Auteur Topic: Bizarre theorieën/waargebeurde verhalen WIDM  (gelezen 9161 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Bizarre theorieën/waargebeurde verhalen WIDM
« Reactie #40 Gepost op: 25-02-2025, 10:18:41 »
Dat sterkt mijn vermoeden dat er tóch geen molwissel is geweest......

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #41 Gepost op: 25-02-2025, 10:43:45 »

Ik maak me sterk dat jij die molwissel nog zal ontkennen als er notarieel beëdigde verklaringen van de betrokkenen en videobeelden van Roelands molacties opduiken.  ::rofl:: ;)

Maar zoals ik al vaker heb gezegd bewijst die "molactie van Yvon" op het strand helemaal niets.

In de eerste plaats is die "molbiecht" pas achteraf in voice-over opgenomen (in plaats van op locatie, zoals vanaf het moment dat Yvon daadwerkelijk de Mol was).

Ten tweede was "graven als een kip zonder kop" helemaal geen molactie. Als mol zou je juist willen dat er zoveel mogelijk van die kistjes met sleutels gevonden worden, zodat die kunnen worden ingezet om die tonnen op het strand te openen - iets waar Roeland inderdaad nogal nadrukkelijk voor pleitte.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2025, 10:46:17 door Michmol »
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 25-02-2025, 10:55:47 »
Voor mij ook. Ik heb hier eigenlijk nooit over getwijfeld. En zeker toen ik en een vriendin van mij hier laatst over hadden, toen zei ze dat ze seizoen 5, deels heeft gezien en ze stopte naar aflevering 2 of 3, omdat zij genoeg bewijs had dat Yvon het was en in toen had ze nog wel even de ontknoping gezien en toen dacht ze ik wist het. En zij is een beter speurder dan ik ben.

Van mij mogen mensen blijven denken dat eigenlijk Roeland is, prima, maar Ik geloof er niks van! En bij de tonnen, denk ik juist dat elke kandidaat dit wil openmaken ten kostte van het geld en de mol weet dit dus die kan makkelijk achterover leunen en er niet mee bemoeien.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2025, 11:00:22 door Mol1991 »

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 25-02-2025, 11:18:42 »
Van mij mogen mensen blijven denken dat eigenlijk Roeland is, prima, maar Ik geloof er niks van! En bij de tonnen, denk ik juist dat elke kandidaat dit wil openmaken ten kostte van het geld en de mol weet dit dus die kan makkelijk achterover leunen en er niet mee bemoeien.

Jij mag allicht geloven wat je wil, maar ik wil wel even verhelderen dat die molwissel niet gewoon iets is wat "mensen denken". Nadat daar veel eerder al eens iets over gelekt was, is dat hele verhaal mij in 2019 uitgebreid (en onuitgenodigd) verteld door iemand die daar indertijd bovenop heeft gezeten en ook betrokken was bij de hele wissel en de keuze voor Yvon. Iemand die bij iedere molloot die in 2005 keek bekend is.

Wat jij zegt over die tonnen is bovendien aantoonbaar onjuist: als je die scène terugkijkt zie je juist dat er ook mensen zijn die niets of heel weinig willen openmaken (of dat in elk geval strategisch willen doen). En nogmaals: als je als mol al achterover wil leunen terwijl anderen tonnen openen voor geld, dan moeten er wél sleutels zijn om die tonnen mee te kunnen openen. Het feit dat Yvon "volgens mij maar één zo'n kistje [met een sleutel] bovengehaald heeft" - ze weet het dus niet eens zeker, raar voor een mol - is dus op geen enkele manier een molactie te noemen. Die hele achterafbiecht is één groot rookgordijn, waar kennelijk nog altijd mensen intuinen. Wat dat betreft kudos voor de productie van destijds.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2025, 11:25:18 door Michmol »

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #44 Gepost op: 25-02-2025, 11:23:58 »
Ik ben het hier, voor de verandering, eens helemaal eens met Michmol  ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 25-02-2025, 11:24:38 »
Ik ben het hier, voor de verandering, eens helemaal eens met Michmol  ;D

Hè, dat voelt ook weleens lekker. ;)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 25-02-2025, 11:39:39 »
Ik noem mijzelf niet een molloot. Ik ben totaal geen speurder die alles uitzoekt (daar ligt mijn interesse ook niet) ik kijk meer naar het gedrag, gezichtsuitdrukking en eventuele sleutelposities. Dus als dat in 2019 bewezen is, kan maar ik heb er zelf nooit overgehoord, alleen dingen gelezen op het forum over dit. Dus kan makkelijk zijn dat dit klopt, ik geloof er gewoon niet in.

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 25-02-2025, 11:42:10 »
Ik noem mijzelf niet een molloot. Ik ben totaal geen speurder die alles uitzoekt (daar ligt mijn interesse ook niet) ik kijk meer naar het gedrag, gezichtsuitdrukking en eventuele sleutelposities. Dus als dat in 2019 bewezen is, kan maar ik heb er zelf nooit overgehoord, alleen dingen gelezen op het forum over dit. Dus kan makkelijk zijn dat dit klopt, ik geloof er gewoon niet in.

"Sleutelpositie" is in dit geval wel een aardige woordkeuze. Maar vertel eens: op welke sleutelpositie met bijbehorend gedrag en dito gezichtsuitdrukkingen zat Yvon in de eerste 2 á 3 afleveringen volgens jou?

Offline WhoIsTheMole2

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 25-02-2025, 11:46:50 »
Ik ben altijd wel heel benieuwd geweest hoe het seizoen was verlopen als Roeland niet ziek was geworden. Wellicht een volledig andere volgorde van afvallers, met Victoria als mogelijke finalist aangezien zij Roeland al op het spoor leek te zijn?  ;D

Leuk om over te denken. Wellicht zien we iemand uit S5 terug in het Jubileumseizoen, mits het om een All-Star seizoen gaat. Laten we het hopen.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 25-02-2025, 11:47:30 »
"Sleutelpositie" is in dit geval wel een aardige woordkeuze. Maar vertel eens: op welke sleutelpositie met bijbehorend gedrag en dito gezichtsuitdrukkingen zat Yvon in de eerste 2 á 3 afleveringen volgens jou?
Eerlijk, ik was toen 14 en snapte nog niks van het spel. Alleen dat er een mol in het midden was en dat was het. Verder heb ik naast de laatste aflevering met de molacties, dit seizoen voor het laatst gezien in 2005. Dus ik herinner er helemaal niks meer van alleen vaag sommige opdrachten, zei ik toch dat ik geen echte molloot ben. Wat ik wel herinner is dat ik nooit Roeland als mol zag, maar wel Lottie en deels Yvon ;) Heb alleen even vandaag dat ene stuk opgezocht van de tonnen dat Roeland er nog was.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2025, 11:58:34 door Mol1991 »

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 25-02-2025, 12:31:47 »
Weetje wat bij mij ook is, ik hou enorm van eerlijkheid, zo ben ik ook opgevoed.
Dat een mol extreem liegt is helemaal prima, want dat hoort bij het spel en net zoals kandidaten liegen over dingen.

Maar ik verwacht van de makers gewoon eerlijkheid, net zoals wat de mol in België deed, ik volg de mol niet, maar ik ken dit stuk wel goed. Maar misschien is dit ook gewoon dom van mij en is dit echt gebeurd. Wat ik nog steeds niet in geloof helemaal en heeft niet mee te maken dat ik van eerlijkheid hou, maar dat terzijde.

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 25-02-2025, 13:03:55 »
Weetje wat bij mij ook is, ik hou enorm van eerlijkheid, zo ben ik ook opgevoed.
Dat een mol extreem liegt is helemaal prima, want dat hoort bij het spel en net zoals kandidaten liegen over dingen.

Maar ik verwacht van de makers gewoon eerlijkheid, net zoals wat de mol in België deed, ik volg de mol niet, maar ik ken dit stuk wel goed. Maar misschien is dit ook gewoon dom van mij en is dit echt gebeurd. Wat ik nog steeds niet in geloof helemaal en heeft niet mee te maken dat ik van eerlijkheid hou, maar dat terzijde.

Ik sla altijd enorm aan als WIDM 2005 genoemd wordt, want het is a) in mijn ogen het allerkapotvetgaafste seizoen (met BN'ers dan) aller tijden, en b) na medeforummer TheMiracle in 2009 ik degene was die de hele geschiedenis tot in detail bevestigd kreeg van een direct betrokkene, en ik dat toen ook hier gepost heb, waarna het verhaal ook door allerlei media is opgepikt. Vandaar dat ik wellicht een beetje fel kan overkomen, maar ik bedoel het - en zeker in dit geval - niet kwaad. ;)

Ik deel overigens je verbazing over de geheimzinnigheid (of, zo je wilt: het liegen) over de hele kwestie, zeker na 20(!) jaar. Wat je echter wel ziet is dat mensen als Roeland en Anton Jongstra (de toenmalige eindredacteur) de afgelopen jaren geconfronteerd zijn met de "geruchten" over de molwissel, en daar op zijn zachtst gezegd ontwijkend op reageerden - maar dus ook niet nadrukkelijk ontkennend.

Het heeft er denk ik ook mee te maken dat 2005 het laatste seizoen zou worden. Dat het met BN'ers werd gespeeld was oorspronkelijk bedoeld als gimmick, een feestelijk afscheid van 5 jaar WIDM. Maar toen bleek dat plotseling enorm goed te werken, en vlogen de kijkcijfers omhoog. Van een betrekkelijk nicheprogramma werd WIDM opeens een publiekstrekker, en groeide het uit tot een heuse franchise met molboekjes, spinoff-programma's, live-finales en wat niet meer. Daarmee werd een giechelig bewaard geheimpje over wat er in Australië achter de schermen gebeurde plotseling - in sommige ogen kennelijk althans - een potentiële bom onder de geloofwaardigheid van een van de vlaggenschepen van AvroTros.

Ik ben altijd wel heel benieuwd geweest hoe het seizoen was verlopen als Roeland niet ziek was geworden. Wellicht een volledig andere volgorde van afvallers, met Victoria als mogelijke finalist aangezien zij Roeland al op het spoor leek te zijn?  ;D

Leuk om over te denken. Wellicht zien we iemand uit S5 terug in het Jubileumseizoen, mits het om een All-Star seizoen gaat. Laten we het hopen.

Dan was het ongetwijfeld allemaal anders verlopen. Om te beginnen zou Gijs - die eruitvloog omdat hij op Yvon zat - niet teruggekomen zijn. Of Victoria zou hebben gewonnen betwijfel ik; er waren veel meer mensen die op Roeland zaten, zoals ook blijkt uit de biechten. Wat zei Jim ook alweer in de terugblik? "Als je De Mol maakt met Roeland Fernhout, maak je Roeland Fernhout natuurlijk de mol!" Sterker nog: degene die mij vertelde over de molwissel zei dat de productie er zo van baalde dat bijna iedereen vanaf het begin op Roeland zat. Natuurlijk was men primair bezorgd toen hij ziek werd, maar achteraf was er ook wel opluchting, omdat het hele spel als het ware 'gereset' werd na de derde of vierde aflevering.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2025, 13:10:22 door Michmol »

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 25-02-2025, 13:29:10 »
Dankjewel voor her zeggen Michmol en de uitleg. Dat waardeer ik enorm.
Wat ik ook al zei, ik herinner 2005 minder goed ook vooral, omdat dit mijn eerste WIDM seizoen was en ik moest er nog inkomen. Ben inderdaad mee eens dat seizoen 5 echt één van de beste seizoenen is van WIDM.

Ja, ik heb ooit inderdaad een stukje van Roeland gezien toen hij bij een film première was en dat hij er niks over kwijt wou. Dat is inderdaad best apart, maar je verwacht wel na 20 jaar eerlijkheid en snap dat dit misschien niet leuk is om te vertellen, maar ik weet bijna zeker dat veel kijkers hier begrip voor hebben.

Zoiets heb ik inderdaad begrepen dat 2005, waarschijnlijk het laatste seizoen zou zijn. In die tijd kwamen wij als gezin er met puur toeval, we waren aan het zappen en kwamen dit tegen en wij kenden Yvon behoorlijk goed in die tijd van tv dus we wouden een kans geven. Wat ook een rol speelde was, dat in tijd tijdens de uitzendingen mijn oudste broer grootste deel op dezelfde plekken is geweest in Australië en dat schiep toch een kleine interesse. En sinds dien kijk ik het elk jaar en mijn zus ook.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2025, 13:30:56 door Mol1991 »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 25-02-2025, 13:49:03 »
Ik maak me sterk dat jij die molwissel nog zal ontkennen als er notarieel beëdigde verklaringen van de betrokkenen en videobeelden van Roelands molacties opduiken.  ::rofl:: ;)

Maar zoals ik al vaker heb gezegd bewijst die "molactie van Yvon" op het strand helemaal niets.

In de eerste plaats is die "molbiecht" pas achteraf in voice-over opgenomen (in plaats van op locatie, zoals vanaf het moment dat Yvon daadwerkelijk de Mol was).

Ten tweede was "graven als een kip zonder kop" helemaal geen molactie. Als mol zou je juist willen dat er zoveel mogelijk van die kistjes met sleutels gevonden worden, zodat die kunnen worden ingezet om die tonnen op het strand te openen - iets waar Roeland inderdaad nogal nadrukkelijk voor pleitte.
Wat jij zeker al weet en hier vergat te vermelden, is volgens mij dat er van de zogenaamde molacties van Yvon in de tijd dat Roeland nog meedeed geen beelden zijn in de afsluiting van dit seizoen. Maar er zijn zoveel zaken die de theorie van de molwissel ondersteunen dat we er gerust vanuit mogen gaan dat die inderdaad heeft plaatsgevonden. Op dit forum kun je heel veel zaken over deze molwissel terugvinden, niet alleen bij WIDM 2005. Dit laatste is natuurlijk niet aan jou gericht maar aan degenen die hier meer over willen lezen.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 25-02-2025, 13:56:43 »
Bedankt voor de tip MartinJ, ga dit zeker een keer in verdiepen en terug lezen.
Ik weet er gewoon te weinig vanaf op dit moment.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 25-02-2025, 14:05:05 »
Er is hierover ook een topic in WIDM 2022, waar ook naar wordt verwezen in andere seizoenen.

Offline Michmol

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 25-02-2025, 14:17:31 »
Er is hierover ook een topic in WIDM 2022, waar ook naar wordt verwezen in andere seizoenen.

Hier is de betreffende link: https://www.wieisdemol.com/forum/2019/?topic=68283.0

Dat van die achteraf opgenomen - ingesproken - biechten over de "molacties" van Yvon is wel een beetje mijn claim to fame  ;D : ik ontdekte dat pas toen ik naar aanleiding van dat gesprek met die 'klokkenluider' het seizoen nog eens ben gaan terugkijken met het verhaal over de molwissel (waar ik tot dan toe nauwelijks in had geloofd) in het achterhoofd. Het feit dat  er van Yvon geen enkele molbiecht op
locatie bestond, was tot dan toe niemand (ook mij niet) opgevallen. Ik zie dat als de voornaamste 'smoking gun', maar er zijn daarnaast nog heel veel andere aanwijzingen - voor wie het wil zien, allicht.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #57 Gepost op: 25-02-2025, 14:21:41 »
Waarom zouden ze dat na al die jaren nog onder het tapijt willen schuiven dan? Dit soort conspiracies mogen na 20 jaar wel eens geopenbaard worden 8)
De Blondine is de Mol :)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 25-02-2025, 15:27:02 »
Hier is de betreffende link: https://www.wieisdemol.com/forum/2019/?topic=68283.0

Dat van die achteraf opgenomen - ingesproken - biechten over de "molacties" van Yvon is wel een beetje mijn claim to fame  ;D : ik ontdekte dat pas toen ik naar aanleiding van dat gesprek met die 'klokkenluider' het seizoen nog eens ben gaan terugkijken met het verhaal over de molwissel (waar ik tot dan toe nauwelijks in had geloofd) in het achterhoofd. Het feit dat  er van Yvon geen enkele molbiecht op
locatie bestond, was tot dan toe niemand (ook mij niet) opgevallen. Ik zie dat als de voornaamste 'smoking gun', maar er zijn daarnaast nog heel veel andere aanwijzingen - voor wie het wil zien, allicht.
Bedankt voor de link, ik heb er al wat van gelezen en het klinkt op zich best logisch, maar twijfel nog wel. Ik ga denk ik seizoen 5 binnenkort, maar een keer terug kijken. Zie alleen dat bij de NPO plus app dat aflevering 1 mist van dit seizoen. Heeft iemand die toevallig voor mij, zoals een link?

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 25-02-2025, 16:02:01 »
Waarom zouden ze dat na al die jaren nog onder het tapijt willen schuiven dan? Dit soort conspiracies mogen na 20 jaar wel eens geopenbaard worden 8)
Omdat er een zwijgcontract is opgesteld lijkt me