Prachtige opdracht maar jammer dat de pot leeg moest.
Ik ga er vanuit dat de mol bij de 5 zat (zo niet,dan is mijn analyse nutteloos), want de mol wil zo’n belangrijke opdracht missen en de makers willen de mol erbij hebben in zo’n belangrijke opdracht. Ik ga er ookvanuit dat er dit keer niet meegeluisterd kon worden, want ze stonden allemaal bij Art.
De mol heeft als doel om de pot leeg te krijgen. Hij/zij kan natuurlijk van alles zeggen, maar als er gestemd wordt is het in het belang van de mol om groen te stemmen, tenzij de mol denkt dat er een kans is dat niemand anders rood stemt. We zien de stemmen niet, dus wat er daar gebeurt is, is speculatie.
In de onderhandelingen heeft de mol er belang bij om een groene meerderheid te krijgen. Dat betekent zoveel mogelijk mensen naar groen overtuigen en mocht dat nou bijzonder succesvol zijn, dan kan de mol altijd besluiten stiekem rood te stemmen. De mol heeft redelijk vrij spel in de onderhandelingen omdat kandidaten heel weinig informatie krijgen.
Merel, Kim, Nathan en Jurre gaan allemaal heel snel naar groen (dus mols).
Bij Kim was er enige aarzeling wat onmols is omdat ze toen nog niet wist hoe de rest erover dacht en er een kans had dat ze daarmee twijfel bij Merel zou zaaien (dus mogelijk rood aan een meerderheid zou brengen).
Jurres positie is wat vreemd. Hij gaat voor groen omdat hij Sahil wil houden, maar hij verdenkt Sahil ook. Ook blijft hij bij groen ondanks dat hij met Loes afspreekt dat Loes rood zou stemmen, waarmee de +3000 onhaalbaar worden (mols?) als Loes zich aan de afspraak houdt. Het doel van de afspraak lijkt te zijn voor de rest een dilemma te creëren waarbij ze gedwongen worden om rood te stemmen om een lege pot te voorkomen. Dat had in theorie kunnen werken (dus mogelijk onmols). Maar daarmee ondermijnt Jurre zijn andere doel om Sahil een ronde verder te helpen, want als het gewerkt had was er dus een rode meerderheid.
Nathan gaat ook voor groen, maar doet dat zo snel en volledig dat hij elke twijfel lijkt weg te nemen en daardoor voor de opdracht irrelevant wordt (onmols?). Sterker nog, zelfs als het momentum erg groen wordt, lijkt hij niet een moment van twijfel te hebben. Ik vind het moeilijk om voor te stellen dat hij de mol is en stiekem rood heeft gestemd (maar het kan in theorie).
Merel gaat snel voor groen, maar wordt niet vertrouwd. Tussen haar en Loes botert het niet, maar de montage suggereert dat ze Loes over haar rode stem aan het twijfelen heeftgebracht. Dat lijkt onmols, omdat het het pad voor unanimiteit open lijkt te gooien, maar Merel kan natuurlijk ook zelf de rode stem zijn geweest. Toch, Merels mogelijke omgekeerde psychologie creëert een situatie waar ze zelf ook niet goed kan inschatten hoe de verhoudingen liggen. Loes zegt dat er al twee rode stemmen zijn (Loes en Jurre), dus rood stemmen wordt riskant voor Merel (als ze de mol is) tenzij ze doorheeft dat Loes liegt. Mocht Merel de mol zijn, heeft ze zichzelf hier in een moeilijke positie gespeeld (onmols, maar niet duidelijk hoe ze het met haar reputatie anders had kunnen spelen) die uiteindelijk goed uitpakt.
Dan Loes. Het is onmols voor haar om gelijk voor rood te gaan. Ze lijkt ook Jurre proberen te overtuigen van rood voordat ze doorheeft hoe sterk Jurres stem voor groen is. Het plan dat ze met Jurre bedenkt (dat ik hierboven een dilemma noem) werkt goed op papier en had misschien wel gewerkt als kandidaten een lege pot ten alle kosten wilden voorkomen. Het had zomaar 3 rode stemmen kunnen creëren (onmols). Haar gesprek met Merel is nog raarder. Ze lijkt Merel te willen overtuigen dat er al twee vaste rode stemmen zijn. Wat is haar doel hiermee? Het logische gevolg zou zijn dat Merel zou overwegen ook rood te stemmen. Als Loes de mol is, riskeert ze hiermee een rode meerderheid, omdat ze niet weet hoe Kim en Nathan stemmen. Misschien kan ze Nathan wel inschatten, maar Kim kan van mening veranderd zijn (ze kan niet zonder meer op Merels woorden afgaan). Het is dus onmols uit te leggen. Maar de kans op een rode meerderheid leek vrij klein op dat moment, aangezien ze wist dat Jurre groen was, wel kon raden dat Nathan groen was en Kim na Merel alleen met Nathan gesproken had (die haar niet op andere gedachten zou brengen). Dus het kan zijn dat Loes als mol een extra rode stem probeert binnen te slepen om wat meer dekking voor haar eigen rode stem te creëren (mols).
Dus bij alle vijf zie ik zowel mols als onmols gedrag. Blijft toch lastig dit.