Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1022744 keer)

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2880 Gepost op: 9-09-2011, 11:58:10 »
Zijn ze al heel lang over bezig, dat het gratis moet worden :P Maar zal op korte termijn toch niet gebeuren. Wilde ook eerst wachten tot ze de leges eruit zouden gooien, maar toen verliep m'n paspoort en had ik op een gegeven moment echt m'n ID kaart nodig voor een ziekenhuisbezoek. Dus tja.. (bleek ook nog eens dat ik een heeeeel oude kaart nooit had ingeleverd, dus aangifte bij de politie moeten doen, blabla, en 25 euro extra administratiekosten....)
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2881 Gepost op: 9-09-2011, 12:12:32 »
Vreemd, zoiets zou niet mogen gebeuren. Heb je wellicht ooit eens naast je ID een Paspoort aangeschaft? Dat laatste kan wel. Maar bij vernieuwen kom je doorgaans niet ver als je je oude kaart niet inlevert.

Fout van de ambtenaar, dus.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2882 Gepost op: 9-09-2011, 13:32:01 »
Overigens: mensen die zo bij de hand zijn geweest om in de afgelopen tijd, bij het aanvragen van de ID-kaart bezwaar te maken middels een formulier, krijgen hun geld terug.

Anderen, die niet zo bij de hand waren, kunnen ernaar fluiten. Ik vind dat eigenlijk ook niet helemaal terecht, maar dat terzijde.


Verder: vergeet niet dat de overheid de gemiste inkomsten op een andere manier weer terughalen.


Ben je blij dat je je drie of vier tientjes terugkrijgt, word je aan de andere kant voor 100 euro gepakt door diezelfde overheid.

Dus of je nou zo blij moet zijn met afschaffing van die leges, ik waag het te betwijfelen.


Update: de Hoge Raad heeft het niet alleen over leges, maar ook over administratiekosten. Dat houdt in dat het volledig betaalde bedrag terug kan worden gevorderd.
« Laatst bewerkt op: 9-09-2011, 13:40:27 door Bodejos »

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2883 Gepost op: 9-09-2011, 14:44:39 »
Vreemd, zoiets zou niet mogen gebeuren. Heb je wellicht ooit eens naast je ID een Paspoort aangeschaft? Dat laatste kan wel.

Ja dat was het ook ;) Had voo een reisje een paspoort nodig terwijl ik nog ID had, dus dan hoef je 'm natuurlijk niet in te leveren, toen was ik nog jonger (14 ofzo) en nooit meer aan gedacht, dus mooi in stukjes geknipt :P Dan moet je tóch nog aangifte doen natuurlijk, maar ach. M'n ouders hebben het uiteindelijk betaald xD
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2884 Gepost op: 9-09-2011, 16:16:48 »
Heb ik ook jaren geleden gehad. Dacht dat je het gewoon kon houden of creatief met de schaar aan de gang - maar de hulpvaardige balie-medewerker zei dat ik dan, bij het verlopen, weer terug moest komen om alsnog in te leveren of anders inderdaad nog langs de politie als ik hem kwijt zou zijn.

Dus ik bespaarde me maar de moeite, en leverde de id-kaart in.

Bij paspoort is het volgens mij nog steeds dat je het mee terug kunt krijgen met een stel perforatie-gaatjes erin [voor de mooie stempeltjes enzo  ;D] - maar daar moet je dan bij het inleveren om vragen
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2885 Gepost op: 9-09-2011, 18:52:09 »
Bij paspoort is het volgens mij nog steeds dat je het mee terug kunt krijgen met een stel perforatie-gaatjes erin [voor de mooie stempeltjes enzo  ;D] - maar daar moet je dan bij het inleveren om vragen

Klopt.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2886 Gepost op: 9-09-2011, 22:40:36 »
Klopt.
Raar, ik kon hem de laatste keer niet meekrijgen, terwijl ik er wel naar had gevraagd...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2887 Gepost op: 10-09-2011, 10:02:03 »
Het gaat erom dat je je oude paspoort duidelijk niet meer kan gebruiken als reisdocument.

Maar in feite mogen de gemeentes het oude Paspoort terugvorderen, het is en blijft namelijk hun eigendom, al weten heel veel mensen dat niet. Het staat echter wel in het paspoort gedrukt.

Maar nu een vorm van ongelijkheid:

Mensen die in Maastricht en in Roermond maandag naar het gemeentehuis gaan om daar zonder ervoor te betalen een ID-kaart aan te vragen, komen in beide gemeentes van een koude kermis thuis. Zij blijven die 43,89 ervoor vragen, het geld kun je wel terugvorderen.

Maar dat mag volgens mij niet, het is een vorm van onverschuldigde betaling.

Om diezelfde reden kan de gemeente zich ook niet beroepen op die 6-wekentermijn en de bezwaarschriften.

Een gemeente als Leudal, bijvoorbeeld, waar die advocaat woont die dit allemaal in gang heeft gezet, betaalt uit eigen beweging de onterechte leges terug, en ze gaan daarbij veel verder terug dan die 6 weken.

Maar verwacht niet dat je binnen de gebruikelijke termijn je IDkaart hebt. Dat kon nog weleens 2 tot 3 weken gaan duren. En je zult het maar net snel nodig hebben.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2888 Gepost op: 10-09-2011, 19:09:11 »
In Nederland geldt de legitimatieplicht vanaf veertien jaar. In het buitenland geldt deze altijd. De Nederlands identiteitskaart is vijf jaar geldig in Europa. U moet op tijd een nieuw document aanvragen.



Zo staat het onder meer op de website van de gemeente Maastricht.

Striktgenomen houdt dit in, dat iemand tot en met 13 jaar 9(TOT 14 jaar) wettelijk gezien geen ID-kaart nodig heeft. Dit heeft tot gevolg dat een gemeente niets in de weg gelegd wordt, als er voor die groep WEL leges in rekening worden gebracht.

Ik heb het idee dat veel mensen hier overheen lezen, en pas bij de balie erachter komen dat er wel voor hun kinderen tot 14 jaar moet worden betaald.

Kan nog leuk worden, daar aan de balie.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2889 Gepost op: 15-09-2011, 17:26:35 »
DE MILJOENENNOTA IS WEER UITGELEKT!!!  ::zwaai::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2890 Gepost op: 18-09-2011, 18:58:35 »
Art is op het forum ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Online Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2891 Gepost op: 18-09-2011, 20:06:50 »
http://www.nu.nl/internet/2618049/salarissen-directie-goede-doelen-internet.html

Goed zo ::ok::. Sommige directeuren van goede doelen verdienen soms een belachelijk salaris. Soms vraag je je af waar je donatie heen gaat; het doel waar het om gaat, of de achterzak van de directeur.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2892 Gepost op: 18-09-2011, 20:09:38 »
hmmmm oppassen dat je niet te snel oordeelt. Sommigen staan wel aan het hoofd van een hele grote organisatie. Maar ze moeten zeker onder de balkenende norm blijven. ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2893 Gepost op: 23-09-2011, 08:30:06 »
Normaal slaap ik bij het journaal op de radio half door, maar was nu ineens klaarwakker. Om het nrc-artikel te nemen:

Citaat
CERN-onderzoek legt bom onder Einsteins E=mc2

Wetenschappers van het Europese onderzoeksinstituut CERN hebben mogelijk een aardverschuiving in de natuurkunde bewerkstelligd. Een van de steunpilaren van de wetenschap – het idee dat niets zich sneller kan voortbewegen dan het licht – staat na een experiment in Zwitserland plotseling op lemen voeten.

60 nanoseconden sneller dan het licht

“Het gevoel dat de meeste mensen hebben is dat dit niet kan kloppen, dat dit niet waar kan zijn”, zei CERN-woordvoerder James Gillies gisteravond. Collega’s in Japan en de Verenigde Staten zijn gevraagd hun metingen onafhankelijk te verifiëren, of theorieën aan te dragen die de gemeten snelheden kunnen verklaren. Tot die tijd durft CERN het niet aan te spreken van een ontdekking.

De snelheden bij het CERN-onderzoek werden waargenomen in een neutrinostraal die vanuit een deeltjesversneller in Genève op een laboratorium in Italië, 730 kilometer verderop, werd afgevuurd. De neutrino’s zouden hierbij 60 nanoseconden sneller zijn gegaan dan de lichtsnelheid van ongeveer 300.000 kilometer per seconde. Volgens de speciale relativiteitstheorie van Albert Einstein kan niets zich sneller voortbewegen dan het licht.

Fundamentele heroverweging natuurwetten

De onderzoekers stelden de foutenmarge op tien nanoseconden, waardoor de afwijking op zijn minst opmerkelijk is. Vanwege de omvang van de eventuele ontdekking zijn ze maandenlang bezig geweest met het controleren en hercontroleren van de resultaten om er zeker van te zijn dat er geen fouten zijn gemaakt.

In 2007 werden daar ook snelheden hoger dan de lichtsnelheid gemeten, maar die vielen binnen de foutmarge, waardoor het wetenschappelijke belang werd ondermijnd. Als de resultaten van het CERN-onderzoek worden bevestigd, betekent dat een fundamentele heroverweging van de natuurwetten, te beginnen met Einsteins speciale relativiteitstheorie uit 1905: zijn beroemde E=mc2 vergelijking.

Ik dacht overigens dat er een theoretisch deeltje was dat sneller dan de lichtsnelheid ging, maar niet langzamer kon en teves terug in de tijd ging. Maar dat zou ik moeten opzoeken.

Dit zou echt exceptineel zijn
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2894 Gepost op: 23-09-2011, 12:08:06 »
Ik ben even in de war. Wat levert het op? Wat voor nuttige toepassingen kunnen we hiervan verwachten? Ik ga op zoek.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2895 Gepost op: 23-09-2011, 14:14:55 »
Ik ben even in de war. Wat levert het op? Wat voor nuttige toepassingen kunnen we hiervan verwachten? Ik ga op zoek.

In theorie zou dat betekenen dat je terug in de tijd zou kunnen. (wordt er gezegd, geen idee waarom) Lijkt me toch een nuttige toepassing. ;D
Geniet nooit met mate...

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2896 Gepost op: 23-09-2011, 14:27:20 »
In theorie zou dat betekenen dat je terug in de tijd zou kunnen. (wordt er gezegd, geen idee waarom) Lijkt me toch een nuttige toepassing. ;D
Ja ik vraag me dus af hoe ze daar bij komen want je gaat dan sneller dan het licht en dat betekent dan dat je een beeld kunt zien wat eerder gebeurd is ofzo? Dus dat je jezelf van een paar jaar geleden in het echt kan zien? Vraag me echt af hoe ik me dat reizen in de tijd dan moet voorstellen  ;)

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2897 Gepost op: 23-09-2011, 15:07:18 »
Ok, dan ga ik terug in de tijd, maar als ik het verleden dan toch niet kan beinvloeden of wijzigen, laat maar.

*gaat fotoboeken voor de dag halen*
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2898 Gepost op: 23-09-2011, 15:41:01 »
Ik ben even in de war. Wat levert het op? Wat voor nuttige toepassingen kunnen we hiervan verwachten? Ik ga op zoek.

Een eventuele toepassing àls het al waar is is dat dan in theorie in de toekomst verre ruimtereizen mogelijk zouden zijn, zonder de aarde bij terugkomst duizend jaar ouder aan te treffen.

Overigens gaat deze mogelijke ontdekking over bewegende deeltjes en e=mc2 gaat over deeltjes in rust. Je kunt dus beter de formule gebruiken die ook de beweging van de deeltjes meeneemt: E= (Mc^2) / √((1-v^2/c^2 ))

Tenslotte werd door Stephen Hawking de absolute snelheidsgrens van deeltjes al ontkracht waarbij hij opmerkte dat die stelling van Einstein zelf was gekomen (het relaas van de de trein die zich op lichtsnelheid voortbewoog terwijl iemand in die trein van de achterste wagon naar voren liep)
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2899 Gepost op: 23-09-2011, 20:41:50 »
Ha, die ,Stephen hawking,wanneer was dit zo om en nabij, ?en naar ik aanneem, is zijn gedachtegoed en denken toch ook wel in beweging,zo tollen we maar door. voor hem mischien wat lastig tenzij ik aan een heel andere denk!
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?