Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Liefs uit Lissabon  (gelezen 7178 keer)

Offline MolFan1990

• Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Liefs uit Lissabon
« Reactie #40 Gepost op: 25-11-2025, 11:43:18 »
Ik spreek geen Portugees en het had net zo goed Pools geweest kunnen zijn. Ik zou ze hebben proberen te onthouden, maar wetende dat ik er verder toch niets mee kan ook niet meer dan dat. Daarom vind ik het niet zo gek van de groep, zeker niet omdat ze ook nog eens werden afgeleid door de stoelendans en de foto's.

Voor mij komt dat erg naïef over, je weet dat die borden met Portugese woorden niet zomaar langs de kant staan. Of je nu Portugees spreekt of niet, je weet als kandidaat dat je daar iets mee moet. In een spel als WIDM vind ik het persoonlijk naïef dat geen enkele kandidaat zich om deze woorden lijkt te bekommeren. En dat maakt deze opdracht voor mij direct een stuk minder interessant. Nu was het gewoon enkele vragen beantwoorden en aan de juiste kant gaan zitten.

« Reactie #41 Gepost op: 25-11-2025, 17:20:15 »
Hier maakt AM hetzelfde gebaar (mond op slot doen) als de chauffeur. Op zich een 'bekend' gebaar, maar toch.. https://www.youtube.com/shorts/Fy8TX8DOf34

Offline molLin

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 25-11-2025, 20:12:54 »

Stel nu eens dat Loes deze actie als kandidaat uitvoert. Zou het dan niet veel handiger zijn om een andere kandidaat te laten biechten dat hij/zij deze fout heeft opgemerkt? Dit zou Loes enorm verdacht kunnen maken, veel meer dan het effect dat nu wordt bereikt.

Maar dat gebeurt ook: Merel noemt het bij de test 'we zijn niet in Kiev, vriend'.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #43 Gepost op: 26-11-2025, 19:41:40 »
In de kaart uit de topic over de locaties van de opdrachten, zie ik dat de tram langs meerdere voetbalvelden reed. Hint naar Nathan?
ik denk dat dat toeval is. Het is een reguliere route van het róde trammetje, dat gek genoeg onder beheer van Yéllow Bus valt.

Maar zijn het niet "gewoon" sportveldjes?

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 26-11-2025, 20:33:30 »
Ik vraag me echt af of ze veel wijzer waren geworden als ze die woorden hadden onthouden.
Deze woorden zagen we in deze volgorde:
procura vôce respondera e ele pergunte ao condutor quem
Als ik deze woorden vertaal naar het Nederlands krijg ik:
zoeken jij antwoordde en hij vragen naar de bestuurder wie

Probeer hier maar eens chocola van te maken zonder de uitleg achteraf van Rik.
Ik weet niet of ze wel alle woorden in beeld hebben gebracht maar het lijkt me duidelijk dat je de woorden nog in de juiste volgorde zou moeten zetten en dan er ook nog achter komen dat de vraag die de bestuurder kan beantwoorden de vraag is wie de mol is. Ik neem ook aan dat de bestuurder de opdracht heeft gekregen om alleen een vraag in het Portugees te beantwoorden. Dan moeten ze nog weten hoe ze de conducteur het woord "mol" duidelijk moeten maken. Ik ga er tenminste van uit dat een vraag als "waar zoeken wij naar" niet genoeg zou zijn om de conducteur de naam van de mol te laten roepen.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #45 Gepost op: 26-11-2025, 21:51:30 »
De kans dat de vraag aan de conducteur gesteld zou gaan worden was nihil, dat moge duidelijk zijn.
Gevalletje ‘jullie hadden het kunnen weten’….

Wat mij na terugkijken opviel was dat de mic van Nathan vrijwel de hele opdracht was weggemixt. En als Rik de clue van de portugeze woorden uitlegt vielen me twee dingen op; Jurre weet niet hoe hij moet reageren, was net geld in zijn broekzak aan het wegstoppen, en kijkt dat verdwaasd on zich heen ‘moet ik nu reageren / waarop?’ en Sahil reageert minimaal, bijna helemaal niet. Nathan reageert even en kijkt dan Sahil aan, met een grijns van ‘waar is jouw reactie?'

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 26-11-2025, 22:21:30 »
De zin moet zijn ‘Pergunte ao condutor quem vôce procura e elle respondera’.
Zoals Sahil zegt herken je met een beetje kennis van de Spaanse taal echt wel woorden als zoeken, vragen, antwoorden en bestuurder. Rik sprak met de bestuurder in het Engels, dat hadden de kandidaten vast ook kunnen doen. Waarschijnlijk heeft Sahil hier later meer spijt van dan van het niet inzetten van zijn vrijstelling  ;D

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #47 Gepost op: 26-11-2025, 22:26:14 »
Ik vraag me echt af of ze veel wijzer waren geworden als ze die woorden hadden onthouden.
Deze woorden zagen we in deze volgorde:
procura vôce respondera e ele pergunte ao condutor quem
Als ik deze woorden vertaal naar het Nederlands krijg ik:
zoeken jij antwoordde en hij vragen naar de bestuurder wie

Probeer hier maar eens chocola van te maken zonder de uitleg achteraf van Rik.
Ik weet niet of ze wel alle woorden in beeld hebben gebracht maar het lijkt me duidelijk dat je de woorden nog in de juiste volgorde zou moeten zetten en dan er ook nog achter komen dat de vraag die de bestuurder kan beantwoorden de vraag is wie de mol is. Ik neem ook aan dat de bestuurder de opdracht heeft gekregen om alleen een vraag in het Portugees te beantwoorden. Dan moeten ze nog weten hoe ze de conducteur het woord "mol" duidelijk moeten maken. Ik ga er tenminste van uit dat een vraag als "waar zoeken wij naar" niet genoeg zou zijn om de conducteur de naam van de mol te laten roepen.
1 je speelt widm
2 er zijn bordjes
3 conductor is een vd bordjes
4 nombre del talpa bij de conducteur. Proberen kan geen kwaad.
Tot zover is het goed mogelijk.
Maar ze werden afgeleid door vergeet de gids niet en door nog meer. Dat was de drempel. En dan als groep de tram uit, dan moet je de groep opvallend verlaten. Weer een drempel.

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #48 Gepost op: 26-11-2025, 23:12:17 »
Het was natuurlijk ook belangrijk dat een paar foto’s lukte voor dat zoektochtje in NL.

De mol heeft hier expres de boel in goede banen geleid bij sommige foto’s lijkt me

Offline MolFan1990

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 27-11-2025, 07:53:59 »
1 je speelt widm
2 er zijn bordjes
3 conductor is een vd bordjes
4 nombre del talpa bij de conducteur. Proberen kan geen kwaad.
Tot zover is het goed mogelijk.
Maar ze werden afgeleid door vergeet de gids niet en door nog meer. Dat was de drempel. En dan als groep de tram uit, dan moet je de groep opvallend verlaten. Weer een drempel.

Exact! Mijn inziens was het goed te doen om een zin te maken. Helemaal als er 2 Spaanssprekenden aanwezig zijn in de groep. Ik zou me kunnen voorstellen dat je afgeleid wordt door de gids en de vragen, als dit de eerste keer is dat je meedoet aan WIDM. Maar iedereen heeft al eens meegedaan, dus dan móét je gewoon weten dat die borden belangrijk kunnen zijn. Nogmaals, kan daar echt met mijn pet niet bij.

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 28-11-2025, 09:36:11 »
Nog even een overzichtje van de opdracht

Duidelijk dat bij het eerste fotomoment Loes er (on)bewust voor heeft gezorgd dat beide foto's mislukten, maar is wel eerlijk bij foto 4
Foto's 1 en 2 zijn door controle van de groep moeilijk te mollen (behalve dan de startlocatie van Loes)
Foto 3 en 4 zie ik geen reden om als mol de waarheid te spreken (al weten we wat later in de aflevering gebeurt)

Resultaat
Anne-Marie112
Jurre3.1
Kim211
Loes211
Merel2.2
Nathan2.2
Sahil2.2

« Laatst bewerkt op: 28-11-2025, 10:11:39 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 28-11-2025, 09:50:29 »
Heel fijn deze overzichten!  ::ok::

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 28-11-2025, 11:52:14 »
Ja heel fijn, ook al twijfel ik nog over het feit is Jurre begonnen in Nederland of Zuid-Afrika? Hij kreeg te horen in Nederland van Everon dat hij de mol is, waar alle kandidaten bij waren. Dat noem ik wel begin van je molavontuur.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #53 Gepost op: 28-11-2025, 12:05:43 »
Kan me zo voorstellen dat fotomoment 2 mocht lukken, was ook niet zo'n moeilijke vraag.
Maar dat foto 4 lukt is tamelijk onmols.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #54 Gepost op: 28-11-2025, 12:28:10 »
Nog even een overzichtje van de opdracht
Zoveel dank hiervoor elke keer weer  ::ok:: !

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 28-11-2025, 12:39:26 »
Ja heel fijn, ook al twijfel ik nog over het feit is Jurre begonnen in Nederland of Zuid-Afrika? Hij kreeg te horen in Nederland van Everon dat hij de mol is, waar alle kandidaten bij waren. Dat noem ik wel begin van je molavontuur.
Met de fout van Loes, maakt dat nu niets uit. Nederland was nog steeds laatste geweest. Alleen als Loes had bedacht dat het Rusland was waar zij startte, was zij de laatste geweest.
« Laatst bewerkt op: 28-11-2025, 12:41:43 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #56 Gepost op: 28-11-2025, 12:42:17 »
Wel mols, 1 positie fout = twee foto’s fout.

Online Mol1991

• Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 1 - Liefs uit Lissabo
« Reactie #57 Gepost op: 28-11-2025, 12:51:17 »
Met de fout van Loes, maakt dat nu niets uit. Nederland was nog steeds laatste geweest. Alleen als Loes had bedacht dat het Rusland was waar zij startte, was zij de laatste geweest.
Klopt, ik zit ook helemaal niet op Jurre. Ik denk zou Nederland het inderdaad zijn ipv Zuid-Afrika vind ik niet persé verdacht, want snap dat je daar niet zo snel aandenkt het is niet persé logisch dat het antwoord Nederland is. Maar de fout van Loes is wel een duidelijke actie van de mol in mijn ogen, want waarom zou je niet onthouden dat totaal 5 groepjes van 2 in een andere land begonnen zijn en dat je daarna met z’n alle naar Georgië gingen , dat was zo bijzonder aan het jaar 2018, dat onthou je echt wel.

En dan zo bijzonder exit van Ron die met jou in Rusland zat, kom ik geloof echt niet dat je dit niet meer weet.
« Laatst bewerkt op: 28-11-2025, 15:05:16 door Mol1991 »

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 28-11-2025, 17:25:26 »
Bij Loes (eventueel ook Jurre) is t ook wel zo dat de hele vraag aan de opdracht kan zijn toegevoegd vanuit de wetenschap dat ze makkelijk konden mollen met ‘excuus’

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 28-11-2025, 17:37:06 »
Bij Loes (eventueel ook Jurre) is t ook wel zo dat de hele vraag aan de opdracht kan zijn toegevoegd vanuit de wetenschap dat ze makkelijk konden mollen met ‘excuus’
Daar geef ik je wel gelijk in. En de tactiek van de mol kan zijn gelijk roepen van oh ik zat in Zuid-Afrika (als dit voorbeeld niet klopt) of even kijken hoe het loopt en als iemand vraagt in welk land zat jij, je dan Georgië noemt. Maar ik vind Loes in meerdere opdrachten heel erg op de achtergrond, maar bij deze viel het wel heel erg op dat ze bijna nergens mee bemoeide.
« Laatst bewerkt op: 28-11-2025, 17:45:58 door Mol1991 »