Auteur Topic: Vuelta pool 2023  (gelezen 4372 keer)

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #120 Gepost op: 7-09-2023, 21:06:36 »
Zo,  die etappe is binnen! Maar ik heb ook wel een sprint georiënteerd ploegje :-)

Echt benieuwd wat de komende twee dagen gaan brengen.
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #121 Gepost op: 8-09-2023, 06:43:17 »
Geen sprint  ;D

Ik heb ook zin in vandaag. Afgelopen zomer heb ik zelfs zowel de Spandelles als de Tourmalet als de Aubisque (die weliswaar vanaf de andere kant) opgefietst. Altijd gaaf om dan de profs dat op tv ook te zien doen.  ::jaja:: Bekende plaatjes
You'll never walk alone

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #122 Gepost op: 8-09-2023, 12:14:48 »
Dat maakt kijken een stuk leuker. Zeker omdat je dan uit eigen ervaring weet wat voor een ellendelingen het zijn. Heb wel wat bekende TDF cols op gefietst, maar niets uit deze Vuelta. Toch ga ik mij vandaag wel vermaken, denk ik :-)
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #123 Gepost op: 8-09-2023, 15:02:39 »
Evenepoel nu al gelost!!!
You'll never walk alone

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #124 Gepost op: 8-09-2023, 15:08:36 »
 ::oink::

Dat mag verbazingwekkend heten. Van Almeida, die ook in Remco's groep rijdt, werd gezegd dat hij ziekjes (keelpijn) is. Zou Remco ook iets mankeren?
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #125 Gepost op: 8-09-2023, 16:17:11 »
En nu moet ik hopen op een hele goede dag van Ayuso die het klassement op zn kop zet (en dat Evenepoel NIET afstapt), dan wordt het leuk ;D

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #126 Gepost op: 8-09-2023, 17:47:49 »
Niks dan respect voor TJV (ja ik vind het voor de variëteit in koers ook irritant die dominantie), maar ook een wereldprestatie waar ik respect voor heb.  ::ok::

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #127 Gepost op: 8-09-2023, 18:01:13 »
Dat Evenepoel vandaag de vernieling in werd gereden vond ik niet echt verrassend, maar wel dat hij zo vroeg in de etappe al niet mee kon.
Op zich nog steeds blij met m'n keuze om 'm niet te nemen, maar had niet verwacht dat hij op dit punt al zo enorm veel punten zou hebben vergaard.

Wel fijn dat Storer eindelijk eens z'n gang mocht gaan, maar ja, had ook niet verwacht dat LMartinez zo lang zo hoog in het klassement zou staan (zodat Storer bij hem bleef om zn plek te verdedigen). Ik werd al triestig dat ik voor Storer was gegaan ipv Herrada (die blijkbaar niemand heeft!)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #128 Gepost op: 8-09-2023, 18:26:03 »
Wat een rit vandaag, ijzersterk jumbo blok. Veel mensen zullen zich dan wat blind staren op vingegaard, kuss en roglic. Maar heel de ploeg , op tratnik na ,  berewerk om de afstand naar almeida en evenepoel groot te maken zodat de mogelijkheid dat die nog terug kwamen na se aubisque minimaal was .

En dan het zo afmaken op de tourmalet, alsof ze speelden met mas en ayuso .
Verder erg knap van een uijtdebroeks, stef crass en martinez om zo lang nog mee te zitten

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #129 Gepost op: 8-09-2023, 19:13:41 »
Dat Evenepoel vandaag de vernieling in werd gereden vond ik niet echt verrassend, maar wel dat hij zo vroeg in de etappe al niet mee kon.
Op zich nog steeds blij met m'n keuze om 'm niet te nemen, maar had niet verwacht dat hij op dit punt al zo enorm veel punten zou hebben vergaard.

Exact. Remco is in mijn ogen (nog) geen pure ronderenner. In bergetappes met meerdere lange beklimmingen op hoogte heeft hij het vrijwel altijd laten afweten.

Natuurlijk heeft hij de Vuelta gewonnen. Maar toen waren t veel makkelijke ritten in week 3 en was Roglic al naar huis.

In de toekomst kan hij best nog eens succesvol zijn in een grote ronde. Maar dan moet hij naar een team dat er ervaring mee heeft om dit soort slechte dagen te voorkomen en een team om hem heen te bouwen.

Dat ie er op de Aubisque al afging was wel schokkend.

En ik heb hem juist wel gekozen omdat ik dacht dat ie snel, veel punten zou pakken. Maargoed dat is dan ook mn enige juiste beslissing geweest  ::rofl::

Verder jammer dat Jumbo (alweer) zo oppermachtig is. De spanning is er wel af nu.
You'll never walk alone

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vuelta 2023
« Reactie #130 Gepost op: 8-09-2023, 19:30:21 »
Tussenstand na etappe 13 (Formigal - Tourmalet)
 ::bravo:: ::bravo:: ::bravo:: 1ste: Tarbozan met 1319 punten ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
 ::cheerleader:: ::cheerleader:: 2de: michaelroovers met 1272 punten ::cheerleader:: ::cheerleader::
:) 3de: MitchK met 1184 punten :)

Dagwinnaar: hulpdakdekker met 134 punten ::ok::
Grootste stijger: Giorgio & hulpdakdekker met 3 posities ::ok::

Klik hier voor de volledige tussenstand
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #131 Gepost op: 8-09-2023, 20:01:35 »
Ik denk dat evenepoel wel degelijk al een groot ronde renner is, maar gewoon te weinig hulp vanuit het team krijgt in hooggebergte.  En daardoor veel zelf moet oplossen .en daarvoor komt hij net tekort. Wat er vandaag is gebeurd is echter ook iets wat evenepoel kenmerkt ; als het even niet lukt of niet gaat zoals evenepoel wil, dan laat evenepoel dat horen en fietst  hij niet beter daardoor

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #132 Gepost op: 8-09-2023, 21:18:20 »
Exact. Remco is in mijn ogen (nog) geen pure ronderenner. In bergetappes met meerdere lange beklimmingen op hoogte heeft hij het vrijwel altijd laten afweten.

Natuurlijk heeft hij de Vuelta gewonnen. Maar toen waren t veel makkelijke ritten in week 3 en was Roglic al naar huis.

In de toekomst kan hij best nog eens succesvol zijn in een grote ronde. Maar dan moet hij naar een team dat er ervaring mee heeft om dit soort slechte dagen te voorkomen en een team om hem heen te bouwen.

Dat ie er op de Aubisque al afging was wel schokkend.

En ik heb hem juist wel gekozen omdat ik dacht dat ie snel, veel punten zou pakken. Maargoed dat is dan ook mn enige juiste beslissing geweest  ::rofl::

Verder jammer dat Jumbo (alweer) zo oppermachtig is. De spanning is er wel af nu.

Yup, dus ik verwachtte dat hij het in de 3e week compleet zou laten afweten. Vuelta vorig jaar was inderdaad onwijs soft, en de Giro dit jaar hielp ook niet. En ook voor de 3e week vaak toch wel een duidelijk dalende lijn.

Dus dat + dat ik het idee had dat hij z'n vorm totaal niet (goed) had getimed voor deze Vuelta. Je kunt niet het hele seizoen top zijn. Denk dat hij vooral daaraan moet gaan werken, z'n vorm timen en niet constant overal mee willen kunnen doen.

Dus die combinatie + dat hij in de eerste week weliswaar hoog in het klassement reed, maar ook niet met echt veel overmacht, dacht ik dat hij misschien al zwakker dan anders begon. Dus als er dan inderdaad ook nog eens meerdere zware beklimmingen volgen.. En dan dubbel doordat het team nauwelijks zou kunnen gaan helpen.

Ik twijfelde inderdaad of z'n punten aan het begin voldoende gingen zijn om een slechte laatste week te compenseren. Ja, hij start supersnel, maar alsnog..
Daarnaast verwachtte ik dat jumbo-visma & ineos de TTT zouden winnen. Dus dat hij wel allemaal punten zou pakken in de eerste ritten bij daguitslag en jongerentrui, maar minder in het algemeen klassement.

Dus mja. Het is super verleidelijk om een formele favoriet te kiezen die jongerenpunten pakt, maar ik had te veel forse vraagtekens.
Dat gezegd: beter team, vorm beter getimed, meer hoogtestages.. Zou me niets verbazen als ik m een volgende keer wel kies.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #133 Gepost op: 8-09-2023, 21:33:29 »
Het lijkt mij wat voorbarig om REV na vandaag niet meer als een potentieel groot ronderenner te zien. Vandaag was wel echt bizar (denk dat Evenepoel zich niet drie keer over de kop wil rijden om op 12 minuten te eindigen en dat snap ik wel) en er moet blijkbaar nog wel het nodige gebeuren. Als je grote rondes wilt winnen, moet je je daar op richten en niet een paar weken ervoor een tijdrit regenboogtrui op willen halen en een klassieker voor de derde keer willen winnen. Je hebt ook een beresterke ploeg nodig. De tijden zijn veranderd. Ook Pogi gaf aan dat hij met zijn gebrekkige voorbereiding bij voorbaat kansloos was in Frankrijk.
Ik denk dat dat REV  waarschijnlijk nog steeds een keer de TDF gaat winnen, maar niet zo vaak als een andere Belgische halfgod 50 jaar geleden. REV is de nieuwe EM op sommige terreinen, want hij is ondanks de 27 minuten van vandaag extreem talentvol. 50 jaar geleden kon je alles willen winnen, maar die tijd is voorbij.
« Laatst bewerkt op: 8-09-2023, 23:21:25 door VK »
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #134 Gepost op: 8-09-2023, 23:16:52 »
Uiteraard. De erelijst van EM gaat niemand evenaren. Bij lange na niet.

Ik denk dat het inderdaad (helaas) gewoon zo is dat je alleen een grote ronde kan winnen als je er écht naartoewerkt.

Helaas, helaas. Want ik heb enorm van Pogacar genoten in het voorjaar. Ik vond het prachtig om een groteronderenner de Ronde van Vlaanderen te zien winnen. Dat maakt hem uniek.

Maar t geld zit bij de Tour. En Jumbo heeft al 2 jaar op rij laten zien hoe je die wint. Froome/Ineos daarvoor ook. Alle ballen op Frankrijk is succesvol.

Dat Vingegaard & Kuss (en bv Mas ook) natuurlijk ook geen optimale Vuelta-voorbereiding had vergeten we voor het gemak dan maar even  ::)
You'll never walk alone

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #135 Gepost op: 8-09-2023, 23:27:29 »
Het lijkt mij wat voorbarig om REV na vandaag niet meer als een potentieel groot ronderenner te zien.

Mee eens en hij is toch pas 23? Vorig jaar won hij de Vuelta en dat doe je niet zo maar, ondanks dat Roglic viel. Hij weet waar hij nu waar hij staat t.o.v. Roglic, Vingegaard, Kuss. Gewoon volgend jaar sowieso de Tour rijden waarin hij dan niet per sé als de grote favoriet van start kan gaan, met voor hem hopelijk dan een ploeg die nog meer afgestemd is op een grote ronde dan nu.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #136 Gepost op: 8-09-2023, 23:30:14 »
Evenepoel is nog met afstand de best scorende renner in onze pool tot nu toe. En wie zegt dat hij niet nog twee etappes gaat pakken , zon fietsbeest is het wel. Dus zelfs als hij se komende etappes niet meer meedraait voorin , vind ik de keuze voor evenepoel nog geen slechte keuze . Het is een coureur die kleur geeft aan etappes, durft aan te vallen, maar idd beter moet leren doseren .  Maar hij is voor mij op dit moment toch een vd smaakmakers in het peleton ( niet alleen in de vuelta)

Maar om hem in een adem te noemen met de vlaamse wielergod uit het verleden gaat voor mij ( voorlopig) nog te ver . Het waren andere tijden waarin merkx veel, zo niet alles , kon winnen. Als al vaak gezegd is de wolfpack bij lange niet de sterkste formatie, zeker niet bergop en wil evenepoel misschien inderdaad teveel en zou focussen op 1 klassement per jaar hem misschien beter liggen .

Dat gezegd hebbende hoop ik dat hij ooit in een ploeg komt waarin ze wel coureurs hebben als een gesink, kelderman, storer, rubio. Mannen die iemand bergop kunnen bijstaan, een groep een tempo op kunnen leggen waardoor aanvallen bij voorbaat gesmoord worden .
En dan zie ik evenepoel echt nog wel drie weken meevechten voor winst in een grote ronde, zelfs met grote cols en weinig tijdritkilometers.

Ik vind het wel jammer dat ze bij sporza zo lang jammerden over evenepoel en de prestatie van cras en uijtdebroeks eigenlijk gewoon vergaten te melden . Het zal misschien geen podium zijn, laat staan winst maar als je met de groten van zon ronde mee kan en door er elke keer bij te zitten na bijna 2 weken top 10-15 staat , dan ben je echt wel in orde hoor .

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #137 Gepost op: 9-09-2023, 09:44:43 »
Yup, eens met meerdere dat hij keuzes gaat moeten maken, want je kunt niet alles willen + de grote rondes. Zelfs Pogi had daar moeite mee, en die is vooralsnog een stuk beter in grote rondes.

Maar ik ben heel benieuwd wat er zou gebeuren als hij zich er compleet op focust om de 3 weken van een grote ronde top te zijn. Maar als hij voor de TdF komend jaar wil gaan, wel echt veel andere dingen gaat moeten laten schieten. Ik weet niet of hij dat wil?

Dat Vingegaard & Kuss (en bv Mas ook) natuurlijk ook geen optimale Vuelta-voorbereiding had vergeten we voor het gemak dan maar even  ::)

Vooral van Kuss is het bizar. Die heeft/had toch altijd wel een paar momenten dat hij er ineens totaal doorheen zat (los van dagen dat hij zichzelf mocht sparen), en hij rijdt nu z'n 3e grote ronde in het jaar  :o

Dus nog los van dat ik had verwacht dat hij direct weggecijferd zou worden, dat hij nu zo goed in vorm lijkt  :o

Vorig jaar won hij de Vuelta en dat doe je niet zo maar, ondanks dat Roglic viel.

Hij won de Vuelta met een extreem eenvoudige 3e week, wat juist zijn mogelijke zwakte was, maar een welbekende kracht van naaste belager Mas.

Nu was hij alsnog bijna op het niveau van Mas in de derde week, dus dat is alsnog best heel sterk, maar Evenepoel was niet meer ruimschoots z'n meerdere.

Evenepoel is nog met afstand de best scorende renner in onze pool tot nu toe. En wie zegt dat hij niet nog twee etappes gaat pakken , zon fietsbeest is het wel. Dus zelfs als hij se komende etappes niet meer meedraait voorin , vind ik de keuze voor evenepoel nog geen slechte keuze .

Klopt, hij heeft nu al genoeg punten gepakt dat hij minimaal een acceptabele keuze gaat zijn, zelfs als hij geen punt nog pakt.
En ik mik dat hij nu voor etappes inderdaad gaat, dus als hij al z'n energie kan steken in een paar etappes topniveau, zou hij er best enkele kunnen pakken.

Citaat
Dat gezegd hebbende hoop ik dat hij ooit in een ploeg komt waarin ze wel coureurs hebben als een gesink, kelderman, storer, rubio. Mannen die iemand bergop kunnen bijstaan, een groep een tempo op kunnen leggen waardoor aanvallen bij voorbaat gesmoord worden .

Volgend jaar heeft hij Landa! Die kan als superluxe knecht worden ingezet. Hoewel ik niet weet of die een constant tempo vooraan gaat rijden, of meer ondersteuner binnen het groepje favorieten.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #138 Gepost op: 9-09-2023, 10:18:44 »
Ben benieuwd of we nog veel strijd gaan zien , nu jumbo alle troeven in handen lijkt te hebben. Verder ben ik ook benieuwd of met name roglic zich gaat schikken in een vuelta winst voor knecht kuss .

En wat betreft slechte dagen voor kuss in andere rondes, ik denk dat we niet moeten onderschatten wat het verschil kan zijn tussen kilometers op kop rijden bergop voor je kopman, of die zelfde kilometers te maken in de buik ban een groep favorieten .

Tot nu toe vind ik kuss erg sterk rijden en op de momenten dat hij bergop demareert zit er echt wel wat op. Vingegaard kon je gisteren eigenlijk pas voor het eerst zien dat hij wat in vorm geraakt. Roglic blijft de sluwe vos, maar oogde gisteren van de drie toch wel de minste.

Vandaag nieuwe kansen ? 

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Vuelta pool 2023
« Reactie #139 Gepost op: 9-09-2023, 10:52:55 »
Ik denk juist dat Roglic de sterkste van de drie is. Maar die zat gisteren echt gevangen in het ploegenspel.

Mijn inschatting nu: Kuss gaat de Vuelta winnen als de slechte dag uitblijft. Roglic en Vingegaard gaan niet op hem wachten of voor hem op kop rijden. Maar dat hoeft waarschijnlijk ook niet. Beide heren hebben al een grote ronde op zak en kunnen er vast mee leven dat hun meesterknecht eens wint.

Op de Angliru gaan we het weten. Die berg is zo zwaar. Daar is het sowieso ieder op zn eigen tempo naar boven en zien wie de beste is.
« Laatst bewerkt op: 9-09-2023, 10:55:18 door Nieky »
You'll never walk alone