Poll

De testvraag "De Mol is een man of vrouw" moet in de toekomst verdwijnen?

Ja
26 (17.3%)
Nee
124 (82.7%)

Totaal aantal stemmen: 150

Auteur Topic: Was: Hoe genderinclusief is WIDM? Is: bredere discussie over gender  (gelezen 10377 keer)

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #80 Gepost op: 16-02-2022, 20:35:53 »
Op welke criteria denk jij dat kandidaten worden geselecteerd? Als er 9 kandidaten 'ja' hebben gezegd zal de productie eerst gaan tellen of ze nog een man of vrouw missen? Of ze moeten vanaf nu altijd met een oneven aantal blijven starten (zoals dit seizoen aan de orde is).

Mocht het kloppen dat ze de namen die jij in je post noemt in het verleden al eens hebben benaderd, dan vraag ik mij ten zeerste af waarom zij 'nee' hebben gezegd?

Ik heb nooit gezegd dat alleen gender of biologisch geslacht een rol speelt bij de keuze van kandidaten. Wat ik wél zei is dat er van de 400 BN'ers misschien 3 non-binair zijn (de exacte cijfers heb ik niet). De kans dat je een diverse groep vormt bestaande uit mannen en vrouwen is dan toch een stuk groter. Dat neemt niet weg dat er bij gelijke geschiktheid ook een non-binair persoon mee zou moeten doen.

En het was geen mededeling dat die drie personen ooit gevraagd zijn. Maar redenen om af te wijzen kunnen erg uiteenlopen: niet geschikt vanwege het psychologische aspect, opnames voor iets anders, familieverplichtingen, verbouwing aan het huis, ziekte...

Ik ben zo benieuwd waar deze felheid vandaan komt bij je, want het zit je duidelijk hoog  ::jaja::

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #81 Gepost op: 16-02-2022, 20:36:29 »
Op welke criteria denk jij dat kandidaten worden geselecteerd? Als er 9 kandidaten 'ja' hebben gezegd zal de productie eerst gaan tellen of ze nog een man of vrouw missen? Of ze moeten vanaf nu altijd met een oneven aantal blijven starten (zoals dit seizoen aan de orde is).

Ter illustratie: gender bestaat uit 5 lagen, waar 'biologisch geslacht' slechts één laag is. Zie afbeelding.

Biologisch geslacht zal waarschijnlijk afweging nummer één zijn (doel: 5 mannen/5 vrouwen), gevolgd door beroep (doel: je wil niet 10 acteurs), gevolgd door leeftijd (doel: je wil leeftijdsspreiding); daarna komen pas de andere gender-lagen en karakter aan de orde. Als de AVROTROS écht zo inclusief zou zijn als dat zij pretenderen, dan zou je liever willen zien dat al deze (en mogelijk nog andere) factoren even veel wegen in de beoordeling/selectie... Dit kan vervolgens resulteren in de meest rare groepssamenstellingen en daar zijn we als kijker niet aan gewend natuurlijk (lees: verkoopt/kijkt minder goed).
Note: Dit hierboven is een aanname dat de selectie op deze manier plaatsvindt...

Mocht het kloppen dat ze de namen die jij in je post noemt in het verleden al eens hebben benaderd, dan vraag ik mij ten zeerste af waarom zij 'nee' hebben gezegd?

Het is wel amusant dat je als topicstarter nu ook behoorlijk off-topic gaat. Je initiële vraag was of de M/V-vraag in de test voldoende genderinclusief was. Op die vraag - waarin het antwoord al besloten ligt - luidt de reactie 'nee', maar de consensus in de panelen is dat in voorkomende gevallen - een non-binaire deelnemer - ongetwijfeld en zonder morren een extra keuzemogelijkheid zal worden toegevoegd. Wat wil je nu nog meer? Die genderkoek die je presenteert is niet bepaald onomstreden en heeft ook bijzonder weinig te maken met WIDM, het hoofdonderwerp van dit forum.

Maar het gaat je, getuige je nogal overspannen reacties, allemaal klaarblijkelijk niet ver genoeg. Misschien moet ook hier - net als bij andere kritiek op de redactionele keuzes van WIDM (zoals die voor genocidale dicaturen als opnamelocatie) - het advies luiden om dit dringende punt even met de makers van het programma op te nemen en het forum hier verder niet bij te betrekken.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2022, 20:40:11 door Michmol »
Woosie down?

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #82 Gepost op: 16-02-2022, 20:41:18 »
@Michmol en @Enigma TV, focus is inderdaad meningen verzamelen, maar dit alles vroeg om verduidelijking.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #83 Gepost op: 16-02-2022, 20:41:56 »
Je maakt het inderdaad erg ingewikkeld, Jelsir.

Als je het gesprek over gender breder wil voeren kan dat in "De Huiskamer". :)

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #84 Gepost op: 16-02-2022, 20:48:58 »
Jullie reacties in dit topic wil ik aan het einde van het seizoen gebundeld aanbieden bij Rick Mccullough, tenzij hij hier niet persoonlijk al eerder reageert in dit topic.

Ik moet overigens ook nog even kwijt dat ik denk dat dit (beginpost) wat ver gaat.  ::)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #85 Gepost op: 16-02-2022, 21:09:58 »
Ik vind het sowieso een lastige discussie, omdat ik niet weet of de makers hier ooit over na hebben gedacht en wat de uitkomsten dan zijn geweest.

Soms heb ik het gevoel dat binaire mensen een sterkere mening hierover hebben dan non-binaire mensen en dat vind ik lastig. Ik denk dat Sanmol op dit forum het meeste recht van spreken heeft. Dit hoeft natuurlijk niet volledig representatief te zijn, maar als hen geen moeite heeft met de vraagstelling en non-binaire mensen wel mee mogen doen aan het programma. Wat is dan het probleem?
Een van mijn vrienden in Real-life is ook non-binair en heeft normaal ook geen moeite met zulk soort dingen. Soms is het aangeven van geslacht op formulieren en dergelijke totaal overbodig, maar in WIDM zie ik toch graag een gelijkwaardige verdeling van de geslachten. En aangezien een overgrote meerderheid van de Nederlanders zich identificeert als man of vrouw, is het niet gek dat we vaak 5 mannen en 5 vrouwen terug zien in het programma. Uiteindelijk lijken mij respect en acceptatie belangrijker dan of er voldaan wordt aan alle maatschappelijke regeltjes die we elkaar opleggen. (doet me een beetje denken aan deze shortfilm, waar ik mezelf ook vaak genoeg kan identificeren met de vrouw helaas. Maar nu geraak ik off-topic)

Dan geef ik uiteindelijk toch weer mijn mening, maar die vind ik uiteindelijk ondergeschikt aan de mensen die hier echt toe doen. En mocht ik die verkeerd hebben geïnterpreteerd, mijn excuses.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #86 Gepost op: 16-02-2022, 21:13:13 »
Ik vind het sowieso een lastige discussie, omdat ik niet weet of de makers hier ooit over na hebben gedacht en wat de uitkomsten dan zijn geweest.

Soms heb ik het gevoel dat binaire mensen een sterkere mening hierover hebben dan non-binaire mensen en dat vind ik lastig. Ik denk dat Sanmol op dit forum het meeste recht van spreken heeft. Dit hoeft natuurlijk niet volledig representatief te zijn, maar als hen geen moeite heeft met de vraagstelling en non-binaire mensen wel mee mogen doen aan het programma. Wat is dan het probleem?
Een van mijn vrienden in Real-life is ook non-binair en heeft normaal ook geen moeite met zulk soort dingen. Soms is het aangeven van geslacht op formulieren en dergelijke totaal overbodig, maar in WIDM zie ik toch graag een gelijkwaardige verdeling van de geslachten. En aangezien een overgrote meerderheid van de Nederlanders zich identificeert als man of vrouw, is het niet gek dat we vaak 5 mannen en 5 vrouwen terug zien in het programma. Uiteindelijk lijken mij respect en acceptatie belangrijker dan of er voldaan wordt aan alle maatschappelijke regeltjes die we elkaar opleggen. (doet me een beetje denken aan deze shortfilm, waar ik mezelf ook vaak genoeg kan identificeren met de vrouw helaas. Maar nu geraak ik off-topic)

Dan geef ik uiteindelijk toch weer mijn mening, maar die vind ik uiteindelijk ondergeschikt aan de mensen die hier echt toe doen. En mocht ik die verkeerd hebben geïnterpreteerd, mijn excuses.

En dit is mijns inziens precies waar het misgaat, de - ongetwijfeld met de beste bedoelingen gedane - aanname dat sommige mensen minder recht van spreken hebben dan anderen. De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Woosie down?

Offline Moldam

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #87 Gepost op: 16-02-2022, 22:42:08 »
Ik vind de antwoordmogelijkheden van deze poll ietwat binair. Ik mis de opties "ik weet het niet" en "geen mening"

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #88 Gepost op: 16-02-2022, 23:01:44 »

(doet me een beetje denken aan deze shortfilm,

wow ::rofl::



Ik vind de antwoordmogelijkheden van deze poll ietwat binair.
 
::rofl::

Offline _Malle_Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #89 Gepost op: 16-02-2022, 23:04:34 »
Ik begrijp niet zo goed waarom de vraag helemaal moet verdwijnen.
Er zijn toch mannen en vrouwen in de wereld? Dat bestaat toch nog? Dan is het niet meer dan logisch dat die vraag onderscheidt maakt in het aangeven wie de mol is.

Zoals door velen voor mij al is gezegd: zodra er een non-binair persoon mee zal doen, zullen de antwoorden veranderen en zal er staan:

Met welk geslacht identificeert de mol zich?
- man
- vrouw
- geen geslacht

En dan is het ‘probleem’ opgelost.
Door meteen maar te doen alsof die 95% van de mensen die zich als man of vrouw identificeert helemaal niet bestaat, creëer je mijns inziens een grotere afstand. Accepteer en waardeer elkaar, houd rekening met elkaar, maar schaf niet de genders af waarmee de meeste mensen zich identificeren.

Nu ga ik me weer met belangrijkere zaken bezighouden: wie is toch die verdomde mol..? ::vergroot::
Mollen ontmaskerd: Jurre, Renee, Jeroen, Rob, Merel, Jan, Thomas & Klaas (NL). Comfort, Uma, Lennart & Alina (BE).

Online Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #90 Gepost op: 16-02-2022, 23:06:10 »
Tja, je vraagt aandacht voor non-binairen, klaagt zelf (voorbarig en ten onrechte) dat je op dit forum je geslacht moet invullen, dus dan is het niet vreemd om te denken dat je zelf non-binair bent.

Pardon?

Online ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #91 Gepost op: 17-02-2022, 00:26:44 »
Lekker een slotje op gooien. Ieder heeft zijn en haar  ::tandpastasmiley:: mening hierover. Kom je toch niet uit.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #92 Gepost op: 17-02-2022, 04:57:06 »
In dat geval kunnen we beter een slotje op het hele forum gooien.

Berichten zoals bovenstaande die inhoudelijk niks bijdragen zullen vanaf nu verwijderd worden.

Offline xlieiwie

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #93 Gepost op: 17-02-2022, 10:09:22 »
Ik ga er vanuit dat mocht de situatie zich voordoen, de vraag aangepast zal worden.

Bij elke andere willekeurige vraag (‘zat de mol in een auto of stond de mol op de toren?’) verwacht je toch ook niet dat er een optie bij staat die sowieso niet het juiste antwoord is? (‘De mol zat in een vrachtwagen’)

Zolang een groep alleen uit mannen en vrouwen bestaat, lijkt me dit geen discussiepunt om het aan te passen.

Overigens vind ik ‘de mol’ zelf volledig genderneutraal, dus iedereen zou de mol kunnen zijn. Qua invulling van een groep lijkt 5-4-1 me nou ook niet onoverkomelijk. Meer dan 1 in een seizoen lijkt me vooral statistisch gezien heel knap om te ‘verzamelen’
« Laatst bewerkt op: 17-02-2022, 10:16:50 door xlieiwie »

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #94 Gepost op: 17-02-2022, 11:04:35 »
Gaan we nu ook al woke doen bij widm? Prima vraag man of vrouw. 50/50 dat je het goed hebt

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #95 Gepost op: 17-02-2022, 15:21:31 »
Ja, 86 molloten zijn dit dus met je eens, don't worry about the wokes want Jelsir gaat deze uitslag dus doorgeven aan WIDM, je krijgt je zin dus.

Trouwens ik ben de grootste fan van Raven van Dorst dus ik wil persoonlijk wel Raven gaan doorgeven als tip om te vragen voor WIDM. Ben benieuwd wat ze dan ook met deze man/vrouw vraag doen dan.

Dit seizoen is sowieso al anders met 6 vrouwen en 5 mannen. Voor mij hoeft het niet 50/50 te zijn hoor. WIDM zit al op het futuristische pad  ::) ::ok::

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #96 Gepost op: 17-02-2022, 15:24:48 »

Dit seizoen is sowieso al anders met 6 vrouwen en 5 mannen. Voor mij hoeft het niet 50/50 te zijn hoor. WIDM zit al op het futuristische pad  ::) ::ok::

Voor mij hoeft het ook niet zo verdeeld te zijn. Met tien blonde vrouwen ben ik ook wel content ;)

Edit: deze case zou deze testvraag ook overbodig maken

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #97 Gepost op: 17-02-2022, 15:49:27 »
Volgens mij maken deelnemers van te voren een vragenlijst. Het zou best kunnen dat hier wel de optie geboden wordt om wat anders in te vullen. Maar vult iedereen daar man of vrouw in, is het niet van toepassing in de test. Immers staat het antwoord dan voor niemand, vult '1 iemand iets anders in zullen ze de vraag denk ik achterwege laten. Zijn er meer die iets anders invullen zullen ze misschien voor een 3e optie kiezen.

Offline vriendlief

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #98 Gepost op: 17-02-2022, 19:49:41 »
Uit de oude doos (10 jaar geleden)  ::rofl:::

Art: "Jongens... Of is die aanhef ongepast"

Hij zei toch 'jungs'?  ;) :P

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Hoe genderinclusief is WIDM: "De Mol is een man of vrouw"?
« Reactie #99 Gepost op: 17-02-2022, 20:42:04 »
Ik denk dat de tijd gewoon langzaam moet rijpen voor een dergelijke vorm van genderneutraliteit. De meeste mensen, inclusief ikzelf, zijn hier totaal niet mee bezig. De eerste keer dat ik iemand hoorde zeggen 'ik identificeer mezelf als vrouw met zij en haar' flapperden mijn oren. Omdat ik er zelf totaal niet mee bezig ben voelt een dergelijke mededeling overdreven politiek correct. Inmiddels heb ik zo'n mededeling al vaker gehoord en voelt het al iets normaler. Ik kan me goed voorstellen dat WIDM over een paar jaar hierin meegaat, maar wat mij betreft hoeven ze niet voor de troepen vooruit te lopen. Dit schrikt alleen maar mensen af, waardoor je eigenlijk het tegenovergestelde bereikt van wat je beoogt. Qua cultuuromslag kun je de situatie denk ik goed vergelijken met de zwarte Pieten discussie. Enkele jaren geleden was een niet zwarte piet totaal onbespreekbaar; inmiddels weten we nauwelijks meer beter. Dit is geleidelijk gegaan en kent nu nauwelijks nog tegenstand. Ik denk dat je dit ook moet willen met de genderneutraliteit. Als je het nu geforceerd doorduwt krijg je tegenstand, terwijl het ook geleidelijk stap voor stap kan worden aangepast. Dan bereik je veel meer!