Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1022962 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2980 Gepost op: 27-10-2011, 20:11:24 »
en de strips zijn ook vast goed.

Maar ik bedoelde eigenlijk qua krant lezen qua nieuws(waarde), alhoewel ik dat allicht had moeten specificeren  ;)
Tja, dan zal je sport toch ook echt mee moeten rekenen... Dat behoort toch ook echt bij het nieuws, en die sport is bij kranten als NRC en vele regionale kranten op zijn zachts gezegd niet om over naar huis te schrijven...
Ich bin ein Bärliner!

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2981 Gepost op: 27-10-2011, 20:54:12 »
[Koekoe: dit mag in de 'ik zal het even uitleggen'-categorie van je gescheiden afval]

Definitie van nieuws. Je kunt het begrip nieuws in deze context op 2 manieren zien lijkt me.
1. Een recente gebeurtenis
2. hebbende nieuwswaarde

Voor sommige dingen overlappen deze definities. Als onze immer geliefde koningin omkomt bij een aanslag, dan is dat een recente gebeurtenis [1] en heeft het waarde voor het publiek [2] - zegmaar de categorie Ja/Ja.
Andere zaken zijn allicht nieuw, maar hebben geen waarde, zegmaar de categorie Ja/Nee. Ik zou hier bijvoorbeeld het gros indumpen waar de volkskrant het kopje 'opmerkelijk' op plakt; katten met 15 jonkies; een baby die een auto bestuurd; het verbreken van het record pennen op je hoofd balanceren.
Sommige dingen zijn van alle tijden, maar hebben objectief gezien wel nieuws waarde, ze zijn belangrijk [Nee/Ja]. Plaats hier het voorbeeld waar Lukie mee aankwam over de stervende kindertjes in Afrika, terwijl Steve Jobs net t hoekie om was. Een fors probleem, tragisch, maar het is niets nieuws. Extra informatie leidt alleen tot desinteresse
Ten laatste is er nog de categorie [Nee/Nee] voor dingen die niet nieuw zijn, en geen waarde hebben. Bijvoorbeeld dat ik 10 jaar geleden m'n teen heb gestoten.

Nu zijn dit natuurlijk geen vast-omlijnde categorieen. Of iets recent hangt af van het perspectief en allicht van het onderwerp. De belangrijkheid evenzogoed.

Dus om het aanvankelijke onderwerp van sport weer ter hand te nemen, is dit nieuws? Soms. Toen Nederland het amateur-WK honkbal won was het een recente gebeurtenis. Tevens is het geen grote sport in Nederland en was het ze nog nooit eerder gelukt. Nieuws dus, een Ja/Ja'tje.
Is de uitslag van een onderlinge wedstrijd tussen 2 damclubs nieuws? Het is inderdaad zopas gebeurd, maar daarentegen zullen beide clubs meerdere malen per seizoen club-wedstrijden spelen. Het is dus recent als gebeurtenis opzich, maar staat in een lijn van allerlei dam-uitslagen. De waarde is eveneens twijfelachtig; voor de spelers is het allicht waardevol, maar voor de meerderheid van de buitenwereld niet.

Het blijkt dus dat beide variabelen [tijd en waarde] zelf afhankelijk zijn. De tijd is afhankelijk of de gebeurtenis an sich nieuw is, of slechts een voorbeeld uit een serie. De waarde is afhankelijk deels van de intrinsieke waarde en deels van de waarde die degene die het nieuws tot zich krijgt er aan zal hechten.

Dit tweede is de grondslag van grote verschillen in het nieuwsvergaringsland. Media kunnen een voorbeeld functie voor zichzelf zien, die de lezers/kijkers iets probeert bij te brengen, misschien zelfs beter en kritische burger te maken. Het probleem aan stevige kost, of zelfs maar stof die de helft van de mensen makkelijk begrijpt - is de potentieele uitval. Mensen snappen het niet meer - hierin is dus de uitdaging om schijnbaar moeilijke stof behapbaar te maken.
Anderzijds kan een medium beslissen voor de appelmoes-methode. Aangeboden wordt het vloeibare voedsel van de informatie, hersenloos te snappen en bovendien wil een groot deel van de kijkers het. Nieuws verworden tot entertainment, elk sociaal engagement is weg.

Als ik dan een heikel punt aan mag snijden: voetbal wedstrijden. Zijn deze nieuws in de tijd-optiek? Nee, hoewel ze mogelijk pas zijn gespeeld zijn ze vrijwel een wekelijks terugkerend fenomeen - en qua recentheid dus even nieuws als de vuilnisman. Zijn ze waardevol? Dit hangt dus af van de observeerders en de gekozen filosofie van het medium. Voetbal is een relatief populaire sport, dus evenzo zal het vrij waardevol zijn voor relatief veel mensen. Daarom zal bijvoorbeeld een laagdrempelig medium als het AD dit als nieuws zien. Kranten als NRC, en zeker de serieuze en ietwat stijve Trouw, zullen dit als bijzaak zien. Derhalve zal in AD een vrij uitgebreid artikel staan - terwijl de Trouw zich er relatief makkelijk vanaf zal maken.

Bij beide is dit een logisch voortvloeisel vanuit hun filosofie. Beslissen welke filosofie 'beter' is lijkt me dit topic te overstijgen. Eerst zou natuurlijk 'beter' worden gedefineerd, zonder gebruik te maken met beide visies. Dus laat ik het hier bij laten  ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2982 Gepost op: 27-10-2011, 20:59:31 »
Een logisch gevolg uit bovenstaand stuk is natuurlijk dat het onmogelijk is te stellen dat een gebeurtenis an sich nieuws is. Immers: Slechts de recentelijkheid is vast te stellen - maar zelfs dit is afhankelijk van voorspelbaarheid en of het onderdeel is van een serie [soortegelijke gebeurtenissen].

Daarnaast moet de subjectieve waarde worden ingeschat en het perspectief van het medium worden meegenomen.

De klassificering 'nieuws' vloeit voort uit deze subjectieve maten, en bestaat daarom niet objectief.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2983 Gepost op: 27-10-2011, 21:33:02 »
Je zegt het treffend: een gebeurtenis op zich is niet per definitie ''nieuws''.


Maar wat te denken van een verkoudheid van Beatrix? Als ik vekouden ben, nies ik eens een keer, of misschien wel twee keer, en dan is het over.

Als Beatrix niest, komt de ministerraad bijeen voor spoedoverleg over een mogelijke opvolging.


Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2984 Gepost op: 27-10-2011, 22:25:30 »
Ik vermoed dat de opvolgingsplannen al een tijdje klaar liggen - en niet afhankelijk zijn van het tijdelijke kabinet  ;)

Maar-goed, om weer even het voorgaande schema ervoor ter hand te nemen;

Qua recentelijkheid is het mogelijk vrij belangrijk. Dit indien de koningin niet bekend staat om ziek te worden. Als ze elke winter van haar leven verkouden zou zijn, dan is hier geen sprake van en zal de ministerraad vast niet bij-een komen.

Qua waarde van het nieuws is deze gemiddeld. De aandoening is van weinig belang, maar de persoon van hoog belang voor de nieuwskrijgers [het kabinet]. Hier is niet bepaald sprake van een medium [met nieuws-filosofie], dus lijkt me niet relevant dit mee te nemen.

Aangezien de waarde gemiddeld is, zou dit nieuws-model dus voorspellen dat de afweging, of de gebeurtenis nieuws is, afhangt van de recentelijkheid: of de koningin een kwakkelende geschiedenis heeft.
Hierna zou het model natuurlijk kunnen worden uitgebreid, door bijvoorbeeld mee te nemen hoe snel de situatie moet worden aangepakt [dus spoedberaad; meenemen in weekvergardering; of alleen memootje sturen]. Dit gaat daarentegen niet meer over de vraag wat 'nieuws' is.




Note: het kleine modelletje van recentelijkheid&waarde is slechts een kort verzinsel als mogelijkheid om de werkelijkheid te beschrijven. Ik denk dat het vrij accuraat is, en vermoed tevens dat de recentelijkheid en de subjectieve waarde veruit de belangrijkste variabelen zijn. Desondanks is het niet op enig feitelijk fundament gebasseerd - misschien klopt er niets van  ;)
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2985 Gepost op: 31-10-2011, 18:09:37 »
Mauro mag vooralsnog blijven.

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2986 Gepost op: 31-10-2011, 18:15:38 »
Er zijn 7 miljard inwoners  ::jaja:: 31october,India ..:.. ::)
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2987 Gepost op: 1-11-2011, 22:48:59 »
Paspoort wordt goedkoper, ID-kaart voor kinderen tot 13 jaar wordt FORS duurder:

Citaat van: VARA Kassa
De prijs van een paspoort gaat per 1 januari omlaag. Een gemeente mag er vanaf dan nog maar maximaal 48,73 euro voor rekenen. Ook het maximumtarief van de Nederlandse identiteitskaart daalt, als de aanvrager ouder is dan 14 jaar. Volgend jaar is het maximumtarief 40,05 euro. Nu is dat 43,89 euro.

Jeugdtarief id-kaart fors hoger
Het jeugdtarief (kinderen tot 13 jaar) voor een id-kaart stijgt overigens: nu is het maximumtarief 9,22 euro en vanaf 1 januari 30 euro. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken dinsdag gezegd.

Toeloop verwacht voor ID-kaart kinderen
Het jeugdtarief wordt verhoogd omdat veel meer jongeren deze zogenoemde jeugd-NIK aanvragen dan bij de invoering was voorzien. Omdat de kinderbijschrijvingen in het paspoort van de ouders met ingang van 26 juni volgend jaar niet meer geldig zijn, wordt verwacht dat veel ouders voor 1 januari een identiteitskaart voor hun kinderen zullen aanvragen. Het ministerie houdt rekening met een toeloop van extra aanvragen voor een identiteitskaart voor het jeugdtarief in de maanden november en december. Het ministerie waarschuwt ervoor dat dit kan leiden tot (mogelijk) langere levertijden.

'Melkkoe'
Mariko Peters van GroenLinks is verbaasd over de verhoging van de kosten voor de ID-kaart voor kinderen: ,,Nu maakt de minister van de ID-kaart een melkkoe. Van gratis naar gruwelijk duur'', moppert ze.

Bron: VARA Kassa
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2988 Gepost op: 1-11-2011, 22:51:04 »
hmmm lekker dan. Ik heb net een nieuwe besteld. :(
52 eurootjes betaald.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2989 Gepost op: 2-11-2011, 12:08:38 »
Best wel raar beleid eerlijk gezegd.. gratis.. toch weer niet gratis, en toch goedkoper  ??? Volgens mij weten ze zelf niet wat ze aan het doen zijn :P

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2990 Gepost op: 2-11-2011, 12:23:56 »
[Koekoe: dit mag in de 'ik zal het even uitleggen'-categorie van je gescheiden afval]

Definitie van nieuws. Je kunt het begrip nieuws in deze context op 2 manieren zien lijkt me.
1. Een recente gebeurtenis
2. hebbende nieuwswaarde

Voor sommige dingen overlappen deze definities. Als onze immer geliefde koningin omkomt bij een aanslag, dan is dat een recente gebeurtenis [1] en heeft het waarde voor het publiek [2] - zegmaar de categorie Ja/Ja.
Andere zaken zijn allicht nieuw, maar hebben geen waarde, zegmaar de categorie Ja/Nee. Ik zou hier bijvoorbeeld het gros indumpen waar de volkskrant het kopje 'opmerkelijk' op plakt; katten met 15 jonkies; een baby die een auto bestuurd; het verbreken van het record pennen op je hoofd balanceren.
Sommige dingen zijn van alle tijden, maar hebben objectief gezien wel nieuws waarde, ze zijn belangrijk [Nee/Ja]. Plaats hier het voorbeeld waar Lukie mee aankwam over de stervende kindertjes in Afrika, terwijl Steve Jobs net t hoekie om was. Een fors probleem, tragisch, maar het is niets nieuws. Extra informatie leidt alleen tot desinteresse
Ten laatste is er nog de categorie [Nee/Nee] voor dingen die niet nieuw zijn, en geen waarde hebben. Bijvoorbeeld dat ik 10 jaar geleden m'n teen heb gestoten.

Nu zijn dit natuurlijk geen vast-omlijnde categorieen. Of iets recent hangt af van het perspectief en allicht van het onderwerp. De belangrijkheid evenzogoed.

Dus om het aanvankelijke onderwerp van sport weer ter hand te nemen, is dit nieuws? Soms. Toen Nederland het amateur-WK honkbal won was het een recente gebeurtenis. Tevens is het geen grote sport in Nederland en was het ze nog nooit eerder gelukt. Nieuws dus, een Ja/Ja'tje.
Is de uitslag van een onderlinge wedstrijd tussen 2 damclubs nieuws? Het is inderdaad zopas gebeurd, maar daarentegen zullen beide clubs meerdere malen per seizoen club-wedstrijden spelen. Het is dus recent als gebeurtenis opzich, maar staat in een lijn van allerlei dam-uitslagen. De waarde is eveneens twijfelachtig; voor de spelers is het allicht waardevol, maar voor de meerderheid van de buitenwereld niet.

Het blijkt dus dat beide variabelen [tijd en waarde] zelf afhankelijk zijn. De tijd is afhankelijk of de gebeurtenis an sich nieuw is, of slechts een voorbeeld uit een serie. De waarde is afhankelijk deels van de intrinsieke waarde en deels van de waarde die degene die het nieuws tot zich krijgt er aan zal hechten.

Dit tweede is de grondslag van grote verschillen in het nieuwsvergaringsland. Media kunnen een voorbeeld functie voor zichzelf zien, die de lezers/kijkers iets probeert bij te brengen, misschien zelfs beter en kritische burger te maken. Het probleem aan stevige kost, of zelfs maar stof die de helft van de mensen makkelijk begrijpt - is de potentieele uitval. Mensen snappen het niet meer - hierin is dus de uitdaging om schijnbaar moeilijke stof behapbaar te maken.
Anderzijds kan een medium beslissen voor de appelmoes-methode. Aangeboden wordt het vloeibare voedsel van de informatie, hersenloos te snappen en bovendien wil een groot deel van de kijkers het. Nieuws verworden tot entertainment, elk sociaal engagement is weg.

Als ik dan een heikel punt aan mag snijden: voetbal wedstrijden. Zijn deze nieuws in de tijd-optiek? Nee, hoewel ze mogelijk pas zijn gespeeld zijn ze vrijwel een wekelijks terugkerend fenomeen - en qua recentheid dus even nieuws als de vuilnisman. Zijn ze waardevol? Dit hangt dus af van de observeerders en de gekozen filosofie van het medium. Voetbal is een relatief populaire sport, dus evenzo zal het vrij waardevol zijn voor relatief veel mensen. Daarom zal bijvoorbeeld een laagdrempelig medium als het AD dit als nieuws zien. Kranten als NRC, en zeker de serieuze en ietwat stijve Trouw, zullen dit als bijzaak zien. Derhalve zal in AD een vrij uitgebreid artikel staan - terwijl de Trouw zich er relatief makkelijk vanaf zal maken.

Bij beide is dit een logisch voortvloeisel vanuit hun filosofie. Beslissen welke filosofie 'beter' is lijkt me dit topic te overstijgen. Eerst zou natuurlijk 'beter' worden gedefineerd, zonder gebruik te maken met beide visies. Dus laat ik het hier bij laten  ;)
::rofl:: ::rofl:: eer ik dit allemaal gelezen en begrepen heb wat je eigenlijk bedoeld,is het idd reeds oud nieuws(als het uberhaupt nieuws is?  ??? )

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2991 Gepost op: 2-11-2011, 12:53:46 »
Denk niet dat het ooit daadwerkelijk nieuws was  ;D

Zag gewoon een mooie kans om een wat snerende opmerking over de telegraaf te maken.. en als dan iemand [in dit geval ldh] daar serieus op in gaat [door de sport-katern te verdedigen] dan wil ik best wel even iets uitleggen  ::tandpastasmiley:: Ongeacht of ik het met mezelf eens ben  ::rofl::

Een aardigheidje.. hopelijk zet het af en toe mensen aan het denken. Of ik gelijk heb is van veel minder belang - vaak vast niet. Is ook niet m'n doel ;) Bovenstaand stuk over wat nieuws is, moet daarom ook niet worden gezien als de waarheid. Schiet er vooral gaten in - er zullen vast een paar gedachten niet in kloppen.


Misschien dat ik volgende maand vol verve verdedig dat de 'v' de meest idiote letter uit ons alfabet is. Het grote verschil met dit, is dat daarvan iedereen weet dat het slechts een mening is, dat de lezer weet dat ik dat weet, en dat m'n pleidooi sowieso gezwets moet zijn. In dit nieuws-geval lijkt het daarentegen alsof ik heilig van die definitie van nieuws ben overtuigd - en tot het eind der tijden als een koppige betweter zal verdedigen.
Hoewel het voor mij als schrijver-van-lange-teksten weinig uitmaakt.

--

Well what do you know - heb ik alweer een quasi-lange tekst geschreven. Ditmaal over het schrijven van lange, quasi-serieuze teksten.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2992 Gepost op: 2-11-2011, 14:43:02 »
en wederom off topic ::)


edit: streepje door wederom, want dat weet ik niet zeker ;D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2993 Gepost op: 2-11-2011, 16:26:59 »
en wederom off topic ::)

Dat is geen nieuws!  >:(





Uhm... okay.. Rijk de Gooyer is overleden. Dat lijkt me toch wel nieuws - voor sommigen althans.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2994 Gepost op: 2-11-2011, 17:26:37 »
Uhm... okay.. Rijk de Gooyer is overleden. Dat lijkt me toch wel nieuws - voor sommigen althans.

Ah ja, dat is nieuws voor mij. Maar niet bepaald onverwacht. In de recentste beelden die ik van hem zag, zag hij eruit als een armetierig vogeltje.  :(
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2995 Gepost op: 2-11-2011, 18:51:05 »
Dat is geen nieuws!  >:(





Uhm... okay.. Rijk de Gooyer is overleden. Dat lijkt me toch wel nieuws - voor sommigen althans.


kennen nederlanders die dan ook ?
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2996 Gepost op: 2-11-2011, 18:54:53 »

kennen nederlanders die dan ook ?

Uit welk land dacht je dat hij kwam dan?
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2997 Gepost op: 2-11-2011, 19:01:22 »
Nu 19:00 op vrt nieuws  ???
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2998 Gepost op: 2-11-2011, 19:02:11 »
Moeder met twee kinderen te water (in hun auto), niet al te ver bij mij vandaan. Kinderen hebben hebben het niet gered. :(

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #2999 Gepost op: 2-11-2011, 19:46:04 »
Moeder met twee kinderen te water (in hun auto), niet al te ver bij mij vandaan. Kinderen hebben hebben het niet gered. :(
in en in triest....net als de baby die is overleden door een ongeval met een muziekbox in het zwembad van Tilburg...het zal je kind maar zijn :( :\'(
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!