opmerkelijk vond ik het verhaal van de familie van miljonair Broekhuis bij EenVandaag. Waarbij de familie boos is op 2 goede doelen, die een jaar voor het overlijden van de miljonair, plots hoofderfgenaam werden.
Dit deed me denken aan een keer, zo'n 10 jaar geleden, waarop mijn moeder me vertelde dat ik die zaterdag niet langs hoefde te komen, want ze was uitgenodigd voor een diner. Leuk! En vol trots liet ze me de uitnodiging zien. Tot m'n verbazing was de uitnodiging van de Dierenbescherming. En inderdaad, mijn moeder was uitgenodigd voor een etentje bij een VanderValk motel, waarbij ook een notaris was uitgenodigd. De man zou informatie geven over testamenten en hoe mijn moeder bv de Dierenbescherming (een deel van) de erfenis zou kunnen nalaten. Ik vond dit zo hondsbrutaal dat ik mijn moeders royale donaties aan de Dierenbescherming heb beëindigd. Later, toen mijn moeder al behoorlijk dement was, gebeurde dit nog een keer met het Rode Kruis. Het Rode Kruis wist me te vertellen dat erfenissen een nog min of meer onontgonnen gebied met geld was, waar goede doelen ook graag een graantje van mee wilden pikken.
En dat is bij miljonair Broekhuis goed gelukt.