Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1022212 keer)

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3740 Gepost op: 22-10-2013, 14:40:37 »
Ik vind het zo zielig... moeten we nu echt straks tegen onze kinderen en kleinkinderen gaan zeggen: We vieren geen Sinterklaas meer, want dat is nu afgeschaft.
Of: de zwarte pieten zijn in spanje gebleven en komen niet meer terug.
Terwijl er voor de kinderen niets leuker is als zich ook verkleden in pietenpak.

Het ergste is dat 99% van de mensen gewoon Sinterklaas wil blijven vieren zoals het nu gaat. Moeten we dat allemaal afschaffen of aanpassen  wegens 1% zeikerds?
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3741 Gepost op: 22-10-2013, 14:47:47 »
ik snap echt niet waar sommige mensen zich druk om maken. Omdat  misschien 1 a 2 % van de nederlandse bevolking er tegen is hoe je het niet af te schaffen. en zoals Cynneke al zegt, hoe moeten we het de kinderen gaan uitleggen. Waarom gaan ze niet met serieuzere zaken zoals Syrie bemoeien inplaats van deze onzin
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3742 Gepost op: 22-10-2013, 14:53:54 »
ik snap echt niet waar sommige mensen zich druk om maken. Omdat  misschien 1 a 2 % van de nederlandse bevolking er tegen is hoe je het niet af te schaffen. en zoals Cynneke al zegt, hoe moeten we het de kinderen gaan uitleggen. Waarom gaan ze niet met serieuzere zaken zoals Syrie bemoeien inplaats van deze onzin

Ik snap het ook niet.. Sommige mensen zijn gewoon chagrijnig en houden niet van cadeautjes.
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3743 Gepost op: 22-10-2013, 14:54:33 »
Ik vraag me dan wel af als er geen pieten meer mogen wat er gebeurt als je toch zo'n sint met pieten uitnodigt op sinterklaasavond. Krijgen we dan ineens de politie over de vloer? En wat als het niet meer mag en je neemt je kind zwartgeschminkt en in pietenpak mee naar de intocht? Krijg je dan een boete voor racisme?
Zoiets valt toch ook nooit helemaal uit te bannen? Dat is een volkstraditie van ik weet niet hoe lang. Iedere nederlander is opgegroeid met dit geloof.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3744 Gepost op: 22-10-2013, 15:21:29 »
Precies Cynneke dat denk ik ook, gaat echt niet zomaar verdwijnen hoor  ;)

En voor de rest is alles wat ik vind voorbijgekomen
You'll never walk alone

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3745 Gepost op: 22-10-2013, 15:24:56 »
Deze alinea is op zoveel punten hilarisch en fout geďnformeerd ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Mark Rutte
Shepherd roept premier Mark Rutte op een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
"Als de Nederlandse overheid inziet dat het Sinterklaasfeest fout is, moeten zij de groepen die het organiseren opdragen om er mee te stoppen", aldus Shepherd.
"En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich in het programma af, waarbij ze doelt op de kerstman.

Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3746 Gepost op: 22-10-2013, 15:29:27 »
You'll never walk alone

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3747 Gepost op: 22-10-2013, 15:34:53 »
Zucht..

Wat een onzin van mevrouw Sepherd. Ten eerste is het VN-onderzoek blijkbaar in volle gang, maar ze heeft toch al haar mening gevormd.  ??? En ik zie haar er niet zo snel van afstappen, wat er ook uit het onderzoek blijkt. En eerlijk gezegd krijg ik er wel een beetje hetzelfde gevoel bij de mening van deze mevrouw als bij bijvoorbeeld de mening van een anti-christendom over de invloed van de Bijbel.. niet erg objectief.

Verder klopt wat Cynneke zegt natuurlijk als een bus. 99% is vóór het Sinterklaasfeest: hoe wil je dit gaan doen? Iedereen blijft het ook gewoon doorvieren, wat de uitspraak van de VN ook wordt. Ik wil, als ik later kinderen heb, ook mijn kinderen het plezier aan Sinterklaas geven wat ik als klein jongetje altijd gehad heb.

Ik kan er met m'n hoofd niet bij dat er mensen zijn die een volksfeest waar een gehele natie (met uitzondering van de zeurpieten) plezier aan heeft. Hoe krijgen ze het voor elkaar..
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3748 Gepost op: 22-10-2013, 16:11:08 »
Sinterklaas afschaffen? Dan ook Kerstmis, halloween, valentijnsdag, en al die andere door de commercie bedachte onzin. Maar dan ook de zondag afschaffen, wereldwijd. Dat dit niet zomaar kan, weet ik ook wel.

Kort gezegd: Laat de VN zich met belangrijke issues bezighouden, en laat de folklore met rust.
« Laatst bewerkt op: 22-10-2013, 16:13:50 door Bodejos »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3749 Gepost op: 22-10-2013, 16:20:18 »
Wat ik vooral raar vind aan deze hele discussie is dat een Jamaicaanse (donkere) mevrouw moet gaan beoordelen of zwartgeschminkte Pieten in Nederland racisme zijn. Zij heeft haar persoonlijke mening dat het beledigend is, maar dat is net zozeer door haar cultuur ingegeven dan dat wij vinden dat dat niet zo is. Ik kan me niet voorstellen dat donkere Nederlanders zo'n probleem hebben met ons Sinterklaasfeest. En ik als blanke Nederlander heb überhaupt geen racistische gedachten bij het Sinterklaasfeest; zwarte Piet is nu al veel minder dan vroeger een knecht of een dommerik, hij is al aangepast aan de huidige tijd (kijk voor de grap maar eens naar een intocht uit 1960, wat zouden wij dan schrikken!).

En dan de vraag waarom wij het niet gewoon bij kerstmis houden? Dat gaat natuurlijk helemaal nergens over: de kerstman heeft hier veel minder waarde dan Sinterklaas, niet voor niets zijn er veel mensen die wel cadeautjes geven bij Sinterklaas maar niet bij kerst. De traditie van kerstmis hebben wij nu eenmaal minder (maar ja dat is natuurlijk lastig te begrijpen voor iemand die de Nederlandse cultuur niet kent).

Maar wat vooral het ergste is: zo'n VN-oordeel heeft wel degelijk invloed. Zolang wij als Nederland iedereen de maat nemen en graag onze normen en waarden ook in andere landen doorduwen (denk maar aan de homoseksualiteitsdiscussie mbt Rusland nu), zal de overheid zich ook moeten houden aan het oordeel van andere organisaties die eenzelfde iets over Nederland zeggen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3750 Gepost op: 22-10-2013, 16:57:17 »
Citaat
"En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben'', vraagt Shepherd zich in het programma af, waarbij ze doelt op de kerstman.
Nou, heel misschien omdat de Kerstman niet eens had bestaan zonder Nederlanders die Sinterklaas meenamen naar Amerika... ::) Schaf dan ook meteen de Kerstman maar af.
Hoe kan iemand die zo verkeerd geinformeerd is nou een oordeel vormen over of Zwarte Pieten racistisch zijn? Bijvoorbeeld ook dat ze zegt "Wij gaan ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruitzien of dat is hoe alle blanke mensen eruitzien." Nee, maar dat is toch ook het hele punt niet van Zwarte Piet? Zwarte Piet is geen karikatuur van een donker iemand, het is gewoon een figuur die toevallig donker is. Hoe moeilijk is het? ???

Ik lees net zelfs op wikipedia het volgende:
Citaat
Zwarte Piet werd als Moorse knecht van Sinterklaas in 1850 door de onderwijzer Jan Schenkman geďntroduceerd in het boekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht". Schenkman heeft zich er nooit over uitgelaten, dus wat werkelijk zijn idee was zal wel nooit bekend worden. Wel is het zo dat hij het publiceerde op het moment dat de tijdgeest aan het veranderen was; de slavernij stond onder druk of werd al afgeschaft. Schenkman heeft zich mogelijk laten inspireren door publicaties uit zijn tijd. Zo publiceerde Heinrich Hoffmann in Duitsland, vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen. Een ander verhaal dat hem kan hebben beďnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij.
Oftewel: het idee van Zwarte Piet was waarschijnlijk juist tégen de slavernij. Als er al racistische denkbeelden zijn ingeslopen, komt dat door racistische mensen die Zwarte Piet zo gingen zien, niet omdat het idee zélf racistisch was. En Zwarte Piet is nu natuurlijk juist de held van het hele Sinterklaasfeest, iedereen houdt van Zwarte Piet. Misschien moet mevrouw Shepherd eens een ondertitelde aflevering van het Sinterklaasjournaal of de Club van Sinterklaas kijken ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3751 Gepost op: 22-10-2013, 17:53:01 »
Shepherd wil dus dat het hele sinterklaasfeest, inclusief Sinterklaas himself afgeschaft wordt en vindt dat wij het maar bij de Kerstman moeten houden.

Ze beseft dus niet dat de Kerstman (Santa Claus) een aftreksel is van onze Sinterklaas (bron) dus als ons sinterklaasfeest afgeschaft moet worden, moet ook het kerstfeest afgeschaft worden!

Handen af van ons sinterklaasfeest!
« Laatst bewerkt op: 22-10-2013, 18:06:14 door Tristan »
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3752 Gepost op: 22-10-2013, 18:02:12 »
gezeur gedoe  (al 2 woorden teveel over dit non issue)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3753 Gepost op: 22-10-2013, 18:08:49 »
gezeur gedoe  (al 2 woorden teveel over dit non issue)
Zo is het...

(daarbij: hoveel peuters en kleuters denken bij het zien van Zwarte Pieten aan 'slavernij'? Ik denk dat de meesten van hen niet eens weten wat dat is.)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3754 Gepost op: 22-10-2013, 18:17:21 »
(daarbij: hoveel peuters en kleuters denken bij het zien van Zwarte Pieten aan 'slavernij'?

hoeveel volwássenen denken bij het zien van Zwarte Pieten aan 'slavernij'?
Ik niet hoor....
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3755 Gepost op: 22-10-2013, 18:19:10 »
hoeveel volwássenen denken bij het zien van Zwarte Pieten aan 'slavernij'?
Ik niet hoor....

Ik ook niet en ben de hele discussie eigenlijk wel beu!
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3756 Gepost op: 22-10-2013, 18:22:32 »
Ik ook niet en ben de hele discussie eigenlijk wel beu!
dit
kijk nu eens hoe gelukkig kindertjes zijn tijdens dat feest. Zwart/blank en geel. Ik doe zo mijn best om me niet boos te maken, maar het wordt steeds lastiger om niet heel racistisch te worden.  :-X
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3757 Gepost op: 22-10-2013, 18:31:20 »
Wel grappig op zich dat kernwapens en anti-homowetten opeens in het niet vallen bij een jarenoude traditie waar nooit moeilijk over werd gedaan en waarvan het afschaffen geen enkele zin heeft omdat het toch wel gevierd gaat worden maar misschien op kleinere schaal.

Maar goed, na het zien van een foto van Verene Shepherd snap ik heel goed dat zij zich gediscrimineerd voelt, zet haar tussen 10 Zwarte Pieten en je haalt het 'normale mens' er niet meer uit. :-X
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3758 Gepost op: 22-10-2013, 18:32:40 »
dit
kijk nu eens hoe gelukkig kindertjes zijn tijdens dat feest. Zwart/blank en geel. Ik doe zo mijn best om me niet boos te maken, maar het wordt steeds lastiger om niet heel racistisch te worden.  :-X

Bij mij op (zwarte) school zijn de ouders erg positief over sinterklaas ook al viert niet iedereen het thuis.
Dat zwarte piet afgeschaft moet worden vinden de ouders dikke nonsens......laat de VN zich alsjeblieft bezighouden met belangrijkere zaken!
Ik hou mijn mond maar over de Friese variant van sinterklaas anders wordt ik ook nog racistisch :-X ;D
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3759 Gepost op: 22-10-2013, 18:32:48 »
Rustig rustig jongens
 
Waatschijnlijk hoort dit allemaal bij het sinterklaasjournaal  ;D

Ze pakken het gewoon iets groter aam dit jaar. Shepherd is stiekem Dieuwertje Blok ::jaja::
You'll never walk alone