Poll

Wie is de Mol?

Loes
74 (40.4%)
Merel
13 (7.1%)
Nathan
96 (52.5%)

Totaal aantal stemmen: 183

Auteur Topic: [Poll] Wie is de Mol?  (gelezen 50110 keer)

Offline Luc

• Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #40 Gepost op: 7-11-2025, 17:52:58 »
Ik ben geneigd om de mol te zoeken bij de oud-kandidaten. De ex-mollen worden mij teveel verdacht neergezet en vallen teveel op. Dennis was een topmol maar hem opnieuw kiezen als mol? Het zou zijn reputatie schaden als hij het nu minder goed doet. Jurre na 2 jaar opnieuw als mol kiezen? Zou ik ook niet doen, hij zit te vers in het geheugen voor de anderen. Kim en Anne-Marie vond ik minder overtuigend als mol, krijgt één van hen een revanche? Geloof ik niet echt in. Merel lijkt mij misschien het meest aangewezen.
Bij de oud-kandidaten kies ik voorlopig voor Richard als mol. Loes en Sahil kunnen het ook nog zijn, in Nathan geloof ik niet echt.

Offline JaccoS

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #41 Gepost op: 7-11-2025, 21:18:21 »
Ik gok Richard

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 8-11-2025, 11:44:58 »
In de tweede teaser is een gestalte te zien die donkere, verhullende kleding en vrij dikke handschoenen draagt. De stem van deze persoon is vervormd. Deze schimmige figuur zal ongetwijfeld de Mol zijn. In de breedbeeldversie van de teaser is deze figuur, die ik gemakshalve ‘Mol’ noem, véél beter te zien dan in de verticale versie. Deze Mol is desondanks slechts gedeeltelijk zichtbaar en de kleding verhindert een goede blik op bijvoorbeeld het postuur, maar er is één aspect dat wel behulpzaam kan zijn in de zoektocht naar de Mol, namelijk diens lengte.

Enkele characters uit eerdere Molseizoenen arriveren in een Cadillac Fleetwood 75 Limousine. Deze auto heeft een hoogte van 144,8 cm, afgerond 144 cm. In de teaser is te zien dat een jonge vrouw vanaf de bijrijderplek uitstapt. Ze heeft een masker op dat eerder in het streamingseizoen werd gebruikt. Na het uitstappen staat ze dicht tegen de autodeur aan. De bovenkant van deze deur is qua hoogte redelijk gelijk aan het dak. Bij het uitstappen wordt ze schuin van boven gefilmd. Dit vertroebelt een accurate beoordeling, maar het lijkt me een veilige aanname om te stellen dat het volledige masker bóven het dak van de auto uitkomt. Ik heb dit type masker hier thuis liggen; de hoogte ervan is 25 cm. Dit houdt in dat de jonge vrouw bij benadering 144 + 25 = 169 cm lang is.

Even later staat de Mol tegenover haar en krijgt zij een map overhandigd. Het ziet ernaar uit dat de Mol langer is dan de jonge vrouw. Voorzichtigheid is wel geboden, want personen die dichterbij staan op een foto, lijken nu eenmaal groter. Een schatting van mijn kant is dat de Mol toch zeker wel een halve kop groter is. Het heeft er namelijk alle schijn van dat de nek zich ongeveer ter hoogte van de maskerogen bevindt. Als de Mol daadwerkelijk precies een halve kop groter is, zou de Mol een lengte hebben van circa 169 + 12,5 = 181,5 cm.

Op de groepsfoto met Rik kunnen de lengtes van de kandidaten goed met elkaar worden vergeleken, al draagt Loes schoenen met een behoorlijke hak. Om wat handvatten te hebben bij de lengte-inschattingen: online wordt beweerd dat Anne-Marie 164 à 165 cm lang is, Merel zou 173 à 174 cm lang zijn, Kim 179 à 180 cm en Nathan 182 à 183 cm. De langste is overduidelijk Richard. Nu is de vraag: welke afkapwaarde voor de lengte van de Mol wil je aanhouden? Met andere woorden: bij welke lengte kan een kandidaat naar jouw idee nog de Mol zijn? Ik denk dat dit een persoonlijke afweging is. Welke afkapwaarde je ook kiest: Anne-Marie is nota bene kleiner dan de vrouw met het masker. Er zijn grenzen  ;) Bewijst dit definitief dat zij niet de Mol is? Nee, zeker niet. Voor hetzelfde geld staat de Mol in de teaser bijvoorbeeld op een niet-zichtbaar plateautje. Als je bereid bent om aan te nemen dat de crew van WIDM zich níét bedient van noodgrepen in de teaser (zoals een plateau of een stand-in), kun je voor jezelf bepalen welke kandidaat/kandidaten naar jouw idee afvalt/afvallen als mogelijke Mol omdat deze niet de vereiste lengte heeft/hebben.

Als de persoon in het zwart de mol is, lijkt dat qua lengte en postuur het meest op Nathan, Richard is veel forser.

Offline Kaasfondue90

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 8-11-2025, 11:52:49 »
Gisteren heb ik de aflevering nog eens rustig teruggekeken, en ik ben eens biechten gaan tellen per kandidaat. Dat leverde een interessant beeld op. Wat meteen opviel: Sahil, Annemarie en Nathan waren duidelijk veel in beeld. Zij kregen de meeste biechten en werden door de regie dus opvallend vaak op de voorgrond geplaatst. Dat maakt mij geneigd om juist een streep door deze namen te zetten — zulke “zichtbare” kandidaten zijn vaak geen Mol, maar eerder iemand die ver komt (of juist de volgende afvaller).

De telling zag er als volgt uit:
13-14 biechten: Sahil en Annemarie
9-10 biechten: Nathan
5-7 biechten: Merel, Jurre, Immanuelle, Loes en Richard (5)
4 biechten: Kim
2-3 biechten: Dennis

Merel en Jurre zitten in de middenmoot. Opvallender vind ik de vier kandidaten met de minste biechten: Loes, Richard, Kim en Dennis. Vooral Dennis valt op, want hij kreeg bijzonder weinig schermtijd.

Kijk je naar de landelijke verdenkingen, dan staan Nathan (19%), Jurre (15%) en Sahil (14%) bovenaan — een reden voor mij een dikke streep door deze namen te zetten. In de middenmoot zitten Loes, Merel en Dennis met elk zo’n 10%, terwijl Richard slechts 9% heeft, Annemarie ondanks al haar biechten maar 7%. Kim bungelt helemaal onderaan met 4%.

Een interessant patroon: de Mol wordt in aflevering 1 normaal gesproken niet genoemd als verdachte, of door de afvaller. Imanuelle noemt geen namen. In deze aflevering werden Nathan, Jurre en Dennis wel genoemd. Dat zou betekenen dat Dennis theoretisch ook afvalt als Mol-kandidaat — maar in dit geval ben ik daar niet helemaal van overtuigd. De regie leest hier immers ook mee en deze theorie gaat al jaren rond. Dennis kreeg maar één verdenking en bleef verder nógal op de achtergrond. Dus ik houd de optie open.

Persoonlijk vind ik Richard en Dennis de meest “spannende” keuzes: beiden extravert, met humor — Wensmollen. Kim zou een soort revanche-Mol kunnen zijn, maar in deze kleurrijke groep zou ik het wel een saaie keuze vinden. Loes is ook de rustige en beheerste kandidaat in een groep vol bliksemafleiders, wat haar profiel wel logisch maakt — al zou ik haar als Mol minder verrassend vinden, net als Kim. Maar uitsluiten doe ik niet.

Voor supermol Dennis zouden de makers nog wel een uitzondering kunnen maken: het is immers al lang geleden dat hij de Mol was, en veel kijkers herinneren zich dat misschien niet eens meer (en de jonge kijkers hebben het seizoen nooit gezien). Als er dus ooit een ex-Mol opnieuw wordt ingezet, dan zie ik Dennis als de meest waarschijnlijke kandidaat.

Alles bij elkaar genomen ga ik de Mol voorlopig zoeken tussen Loes, Richard, Kim en Dennis, met Merel als mogelijke outsider.

Offline MoleBuster

• Forumlid
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
« Reactie #44 Gepost op: 8-11-2025, 16:27:30 »
Idd Kaasfondue90, mijn gevoel zei ook al te iemand te kiezen die niet echt opvalt nu al.

Dus ik ga nu voor Kim, mede vanwege de molpositie in de eerste opdracht. De oud-mollen zaten het dichst bij het vuur als het gaat om makkelijk veel geld de vernieling in te helpen.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Miek1999

• Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
« Reactie #45 Gepost op: 8-11-2025, 20:04:13 »
Resultaten van de poll voorafgaand aan aflevering 2:

I will follow my inner gold

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #46 Gepost op: 8-11-2025, 20:07:51 »
Ik wilde eigenlijk nog switchen in de pool van afl 2 naar Richard, maar dat komt afl 3 dan wel  ::tandpastasmiley::

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport, Winnaar Bestemming X Pool 2025
  • Actief Lid
  • Wielergek
« Reactie #47 Gepost op: 8-11-2025, 21:35:01 »
Alle 8
You'll never walk alone

Offline Rinusoide

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 8-11-2025, 21:35:09 »
Ik wilde eigenlijk nog switchen in de pool van afl 2 naar Richard, maar dat komt afl 3 dan wel  ::tandpastasmiley::

Nou, nee. :P

Offline Miss Marvel

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 8-11-2025, 21:38:50 »
Ik blijf bij Loes  ::vergroot::
Ma how, zeg!

Offline Jordyep

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 8-11-2025, 21:43:34 »
Loes

Offline Molekule

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 8-11-2025, 21:44:32 »
Loes bevestigt

Offline Rinusoide

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 8-11-2025, 21:45:27 »
Ik blijf ook bij Loes.

Offline Elijah

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 8-11-2025, 21:46:35 »
Loes een paar subtiele acties zien doen

Offline Airysuit

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 8-11-2025, 22:03:13 »
Ik ga voor Kim.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #55 Gepost op: 8-11-2025, 22:03:22 »
Ik stem opnieuw op Anne-Marie, maar Nathan vond ik deze aflevering ook mega-verdacht.
Merel en Loes sluit ik niet uit.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #56 Gepost op: 8-11-2025, 22:04:43 »
Nou, nee. :P
haha, helaas punten kwijt, en stiekem niet treurig dat Richard eruit ligt.

Online Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #57 Gepost op: 8-11-2025, 22:11:18 »
Ik heb enorme molvibes bij Jurre. Voorlopig mijn hoofdverdachte.

Nathan stijgt ook wel, best verdacht.

Merel, dat ze niet op tijd terug is in het lokaal, vond ik wel verdacht.

Dennis vind ik ook wel verdachte acties hebben.

En Loes kan ik niet uitsluiten nog.

Kim is wat onzichtbaar. Kan ik nog niet goed peilen.

Sahill lijkt erg op hoe hij zijn eerdere seizoen was: ontregelen, chaos creëren. Meer kandidaat dan mol.

AM vind ik kandidaats overkomen.

Offline Kaasfondue90

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 8-11-2025, 22:24:25 »
Sahil lijkt me een slimme kandidaat die de Mol aan het uittesten/uitlokken is. Hand opsteken om te zien wie er volgen.
Dennis =Wensmol, maar ik vind hem niet sturend genoeg. Zeker in zo’n groep met Jurre.
Bij Annemarie is ook voldoende kandidatengedrag te zien (stoppen na 15 vragen).
Kim is idd moeilijk te peilen, maar dat was ze in haar eerdere seizoen ook. Merel oogt wat vermoeid.

Loes leek te balen dat de test niet werd afgemaakt. ::vergroot:: ::vergroot::

Online Soes

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 8-11-2025, 23:05:56 »
Nog steeds Loes.
Ik vond dat ze vooral in beeld werd gebracht als een 'goede kandidaat', bijvoorbeeld doordat ze in de klas structuur probeerde aan te brengen. Volgens mij had ze ook nog een biecht over dat moment. Vind ik verdacht. Het voelde voor mij alsof de mol in een goed daglicht geplaatst werd. Toch kneep ik 'm wel even bij de executie...ze kwam heel zenuwachtig over. Áls ze de mol is, dan vond ik dat goed geacteerd.