Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1022337 keer)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2900 Gepost op: 23-09-2011, 22:28:49 »
Tenslotte werd door Stephen Hawking de absolute snelheidsgrens van deeltjes al ontkracht waarbij hij opmerkte dat die stelling van Einstein zelf was gekomen (het relaas van de de trein die zich op lichtsnelheid voortbewoog terwijl iemand in die trein van de achterste wagon naar voren liep)


Inderdaad, of een lichtstraal in de trein afschiet. In zoverre dat je inderdaad snelheden niet precies kunt optellen, zodat de lichtsnelheid absoluut blijft - en al het andere relatief

--
Vraag me echt af hoe ik me dat reizen in de tijd dan moet voorstellen  ;)

Wat dit betekent indien het waar is
is eigenlijk niet voor te stellen  ;) Het probleem is dat de natuurkunde die we om ons heen zien compleet anders is dan op atomair niveau [en kleiner]. We zien hier objecten die snelheden hebben en kunnen zodoende allerlei dingen voorspellen, al sinds Newton. Deze wetten van Newton gaan echter totaal in lucht op bij veel kleinere ordes van grootte. Licht is bijvoorbeeld zowel deeltje als een golf - hoewel we het normaal zouden verwachten als golf. Massa hetzelfde, hoewel we dat als deeltje zouden verwachten. Voor beide is geen metafoor te verzinnen, omdat het voor ons een compleet andere wereld is.

De implicaties als dit onderzoek blijkt te kloppen zijn even onvoorstelbaar. Het mooie aan de relativiteitstheorie en verwante zaken is dat het klopt. Keer op keer op keer, het is ook qua formule simpel [altijd positief]. Stellen dat deeltjes wel sneller dan de lichtsnelheid kunnen gaan, zou uit dat theoretische oogpunt even idioot zijn als stellen dat de Aarde het middelpunt van het heelal is; alles wat we weten wijst ergens anders op.

Het terug in de tijd-deel is slechts een van de componenten die overhoop zou worden gehaald - maar past goed bij de fantastie, en is dus aantrekkelijk  ;) Maar ik zal een iets duidelijker uitleg proberen te geven [note: ik ben verre van een expert]

--

Als we grote vriend Einstein volgen dan is er 1 geheel van ruimte-tijd [ipv ruimte en tijd als aparte entiteiten]. Daarnaast is zwaartekracht de uitdrukking van hoeveel massa deze ruimtetijd vervormt. Het gedachte-experiment is dat je je een laken moet voorstellen waar een aantal ballen op liggen. Het laken zal doorbuigen afhankelijk van de massa van de bal - en vervormt zo het laken. In praktijk is dit hetzelfde met de ruimtetijd en massa.
Naast deze relatie tussen massa en ruimtetijd telt ook de snelheid mee. In het kort is het volgens Einstein zo dat als je sneller, sneller en sneller gaat [en je de lichtsnelheid gaat benaderen] je steeds zwaarder wordt en de tijd steeds langzamer gaat lopen. Als je de lichtsnelheid bereikt zou je oneindig zwaar zijn, en zou de tijd stil staan - tevens zou je oneindig veel energie ervoor nodig hebben. Beide lijken onmogelijk, dus het lijkt vrij intuitief om te stellen dat je inderdaad niet sneller dan de lichtsnelheid zou kunnen gaan.
Volgens mij is vervolgens het idee dat als je door dit nulpunt heen zou gaan, dat de wereld zogezegd op z'n kop gaat. Het zou wederom oneindig veel energie kosten om langzamer dan de lichtsnelheid te gaan [dus om af te remmen], en de tijd zou letterlijk terug beginnen te lopen. Er zijn hypothetische elementaire deeltjes, genaamd tachyonen, die als zodanig zijn omschreven.

Als we nu deeltjes sneller dan deze lichtsnelheid kunnen laten gaan, dan kunnen we ook informatie aan deze deeltjes mee zenden. Terug in de tijd. En dus bijvoorbeeld een boodschap versturen naar vorig jaar. En dat zou het hele idee van causaliteit onderuit halen - immers, wat wat gebeurd er dan eerst, de boodschap ontvangen of versturen? Ik dacht dat de consensus was onder wetenschappers dat causaliteit altijd zou bestaan - alhoewel dit altijd meer op geloof dan stevig theoretische grond leek te berusten.

Maar verwacht niet binnenkort zelf terug in de tijd te kunnen reizen  ;)

Ik hoop dat ik het een en ander heb kunnen verhelderen - maar ik weet het niet.. de materie is vrij complex en misschien heb ik delen warrig uitgelegd.

ps: heh, ging over de limiet van 5000 characters in 1 post..
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2901 Gepost op: 23-09-2011, 22:38:27 »
Ja ja, en dadelijk gaan ze ook nog beweren dat er mensen op de maan zijn geweest ???
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2902 Gepost op: 23-09-2011, 23:47:56 »
Ik hoop dat ik het een en ander heb kunnen verhelderen - maar ik weet het niet.. de materie is vrij complex en misschien heb ik delen warrig uitgelegd.

We zijn niet achterlijk hier...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2903 Gepost op: 23-09-2011, 23:51:33 »
Maar als ik het goed begrijp kunnen we niet vooruit in de tijd?
You'll never walk alone

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2904 Gepost op: 23-09-2011, 23:58:53 »
We zijn niet achterlijk hier...

Hier bij ons wel hoor. Ik vind het heel...ehm...abstract.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2905 Gepost op: 24-09-2011, 00:32:43 »
Maar als ik het goed begrijp kunnen we niet vooruit in de tijd?

Aangezien de lichtsnelheid niet relatief is, is bijvoorbeeld de tijd dat wel.
Zal het even in een spoiler globaal proberen uit te leggen, maar alternatief kun je ook even aannemen dat de tijd afhankelijk is van je referentiepunt  ;)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik stelde dus in mijn vorige post, incorrect!, dat tijd langzamer gaat als je de lichtsnelheid benaderd. Tijd is immers relatief. Echter, voor de mensen hier op aarde zal de tijd sneller gaan dan voor de reiziger. Als de reiziger dus zou reizen met bijna de snelheid van het licht zou hij naar zijn gevoel misschien een heel kleine tijd onderweg zijn. Gezien uit ons referentiekader zouden er misschien duizenden jaren overheen gaan.

Het is dus mogelijk om, op die manier, naar de toekomst te reizen. Terug daarentegen.. dat is nu een hot-topic.

Overigens is het feit dat tijd, gezien vanuit ons perspectief, langzamer gaat olv grote snelheid al aangetoond door middel van atoomklokken in de ruimtevaart. Er zijn identieke klokken gemaakt, waarvan er 1 op aarde bleef, en de ander de ruimte in ging. Zoals verwacht gaven ze een verschil na afloop aan.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2906 Gepost op: 24-09-2011, 00:40:14 »
Dank HDD... Dat voorbeeld met die trein heb ik letterlijk gehad bij natuurkunde  :P
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2907 Gepost op: 24-09-2011, 00:46:16 »
Het is het standaard-voorbeeld  ::jaja::
Werkt uitermate goed om enigszins te verduidelijken dat tijd relatief kan zijn.

Wat leuk dat je dat bij natuurkunde hebt gehad!  :) Mijn natuurkunde-docent vond het destijds net een beetje te hoog gegrepen  ;)

ps: let wel dat je natuurlijk enorm hoge snelheden moet halen wil je op die manier fatsoenlijk naar de toekomst reizen. Als voorbeeld, als je met .9c zou gaan [dus grofweg 270.000km/s] gedurende 10 jaar, dan zou op aarde ongeveer 23 jaar zijn verstreken. Niet echt de moeite voor een reis van 10 jaar  ;)
« Laatst bewerkt op: 24-09-2011, 00:50:12 door hulpdakdekker »
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2908 Gepost op: 24-09-2011, 00:47:26 »
ik was in natuurkunde nog slechter dan in wiskunde dus ik heb nog steeds geen idee ;D ( laten we dat zo houden ::rofl::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2909 Gepost op: 24-09-2011, 00:54:44 »
ik was in natuurkunde nog slechter dan in wiskunde dus ik heb nog steeds geen idee ;D ( laten we dat zo houden ::rofl::)

Misschien dat het later nog komt. Mijn interesse voor.. eigenlijk alles, is ook pas na de middelbare school gekomen.

Als ik nog iets beter/anders zou moeten uitleggen kan ik het altijd proberen. Kan alleen niet garanderen dat ik dan slaag - heb me er ook al een tijdje niet in verdiept ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2910 Gepost op: 24-09-2011, 01:00:11 »
Het is het standaard-voorbeeld  ::jaja::
Werkt uitermate goed om enigszins te verduidelijken dat tijd relatief kan zijn.

Wat leuk dat je dat bij natuurkunde hebt gehad!  :) Mijn natuurkunde-docent vond het destijds net een beetje te hoog gegrepen  ;)

ps: let wel dat je natuurlijk enorm hoge snelheden moet halen wil je op die manier fatsoenlijk naar de toekomst reizen. Als voorbeeld, als je met .9c zou gaan [dus grofweg 270.000km/s] gedurende 10 jaar, dan zou op aarde ongeveer 23 jaar zijn verstreken. Niet echt de moeite voor een reis van 10 jaar  ;)

ja wij hebben dat tijdsreisgebeuren nooit gehad hoor... Alleen het relatieve treingedeelte ;)
You'll never walk alone

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2911 Gepost op: 24-09-2011, 10:54:04 »
Goede uitleg hoor HDD (kennelijk de manier om je naam af te korten?  :P). Robert Dijkgraaf legde eea ook goed uit bij De Wereld Draait Door, maar goed, die heeft er ook voor doorgeleerd.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2912 Gepost op: 24-09-2011, 15:17:32 »
Dat is goed om te horen  :)

En ja, m'n nickname is tamelijk lang, dus sinds enige tijd worden zowel hulpdakdekker als HDD naast elkaar gebruikt - ik vind alles prima  ;)

--

heh, ik heb gister nog even de onderzoekspublicatie van CERN doorgekeken.. dat gaat m'n pet wel compleet te boven. Maar wat een accutaresse, en enorm veel gecompenseerd voor allemaal factoren.. Ben benieuwd of de beweringen het de komende jaren gaan houden - is ook nog een heeeel kleine kans [zeg, 1 in 65000] dat het resultaat op toeval berust, aangezien het een statistische analyse was.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2913 Gepost op: 24-09-2011, 15:56:34 »
Je moet maar zo denken: een jaar of tien geleden ging er een grap over Gianni Romme. Toen de absolute top op de lange afstanden bij het Allround-schaatsen:

Gianni is zo snel, dat ie bij wijze van spreken al bij de finish is, nog voor ie van start is gegaan.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2914 Gepost op: 26-09-2011, 23:04:06 »
Harrie muskee overleden. :-[
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2915 Gepost op: 26-09-2011, 23:07:57 »
Harrie muskee overleden. :-[
wie?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2916 Gepost op: 26-09-2011, 23:13:44 »
Voor jou tijd d*n, voor jou tijd....
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2917 Gepost op: 26-09-2011, 23:21:43 »
FF googlen, D*N, en je bent volledig op de hoogte.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2918 Gepost op: 26-09-2011, 23:30:36 »
ahh ik zie al, niet helemaal mijn stijl muziek hea ::)

Maar okee, triest dat hij is overleden ::sorry::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2919 Gepost op: 27-09-2011, 12:42:27 »
Iets luchtigers...

 ***************************************
    Klokken Martinitoren onderzocht     

 ***************************************
 ` De twaalf klokken van de Martinitoren
 in Groningen worden vanmiddag uitvoerig
 getest.De vrees bestaat dat de klokken
 de toren beschadigen.Eén klok hangt al
 een beetje scheef.Bovendien zijn er   
 scheurtjes in de muren ontdekt.       
                                       
 Tussen 12.00 uur en 16.00 uur zal een 
 Duits bedrijf de effecten van de zware
 klokken meten om erachter te komen wat
 er precies mis is.Het bedrijf laat     
 eerst alle klokken luiden en vervolgens
 elke klok negen minuten lang.         
                                       
 De Martinitoren had aanvankelijk vier 
 klokken.Dat aantal werd in 1995 met   
 acht uitgebreid.Sindsdien zijn er in   
 de Martinitoren trillingen te voelen.

bron: nos teletekst
Geniet nooit met mate...