Yvonne, finalist in seizoen 2, blikt bij
L1 Nieuws terug op haar deelname aan Wie is de Mol?.
Taco Zimmerman, de algemeen directeur van AVROTROS, reageert in een interview voor het
Algemeen Dagblad op de mogelijkheid dat Wie is de Mol? naar een commerciële omroep gaat verhuizen én op de vraag of er momenteel geen overdaad aan dit programma is:
‘
In brede zin is het opvallend dat kaskrakers als Wie is de Mol?, die ook bij een commerciële zender passen, gewoon voor de publieke omroep behouden blijven.„Dat is niet waar, alle genres worden even hard geraakt. Behalve journalistiek. En de kaskrakers van AvroTros worden straks met een lagere frequentie uitgezonden. Je hebt nu in het voorjaar Kamp van Koningsbrugge en in het najaar Strijders. Dat wordt het ene jaar dit en het andere jaar dat programma. Dat is wel degelijk ook een bezuiniging. Over de hele linie vind ik dat we herkenbaarder moeten zijn als publieke omroep.”
Maar hoe past Wie is de Mol? in dat plaatje?,,Ik ben me ervan bewust dat dit verbindende programma zich begeeft in een schemergebied. Als een commerciële zender het zó graag wil hebben: moeten we daar dan op enig moment niet eens afstand van doen? Ik heb er ook geen moeite mee dat Arjen Lubach naar RTL verhuisde. Prima, dan zoeken wij weer naar nieuw talent. Ook dat is onze publieke taak.”
Over frequentie gesproken: is er momenteel geen overdaad aan Wie is de Mol? Nu een jubileumseizoen, straks nog een reguliere reeks én een streamingserie op NPO Start…„Het kan wel een tandje minder ja. Je moet de kijker wel gretig houden. Ook Wie is de Mol? is er mogelijk straks minder frequent. Maar daarover zijn we nog met de NPO in gesprek.”’