Auteur Topic: [Kandidaat] Nora Akachar  (gelezen 46486 keer)

Online Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Nora Akachar
« Reactie #180 Gepost op: 2-02-2025, 13:51:23 »
In Niet de mol werd aangehaald dat iedereen vrij is om te besluiten om wat voor reden dan ook niet mee te doen aan een opdracht. Dat wordt van tevoren aan allemaal duidelijk gemaakt. De gevolgen van die keuze (duidelijk kandidaat of duidelijk mol) is voor de persoon zelf.
Nora heeft van die optie gewoon gebruik gemaakt.

Offline SanderFMC

• Forumlid
« Reactie #181 Gepost op: 2-02-2025, 14:01:58 »
Ik weet niet of het om religieuze redenen was. Het zou kunnen, maar ik zou me ook heel ongemakkelijk voelen bij zo'n dansopdracht en zou ook zomaar kunnen hebben afgehaakt. Ondersteboven aan een berg hangen zou ik dan wel weer doen en daar haken anderen weer af. Iedereen heeft zo zijn eigen grenzen en die moet je gewoon respecteren, ongeacht of het religieuze redenen is of niet.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #182 Gepost op: 2-02-2025, 14:04:45 »
In Niet de mol werd aangehaald dat iedereen vrij is om te besluiten om wat voor reden dan ook niet mee te doen aan een opdracht. Dat wordt van tevoren aan allemaal duidelijk gemaakt. De gevolgen van die keuze (duidelijk kandidaat of duidelijk mol) is voor de persoon zelf.
Nora heeft van die optie gewoon gebruik gemaakt.

Er zijn inderdaad eerdere voorbeelden van kandidaten die om uiteenlopende reden een opdracht - of een specifieke rol daarin - hebben geweigerd. Allicht zijn er een hoop 'durfopdrachten' die mensen met hoogtevrees, claustrofobie etc. in twijfel brachten, maar daar is vaak nog de euforie over kandidaten die hun angst overwinnen - denk aan Inge Ipenburg bij het abseilen in Thailand, en het eten van die vieze torren (ook in Thailand). Ik herinner me ook dat Eva van der Gucht bij een schietopdracht per se in een bepaald team wilde omdat ze niets met pistolen en geweren te maken wilde hebben*, en Coen Swijnenberg weigerde in Mexico Tequila te drinken. Bij kortstondige ziekte - denk aan Yvon met de duikopdracht - is er nu eenmaal niets aan te doen, maar de volgende dag doet zo'n kandidaat (mits niet zo ernstig onwel dat een repatriëringsvlucht van node is zoals bij Roeland, Jean-Marc, Philippe en daarna die geblesseerde kandidate) gewoon weer aan alles mee.

Tot nu toe waren dat uitzonderingen, gebaseerd op persoonlijke en vaak tijdelijke omstandigheden. Religieuze blokkades zijn nu eenmaal in steen gehouwen en ononderhandelbaar, en daar voel ik me ongemakkelijk bij. Geen alcohol willen drinken is tot daaraantoe (al heeft met name de Vlaamse Mol er een handje van om soms juist een drinkopdracht te verzinnen), maar de productie begeeft zich wel op glad ijs. Waar ligt de grens? Geen opdrachten uitvoeren op zondag of de Sjabbat? Geen hand geven aan mannen ('Gip Kâh-rel dê haant')? Geen dragshows meer à la De Mol in Spanje?

* Nu ik erover nadenk: als iemand bezwaar heeft tegen schietspellen, is WIDM met elk seizoen tenminste één laseropdracht gewoon niet het programma voor jou. Mijn bezwaren richten zich dus niet alleen tegen religieus geïnspireerde weigerkandidaten.
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #183 Gepost op: 2-02-2025, 14:05:17 »
Nu krijgen we speculaties - op zich trouwens begrijpelijk - over haar geloof en vallen jeukwoorden als haram en respect. Ik ben bang - ik speculeer maar even ongemakkelijk mee - dat het inderdaad een religieus dingetje was, en dat de makers daar expres geen ruchtbaarheid aan hebben gegeven om een onvermijdelijke (maar m.i. wel gerechtvaardigde) discussie daarover te vermijden. Door helemaal géén reden op te geven en te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat een kandidaat halverwege een opdracht verdwijnt om daarna terug te komen alsof er niets aan de hand is, wordt die discussie evenwel juist aangewakkerd.

Helemaal eens

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #184 Gepost op: 2-02-2025, 14:11:54 »
In het geval van bungeejumpen, kan ik me voorstellen dat iemand last minute zó bang wordt, dat die besluit niet te springen. Dat is echter iets anders dan dat je vooraf weet dat je persoonlijke religieuze overtuiging deelname aan bepaalde opdrachten onmogelijk maakt. Het is dan ook raar dat ze 'ja' zei op het heli-platform. Stel dat ze tot Mol was gekozen, hadden we dan een Mol gehad die bepaalde opdrachten niet mee zou doen?

We weten natuurlijk niet zeker of het daadwerkelijk haar religieuze overtuiging is, maar in dat kader is goed om te weten wat er in de Koran staat:

Soera Al-Nahl (16:105)
"Degenen die leugens verzinnen, zijn degenen die niet in de tekenen van Allah geloven; zij zijn de leugenaars."
→ Dit vers stelt dat liegen een kenmerk is van degenen die niet oprecht in Allah geloven.

Soera Al-Baqara (2:42)
"En vermeng de waarheid niet met de leugen en verberg de waarheid niet terwijl jullie (het) weten."
→ Dit vers verbiedt het verdraaien of verbergen van de waarheid.

Soera Az-Zumar (39:3)
"Voorwaar, Allah leidt niet degene die een leugenaar is en een ondankbare."
→ Dit benadrukt dat Allah degenen die liegen niet zal leiden.

Soera Al-Ahzab (33:70-71)
"O jullie die geloven, vrees Allah en spreek een waarachtig woord. Hij zal jullie daden verbeteren en jullie zonden vergeven. En wie Allah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt, heeft een geweldige overwinning behaald."
→ Hier wordt het belang van waarheidsgetrouwheid gekoppeld aan succes en vergeving.

Misschien moet Nora zelf op social media maar eens toelichten in hoeverre mate haar religieuze overtuiging al dan niet te combineren was met een spel waarbij liegen en bedriegen centraal staat?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #185 Gepost op: 2-02-2025, 14:17:53 »
Ik vermoed dat er uit de bijbel ook wel zulke quotes te halen zijn en dat dat niet inhoudt dat er in al die jaren geen christelijke deelnemers geweest zijn.
Bij De Mol zat vorig jaar wel iemand die zich er zelf gewoon niet goed bij voelde te liegen, en dat was haar goed recht.
Ik denk dat ongeacht herkomst mogelijk is dat je in situaties beland die je van tevoren niet had kunnen bedenken/anders beleeft dan je had ingeschat en ben ook niet voor een 'je hebt vooraf ja gezegd, nu heb je tot het einde niks meer te zeggen'-insteek. Overigens vond ik het fragment wat we zagen meer voelen als 'brrr, deze opdracht is zó niets voor mij, ik geef het op'.

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #186 Gepost op: 2-02-2025, 14:20:49 »
Dit is precies wat het voor mij zo ongemakkelijk maakt. Nu krijgen we - deels eigen schuld van het programma dat zo curieus over Nora's weigering heenstapte - hele Koranexegeses, en dat was juist helemaal niet mijn bedoeling. We kunnen niet in Nora's hoofd kijken, en zonder nadere uitleg blijft dit allemaal speculatie. Juist daarom probeerde ik de discussie wat breder te trekken en bij Nora weg te halen - het wordt al gauw onaangenaam persoonlijk - en liefst ook bij (alleen) de Islam. 'Alleen seculiere kandidaten toelaten' vind ik te kort door de bocht, maar datzelfde geldt voor het 'respect' dat we per se zouden moeten hebben voor religieuze overtuigingen die mensen welbeschouwd minder geschikt maken voor deelname aan een programma als WidM.

Online NVR_95

• Forumlid
« Reactie #187 Gepost op: 2-02-2025, 14:22:14 »
Volgens mij hebben we geen enkele reden om aan te nemen dat het hier religieuze redenen betrof. Waarom zou je dan wel aan de opdracht beginnen? Je gaat toch ook geen half glas alcohol drinken.

Het staat haar uiteraard vrij om opdrachten over te slaan. Maar op dezelfde manier staat het ons vrij om haar maar aanstellerig te vinden en geen leuke kandidaat.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #188 Gepost op: 2-02-2025, 14:26:06 »
religieuze overtuigingen die mensen welbeschouwd minder geschikt maken voor deelname aan een programma als WidM.

En dat is nou precies de kern van mijn betoog: als je weet dat je religieuze overtuiging kan conflicteren met sommige opdrachten, doe dan gewoon niet mee!
Het is verdorie geen gloednieuw programma waarvan je nog niet precies weet wat het inhoudt. Er is nota bene een kwart eeuw aan voorgaande seizoenen
waardoor je heel goed weet wat je te wachten staat.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #189 Gepost op: 2-02-2025, 14:30:28 »
En dat is nou precies de kern van mijn betoog: als je weet dat je religieuze overtuiging kan conflicteren met sommige opdrachten, doe dan gewoon niet mee!
Het is verdorie geen gloednieuw programma waarvan je nog niet precies weet wat het inhoudt. Er is nota bene een kwart eeuw aan voorgaande seizoenen
waardoor je heel goed weet wat je te wachten staat.

Ja, daar ben ik het volmondig mee eens. Evenals met de tweede - wat luchtiger geformuleerde - observatie van NVR_95.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #190 Gepost op: 2-02-2025, 14:31:28 »
die geblesseerde kandidate)
Janine Abbring, Lubach redactie en Zomergasten presentatrice  :P

Verder helemaal met je eens hoor ::ok::
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

« Reactie #191 Gepost op: 2-02-2025, 14:45:41 »
Misschien moet Nora zelf op social media maar eens toelichten in hoeverre mate haar religieuze overtuiging al dan niet te combineren was met een spel waarbij liegen en bedriegen centraal staat?

Wat een moeite wordt er gedaan om dit allemaal op te zoeken. Nora hoeft zich helemaal niet te verantwoorden. Het is aan de regie om 'een verhaal' te vertellen en die koos ervoor er het niet over te hebben. We kunnen gissen, ze kan ook gewoon niet lekker zijn bv, met die temperaturen. Het maakt niet uit verder. Wel maakt het de kans dat zij de mol is wel minder, dat is in haar nadeel. Maar voor ons, kijkers, weer iemand minder om te verdenken  ::tandpastasmiley::.

Offline ThaStayFan

• Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
« Reactie #192 Gepost op: 2-02-2025, 15:47:34 »
De mol wil "de beste mol ooit worden". Grootspraak van de mol!

Als Nora de mol is en ze heeft deze grootspraak gedaan (ik zie haar ervoor aan), dan gaat het niet echt best met haar. Ze haakt in aflevering 5 zelfs af bij een opdracht.
Dat deze zin in de eerste uitzending is gezet, zou - als Nora de mol is - goed kunnen toelichten waarom een mol zijn, zo ontzettend moeilijk is. Zeker als je onvoorbereid bent gekozen en de enorme psychische druk (denk aan De Mol België, waar iemand eens afhaakte) ervaart, kan er best zoiets gebeurd zijn bij Nora. Stijn zegt ook dat Nora zo eenzaam en stil is...

Het wordt allemaal in de uitzending verzwegen wat de reden is dat Nora tijdens de oefening stopt... Alleen in moltalk wordt erop ingegaan, maar ook geen reden genoemd. Het blijft in het ongewisse. We gaan hier toch later zeker meer van horen.

Ik denk dat Nora zeker de finale gaat halen, doordat dit allemaal zo in de uitzending is neergezet. Ik gooi dit maar even erin, omdat bijna iedereen roept dat Nora de mol niet meer kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2025, 16:11:28 door ThaStayFan »

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
« Reactie #193 Gepost op: 2-02-2025, 17:20:30 »
Nora kan met goed fatsoen na het totaal niet mollen, heel veel geld in de pot spelen en het weglopen bij een opdracht de Mol niet meer zijn.
Is ze het toch, dan stop ik na een kwart eeuw met WIDM kijken en beperk ik me voortaan tot het Vlaamse origineel.

Offline hillo

• Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Tequila! Booyah.
« Reactie #194 Gepost op: 2-02-2025, 18:06:22 »
Nora kan met goed fatsoen na het totaal niet mollen, heel veel geld in de pot spelen en het weglopen bij een opdracht de Mol niet meer zijn.
Is ze het toch, dan stop ik na een kwart eeuw met WIDM kijken en beperk ik me voortaan tot het Vlaamse origineel.

Lijkt me heerlijk
Nieky grab a life vest!

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #195 Gepost op: 2-02-2025, 18:15:07 »

Onmogelijk inderdaad, als je voorkennis hebt zorg je dat je een blocnote pakt.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #196 Gepost op: 2-02-2025, 18:57:17 »
Het interesseert me niet zoveel waarom ze afhaakte, als je je ergens ongemakkelijk bij voelt mag je er van mij mee stoppen. Het is alleen wel extreem kandidaats voor de kijker en ik vermoed dat ze nu door veel mensen die dat eerder wel deden niet meer verdacht wordt.

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #197 Gepost op: 2-02-2025, 19:04:52 »
Het interesseert me niet zoveel waarom ze afhaakte, als je je ergens ongemakkelijk bij voelt mag je er van mij mee stoppen. Het is alleen wel extreem kandidaats voor de kijker en ik vermoed dat ze nu door veel mensen die dat eerder wel deden niet meer verdacht wordt.

Ook omwille van de hypothetische voorbeelden die ik eerder gaf? Geen man een hand geven, niet op zondag of vrijdag willen spelen, geen dragshow willen bijwonen? Waar eindigt het respect voor de individuele beslissing en begint het respect voor het spel dat WidM al een kwart eeuw is?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #198 Gepost op: 2-02-2025, 19:06:32 »
Ook omwille van de hypothetische voorbeelden die ik eerder gaf? Geen man een hand geven, niet op zondag of vrijdag willen spelen, geen dragshow willen bijwonen? Waar eindigt het respect voor de individuele beslissing en begint het respect voor het spel dat WidM al een kwart eeuw is?

Je doet wel heel veel aannames over iemand die niet aan één spelletje mee wilde doen zonder dat er met een woord gerept is over de reden.

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #199 Gepost op: 2-02-2025, 19:09:07 »
Je doet wel heel veel aannames over iemand die niet aan één spelletje mee wilde doen zonder dat er met een woord gerept is over de reden.

Ik doe helemaal geen aannames. Ik stel jou een vraag. Er wordt mij iets te makkelijk gewapperd met 'respecteren van keuzes', terwijl het een vrij fundamentele kwestie - en potentiële bom onder het programma is.