Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1022657 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3720 Gepost op: 1-10-2013, 18:38:10 »
ow nice, ik heb vroeger wel eens Natuurkunde gehad. Daar is toch ook een nobelprijs voor ?

*zucht ::niet-ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3721 Gepost op: 1-10-2013, 18:39:44 »
Nou hij is toch nog niet genomineerd, alleen toch pas voorgedragen?

Desalniettemin grote onzin.  ::niet-ok::

Misschien moet ik de forum soap aanmelden voor de Nobel prijs voor literatuur. ;D

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3722 Gepost op: 1-10-2013, 18:41:21 »
Oh dat weet ik niet precies, het slaat in ieder geval nergens op.

En die Nobelprijs voor Literatuur verdien jij in ieder geval veel meer ;)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3723 Gepost op: 1-10-2013, 19:34:50 »
Je wil niet weten wie er allemaal ooit zijn voorgedragen voor een Nobelprijs. En voorgedragen worden is niet te vergelijken met een nominatie, aangezien die er mijns inziens niet zijn bij de Nobelprijzen. Uit de voorgedragen personen wordt gewoon de winnaar gekozen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3724 Gepost op: 1-10-2013, 20:11:45 »
HAHA


ow het was geen grap? ::)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3725 Gepost op: 4-10-2013, 19:02:25 »
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3726 Gepost op: 4-10-2013, 22:56:38 »
Het gesteggel is weer begonnen, hoor  :-X

Intocht Sinterklaas in gevaar door aanwezigheid Zwarte Piet
Snapt niemand dat tegenwoordig meer dat Zwarte Piet niet per se een zwarte huidskleur heeft maar dat hij zwart is van de roet...   oh oh oh

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3727 Gepost op: 4-10-2013, 22:58:51 »
Mensen die dat niet weten hebben echt een gebrek aan opvoeding gehad. ::)

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3728 Gepost op: 4-10-2013, 23:00:40 »
Goedpraterij :P

Zwarte Piet is gewoon een demon die door de heilige Sint Nicolaas is overwonnen. Gezellig toch? :)
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3729 Gepost op: 5-10-2013, 13:42:02 »
De Katholieke kerk is ooit heel erg bezig geweest om heidense feesten en gebruiken te vermengen met de Katholieke feestdagen om zo de heidense zieltjes te winnen. Zo hebben wij de kerstboom bij kerstmis te danken aan het midwinterfeest.

Nu geloofden de Germanden dat hun god Wodan, zich voortbewoog op een wit vliegend paard. Hij werd altijd vergezeld door twee zwarte raven. Bij mijn studie heb ik geleerd dat ons Sinterklaas feest is ontstaan door een vermenging van het verhaal van Wodan met de Katholieke heilige Sint Nicolaas. Vandaar dat het paard van Sinterklaas loopt over de daken (vliegen ging misschien iets te ver) en dat zijn hulpjes zwart zijn.

Verder is er nog het verhaal dat de zwarte pieten afkomen van schoorsteenvegertjes.

En natuurlijk geloven alle kinderen dat Zwarte Pieten zwart zijn omdat ze inderdaad door de schoorsteen heen komen.

Het probleem is hooguit hoe ze worden neergezet. Ze zien er inderdaad meer uit als slaven, dan alsof ze door de schoorsteen heen komen. Met het verhaal van zwarte piet is gewoon niks mis, hooguit met de beeldvorming.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3730 Gepost op: 5-10-2013, 14:34:42 »
Voor de VREDE? Hebben de juryleden poep in hun ogen?

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3731 Gepost op: 18-10-2013, 13:11:18 »
Het gesteggel is weer begonnen, hoor  :-X

Intocht Sinterklaas in gevaar door aanwezigheid Zwarte Piet

Wat een onzin weer... elk jaar hetzelfde gezeur van een minderheid van de Nederlandse bevolking... Ik hoor het die Prem ook weer roepen bij DWDD, naast z'n walgelijke 'sinterklaas bestaat niet'-geroep wat nergens goed voor is.

Wat ik me afvraag is hoe de tegenstanders dit praktisch zien.... witte Pieten... en hoe precies ga je de kids dan zeggen dat het 'witte Piet' is en niet Oom Henk of Tante Annie? Het gaat zich er toch ook om dat je de mensen een bescherming tegen herkenning geeft.

En tja... die hele racisme-kaart.... daar wordt ik zo moe van... De voorstanders hebben er geen enkele racistische bedoeling mee, de tegenstanders maken het geheel racistisch, omdat ze zich beledigd voelen door iets wat duidelijk niet al belediging bedoeld en opgezet is...

Gewoon afblijven en we zien in de loop van de tijd wel hoe het een en ader langzaam van onderaf veranderd.
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3732 Gepost op: 18-10-2013, 13:26:48 »
Tegenstanders vergeten ook altijd voor het gemak maar dat zwarte piet zwart (of bruin) is van de roet en niet omdat dit zijn huidskleur is. Zwarte piet kan dus elke huidskleur hebben maar is zwart geworden door de roet.

witte pieten zou trouwens ook weer niet kunnen. Want dan is het weer discriminatie dat mensen met een gekleurde huid geen Piet kunnen zijn.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3733 Gepost op: 19-10-2013, 19:38:28 »
Leeuwarden brandt. :(

Zeer grote uitslaande brand in het centrum. Inmiddels 7 panden in de fik, waaronder het geboortehuis van Mata Hari. Tot nu toe nog maar één gewonde, dus dat valt gelukkig mee.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3734 Gepost op: 19-10-2013, 22:11:29 »
Tegenstanders vergeten ook altijd voor het gemak maar dat zwarte piet zwart (of bruin) is van de roet en niet omdat dit zijn huidskleur is. Zwarte piet kan dus elke huidskleur hebben maar is zwart geworden door de roet.

witte pieten zou trouwens ook weer niet kunnen. Want dan is het weer discriminatie dat mensen met een gekleurde huid geen Piet kunnen zijn.

Zullen we dan maar duo penotti pieten doen??
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3735 Gepost op: 19-10-2013, 22:41:08 »
Zullen we dan maar duo penotti pieten doen??

Pas maar op met zulke uitspraken.... voor je 't weet heb je de VN op je dak...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3736 Gepost op: 19-10-2013, 22:45:39 »
Pas maar op met zulke uitspraken.... voor je 't weet heb je de VN op je dak...

XD
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3737 Gepost op: 22-10-2013, 14:11:22 »
Nieuwe ontwikkeling rondom Zwarte Piet.

VN-onderzoeker pleit voor afschaffen Sinterklaasfeest
Het hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet vindt dat Nederland het Sinterklaasfeest moet afschaffen.


Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties, zegt dat dinsdag bij het tv-programma EenVandaag.
''De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een stap terug is naar de slavernij en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen'', aldus de Jamaicaanse Shepherd. ''Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik bezwaar hebben.''
Shepherd noemt het haar persoonlijke mening dat "dit in de 21ste eeuw niet meer zou moeten gebeuren".
De VN is bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Hoewel het officiële VN-onderzoek nog niet is afgerond, heeft Shepherd haar mening al gevormd.

Beledigend
Volgens de onderzoeker is het uiterlijk van Zwarte Piet ronduit beledigend. "Wij gaan ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruitzien of dat is hoe alle blanke mensen eruitzien."
"Als we er achter komen dat onze informatie die we nu hebben onjuist is, zullen we onze mening bijstellen. Maar op basis van de huidige informatie zeg ik dat het niet zou moeten gebeuren", zegt Shepherd.

Mark Rutte
Shepherd roept premier Mark Rutte op een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
"Als de Nederlandse overheid inziet dat het Sinterklaasfeest fout is, moeten zij de groepen die het organiseren opdragen om er mee te stoppen", aldus Shepherd.
"En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich in het programma af, waarbij ze doelt op de kerstman.

Onderzoek
Zaterdag werd duidelijk dat de VN onderzoek doet naar Zwarte Piet. Een commissie buigt zich over de vraag of het fenomeen een racistisch stereotype is. Volgende maand wordt een oordeel verwacht.
De discussie over het discriminatoire karakter van Zwarte Piet wordt dit jaar heviger dan ooit gevoerd. Premier Rutte zei vorige week nog dat Zwarte Pieten geen zaak zijn van de regering, maar van de samenleving zijn. "Zwarte Piet is zwart, daar kunnen we weinig aan veranderen", zei Rutte daarover.

Slaaf
Uit onderzoek van Maurice de Hond (Peil.nl) en No Ties blijkt dinsdag dat 92 procent van de Nederlanders Zwarte Piet niet als de slaaf van Sinterklaas ziet. Slechts een klein deel van 1697 respondenten associeert Zwarte Piet met slavernij.
91 procent van de Nederlanders is dan ook tegen het aanpassen van het uiterlijk van Zwarte Piet. Opvallend is dat dit aantal lager ligt onder GroenLinks-stemmers (53 procent) en Amsterdammers (65 procent). Toch is ook de meerderheid van die groepen dus tegen een aanpassing.

Regenboogpieten
Door de Stichting Minimaclub provincie Groningen worden 'regenboogpieten' ingezet tijdens de viering van het Sinterklaasfeest voor minimagezinnen in Hoogezand-Sappemeer. Dat meldt RTV Noord dinsdag.
Deze pieten worden niet zwart geschminkt, maar krijgen, zoals de naam al doet vermoeden, alle kleuren van de regenboog. De Stichting wil hiermee inspelen op het landelijke debat over de vermeende associatie tussen Zwarte Piet en de Slavernij.
Voorzitter Henny Litterop spreekt van een statement. "We willen laten zien dat het helemaal niet uitmaakt of je een zwarte piet bent of een groene, gele of een blauwe piet. Als de kinderen de snoepjes maar krijgen, dan zijn ze allang blij."



Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3738 Gepost op: 22-10-2013, 14:22:42 »
Ik ben die discussie zo ontzettend zat aan het worden. Al die mensen die er niks van weten maken er iets rastisch van. Ik wil wedden dat 99% van de mensen er nooit eerder over heeft nagedacht totdat een malloot daar ineens over begon te roepen. En nou ineens is het slavernij, terwijl als het allemaal blanke pieten zijn er niks aan de hand is... Zal ik je eens wat vertellen. Een piet is blank, of heeft op zijn minst (en ja we gaan even politiek correct doen), niet per definitie een zwarte huidskleur. Ontdekking van de dag: Zwarte Piet is zwart van de roet. En nu is het afgelopen met jullie gezeik!  ::niet-ok:: ::niet-ok:: ::niet-ok::

Ok Vieffan, adem in, adem uit.

Offline Silvermaiden

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3739 Gepost op: 22-10-2013, 14:27:20 »
Ik ben die discussie zo ontzettend zat aan het worden. Al die mensen die er niks van weten maken er iets rastisch van. Ik wil wedden dat 99% van de mensen er nooit eerder over heeft nagedacht totdat een malloot daar ineens over begon te roepen. En nou ineens is het slavernij, terwijl als het allemaal blanke pieten zijn er niks aan de hand is... Zal ik je eens wat vertellen. Een piet is blank, of heeft op zijn minst (en ja we gaan even politiek correct doen), niet per definitie een zwarte huidskleur. Ontdekking van de dag: Zwarte Piet is zwart van de roet. En nu is het afgelopen met jullie gezeik!  ::niet-ok:: ::niet-ok:: ::niet-ok::

Ok Vieffan, adem in, adem uit.

Hahaha kan het niet meer eens met je zijn ;). In het stukje komt ook zo duidelijk naar voren dat ze geen idee heeft van wat het Sinterklaasfeest is. Ik las ergens anders dat de VN tijdens Sinterklaas langskomt om te kijken wat er nu eigenlijk gebeurd....  ::)

Moe word je er van.. echt moe.. :-X