Auteur Topic: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Alibi  (gelezen 7987 keer)

Re: [Aflevering 5] Opdracht 1 - Alibi
« Reactie #60 Gepost op: 1-12-2025, 09:58:15 »
Verwijzingen naar voetbal omdat het van een actrice 1 van haar vele rollen geweest is, terwijl er ook een voetballer meedoet voelt meer als misleiding dan als aanwijzing.

WIDM is het natuurlijk wel het spel van de misleiding :-)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #61 Gepost op: 1-12-2025, 10:18:11 »
Maar mocht Loes de mol zijn, dan speelt ze zich hiermee ook wel heel erg in de kijker. Simpele deductie immers dan, dat de mol automatisch op de beste molplek met de meeste controle staat. Misschien heb je gelijk. Maar hopelijk is de mol dit seizoen sluwer en meer vanuit de schaduw opererend
Dan kunnen we dit forum wel opheffen, want zodra er een aanwijzing is dat iemand de mol is, dan moeten we meteen weer gaan twijfelen want waarom zou de mol op de beste molplek staan.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #62 Gepost op: 1-12-2025, 10:48:26 »
Dan kunnen we dit forum wel opheffen, want zodra er een aanwijzing is dat iemand de mol is, dan moeten we meteen weer gaan twijfelen want waarom zou de mol op de beste molplek staan.
Helemaal mee eens.  :)
Maar zo duidelijk was het voor de kandidaten blijkbaar niet als je kijkt na de test.
Dus hoezo duidelijk Nat007?
De enige kandidaat die Loes als mol ziet, is Merel sinds aflevering 4 verdenkt ze Loes en bij deze opdracht zat ze niet eens in haar team.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 1-12-2025, 11:02:02 »
Een-tweetje was een kenmerk van Cruyff, waar AM dus de moeder van speelde.
Het kan best dat ik fout zit maar ik vind het zo leuk gevonden, aanwijzingen via een een-tweetje dat het heel jammer zou zijn als het niet klopt!  ::bravo::

Offline Joker

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 1-12-2025, 12:37:53 »
Een-tweetje was een kenmerk van Cruyff, waar AM dus de moeder van speelde.
Het kan best dat ik fout zit maar ik vind het zo leuk gevonden, aanwijzingen via een een-tweetje dat het heel jammer zou zijn als het niet klopt!  ::bravo::

Als dit daadwerkelijk een hint zou zijn zou ik het zéér vergezocht vinden en daarom enorm teleurgesteld zijn. Dat geldt niet per se specifiek voor deze hint, maar voor hints met een dergelijke strekking. Dan kun je het concept hints beter opdoeken.

In dit geval zeker omdat zoals eerder vermeld er daadwerkelijk een oud-profvoetballer deelneemt en maar een gering deel van de kijkers weet dat Anne-Marie die rol in die musical heeft gespeeld (ik zelf in ieder geval niet).

Bovendien zie ik niet in wat dan de hint zou zijn om er een half uur i.p.v. 45 minuten van te maken en/of wat de link met 'een-tweetje' is (wat me tevens niet onlosmakelijk met Cruyff verbonden lijkt).

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 1-12-2025, 12:55:18 »
Ik vond het meer een tennisveld dan een voetbal veld eerlijk gezegd.  ???
..0DATIE

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 1-12-2025, 12:57:56 »
Ik vond het meer een tennisveld dan een voetbal veld eerlijk gezegd.  ???
Haha vond ik ook, ik zie hier niet echt een voetbalveld in.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 1-12-2025, 13:49:13 »
Ja, die zogenaamde voetbalhints voelen allemaal vergezocht (er stond iemand op gras! Er hing een t-shirt aan de muur (die er jaren hing) die leek op een voetbalshirt! Sommige figuren hebben voornamen die sommige voetballers ook hebben! Fado is een Portugese traditie net als voetbal!).

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #68 Gepost op: 1-12-2025, 14:41:42 »
Als dit daadwerkelijk een hint zou zijn zou ik het zéér vergezocht vinden en daarom enorm teleurgesteld zijn. Dat geldt niet per se specifiek voor deze hint, maar voor hints met een dergelijke strekking. Dan kun je het concept hints beter opdoeken.

In dit geval zeker omdat zoals eerder vermeld er daadwerkelijk een oud-profvoetballer deelneemt en maar een gering deel van de kijkers weet dat Anne-Marie die rol in die musical heeft gespeeld (ik zelf in ieder geval niet).

Bovendien zie ik niet in wat dan de hint zou zijn om er een half uur i.p.v. 45 minuten van te maken en/of wat de link met 'een-tweetje' is (wat me tevens niet onlosmakelijk met Cruyff verbonden lijkt).
Een-tweetjes, de hints gaan via Nathan naar AM! Net als in voetbal.

‘Het 'Cruyff een-tweetje' verwijst naar de beroemde penalty die Johan Cruijff nam in 1982 met Jesper Olsen, waarbij Cruijff de bal opzij legde in plaats van op doel te schieten, en Olsen de bal vervolgens terugspeelde zodat Cruijff kon scoren. Dit was een onverwachte en vernieuwende manier om de penalty uit te voeren, die destijds veel indruk maakte. (…) De reden: Het was een bewuste, creatieve en onorthodoxe keuze om de verdedigers en de keeper te verrassen, wat lukte.’
« Laatst bewerkt op: 1-12-2025, 14:45:54 door Run »

Online Eva.

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 1-12-2025, 14:56:36 »
Eventuele voetbalhints verwijzen gewoon naar Nathan, niet naar Cruyff (die helemaal niets met widm te maken heeft) en via hem naar z'n moeder die ooit door AM is gespeeld in een musical.

Offline Krien

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 1-12-2025, 16:10:33 »
Foto van de mol?
Meerdere keren ging hier de camara naar toe.

Offline Joker

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 1-12-2025, 16:15:38 »
Een-tweetjes, de hints gaan via Nathan naar AM! Net als in voetbal.

‘Het 'Cruyff een-tweetje' verwijst naar de beroemde penalty die Johan Cruijff nam in 1982 met Jesper Olsen, waarbij Cruijff de bal opzij legde in plaats van op doel te schieten, en Olsen de bal vervolgens terugspeelde zodat Cruijff kon scoren. Dit was een onverwachte en vernieuwende manier om de penalty uit te voeren, die destijds veel indruk maakte. (…) De reden: Het was een bewuste, creatieve en onorthodoxe keuze om de verdedigers en de keeper te verrassen, wat lukte.’

Ik waardeer je enthousiasme in het speurwerk en ik ben bekend met die legendarische penalty, maar eigenlijk bevestig je met deze uitleg alleen maar mijn punt eigenlijk  ::tandpastasmiley::.

Stel je voor dat we dat in de laatste aflevering te horen krijgen: "Tot slot waren er talloze verwijzingen naar het voetbal te zien in het programma. Nathan is natuurlijk profvoetballer geweest, maar Anne-Marie speelde ooit in een musical de moeder van Cruijff, die ooit in zijn carrière een unieke penalty scoorde na een een-tweetje. Daardoor had je kunnen weten dat Nathan de hints door middel van die een-twee 'terugkaatst' naar Anne-Marie en zij de mol is."

Nou, dan staat niet alleen het forum, maar heel WIDM-kijkend Nederland op z'n achterpoten hoor. Zo probeer ik overigens altijd te redeneren bij nogal vergezochte hints, al zijn er natuurlijk wel dubieuze hints geweest in het verleden. Overigens denk ik ook vanwege haar oprechte fanatisme, binnengehaalde geld/anti-molacties en gedrag dat Anne-Marie (vrij duidelijk in mijn ogen) niet de mol is.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 1-12-2025, 16:21:46 »
Foto van de mol?
Meerdere keren ging hier de camara naar toe.
Goed gevonden, dit lijkt in mijn ogen een dame, maar wel zonder krullen. Weet dat Loes af en toe haar haar veranderd dus die is niet altijd blond en misschien is blond ook niet haar eigen kleur. En heeft twee kinderen, dus misschien staat de mol op de foto met één van haar kinderen. Valt wel op of de mol als kind, maar dan lijkt dit ook een meisje.

Offline Krien

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 1-12-2025, 16:28:47 »
Goed gevonden, dit lijkt in mijn ogen een dame, maar wel zonder krullen. Weet dat Loes af en toe haar haar veranderd dus die is niet altijd blond en misschien is blond ook niet haar eigen kleur. En heeft twee kinderen, dus misschien staat de mol op de foto met één van haar kinderen. Valt wel op of de mol als kind, maar dan lijkt dit ook een meisje.

Misschien kan iemand anders een duidelijker scherm afdruk maken?
Dit is het beste wat ik kan doen. :)
Ik vermoed Loes of Anne Marie vanwege de snelheid van het verlaten van de bibliotheek.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 1-12-2025, 16:43:40 »
Ja, ik heb ook een vermoeden. Maar als de volwassen persoon/dame in de foto de mol is, dan vind ik het wel gezicht wel meer richting Loes wijzen. Haar gezicht is smaller dan voorbeeld Anne-Marie. Merel is sws afgeschreven, want ik zie geen krullen op de foto bij volwassen en kind en haar kind is denk ik, nog maar vijf. Dit kind is ouder.
« Laatst bewerkt op: 1-12-2025, 16:46:16 door Mol1991 »

Offline BigBoots

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 1-12-2025, 17:38:26 »
Ik heb, op 1 na, alle fotos kunnen vinden op het internet. Waaronder ook de kindjes (foto van voor de opnames). Laatste zoek ik nog, maar die verwacht ik ook te vinden.
Er worden op deze locatie veel bruiloften gedaan en aardig wat portretten gemaakt in deze bibliotheek. Daardoor verandert de indeling nog al vaak en verplaatsen fotolijstjes ook regelmatig van plek
Het lijkt me niet dat we hier iets wijzer van worden

« Laatst bewerkt op: 1-12-2025, 18:21:51 door BigBoots »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Krien

• Forumlid
« Reactie #76 Gepost op: 1-12-2025, 17:52:03 »
Ik heb 4 van de 5 kunnen vinden op het internet. Waaronder ook de kindjes (foto van voor de opnames). Laatste zoek ik nog, maar die verwacht ik ook te vinden.
Er worden op deze locatie veel bruiloften gedaan en aardig wat portretten gemaakt in deze bibliotheek. Daardoor verandert de indeling nog al vaak en verplaatsen fotolijstjes ook regelmatig van plek

Het lijkt me niet dat we hier iets wijzer van worden

Wow, dank je wel BigBoots voor alle moeite.
Je bent een geweldige speurder!

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 1-12-2025, 18:21:14 »
Deze opdracht nog eens bekeken.

Onmols:
Sahil en Anne-Marie vinden de kandelaar, Anne-Marie vindt bloed daarop en bevestigt dit als moordwapen.
Merel vind de geheime gang van de bibliotheek naar de kapel.
Anne-Marie noemt de kok als dader.

Mols:
Loes hanteert de blacklight, vindt een bloedvlek in de bibliotheek en concludeert dat dit de plaats van de moord is. Anne-Marie en ook Nathan gaan er gemakkelijk in mee.
Kim, Merel en Jurre hebben de alibi's van de dienstmeid en de kok niet gevraagd en onderzocht.
Merel en Nathan zeggen niets over de kapel tegen de anderen.
Kim noemt de dienstmeid als dader, de rest gaat tenslotte erin mee.

Opmerkelijk dat wij Nathan weinig zien in deze opdracht. Tenslotte vind ik Kim en Loes het verdachtst hier.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #78 Gepost op: 1-12-2025, 21:49:02 »
Opmerkelijk dat wij Nathan weinig zien in deze opdracht.

Dat viel mij ook al op in het leslokaal bij het examen/proefwerk. We zien ook daar maar heel weinig van Nathan. Daarbij viel me op dat Merel tegen Nathan zei dat de sleutel in het sleutelkastje hing. We zien niet dat hij het pakt. Ik vermoed dat hij te kandidaats is en nog even verdacht moet blijven.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 1-12-2025, 21:59:50 »
Ik vermoed dat hij te kandidaats is en nog even verdacht moet blijven.

Zeker vanwege de vraag als de oud-winnaars gelijk hebben. Natuurlijk het zou een geweldige actie zijn als hij de mol is. Alleen ik ben bang dat hij veel te eerlijk is om de mol te kunnen spelen en volgens mij kan hij niet goed liegen en heeft hij daar zelfs moeite mee. Dus in mijn ogen past een molschap niet bij hem.
« Laatst bewerkt op: 1-12-2025, 22:01:39 door Mol1991 »