Weetje wat bij mij ook is, ik hou enorm van eerlijkheid, zo ben ik ook opgevoed.
Dat een mol extreem liegt is helemaal prima, want dat hoort bij het spel en net zoals kandidaten liegen over dingen.
Maar ik verwacht van de makers gewoon eerlijkheid, net zoals wat de mol in België deed, ik volg de mol niet, maar ik ken dit stuk wel goed. Maar misschien is dit ook gewoon dom van mij en is dit echt gebeurd. Wat ik nog steeds niet in geloof helemaal en heeft niet mee te maken dat ik van eerlijkheid hou, maar dat terzijde.
Ik sla altijd enorm aan als WIDM 2005 genoemd wordt, want het is a) in mijn ogen het allerkapotvetgaafste seizoen (met BN'ers dan) aller tijden, en b) na medeforummer TheMiracle in 2009 ik degene was die de hele geschiedenis tot in detail bevestigd kreeg van een direct betrokkene, en ik dat toen ook hier gepost heb, waarna het verhaal ook door allerlei media is opgepikt. Vandaar dat ik wellicht een beetje fel kan overkomen, maar ik bedoel het - en zeker in dit geval - niet kwaad.

Ik deel overigens je verbazing over de geheimzinnigheid (of, zo je wilt: het liegen) over de hele kwestie, zeker na 20(!) jaar. Wat je echter wel ziet is dat mensen als Roeland en Anton Jongstra (de toenmalige eindredacteur) de afgelopen jaren geconfronteerd zijn met de "geruchten" over de molwissel, en daar op zijn zachtst gezegd ontwijkend op reageerden - maar dus ook niet nadrukkelijk ontkennend.
Het heeft er denk ik ook mee te maken dat 2005 het laatste seizoen zou worden. Dat het met BN'ers werd gespeeld was oorspronkelijk bedoeld als gimmick, een feestelijk afscheid van 5 jaar WIDM. Maar toen bleek dat plotseling enorm goed te werken, en vlogen de kijkcijfers omhoog. Van een betrekkelijk nicheprogramma werd WIDM opeens een publiekstrekker, en groeide het uit tot een heuse franchise met molboekjes, spinoff-programma's, live-finales en wat niet meer. Daarmee werd een giechelig bewaard geheimpje over wat er in Australië achter de schermen gebeurde plotseling - in sommige ogen kennelijk althans - een potentiële bom onder de geloofwaardigheid van een van de vlaggenschepen van AvroTros.
Ik ben altijd wel heel benieuwd geweest hoe het seizoen was verlopen als Roeland niet ziek was geworden. Wellicht een volledig andere volgorde van afvallers, met Victoria als mogelijke finalist aangezien zij Roeland al op het spoor leek te zijn? 
Leuk om over te denken. Wellicht zien we iemand uit S5 terug in het Jubileumseizoen, mits het om een All-Star seizoen gaat. Laten we het hopen.
Dan was het ongetwijfeld allemaal anders verlopen. Om te beginnen zou Gijs - die eruitvloog omdat hij op Yvon zat - niet teruggekomen zijn. Of Victoria zou hebben gewonnen betwijfel ik; er waren veel meer mensen die op Roeland zaten, zoals ook blijkt uit de biechten. Wat zei Jim ook alweer in de terugblik? "Als je De Mol maakt met Roeland Fernhout, maak je Roeland Fernhout natuurlijk de mol!" Sterker nog: degene die mij vertelde over de molwissel zei dat de productie er zo van baalde dat bijna iedereen vanaf het begin op Roeland zat. Natuurlijk was men primair bezorgd toen hij ziek werd, maar achteraf was er ook wel opluchting, omdat het hele spel als het ware 'gereset' werd na de derde of vierde aflevering.