed ik niets en ga ik met grote kans voor het geld want ik laat de andere kandidaten het verprutsen en zo kan ik onder de radar blijven."

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #58 Gepost op: 6-04-2021, 18:04:55 »
Die momenten zijn er wel, en komen ook niet terug in aflevering 10, dat is de realiteit.
Maar als je ziet dat kandidaten de opdracht al om zeep helpen vind ik je een slechte mol als je daarbovenop nog eens iets onnodigs opvallends gaat doen.

Offline Mol-Dova

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] Opdracht 3 - Dominostenen
« Reactie #59 Gepost op: 6-04-2021, 18:22:05 »
Productie zal nooit een spel creëren waarbij het relatief gemakkelijk is om -1000 € uit de pot te halen en dan tegen Mole te zeggen dat hij geld moet nemen om onder de radar te blijven.
Nooit.

Vooral als je bedenkt dat andere mensen dan de mol toch al op de pasvragen afgaan.

De eerste taak van de mol is om geld uit de pot te spelen, niet om onder de radar te blijven. Hij blijft zo natuurlijk, omdat anderen zich ook zo zullen (willen) gedragen.

En hoe zou het hier gegaan zijn? Bijna alle vier de paren zouden geld hebben aangenomen.
Katrien + Jasmin = Pass.

Sven + Noah = pass  - Ik denk dat Sven erg passief was in het betwisten.
Philip + Samina = geld, maar eigenlijk pass| Als Samina niet was geweest
Annelotte + Lennart = geld, maar eigenlijk pass | Als Lennart niet was geweest

Dus er zouden hier 8 verdachten zijn geweest en -4000 €. De Mol zou nooit opgemerkt zijn. Nooit.