Gisteren heb ik de aflevering nog eens rustig teruggekeken, en ik ben eens biechten gaan tellen per kandidaat. Dat leverde een interessant beeld op. Wat meteen opviel: Sahil, Annemarie en Nathan waren duidelijk veel in beeld. Zij kregen de meeste biechten en werden door de regie dus opvallend vaak op de voorgrond geplaatst. Dat maakt mij geneigd om juist een streep door deze namen te zetten — zulke “zichtbare” kandidaten zijn vaak geen Mol, maar eerder iemand die ver komt (of juist de volgende afvaller).
De telling zag er als volgt uit:
13-14 biechten: Sahil en Annemarie
9-10 biechten: Nathan
5-7 biechten: Merel, Jurre, Immanuelle, Loes en Richard (5)
4 biechten: Kim
2-3 biechten: Dennis
Merel en Jurre zitten in de middenmoot. Opvallender vind ik de vier kandidaten met de minste biechten: Loes, Richard, Kim en Dennis. Vooral Dennis valt op, want hij kreeg bijzonder weinig schermtijd.
Kijk je naar de landelijke verdenkingen, dan staan Nathan (19%), Jurre (15%) en Sahil (14%) bovenaan — een reden voor mij een dikke streep door deze namen te zetten. In de middenmoot zitten Loes, Merel en Dennis met elk zo’n 10%, terwijl Richard slechts 9% heeft, Annemarie ondanks al haar biechten maar 7%. Kim bungelt helemaal onderaan met 4%.
Een interessant patroon: de Mol wordt in aflevering 1 normaal gesproken niet genoemd als verdachte, of door de afvaller. Imanuelle noemt geen namen. In deze aflevering werden Nathan, Jurre en Dennis wel genoemd. Dat zou betekenen dat Dennis theoretisch ook afvalt als Mol-kandidaat — maar in dit geval ben ik daar niet helemaal van overtuigd. De regie leest hier immers ook mee en deze theorie gaat al jaren rond. Dennis kreeg maar één verdenking en bleef verder nógal op de achtergrond. Dus ik houd de optie open.
Persoonlijk vind ik Richard en Dennis de meest “spannende” keuzes: beiden extravert, met humor — Wensmollen. Kim zou een soort revanche-Mol kunnen zijn, maar in deze kleurrijke groep zou ik het wel een saaie keuze vinden. Loes is ook de rustige en beheerste kandidaat in een groep vol bliksemafleiders, wat haar profiel wel logisch maakt — al zou ik haar als Mol minder verrassend vinden, net als Kim. Maar uitsluiten doe ik niet.
Voor supermol Dennis zouden de makers nog wel een uitzondering kunnen maken: het is immers al lang geleden dat hij de Mol was, en veel kijkers herinneren zich dat misschien niet eens meer (en de jonge kijkers hebben het seizoen nooit gezien). Als er dus ooit een ex-Mol opnieuw wordt ingezet, dan zie ik Dennis als de meest waarschijnlijke kandidaat.
Alles bij elkaar genomen ga ik de Mol voorlopig zoeken tussen Loes, Richard, Kim en Dennis, met Merel als mogelijke outsider.