Ik zie tot mijn grote verbazing dat Anna hier op de eerste plek staat in de poll - met afstand

Los van de onderbuikgevoelens, denk ik dat molloten graag de ideale Mol zoeken: iemand die géén vrijstelling verdient en vervolgens ook nog eens op de ideale Molpositie (de cijfersloten) staat. Het hout snijdende communistische plan wordt dan al gauw omgedacht tot 'de perfecte omgekeerde psychologie'.
Maar de ervaring leert dat de Mol helemaal niet feilloos opereert, zeker niet in de eerste aflevering. Na aflevering 1 zei ik ook: de Mol heeft natuurlijk nóóit een vrijsteling verdiend hier. Maar bedenk wel dat in aflevering 10 de volledige focus bij deze opdracht zal liggen op de vermomming van de Mol, het handen schudden, en het topito's afpakken door tegen de kandidaten te strijden op het feest. Los van het torenhoge bedrag, heb je dan met je vrijstelling toch mooi jezelf minder verdacht maakt. En dat is prioriteit voor de Mol in aflevering 1. WIDM blijft televisie: de storytelling in aflevering 10 is belangrijker dan de daadwerkelijke story (netto geld uit de pot of niet).
Wie is de Mol dan wel? Rian was mijn schot-voor-de-boeg-Mol, maar als ze het is heeft ze zich op de vlakte gehouden. De positie om samen met Babs de uiteindelijke keuze maken voor de schilderijen lijkt de ideale Molpositie, maar het nadeel is dat je naast Babs geen getuigen hebt als het misgaat. Nu was er maar één schilderij juist en daar heeft Rian niets aan kunnen doen, maar de kans bestaat wel dat de acht anderen haar nu gaan verdenken. Ze leek nog wel te willen knoeien met het laatste schilderij, maar deed dit dan weer zo onhandig dat ze uiteindelijk toch maar die 500 euro binnen harkte. Als het een sabotage was, had ze geen goed van tevoren uitgedacht plan.
Zowel bij de schilderijen als bij de cijfersloten zie ik voldoende Molkansen die minder in het oog lopen. Maar klopt mijn indruk dat er geen fouten zijn gemaakt in de details van de schilderijen? Dan houd je daar alleen de Molactie 'het bord vaak omhoogtrekken over'. En Tooske en Kees heb ik om andere redenen (voornamelijk gevoel/persoonlijkheid) alweer voorzichtig afgestreept. Aarggh!
Kort gezegd: ik denk niet dat we de Mol al heel hard aan het werk hebben gezien. Op de één of andere manier ga ik mezelf over negen weken voor mijn kop slaan als ik dit teruglees, ik weet nog niet op welke.