Poll

De testvraag "De Mol is een man of vrouw" moet in de toekomst verdwijnen?

Ja
26 (17.3%)
Nee
124 (82.7%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Was: Hoe genderinclusief is WIDM? Is: bredere discussie over gender  (gelezen 10394 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #100 Gepost op: 17-02-2022, 20:55:18 »
Hoewel ik de vraag van Jelsir wel kan begrijpen, vind ik dat de vraag waar het nu om draait, behouden moet blijven.

Ik kan een heel eind meegaan in Jelsir's motivatie.Je bent wie je bent en je voelt je zoals je je voelt. Voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit wie ik voor me heb, ik koppel "geslacht" of "geaardheid" niet aan "traditionele" waarden.

"Omdat het zo hoort", zegt me dus niets. Toch kan ik me voorstellen dat er een groep kijkers zal afhaken, als de betreffende vraag zal vervallen.

Ik denk dat omdat naar mijn mening het gros van de kijkers toch nog erg traditioneel is, op dit gebied.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #101 Gepost op: 17-02-2022, 21:02:39 »
"Omdat het zo hoort", zegt me dus niets. Toch kan ik me voorstellen dat er een groep kijkers zal afhaken, als de betreffende vraag zal vervallen.

Lijkt mij sterk dat er kijkers gaan afhaken omdat een specifieke testvraag, die je 99% van de tijd niet eens in beeld ziet of relevant is, eruit gehaald is ::rofl::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #102 Gepost op: 17-02-2022, 21:06:05 »
Dat kun je ook omdraaien: het lijkt me sterk dat er kijkers afhaken als WIDM de man/vrouw-vraag in de toekomst blijft stellen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #103 Gepost op: 17-02-2022, 21:41:44 »
Waar ik méér op doelde: als die vraag "stilzwijgend" niet meer in beeld zou komen, zou het denk ik nauwelijks opvallen.

Maar als hier expliciet een statement van wordt gemaakt, denk ik dat het toch wel stof doet opwaaien.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #104 Gepost op: 17-02-2022, 22:41:09 »
82,1% wil op dit moment geen verandering. Net als buiten de wereld van 'Wie is de Mol' laait de 17,9% de discussie op. Lekker net zo lang doorgaan, totdat men zwicht om de vraag aan te passen. Ik ga zelf een slotje op dit onderwerp zetten en mij (net als anderen) lekker bezig houden met andere dingen als dit (zal maar niet meer typeren). Als men echt zulke dingen in Wie is de Mol stopt, dan haak ik waarschijnlijk af...  ::)
Veel plezier met discussiëren! ::hug::
« Laatst bewerkt op: 18-02-2022, 18:20:07 door ThaStayFan »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #105 Gepost op: 18-02-2022, 23:34:05 »
82,1% wil op dit moment geen verandering. Net als buiten de wereld van 'Wie is de Mol' laait de 17,9% de discussie op. Lekker net zo lang doorgaan, totdat men zwicht om de vraag aan te passen.

Even los van het topiconderwerp en inhoudelijke discussie: grote  veranderingen cq verbeteringen/ maatschappelijke ontwikkelingen zijn nu eenmaal meestal het initiatief van minderheden. Dan denk ik aan vrouwen kiesrecht, afschaffing van kinderarbeid, Martin Luther King, Nelson Mandela, dwaze moeders, dolle mina's en er zijn vast nog meer minderheden te noemen.

Kortom er moet iemand opstaan om iets aan de kaak te stellen en mensen te laten nadenken ;)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #106 Gepost op: 19-02-2022, 00:35:34 »
Even los van het topiconderwerp en inhoudelijke discussie: grote  veranderingen cq verbeteringen/ maatschappelijke ontwikkelingen zijn nu eenmaal meestal het initiatief van minderheden. Dan denk ik aan vrouwen kiesrecht, afschaffing van kinderarbeid, Martin Luther King, Nelson Mandela, dwaze moeders, dolle mina's en er zijn vast nog meer minderheden te noemen.

Kortom er moet iemand opstaan om iets aan de kaak te stellen en mensen te laten nadenken ;)

Mensen hebben er al lang over nagedacht. Ieder beschaafd mens is het er volgens mij over eens dat WIDM gewoon open moet staan voor non-binaire kandidaten, en dat de m/v-vraag - precies zoals de sterrenbeelden of beroepen - in dat specifieke geval aanpassing behoeft.

Er is hier helemaal geen sprake van 'sociale verandering' die maar moeizaam geaccepteerd wordt door oerconservatieve molloten. Jelsir luidt in feite de alarmbel voor een brand die reeds lang geblust is.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2022, 01:29:03 door Michmol »
Woosie down?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #107 Gepost op: 19-02-2022, 01:50:32 »
Ik kan me op zich vinden in het idee dat er bij andere testvragen ook alleen de relevante opties staan, en dat er altijd een extra optie kan worden toegevoegd aan die vraag als de daadwerkelijk een non-binair persoon meedoet. Toch heb ik op ja gestemd. Het lijkt me prima om zo'n vraag weg te laten, er zitten tenslotte ook geen vragen in (voor zover ik weet) over seksualiteit of huidskleur. Daarnaast is er, zoals anderen al zeiden, sommige seizoenen ook wel erg veel aandacht voor dingen als een "vrouwenfinale", terwijl gender me nou echt totaal niet relevant lijkt bij het ontmaskeren van de mol. Door zo'n vraag weg te halen leg je daar misschien minder nadruk op. En voor de test zelf lijkt zo'n vraag me ook niet een heel groot verschil maken. Dus wat mij betreft zou het prima zijn om hem niet meer te stellen.

Verder zou een aantal mensen er hier goed aan doen om eens het verschil tussen gender en sekse te googlen. En daarna ook even opzoeken hoe sekse biologisch eigenlijk in elkaar zit, want dat is ook nog niet zo simpel als "je bent een man of je bent een vrouw". Het is in feite een combinatie van chromosomen, hormonen en geslachtsdelen, en die matchen niet altijd. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die zonder het te weten chromosomen hebben die niet matchen met hun geslachtsdelen, en zijn hormonen voor iedereen net iets anders. Ook sekse bevindt zich biologisch gezien dus op een spectrum ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #108 Gepost op: 19-02-2022, 08:47:02 »
Mensen hebben er al lang over nagedacht. Ieder beschaafd mens is het er volgens mij over eens dat WIDM gewoon open moet staan voor non-binaire kandidaten, en dat de m/v-vraag - precies zoals de sterrenbeelden of beroepen - in dat specifieke geval aanpassing behoeft.

Er is hier helemaal geen sprake van 'sociale verandering' die maar moeizaam geaccepteerd wordt door oerconservatieve molloten. Jelsir luidt in feite de alarmbel voor een brand die reeds lang geblust is.

Mijn vergelijking met grote sociale veranderingen gaat wellicht wat mank maar ik reageerde op de poster boven mij die aangaf dat gezien de reacties en de poll de meerderheid op dit forum geen verandering wil en dat de minderheid bepaalt.

Die uitspraak hoor ik te vaak ook in actuele discussies. ( zonder deze discussies hier te willen opstarten) bijv. de hier al genoemde zwartepietendiscussie. Ik chargeer dan graag en in dit geval om aan te geven dat minderheden nu eenmaal nodig zijn om iets aan te zwengelen.

De meeste reacties hier geven gelukkig aan dat de m/v vraag indien nodig aangepast kan worden maar dat is ook niet waar ik op reageerde ;)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #109 Gepost op: 19-02-2022, 09:36:07 »
Ik heb er eigenlijk ook totaal geen probleem mee als de vraag stilletjes verdwijnt. Hoevaak komt het überhaupt in beeld? Niet elke aflevering in ieder geval. Ik zou het zelf niet eens doorhebben als het verdwijnt denk ik.

Ik merk bij mezelf meer dat ik de vraagstelling 'hoe genderinclusief is WIDM?' gewoon wat negatief over vind komen. Voelt als een lichte beschuldiging. En ik denk dat daar ook het 'probleem' van veel anderen in zit.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Wippie

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #110 Gepost op: 19-02-2022, 10:22:05 »
Welk seizoen of over wie heb je het?

Ik ben inderdaad ook van mening uit ALLE vragen die je kan stellen over het spelverloop, dat deze gendervraag de eerste en makkelijkste vraag is die ook achterwegen gelaten kan worden.

Daarnaast is de AVROTROS/NPO groot ambassadeur van allerlei Pride programma's en documentaires. Neem dan de learnings uit die programma's ook mee in WIDM, wat het grootste publiek van allemaal heeft? Waarom een tweedeling maken tussen man/vrouw en dit benadrukken als AVROTROS/NPO heel goed weet dat er meer is dan dat...

Ik vind het persoonlijk prima om de vraag te handhaven in de huidige status. Ik denk dat het gros van het kijkerspubliek er ook zo over denkt.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #111 Gepost op: 19-02-2022, 11:15:54 »
Man of vrouw zijn inderdaad niet de enige opties, maar wel binnen deze groep kandidaten. Ze geven bij elke vraag alleen de antwoorden die van toepassing zijn op de groep die op dat moment nog in het spel zitten. Als er ooit een kandidaat meedoet di zich anders identificeert zal dat antwoord er ook bij staan.

Er zijn veel dingen in de maatschappij waar geen rekening wordt gehouden met mensen die zich anders identificeren dan man of vrouw, maar in deze groep is er niemand die zich anders identificeert toch?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #112 Gepost op: 19-02-2022, 12:09:50 »
Die ongeveer 80 procent die geen probleem met de man/vrouw-vraag heeft, gaat echt niet in een paar jaar tijd verdampen hoor. Er wordt al zo lang door een kleine minderheid geprobeerd op dit gebied iets te veranderen, maar dat zal waarschijnlijk nooit lukken omdat nu eenmaal de meeste mensen zich identificeren als man of vrouw. Ben wel benieuwd of de minderheid nu echt woorden als vrijkundige, timmerpersoon en tuinfiguur gebruikt. 
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #113 Gepost op: 19-02-2022, 12:37:04 »
Cameravrouw en timmervrouw zijn best gangbaar tegenwoordig en dat is toch eigenlijk best logisch? Dat Telegraafartikel dat je linkt is bijna 40 jaar oud! Een verandering van cameraman naar cameravrouw in bijna 40 jaar tijd lijkt me nou niet iets om je heel druk om te maken. :P

Maar nu ben ik er zelf ook ingetrapt en wijk ik ook af van de specifieke vraag over WIDM. Als er meer interesse is in dit bredere onderwerp zullen we het topic naar de Huiskamer verplaatsen. :)

Edit: We hebben met de moderators besloten het topic naar de Huiskamer te verplaatsen zodat de discussie breder gevoerd kan worden dan alleen in relatie tot WIDM.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2022, 13:53:10 door Heinz »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Was: Hoe genderinclusief is WIDM? Is: bredere discussie over gender
« Reactie #114 Gepost op: 19-02-2022, 15:48:27 »
Wat een leuke discussie, fijn dat die nu in de Huiskamer staat.

Ik heb op ja gestemd. Er wordt ook niet gevraagd naar de huidskleur of seksuele voorkeur van de Mol. Bovendien vind ik een 50/50 vraag sowieso niet zoveel toevoegen mbt je kennis over de mol. En het draagt bij aan de beeldvorming dat er maar 2 genders zijn.

Natuurlijk sluit deze vraag een eventuele toekomstige deelname van iemand die zich niet als man of vrouw identificeert niet uit, vragen zijn altijd aan te passen.
Keep calm and eat chocolates!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Was: Hoe genderinclusief is WIDM? Is: bredere discussie over gender
« Reactie #115 Gepost op: 19-02-2022, 17:30:25 »
Van mij hoeft deze vraag niet te verdwijnen, maar het maakt me ook niet uit als de vraag wel verdwijnt.

En doet er iemand mee die geen man of vrouw is dan voeg je gewoon een extra optie toe.
Ik weet even niet hoe de vraagstelling nu precies is... maar een vraagstelling als: "de mol is..." met daaronder de antwoorden "een man" en "een vrouw" lijkt me nou niet bepaald een probleem (en dan kun je dus makkelijk een extra optie toevoegen).

Uiteraard heeft het geen zin om antwoorden toe te voegen die irrelevant zijn voor het spel op dat moment.
Net zoals dat je niet het antwoord blauw toevoegt op de vraag "In welk team zat de mol?" als de drie teams geel, rood en groen waren.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2022, 17:32:28 door de_witte »
Wit is ook een kleur!

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: Was: Hoe genderinclusief is WIDM? Is: bredere discussie over gender
« Reactie #116 Gepost op: 19-02-2022, 23:41:19 »
Wat mij betreft mag de man/vrouw-vraag gewoon blijven zolang er geen non-binairen meedoen aan een seizoen (mocht dat we zo zijn dan kan de vraag verdwijnen of aangepast worden). De opzet van het programma was volgens mij oorspronkelijk ook: evenveel mannen als vrouwen als kandidaat.

Ik word trouwens regelmatig als man aangeschreven omdat ik vaak alleen mijn academische titel gebruik en geen dhr/mw - maar ben een vrouw - en dat kan me niets schelen. Ik heb niet zoveel met voornaamwoorden. Ik identificeer mij dan ook nergens mee, maar ik ben wel van de barende soort  :D
« Laatst bewerkt op: 19-02-2022, 23:44:59 door B-mol »
Graven, graven, graven...

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Was: Hoe genderinclusief is WIDM? Is: bredere discussie over gender
« Reactie #117 Gepost op: 20-02-2022, 01:07:41 »
Ik word trouwens regelmatig als man aangeschreven omdat ik vaak alleen mijn academische titel gebruik en geen dhr/mw - maar ben een vrouw - en dat kan me niets schelen. Ik heb niet zoveel met voornaamwoorden. Ik identificeer mij dan ook nergens mee, maar ik ben wel van de barende soort  :D
Maar je zegt wel dat je een vrouw bent, dus dan identificeer je je daar toch mee? Of begrijp ik iets verkeerd? Daarnaast heeft iedereen voornaamwoorden, dat heeft weinig met non-binair zijn te maken. Je moet toch naar mensen kunnen verwijzen in een zin ;)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: Was: Hoe genderinclusief is WIDM? Is: bredere discussie over gender
« Reactie #118 Gepost op: 20-02-2022, 17:46:52 »
Maar je zegt wel dat je een vrouw bent, dus dan identificeer je je daar toch mee? Of begrijp ik iets verkeerd? Daarnaast heeft iedereen voornaamwoorden, dat heeft weinig met non-binair zijn te maken. Je moet toch naar mensen kunnen verwijzen in een zin ;)

Nee ik ben lichamelijk een vrouw, maar ik ben daar niet politiek mee bezig in de zin van “identificeren”. Natuurlijk als er verwijzing nodig is, kom je bij mij wel bij “zij” en “haar” uit. Ik wil alleen geen “zij/haar” op LinkedIn, instagram of waar dan ook. Totaal onbelangrijk wat mij betreft. Als je mij belt en vraagt naar de heer B-mol, dan antwoord ik: “zegt u het maar”.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2022, 18:08:17 door B-mol »
Graven, graven, graven...

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Was: Hoe genderinclusief is WIDM? Is: bredere discussie over gender
« Reactie #119 Gepost op: 20-02-2022, 18:17:18 »
Je zet ook geen voornaamwoorden op je profiel omdat het voor jou belangrijk is maar om het te normaliseren, zodat de mensen voor wie het wel belangrijk is een lagere drempel ervaren om aan te geven dat ze bepaalde voornaamwoorden verkiezen. Dat het voor jou niet uitmaakt, wil niet zeggen dat je niet je best kunt doen om het leven van een ander beter te maken, toch?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!