Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1022321 keer)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3820 Gepost op: 30-11-2013, 23:04:10 »
Ik maak me hier niet zo'n zorgen over hoor.
Wat maakt dat nu uit dat ze meelezen en dingen zien.

Ik vind het niet erg dat de inlichtingendiensten dit doen.

Wacht maar totdat de AIVD "dingen" leest over je (die misschien niet eens waar zijn) en daar gevolgen uit gaat trekken en vervolgens Lukie4 's morgen van zijn bed gelicht wordt. >:D

De overheid heeft strakke regels gemaakt mbt privacy zelf zo strak dat ik als ik me daar letterlijk aan houdt, mijn werk niet meer kan doen. (binnen de gezondheidszorg) Dan moeten zij zich op z'n minst zelf aan hun eigen regels houden. Anders wordt hun geloofwaardigheid wel erg op de proef gesteld.::)
Geniet nooit met mate...

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3821 Gepost op: 30-11-2013, 23:07:05 »
Ik ben toch totaal niet interessant op dat gebied.
Voor veiligheid moet je privacy opgeven, zo simpel ligt dat.
Waar ligt de grens?
Wie het weet mag het zeggen. Ik voel me nog niet bedreigd in ieder geval.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3822 Gepost op: 1-12-2013, 11:45:30 »
Het feit blijft dat ze de wet overtreden. En hoever mogen ze van jou dan gaan met de wet overtreden? Inbreken in een huis, als de politie geen huiszoekingsbevel krijgt, mag dat? Inbreken in computers om bewijs te halen, mag dat? Ik vind het echt heel erg eng, want stapje voor stapje gaan ze steeds verder met onze privacy te beperken. En als we nu een regering hadden die onze grondrechten met hand en tand bewaakt, maar dat is niet zo, deze regering heeft steeds verdergaande ideeën om onze grondrechten te beperken. Zomaar wat ideetjes van deze regering:

- Het afschaffen van de Eerste Kamer, want die zijn te kritisch. Daarvoor zijn ze er toch? Om kritisch te kijken naar de wetgeving.
- Het afschaffen van toetsing aan internationale verdragen door de rechter. Laat ik vooropstellen dat wij al een ander systeem hebben dan de meeste democratieën waar de wet door een contitutioneel hof wordt getoetst aan de grondwet. Dat hebben wij niet, want de regering wil niet dat de rechter op de stoel van de wetgever gaat zitten. Daar is eventueel staatsrechtelijk nog wat voor te zeggen. Dit zou echter kunnen betekenen dat de regering elke wet die ze willen zouden kunnen invoeren, het maakt niet uit wat. Daarvoor kan de rechter nu toetsen aan verdragen. Het meest belangrijke verdrag hiervvoor is waarschijnlijk het EVRM (Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens). De rechter heeft de laatste jaren regelmatig de wetgever teruggefloten vanwege overtreding van dit verdrag. Nu gaan er dus stemmen op binnen deze regering, om deze toetsing af te schaffen.  Hoeven we ons daar in Nederland geen zorgen over te maken? Vergeet niet dat de regering al regelmatig wordt teruggefloten. Niet voor niks dat ze de toetsing willen afschaffen. Kijk maar eens naar de dossiers van Amnesty over Nederland, Nederland overtreedt al op grote schaal de mensenrechten, met name als het om vluchtelingen gaat.
- Onze minister van justitie roept na elke spraakmakende rechtspraak of ie het met de uitspraak eens is. Nou en? Wat als ie het niet met de uitspraak eens is? Wat maakt ons het uit wat de minister van justitie ervan vindt? Rechtspraak is het domein van de onafhankelijke rechter en van niemand anders dan de onafhankelijke rechter.
- Onze staatssecretaris van justitie vindt het prima dat inbrekers worden doodgeslagen. Leuk voor hem, maar hij gaat daar niet over. Zie punt hierboven.
- Onze staatssecretaris van justitie wil slachtoffers meer invloed geven tijdens het proces. Klinkt heel mooi, heel nobel. Hij gaat daarmee echter voorbij aan een van de belangrijkste punten van onze rechtsstaat: Je bent in Nederland onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Bewezen is het pas als de rechter zegt dat je schuldig bent. Niet eerder. Dus niet al tijdens het proces. Ik hoorde eens van een advocaat wiens cliënt was vrijgesproken van seksueel misbruik, die vrouw had alles verzonnen. Maar zij mocht tijdens het proces nog even vrolijk vertellen wat hij allemaal gedaan had. Plak er voor mijn part na de uitspraak van de rechter nog een zitting achteraan waarin het slachtoffer alle ruimte krijgt, trek daar dan ook geld voor uit en los het zo op. Maar niet tijdens het proces, wanneer nog niet eens duidelijk is of de dader uberhaupt wel de dader is.

Intussen hangen asielzoekers zich op in de cel, waarna er een grote zooi aan wanbeleid boven tafel komt, maar de staatssecretaris blijft gewoon zitten.
Er wordt massaal gefraudeerd met subsidie, waarvan de betreffende staatssecretaris gewoon op de hoogte is. Die liegt en bedriegt en draait er nog een beetje om heen, geeft iedereen om hem heen de schuld en blijft lekker zitten waar hij zit.
Er was nog iets met prorail, rapporten die ergens in een onderste la waren verdwenen, de minister en staatssecretaris wisten van niks, want hoe moeten zij weten wat hun ambtenaren allemaal doen (dat heet nou ministeriële verantwoordelijkheid) en bleven lekker zitten.

Het spijt me maar ik heb niet zo'n groot vertrouwen meer in onze overheid. Misschien is rechten niet zo'n goede studie voor iemand die toch al wantrouwig is en erg gesteld op privacy.  ;D Maar er hoeft maar een verkeerde partij in het kabinet te komen en je glijdt zo af naar een dictatuur. Kijk naar Italië en Hongarije.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3823 Gepost op: 1-12-2013, 11:52:14 »
Interessante post Mloesje en mooi geschreven.
Ik ben het niet overal mee eens, je stelt het af en toe wat zwart-wit.
(inbrekers doodgeslagen heeft Teeven nooit gezegd volgens mij) maar je punt is duidelijk en helder.
Ik zie het liever (naïef misschien) iets minder negatief.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3824 Gepost op: 1-12-2013, 12:06:32 »
Nee, klopt. Teeven zei zo ongeveer dat als een inbreker wordt doodgeslagen/doodgeschoten dat dat een beroepsrisico is. Maar hij moet daar gewoon zijn mond overhouden, want hij gaat daar niet over en hij beïnvloed daarmee de rechter. Die juist onafhankelijk is. Ik moet zeggen dat ik sinds ik met mijn rechtenstudie ben begonnen wel heel wat kritischer ben geworden. Ik bedoel als ik bij staatsrecht (waar ik een 10 voor had) leer: in een rechtstaat gaat het op manier A en vervolgens doen ze manier B, ja dan vind ik daar wel wat van.

Vooral de motie om toetsing aan verdragen af te schaffen heeft mij heel boos gemaakt. Gelukkig was de oppositie het er mee eens. Maar je zal zoals Hongarije een partij met absolute meerderheid hebben.
« Laatst bewerkt op: 1-12-2013, 12:10:22 door Mloesje »

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3825 Gepost op: 1-12-2013, 12:16:12 »
Grotendeels eens met Mloesje. Hoorde gisteren op het nieuws nog iemand zeggen dat het gebrek aan controle (of de openheid daarover?) ook een probleem is. Als je weet dat er een orgaan dat in de gaten houdt of inlichtingendiensten hun boekje niet te buiten gaan, zou dat al wat ongerustheid kunnen wegnemen. Maar net als Mloesje krijg ik regelmatig het gevoel dat er in dit kabinet vooral boevenvangers zitten, voor wie het doel de middelen heiligt (en die de bestaande bevoegdheden dan ook het liefst zo ver mogelijk oprekken).

Voor veiligheid moet je inderdaad privacy inleveren, maar de discussie over hoever je mag gaan in het verzamelen van informatie over niet potentiële verdachten, vind ik wel een belangrijke.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3826 Gepost op: 1-12-2013, 12:23:54 »
Het punt is dat we zoveel overheidsinstanties hebben, dat het ook lastig is om er controle op te houden. Vooral de zogenaamde  zelfstandige bestuursorganen zijn een probleem, omdat daar gewoon helemaal nauwelijks controle over is.

Oh en ik vergat trouwens nog het punt dat de gesubsidieerde rechtsbijstand op zodanige wijze wordt teruggeschroefd dat straks alleen rijke mensen nog een advocaat kunnen betalen.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3827 Gepost op: 1-12-2013, 12:27:20 »
het punt wat Duncton (denk ik) op de radio hoorde. Is wel een punt dat ik een probleem vind, maar zijdelings met deze discussie te maken heeft.
Aangezien vele zorgbudgetten naar de gemeentes gaan moet daar controle op zijn. De natuurlijke controle in een land gaat via de vrije media. Nu zijn er nauwelijks nog lokale kranten en dat is wel een probleem want wie controleert de gemeente/wethouders. Daar is de gemeenteraad voor, maar dat zijn toch vooral goedwillende mensen met een vaste baan ernaast (zeker in de middelgrote gemeentes). De lokale krant zou daar ideaal voor zijn, maar die verandert steeds meer tot advertentieblaadje en is afhankelijk van zelfingezonden stukken door scholen/scouting/voetbalvereniging en ouderenbond.

Controle is lastig. Vertrouwen is een basis waarop we moeten kunnen werken. Helaas zitten er dus altijd rotte appels tussen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3828 Gepost op: 1-12-2013, 14:55:12 »
je hebt het over zorgbudgetten... daar heb ik nog wel een aardige anekdote over..
Mijn moeder van 88 had een PGB voor 5 uur huishoudelijke hulp in de week. Ik beheerde dat PGB en het eerste jaar was er geld over. Keurig netjes gemeld bij de Gemeente, gevraagd waar ik het terug kon storten, maar nee, dat werd verrekend met het nieuwe PGB. Prima!!
Nu is mijn moeder verhuisd naar een zorginstelling. De PGB moet afgerekend worden, dus ik keurig netjes een berekening gemaakt, de nota's bijgevoegd en de gemeente gebeld waar ik het overgebleven geld naar mocht overmaken.
Maar....... zo werkt het helemaal niet! De juffrouw van de gemeente vertelde mij, dat zij de afrekening maakten, en dat ik daarna kon terugbetalen.. Ook prima. Niet veel later lag de afrekening in de bus. Tot mijn grote verbazing was het bedrag dat ze terug wilden zo'n 600 euro lager dan dat er op die rekening stond.. Dus ik bellen (het is tenslotte gemeenschapsgeld en daar hoef ik niet rijker van te worden), dat ze een fout gemaakt hadden. Maar vertelde er niet bij welke fout dat was. De jongedame klonk aardig op de teentjes getrapt.. er was geen fout gemaakt, het was 2x gecontroleerd, als ik het er niet mee eens was, dan stuurde ik maar een bezwaarschrift. Toen ik aangaf dan hun afrekening te accepteren omdat ik geen behoefte had aan extra werk, vroeg ze pas wat die fout eigenlijk was. Ik heb nog nooit iemand zo snel om zien draaien. Plotseling was ik niet meer lastig, maar eerlijk. Ze wilde dat er meer van die mensen waren, etc etc. Enfin, na een week kreeg ik een nieuwe afrekening die beter klopte. Hier ging het om een klein bedrag. Maar wel een bedrag waar iedereen aan mee betaalt.
Wat wil ik met dit verhaal zeggen? Kennelijk is nauwkeurigheid, verantwoordelijkheid, zuinigheid niet prioriteit nummero uno bij de overheden. Van gemeenten tot landelijk. Het onzorgvuldig omgaan met gemeenschapsgeld is gemeengoed geworden. Of het nu om 600 euro gaat, of 6 miljoen euro. En wees nou eerlijk.. er is toch niets makkelijker dan met andermans geld smijten??
er was eens......

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3829 Gepost op: 6-12-2013, 11:11:38 »
uitzicht vanuit onze woonkamer
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Jann

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Derde plaats Dixit 2020
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3830 Gepost op: 6-12-2013, 11:54:58 »
Nu proberen ze zelfs met bomen je ruit in te tikken?
Hier kan uw boodschap komen te staan. Geïnteresseerd? Neem dan snel contact op en bereik een miljoenenpubliek (5 cent per pm)

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3831 Gepost op: 6-12-2013, 18:13:38 »
Is toch niet jouw auto hoop ik? :o

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3832 Gepost op: 6-12-2013, 19:20:54 »
auto van de buurman. en echt plat  :-\\
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3833 Gepost op: 7-12-2013, 16:38:41 »
De eerste kerstkaart is alweer binnen
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3834 Gepost op: 7-12-2013, 17:13:42 »
De eerste kerstkaart is alweer binnen
Mijn eerste heb ik zelfs al bijna een week binnen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3835 Gepost op: 10-12-2013, 12:56:02 »
Wat een stevige toespraak, en wat een stevige aanklacht tegen de  dictators op de tribune in Johannesburg. Barack Obama nam geen blad voor de mond. Je zag die dictators ongemakkelijk op hun stoeltjes draaien.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3836 Gepost op: 1-01-2014, 13:29:54 »
Om half 1 vannacht gooide ik een 'Gelukkig Nieuwjaar' in de groepsapp, appt een vriendin terug dat ze de eerste brand van 2014 al geblust had, nadat de ME hen te hulp was geschoten...

http://www.omroepwest.nl/nieuws/31-12-2013/omstanders-bekogelen-brandweer-met-stenen-en-glas-bij-bluswerk-clubhuis-ilac-gouda
Keep calm and eat chocolates!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3837 Gepost op: 1-01-2014, 14:55:13 »
 ::niet-ok:: In Den Haag is brandweer bekogeld met vuurwerk. Hoe ziek in je hoofd moet je zijn om zoiets te doen.  >:(

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3838 Gepost op: 1-01-2014, 14:55:50 »
En niet alleen in Den Haag... Het is te zot voor woorden.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #3839 Gepost op: 1-01-2014, 15:28:39 »
Alcohol, drugs, vuurwerk, ellende... ::ohno::
🜃