Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1022462 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2160 Gepost op: 18-04-2010, 21:14:17 »
Ja maar, het blijkt dus nu dat er helemaal geen schade aan de vliegtuigen ontstaat. De vluchten worden dus voor niets uitgesteld op dit moment. En dat is niet alleen een commercieel belang voor de vliegmaatschappijen, er zijn ook heel veel economische belangen, en persoonlijke (je zult maar al 3 dagen op een vliegveld moeten bivakkeren...)

KLM voert zondagavond drie commerciële vluchten uit, met vracht en bemanning aan boord. Als dat lukt voordat het donker wordt.

KLM heeft daar toestemming voor gekregen, zei president-directeur Peter Hartman van luchtvaartmaatschappij KLM zondag. Volgens Hartman is het Europese luchtruim veilig om te vliegen. „Met uitzondering van een band in het noorden tussen IJsland en Rusland.”

De KLM-topman hoopt dat de autoriteiten net als de verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen, snel oordelen dat vliegen weer kan.

Uit alle testvluchten die KLM en andere maatschappijen zoals Lufthansa en Air France hebben gedaan is niets naar voren gekomen waaruit zou blijken dat het vliegen onveilig is, aldus Hartman. Zondagavond is op hoog niveau overleg in Brussel. „Wij hopen dat ze onze feitelijk informatie overnemen.”
Keep calm and eat chocolates!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2161 Gepost op: 18-04-2010, 21:27:38 »
Hup de lucht in, dan kunnen die miljoenen mensen ook naar huis. Zal natuurlijk dagen (wellicht weken) duren voordat de achterstand is ingehaald, zeker als ze beginnen met beperkt vliegverkeer, maar als er maar een begin is.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2162 Gepost op: 18-04-2010, 22:44:49 »
Ik weet niet of het verhaal klopt van dat toestel van British Airways boven Indonesie, een paar jaar terug. Daarbij zou het toestel zonder motor-aandrijving 7 kilometer zijn gedaald, voordat de mtoren weer aan sloegen. Eenmaal op de grond, bleek het logo van BA compleet te zijn verdwenen, het toestel zou als het ware gezandstraald zijn....

Ik kan daar echter niets van terugvinden. Weet iemand dat verhaal hier te bevestigen?



@Swifty, ik kan me goed voorstellen dat je het na 3 dagen bivakkeren op een vliegveld goed zat bent. Het langste dat ik ooit heb moeten wachten, was 9 uur op Schiphol. Ik was net 20 minuten onderweg geweest van Maastricht naar Amsterdam, waar ons toestel plotseling werd gevorderd voor de evacuatie van passagiers uit Indonesie.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2163 Gepost op: 18-04-2010, 23:07:58 »
Dank Bodejos, mede daardoor is mijn vader thuisgekomen
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2164 Gepost op: 18-04-2010, 23:20:47 »
Bedoel je een van deze Jos?

Er worden jaarlijks gemiddeld zo'n 5 keer melding gedaan van verkeersvliegtuigen die aswolken binnenvliegen. In werkelijkheid ligt het aantal gevallen naar alle waarschijnlijkheid wat hoger omdat niet alle gevallen gemeld worden. Er zijn 7 zeer ernstige incidenten bekend, waarbij ondermeer meerdere motoren zijn uitgevallen. Dit zijn drie van de bekendste:

- Op 24 juni 1982 vloog een British Airways Boeing 747 een aswolk binnen afkomstig van de Galunggung vulkaan in Indonesie. Het vliegtuig vloog op dat moment op een hoogte van 11 kilometer, 130 mijl ten zuid-ooste van Jakarta. Alle vier de motoren vielen uit. Pas na 16 minuten slaagde de bemanning erin weer motoren te starten. Het vliegtuig landde ondanks zwaar beschadigde cockpitruiten zonder verdere problemen op drie motoren op Jakarta.

- Twee weken later, op 13 juni 1982 vloog een Singapore Airlines Boeing 747 de aswolk afkomstig van dezelfde eruptie binnen. Er ontstond ernstige schade aan vlieguig en drie van de vier motoren vielen uit. Het vliegtuig landen op twee motoren op het vliegveld. Ook in dit geval waren de cockpitruiten zwaar beschadigd.

- Op 15 december 1989 vloog een KLM Boeing 747 op weg van Amsterdam naar Anchorage de aswolk binnen afkomstig van de eruptie van Mount Redoubt. Alle vier de motoren vielen uit, alsmede veel vliegtuigsystemen, waaronder de noodstroom voorziening. Na vele pogingen slaagde de bemanning erin de motoren te herstarten en een veilige landing op Anchorage uit te voeren. De schade aan vliegtuig en motoren bedroeg rond de dertig miljoen dollar.

Een recent voorval (21 maart 2010) betrof een Icelandair Boeing 757-200, op weg van Seattle (USA) naar Keflavik (IJsland). Ongeveer halverwege, op een hoogte van ruim 10 kilometer moest het vliegtuig uitwijken naar Boston (USA) in verband met een vulkaanuitbarsting bij de Eyjafjallajokull gletsjer in het zuiden van IJsland, waardoor alle luchthavens in IJsland werden gesloten.


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2165 Gepost op: 18-04-2010, 23:38:05 »
Het gebeurt dus inderdaad regelmatig. Het gaat er bij mij niet in dat er nu, na zo'n korte tijd, geen gevaar meer is. Ik zeg niet dat de toestellen het gevaar lopen om in stukjes uiteen te vallen, maar dit soort incidenten bedoel ik dus. Ik lees echter niets over het fenomeen ''zandstralen, waarbiuj dus de asdeeltjes met hoge snelheid langs de rom schuren, en dus het effect van het wegslijpen van de logo's veroorzaken.

Inderdaad, kennelijk worden niet alle gevallen gemeld, maar er zullen vast ook wel broodje aapverhalen tussen zitten.

Grappig dat er in 1 van de gevallen inderdaad sprake is van de door mij genoemde 7 kilometer verval. Maar dat zou dus een recente gebeurtenis zijn geweest, en hier is sprake van 28 jaar geleden.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2166 Gepost op: 19-04-2010, 13:34:11 »
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want dit is echt heel erg.Weet iemand wat je hieraan kunt doen?

Gisterochtend ben ik bij Appie geweest (in 020 zijn alle winkels de hele week tot 10 uur open.) Vanochtend wilde ik weer, omdat ik geen kattenvoer meer had. Alleen: mijn portemonnee was spoorloos verdwenen. Gerold, verloren, ik weet het niet.

Ik bel de bank, Ja mevrouw, kunt u zich legitimeren? Ja mevrouw, maar dat legitimatiebewijs zat dus ook in mijn portemonnee. Dan kunnen mij niets voor u doen.

Tuut tuut tuut.     

Kun je in Nederland niet eens meer bij je eigen geld komen?  Is mijn geld niet van mij maar van de bank?
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2167 Gepost op: 19-04-2010, 13:42:51 »
Heel vervelend, maar wel begrijpelijk. Ik ben wel blij dat ze je niet zomaar geloven, want dan zou ieder ander langs kunnen komen van 'ik ben ootje, en ik wil dat geld'.

Hebben ze wel de rekening voor je geblokkeerd?

Ik zou alles verzamelen wat maar enigszins lijkt op iets waarmee jij je kunt legitimeren, bewijzen dat jij jij bent, en dan daarmee naar de bank gaan. Ook bankafschriften e.d.
Keep calm and eat chocolates!

Offline m@ri@nne

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2168 Gepost op: 19-04-2010, 15:26:13 »
Je kan ook eerst aangifte gaan doen voor ontvreemding van je portemonnee, misschien kun je met dat bewijs ook bij je bank wat regelen.

Ook altijd handig om een kopie te maken dus, van je Id of paspoort.
Een appel valt niet ver van de boom, vooral niet als De Mol zijn kop boven het maaiveld uit steekt.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2169 Gepost op: 19-04-2010, 15:33:45 »
Heel vervelend, maar wel begrijpelijk. Ik ben wel blij dat ze je niet zomaar geloven, want dan zou ieder ander langs kunnen komen van 'ik ben ootje, en ik wil dat geld'.

Hebben ze wel de rekening voor je geblokkeerd?

Ik zou alles verzamelen wat maar enigszins lijkt op iets waarmee jij je kunt legitimeren, bewijzen dat jij jij bent, en dan daarmee naar de bank gaan. Ook bankafschriften e.d.

Daar heb ik toch geen geld mee, Sfity? En ik zei al dat ik dat legitimatiebewijs ook in mijn portemonnee had zitten. Ik vind dit niet  kunnen. In een beschaafd land moet iedereen toch gewoon bij zijn geld moeten kunnen?
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2170 Gepost op: 19-04-2010, 15:50:14 »
Ja, maar je moet er toch tegen beschermd worden dat niet iemand anders bij jouw geld kan? Heb je geen andere pasjes met foto en handtekening, die bewijzen dat jij jij bent?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2171 Gepost op: 19-04-2010, 16:00:20 »
Wat heb je inmiddels zelf al ondernomen?

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2172 Gepost op: 19-04-2010, 16:43:52 »
Wat heb je inmiddels zelf al ondernomen?


Marlie, helemaal in paniek. Als eerste de politie. Nee, was niks gevonden. Toen de bank. Nee, zonder legitimatie konden ze niets voor me doen. De deelraadgemeente. Een heel vriendelijke mijnheer, die me voorberekenede dat kosten dit en kosten dat allemaal om 100 euro  komen. En aangezien ik geen 100 euro heb ...
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2173 Gepost op: 19-04-2010, 16:49:20 »
Dus er is geen aagifte gedaan en geen rekening geblokkeerd?

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2174 Gepost op: 19-04-2010, 17:03:50 »
Poehee Ootje, ik zou Nuon wel vragen dit bedrag op een andere rekening te storten, het is behoorlijk ellendig als je niet eens bij je eigen geld kan.

Ga vieren dat ik net bericht kreeg dat ik 386 euro terugkrijg van het Nuon! ::boogie:: ::boogie:: ::boogie:: 
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2175 Gepost op: 19-04-2010, 21:42:29 »
Bedoel je een van deze Jos?

Er worden jaarlijks gemiddeld zo'n 5 keer melding gedaan van verkeersvliegtuigen die aswolken binnenvliegen. In werkelijkheid ligt het aantal gevallen naar alle waarschijnlijkheid wat hoger omdat niet alle gevallen gemeld worden. Er zijn 7 zeer ernstige incidenten bekend, waarbij ondermeer meerdere motoren zijn uitgevallen. Dit zijn drie van de bekendste:

- Op 24 juni 1982 vloog een British Airways Boeing 747 een aswolk binnen afkomstig van de Galunggung vulkaan in Indonesie. Het vliegtuig vloog op dat moment op een hoogte van 11 kilometer, 130 mijl ten zuid-ooste van Jakarta. Alle vier de motoren vielen uit. Pas na 16 minuten slaagde de bemanning erin weer motoren te starten. Het vliegtuig landde ondanks zwaar beschadigde cockpitruiten zonder verdere problemen op drie motoren op Jakarta.

- Twee weken later, op 13 juni 1982 vloog een Singapore Airlines Boeing 747 de aswolk afkomstig van dezelfde eruptie binnen. Er ontstond ernstige schade aan vlieguig en drie van de vier motoren vielen uit. Het vliegtuig landen op twee motoren op het vliegveld. Ook in dit geval waren de cockpitruiten zwaar beschadigd.

- Op 15 december 1989 vloog een KLM Boeing 747 op weg van Amsterdam naar Anchorage de aswolk binnen afkomstig van de eruptie van Mount Redoubt. Alle vier de motoren vielen uit, alsmede veel vliegtuigsystemen, waaronder de noodstroom voorziening. Na vele pogingen slaagde de bemanning erin de motoren te herstarten en een veilige landing op Anchorage uit te voeren. De schade aan vliegtuig en motoren bedroeg rond de dertig miljoen dollar.

Een recent voorval (21 maart 2010) betrof een Icelandair Boeing 757-200, op weg van Seattle (USA) naar Keflavik (IJsland). Ongeveer halverwege, op een hoogte van ruim 10 kilometer moest het vliegtuig uitwijken naar Boston (USA) in verband met een vulkaanuitbarsting bij de Eyjafjallajokull gletsjer in het zuiden van IJsland, waardoor alle luchthavens in IJsland werden gesloten.


Om even terug te komen op dit onderwerp. Er is eens een aflevering van air crash investigation hieraan geweid. Volgens mij ging het toen om de eerste vlucht.

Ik vind persoonlijk dat je beter een dagje langer kunt wachten dan het risico te nemen. Want nemen ze het risico en het gaat fout dan hebben 'zij' het gedaan. Hoe vervelend het ook voor iedereen is, ik heb liever dat ze gewoon een dagje wachten.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2176 Gepost op: 19-04-2010, 23:50:51 »
@Ootje,

het eerste wat je moet doen, ik hoop dat je dat intussen gedasan hebt: blokkeer je rekening, althans, zorg ervoor dat je ervoort zorgt dat anderen je rekening niet kunnen plunderen. Dan naar het politiebureau, met uitleg dat je je niet kunt legitimeren omdat je legitimatie in je beurs zat.

Met het proces verbaal naar hget gemeentehuis, waarmee je een nieuw legitimatiebewijs kunt aanvragen..

Met een beetje pech ben je dan het geld van een nieuw legitimatiebewijs, een boete (ja,jammer, maar zo gaat dat) en het geld voor het vervangen van je bankpasjes kwijt.

Heel soms kan een verzekeringsmaatschappij iets voor je doen, door die kosten te vergoeden.

Intussen heb je wel die ellende, het kost tijd, enzo.

Sterkte ermee. Overigens: vanaf het moment dat jij de vermissing van je pasjes meldt, kan een dief je rekening niet meer plunderen. Banken garanderen dat.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2177 Gepost op: 20-04-2010, 07:41:56 »
Ik denk dat Ootje bedoelde, dat als ze naar de Gemeente gaat om een nieuw legitimatiebewijs dat ze dan geld moet betalen en dat ze dat dus niet heeft omdat ze niet aan haar bankrekening kan. Maar zonder IDbewijs kan ze niet aan het geld en zonder geld krijgt ze geen IDbewijs.

Maar ik weet niet welke bank je hebt Ootje, maar je kan natuurlijk nog wel internetbankieren (als je daar aan doet?). Misschien kun je geld overmaken naar familie of vrienden die het dan van hun rekening pinnen?

Het is in elk geval een rotsituatie en ik hoop dat er snel een oplossing komt.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2178 Gepost op: 20-04-2010, 22:12:28 »
Ik hoop ook dat het intussen is opgelost. Jatten van je papieren maakt je even onvrijwillig identiteitsloos.

Ik raakte op weg naar mijn vakantiebestemming mijn beurs met wat contant geld en mijn INGpasje kwijt. Gelukkig had ik voldoende contant geld bij me om de week door te komen, mijn pasje heb ik direct na aankomst geblokkeerd, en bij thuiskomst lag er dus meteen een nieuw exemplaar op me te wachten.

Offline ootje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ik haat reality ...
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2179 Gepost op: 21-04-2010, 12:18:50 »
Ik dank jullie voor je vriendelijke woorden. Het probleem is inmiddels opgelost: portemonnee was thuis uit mijn tas gevallen en katten hadden hem ver onder de bank gesmeten.



 ::zwaai::  ::bravo::  ::hug::
« Laatst bewerkt op: 21-04-2010, 17:46:06 door Swifty »
DEAD MY OLD FINE HOPES   AND DRY MY DREAMING   BUT STILL... IRIS, BLUE EACH SPRING