Interview met Rik op
NU.nl:
‘Geen kandidaten, alleen het gastland: we weten nog héél weinig van het jubileumseizoen van Wie is de Mol? dat zaterdagavond start. Rik van de Westelaken kan er weinig over kwijt, al vertelt hij aan NU.nl wel dat de Mol meteen voor een "groot dilemma" komt te staan.
Het is ieder jaar opnieuw een raadsel: wie doen er dit jaar mee aan het spelprogramma? Talloze bekende (en minder bekende) Nederlanders hebben de afgelopen 25 jaar samen gezocht naar die ene saboteur in hun midden. Maar voor dit speciale jubileumseizoen, om de 25e verjaardag te vieren, blijft het deelnemersveld wel héél lang geheim. Enkele uren voor de eerste aflevering is nog steeds niet bekend welke tien bekende Nederlanders terugkeren op het Wie is de Mol?-toneel.
"Voor iedereen wordt het afwachten wie de deelnemers zijn. Ik kan alleen zeggen dat het voor de kandidaten zelf ook een grote verrassing was wie hun medekandidaten zijn", vertelt presentator Rik van de Westelaken.
Kun je echt niet íéts zeggen?
"De Mol komt gelijk voor een enorm groot dilemma te staan: in hoeverre moet diegene zich blootgeven aan de medekandidaten? Dat is wel zo'n beetje alles wat ik je kan vertellen. Verder niks, sorry."
Het vorige jubileumseizoen, in 2020, had een duidelijk thema: Renaissance. Gaan we dat dit jaar ook weer terugzien?
"Ik vind het heel goed dat we überhaupt steeds meer met een thema zijn gaan werken. In het kader van het Renaissance-seizoen hadden we opdrachten die daarbij aansloten. Ik vind dat fijn: als je alles mag doen in een seizoen, ga je soms ook alle kanten uit. De inspiratie komt nu juist ook door het opleggen van beperkingen. Dat klinkt een beetje gek, maar zo werkt het bij creativiteit. Als je een schilderij mag maken binnen een bepaald kader, word je gedwongen om je verhaal binnen die lijnen te vertellen. Dat dwingt je tot andere keuzes. Dat geldt voor ons programma ook. Dat zul je nu ook gaan zien. Straks in het jubileumseizoen is die rode lijn ook een element."
Sinds vorig jaar werken jullie met een nieuwe regisseur, wat heeft dat voor het programma gedaan?
"De opdrachten zijn echt anders in beeld gebracht. Vorig jaar was er een opdracht met een soort roof op een markt in Cambodja. De manier waarop dat gefilmd is, waarop de camera zowat op de huid van de kandidaten zat, die dus in die markt moesten sluipen, is echt iets wat Kristof (De Wit, red.) heeft meegenomen uit zijn dramaverleden. Zijn ervaring met het maken van films en series zie je echt wel."
"Je zult in dit jubileumseizoen, maar ook in het seizoen dat hierna komt, zien dat het veel verhalender wordt. Dat we de afleveringen beginnen met een eigen inleiding. Eerst de recap, en daarna vertellen we een verhaal dat misschien in eerste instantie niks te maken heeft met de afleveringen ervoor, maar wel een inleiding is op wat later in die aflevering gaat gebeuren. The art of storytelling. Dat heeft hij echt vanuit de dramawereld meegenomen. Als maker zie ik dat. En het valt kijkers ook op."
We zien ook meer van jou, viel me tijdens het afgelopen seizoen op. Je lacht mee met de kandidaten en bent meer onderdeel van de opdrachten.
"Dat is een keuze geweest van Kristof. Ik vind dat zelf ook heel fijn, want dat geeft je ook iets meer menselijks."
Dat je niet alleen die enge presentator bent die slecht nieuws komt brengen.
"Haha, het is grappig dat je dat zegt. Er zijn nog steeds oud-kandidaten die me zien en zeggen: 'O, iedere keer schrik ik toch nog even.' Dat is dan toch niet echt een heel groot compliment. Maar ik snap wel wat ze bedoelen. Dat je even zo'n klein trauma voelt opkomen. O, heb je hem weer."
Art Rooijakkers en Angela Groothuizen hebben het programma allebei zes jaar gepresenteerd. Jij zit daar inmiddels overheen. Denk je nooit: het wordt tijd voor iets anders?
"Wat voor mij zo bijzonder is aan dit programma: geen enkel seizoen is hetzelfde. Je hebt nieuwe kandidaten, een ander land, steeds weer moet je 27 nieuwe opdrachten bedenken. We kunnen niet in herhaling vallen. Waardoor je dus ieder jaar weer een hele nieuwe ervaring hebt. En het is een heel fijn team om mee samen te werken. Doordat we zoveel geheimen delen en doordat we zo intens moeten samenwerken, zijn we heel close geworden. Een groep die heel open met elkaar over het programma kan discussiëren en die elkaar in creatief opzicht heel erg helpt."
"En heel eerlijk: ik vind ook nog steeds dat het programma beter kan. Waardoor ik wil blijven. Het is zo'n uitdaging die lat steeds weer hoger te leggen en de kijkers toch weer mee te nemen en te verrassen met een andere invalshoek of een bijzonder extra ingrediënt."
"IDTV, AVROTROS en ikzelf hebben de afspraak om elk jaar weer te kijken: vinden we het nog leuk, vinden we het nog goed? Of is het tijd voor iets anders? En we zijn nog steeds allemaal heel tevreden. Dan blijf je dus nog wel even doorgaan."’