Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Herhaling van zetten?  (gelezen 9630 keer)

Offline mollien

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Herhaling van zetten?
« Reactie #100 Gepost op: 25-11-2025, 11:12:35 »
En dan, een extra stem erbij? Ze kunnen niet bepaald de stemmen van de deelnemers aan dit spel  ???veranderen omdat Sahil dat wil.

Nee, ik bedoel dat hij dan heeft bepaald wat de gevolgen waren van de uitslagen. Of dat hij de volgorde/duos mocht bepalen.
Ik probeer ook maar te bedenken hoe het als mol nuttig kan zijn niet mee te stemmen ???

Online Eva.

• Forumlid
« Reactie #101 Gepost op: 25-11-2025, 11:18:26 »
Nee, ik bedoel dat hij dan heeft bepaald wat de gevolgen waren van de uitslagen. Of dat hij de volgorde/duos mocht bepalen.
Ik probeer ook maar te bedenken hoe het als mol nuttig kan zijn niet mee te stemmen ???

Dank je, die context had ik niet! Voor mij bestaat het niet dat de mol hier buitenspel stond, dat is volgens mij ook nog nooit gebeurd.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #102 Gepost op: 25-11-2025, 13:18:43 »
Er is maar 1 rode stem. En Jurre en Loes hadden afgesproken dat 1 rood en 1 groen zou gaan. En aan de reactie van Loes te zien heeft zij die rode stem ook gegeven. Jurre en Loes als bontje willen zich verdacht maken. Loes neemt de credits, maar Jurre weet ervan. Loes liegt ook nog tegen haar verdachte: Merel, om haar te testen. Dat is geen molactie, maar wel de enige rode kaart.

Theoretisch zou Nathan als laatste weten wat er gestemd is en mee kunnen gaan voor groen, hij kon weten dat er al een rode kaart was. Maar ik geloof niet in Nathan als mol. Daarvoor doet hij veel te weinig molse acties. Hij krijgt weer de zwarte piet, net zoals bij de oud-winnaars: Nathan zou het kunnen zijn, want hij was laatste en allesbeslissend. En hoefde dan niks te doen.
Stel hij wist niet wat de anderen gestemd hadden. Dan waren er twee rode kaarten geweest.

Ik zie nog geen enkele reden om van AM af te stappen, zij kon de indeling van de kandidaten bepalen in de juiste volgorde bij Art, voordat ze de test deed en ik denk dat we dat in de laatste aflevering weer terug gaan zien.
Dat juist Merel en Loes tegenover elkaar zaten was geen toeval. Die twee vertrouwen elkaar niet.
Het risico voor de mol is dat kandidaten unaniem kiezen voor de pot. Gezien bovenstaande zeer onwaarschijnlijk.
Jurre zette het spel op met zijn 1 rood en 1 groen. Een slimme kandidaat. Loes besefte denk ik niet dat zij de enige met rood ging worden, voelt zich schuldig, maar kan wel wijzer zijn geworden.

Toevoeging: Ze deden de test allemaal na elkaar. Dit kost tijd. Veel tijd.
« Laatst bewerkt op: 25-11-2025, 13:25:41 door foxhunter »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #103 Gepost op: 25-11-2025, 13:53:47 »
Wederom - inmiddels door mij voor de 3e keer waargenomen - 48 ramen.
48 ramen bij Anne-Marie (Anne-Marie is 48 jaar tijdens de opnames).
Ik laat de ramen zien bij de test van aflevering 4 in chronologische volgorde. Eerst Jurre, dan Kim, dan Anne-Marie en tot slot het voorstellen van Art. Als je alle plaatjes gezien hebt kun je zien dat bij Jurre het gordijn nog openstond. Bij Kim was het gordijn dicht. Bij Art was het gordijn weer open. Maar ja, toen zat Anne-Marie al beneden.

« Laatst bewerkt op: 25-11-2025, 13:57:15 door foxhunter »

Offline Pak

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 25-11-2025, 22:32:59 »
Ik ben nog niet zeker maar deze opdracht geeft mij een vergroot perspectief op de optie dat Nathan de mol is.

Het eerste gesprek: Nathan - Kim gebruikt Nathan dan om vertrouwen te vestigen. Nathan is een goed mens. Nathan stemt hoe dan ook voor groen. Kim test Nathan nog door hem diep in zijn ogen te kijken. Wanneer ze zegt 'het lijkt me zo te gek als jij de mol bent' ontsnapt hem een lach. Nathan geeft Kim zijn vertrouwde blik met lieve puppy ogen. Het eerste gesprek was Nathans manier om de kandidaten en het publiek te overtuigen dat hij te vertrouwen is.

Het tweede gesprek: Nathan - Jurre is Nathan dit keer daadwerkelijk bezig om Jurre te overtuigen van stemmen op groen. Niet enkel zoals in het eerste gesprek is hij aan het benadrukken dat hij op groen stemt omdat hij zo'n goed mens is, hij probeert Jurre ook te overtuigen dat groen stemmen het beste is. Het op groen stemmen van deze heren is voor deze opdracht cruciaal. Hier hadden Jurre en Nathan namelijk de mogelijkheid om de uitslag ROOD te maken. Loes had Jurre al beloofd om voor rood te stemmen, als zij twee dat na dit gesprek ook zouden gaan doen dan werd het 3-2 voor rood. Maar dit gebeurt niet. Je ziet Nathan ook even schrikken als hij even denkt dat Jurre en Loes zullen kiezen voor 'eliminatie gaat door'. Zie screenshot. Als mol kan hij hier van schrikken omdat dit zou betekenen dat hij zijn tactiek en stem ineens zou moeten veranderen. Vervolgens begint Nathan niet enkel zoals in gesprek 1 te herhalen dat hij hoe dan ook voor zichzelf als goed mens voor groen stemt, hij pleit er nu ook voor om allemaal te stemmen op groen. Jurre concludeert ook: 'jij zegt: we moeten allemaal voor groen.' Zie screenshoot.

Ook de edit lijkt er totaal op gemaakt te zijn om Nathan als mol uit de wind te houden. Zowel Loes, Sahil en Jurre horen we in de edit zeggen dat Nathan sowieso voor groen gaat. De hele edit lijkt te willen zeggen: 'Of Merel of Loes heeft rood gestemd.' In de edit is geen enkele twijfel dat de goede lieve Nathan hoe dan ook zal stemmen op groen.

Als het klopt, en Nathan is de mol en wilde het vertrouwen van de groep winnen om voor groen te gaan, heeft hij in de opdracht ervoor express zijn zak in de 500,- gegooid om vertrouwen te kweken voor deze opdracht.

Nathan is bij de uitleg van de opdracht ook de enige van de vijf die niet lijkt te schrikken als Art zegt '...dan gaat alles uit de pot.' Hij beweegt als enige ook niet nerveus als ze horen dat ze vanaf dit moment niet meer in groep mogen overleggen.

Door Sahil als vriend van Jurre buiten te laten zitten voor een mogelijke eliminatie, heeft Nathan een vaste medestander voor een stem op groen. Als mol hoeft Nathan dan nog maar één iemand in de groep te hebben die ook voor groen stemt en het is minimaal 3-2 voor groen.

Ik vind het een razend interessante opdracht. Wie weet met diep onder de complexe lagen de sleutel naar de mol...

« Reactie #105 Gepost op: 25-11-2025, 23:05:26 »
Ik ben nog niet zeker maar deze opdracht geeft mij een vergroot perspectief op de optie dat Nathan de mol is.

Mooie uiteenzetting die heel plausibel klinkt!

Dat Nathan, mogelijk met steun van de productie, vantevoren vertrouwen heeft proberen te winnen kan best kloppen. Dat is ook in het topic van opdracht 4.2 (Mis)gunnen aan bod gekomen:

https://www.wieisdemol.com/forum/2025-jubileum-seizoen/?topic=75863.msg2603156#msg2603156

https://www.wieisdemol.com/forum/2025-jubileum-seizoen/?topic=75863.msg2603132#msg2603132

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #106 Gepost op: 26-11-2025, 07:36:43 »
Ik doorbreek de Nathan vreugde nog één keer.
AM wilde een supermol worden. Als zij dat tijdens de mollicitatie heeft aangegeven, dan wil de regie daar wel aan meewerken om van AM een supermol te maken.
Deze opdracht is een soort van ultiem goed mollen, of in ieder geval als zodanig uit te leggen. De mol had als taak de poppetjes zo neer te zetten (AM had de kans voor de test dit aan Art door te geven) dat de poppetjes zichzelf de das om gaan doen. AM ging als laatste naar de serieel afgenomen test, die daardoor lang duurde.
Uiteraard zie je het gesprek met Art pas achteraf. Deze opdracht leent zich er voor om de mol een andere rol te geven, want alleen bij unanimiteit werd er geld verdiend. En die wordt alleen bereikt als iedereen op één lijn zit.
Welkom bij Wie is de Mol.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 26-11-2025, 08:30:44 »
Ik denk nu wel steeds meer dat de mol bij de stemmers zit.
Maar geef foxhunter ook wel beetje gelijk, want ik dacht in eerste instantie ook dat Anne-Marie nog steeds de mol kan zijn, ook al doet ze niet mee. Dat ze niet mee mocht doen, is gewoon logisch dat snap je als ze kandidaat is, maar als mol ook wel beetje. Want ze weet precies hoe dit spel werkt en dat is tegenover de rest gewoon niet eerlijk en als ze de mol is dan valt ze hier door de mand, want ga maar vanuit dat de meeste de opdracht wel ooit gezien hebben. En de kans dat de pot leeg ging was gewoon groot en dat weet je als mol, dan hoef je niet perse mee te doen. En kan ook zijn dat juist de hint ligt bij dat dit spel ooit in het seizoen is gespeeld in waar de mol al eerder de mol was.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 26-11-2025, 08:54:39 »
Het haalt eigenlijk haar eerdere molprestatie wel onderuit als de opdracht zonder mol dezelfde uitkomst heeft 😅

Offline Renske is helder

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 26-11-2025, 09:57:02 »
Op het moment dat Rik zegt: even een historisch feitje tussendoor, reageert iedereen met een schrik en een lach...behalve Nathan...die kijkt meteen naar AM.

Voorkennis?
Ik ben uit mn Jurre tunnel gekropen en weer terug aan het Nathunnellen.

Ook de reactie van Kim op Nathan zn groene scherm spreekt boekdelen. 

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #110 Gepost op: 26-11-2025, 12:14:31 »
Art staat voordat de opdracht begint in een andere raam (2 naar links tov deur) dan na afloop van de opdracht, dan staat hij 1 deur naar links. Kan zomaar een signaal zijn voor de benedenzitters.

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #111 Gepost op: 26-11-2025, 13:09:26 »
Het haalt eigenlijk haar eerdere molprestatie wel onderuit als de opdracht zonder mol dezelfde uitkomst heeft 😅
Welke eerdere molprestatie?
In 2012 is de pot inderdaad leeg gegaan maar dat kwam vooral omdat Tim op het einde ineens iets raars deed.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #112 Gepost op: 26-11-2025, 16:39:05 »
[…] Ik vind het een razend interessante opdracht. Wie weet met diep onder de complexe lagen de sleutel naar de mol...

Mooi. Nathan is behoorlijk manipulatief bezig met het bespelen van de emoties van Jurre en Kim, al gaan ze er ook wel heel makkelijk in mee. Dat het overhelt naar ‘unaniem groen’ komt niet alleen door Nathan, ook door de anderen, maar hij heeft wel de doorslag gegeven denk ik.

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 26-11-2025, 17:37:26 »
Waarom gaan sommigen ervan uit dat de mol heeft mogen kiezen wie mocht gaan onderhandelen en stemmen.
Ik neem aan dat als dat zo was het ons ook wel verteld was.
Daarom blijven voor mij AM en Sahil kandidaten, waarvan er 1 de afvaller zou zijn geweest.

En als je als mol wel zou hebben mogen kiezen dan ging je het risico niet nemen dat de pot niet leeg ging, of geld uit de pot.
Dan stond je meteen voor altijd in het geheugen als de domste mol ooit.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 26-11-2025, 18:41:05 »
Dat Loes tegen Merel liegt dat zij en Jurre voor rood zouden gaan, kan als een molactie worden uitgelegd, maar even goed als een poging een meerderheid voor rood te behalen, wat eerder een kandidaatse actie zou zijn.

Offline Conejo

• Forumlid
  • Look at this face..
« Reactie #115 Gepost op: 26-11-2025, 18:47:49 »
Die vriendschap tussen Jurre en Sahil is toch wel het grootste irritatiepunt wat mij betreft in dit seizoen
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #116 Gepost op: 26-11-2025, 20:44:43 »
Voor diegenen die wellicht iets aan de staat van de stemkaarten vinden. Bedank dat als iets bij persoon "n" opvallend anders is, deze verandering ook door de actie van persoon "n-1" kan zijn ontstaan. Dus degene er voor.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 26-11-2025, 20:45:02 »
Leuk zo'n opdracht waar normaal gesproken maar 2 mogelijke uitkomsten zijn: €3000 uit de pot of de pot helemaal leeg. Zo kan ik ook zorgen voor de laagste pot ooit.

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #118 Gepost op: 26-11-2025, 20:59:51 »
Waar ik wel een beetje mee zit. Als je als mol moet stemmen en je inschat dat er 3 groene stemmen zijn en 1 rode stem, dan is het het slimst rood te stemmen, tenzij je heel zeker bent dat die rode stem vast is. Dat is de positie van Nathan, Jurre en Kim, al hebben ze alle 3 een vraagteken of Loes wel echt rood zal stemmen (Jurre benoemt dat ook in de biecht). Dus als 1 van die 3 de mol is, moeten ze haast wel rood stemmen en dat kan alleen gebeurd zijn, als Loes dus toch groen heeft gestemd (mogelijk, maar van wat we gezien hebben lijkt dit minder waarschijnlijk).

Als Merel de mol is, is het mogelijk dat ze groen zal stemmen, omdat Loes aangaf dat er al twee rode stemmen zijn en ze niet de derde rode stem wilde zijn. Dus dat is te verklaren.

Als Loes de mol is en ze inschatte dat alle andere kandidaten groen stemden, dan is het logisch dat ze rood stemde.

Dus kortom, de uitkomst van 4-1 is alleen te verklaren als (1) Loes of Merel de mol is, (2) de mol erg zeker er wel erg zeker van was dat Loes rood zou stemmen or (3) Loes alsnog groen gestemd heeft en de mol overgestapt is naar rood.

Dank voor het opschrijven van deze gedachtes.
Bij optie (2) wil ik wel toevoegen dat de kans groot is dat de mol bij het stemmen kreeg te horen wat de stand was (en wellicht zelfs als laatste mocht stemmen).

We komen eigenlijk tot de conclusie dat:
- de mol de groep naar groen wilde sturen
- de mol zelf groen wilde stemmen, tenzij het dreigt dat niemand rood stemt

Kandidaten die naar rood sturen zijn zéér onmols. Hiermee ga ik de opdracht nog eens terugkijken.

[Edit] Hm helaas stuurt niemand naar rood. Kim vraagt allerlei sterke vragen aan Merel en Nathan maar stuurt niet (zelfs niet indirect) naar rood, vind ik. Loes claimt rood zelf, maar zonder enig initiatief iemand mee te krijgen. Dus terug bij af, geen conclusie.  Mijn gevoel zegt nu mol Merel stemt rood, Loes twijfelde en ging toch groen.
« Laatst bewerkt op: 26-11-2025, 21:51:40 door daniwidm »

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 26-11-2025, 21:05:05 »
Die vriendschap tussen Jurre en Sahil is toch wel het grootste irritatiepunt wat mij betreft in dit seizoen
Ik vind het wel meevallen, want volgens mij is vooral Jurre bezig om hen samen in het spel te houden en Sahil meer van geld verdienen en iemand moet eruit. Zo lijkt het.

Maar toch hoop ik nu wel erg dat Sahil en Jurre er a.s. zaterdag beiden eruit vliegen, want ik vind wel ze hadden niet in één seizoen moeten zitten, ook al levert het opzich wel leuke beelden op. Maar het is gewoon te veel.