Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1022130 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4660 Gepost op: 22-03-2016, 14:11:51 »
Dus dat betekent dat alle aanslagen meteen door moslims gedaan worden?

Er zijn in Amerika laatst nog aanslagen geweest door christenen. Maar dat was maar 'klein' en geen moslim en dus niet zo groot in het nieuws. Maar ze zijn er wel degelijk.

Misschien moet je maar even iets meer dit soort dingen lezen en iets minder luisteren naar een groep mensen die roept dat alle moslims terroristen zijn. Moslims er ook niks aan kunnen doen en doen er (bijna) allemaal afstand van.
Eens met aapje, die gasten misbruiken de naam van allah en het moslimgeloof om hun idiote acties uit te halen. En daar moeten de gewone en goede moslims onder lijden. Met name dat vind ik jammer voor die mensen. Zelfde als dat een jood of Christen dat zou doen. Dan zouden alle joden of Christenen meteen zwarte schapen zijn.

Offline Maarten20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4661 Gepost op: 22-03-2016, 14:14:38 »
Persoonlijk ben ik het niet met je eens. Het gaat niet om Moslims, maar om extremisten. Ik lees vandaag al genoeg berichten dat alle moslims hiermee te maken hebben, maar dat is niet zo.

Ik beweer ook niet dat alle Moslims schuldig hieraan zijn, echter wordt er naar mijn mening te weinig afstand genomen van de uitwassen van de religie. Het zijn Moslimextremisten dus het heeft wel degelijk met Moslims te maken.
When life knocks you down, fight back!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4662 Gepost op: 22-03-2016, 14:20:24 »
Ik beweer ook niet dat alle Moslims schuldig hieraan zijn, echter wordt er naar mijn mening te weinig afstand genomen van de uitwassen van de religie. Het zijn Moslimextremisten dus het heeft wel degelijk met Moslims te maken.

Het heeft inderdaad met moslimextremisten te maken, en er mag inderdaad meer gedaan worden aan het voorkomen van aanslagen door het bestrijden van deze extremisten. Maar ik hoop echt dat dit niet gevolgen heeft voor moslims hier in Europa.

Ik las trouwens ook een artikel over een meisje uit Amsterdam die zich ergerde aan haar medescholieren die hoopte dat er zoveel mogelijk mensen dood zouden gaan ::ohno:: Waar gaat het naar toe in deze wereld.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4663 Gepost op: 22-03-2016, 14:29:06 »
Uhm nee

Je hebt genoeg extremistische christenen (De Klu Klux Clan bijvoorbeeld, al is dat niet 100% omdat ze een bepaalde religie hebben maar meer het 'blank zijn')
Of joodse extremisten. Of ga zo maar door.


Deze aanslagen zijn vreselijk maar hebben 0,0 te maken met moslims en alles met gekken die religie als een excuus gebruiken om aanslagen te plegen.

(al is het volgens mij nog niet eens officieel opgeëist door wie dan ook.)
Het verschil ertussen is alleen dat extremistische moslims ook daadwerkelijk hun religie als excuus gebruiken om aanslagen te plegen en beweren dat hun god dat van hen vraagt. Dat is bij de meeste voorbeelden van aanslagen gepleegd door christenen en joden niet het geval. Daarnaast zijn dat vaak individuele acties, terwijl de aanslagen gepleegd door extremistische moslims deel uitmaken van een grotere terroristische groepering. Daarom is de kans dat zoiets nog eens gebeurt veel groter, dus is het ook niet zo gek dat de impact veel groter is en de angst ervoor dus ook.

Natuurlijk betekent dat niet dat je de hele islam, laat staan alle moslims, verantwoordelijk kan houden voor aanslagen gepleegd door islamitische terroristen. Maar het feit dat er ook terroristen zijn met andere religies heeft daar niet zo veel mee te maken en vind ik een nogal zwak argument.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Maarten20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4664 Gepost op: 22-03-2016, 14:39:37 »
Het heeft inderdaad met moslimextremisten te maken, en er mag inderdaad meer gedaan worden aan het voorkomen van aanslagen door het bestrijden van deze extremisten. Maar ik hoop echt dat dit niet gevolgen heeft voor moslims hier in Europa.

Ik doelde meer op meer reflectie vanuit de Islamitische achterban. Maar betere bestrijding van en door autoriteiten is natuurlijk nog beter. Of dit gevolgen heeft voor alle Moslims in Europa? De tijd zal het leren. Op dit moment hebben de Moslims in Europa meer gevolgen voor ons, het Westen.
When life knocks you down, fight back!

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4665 Gepost op: 22-03-2016, 15:09:53 »
Dat dit veel meer impact heeft dan de aanslagen in Istanbul en Ankara is toch ook vrij logisch? Brussel is letterlijk hiernaast, en voor veel mensen op dit forum zelfs binnen hun eigen land. Dus het is veel dichter bij huis, en dus heeft het meer impact, en dus is er meer media-aandacht voor. Toch?
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4666 Gepost op: 22-03-2016, 15:12:46 »
Ik had het niet specifiek over het forum naar mee over social media/nieuwszenders. Maar je hebt wel gelijk dat, omdat het zo dichtbij is, er meer aandacht aan besteed klopt.
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4667 Gepost op: 22-03-2016, 15:22:00 »
Ja dat snapte ik hoor ;)
Maar dat bedoel ik ook, Nederlandse en Belgische nieuwszenders en media geven dit meer aandacht omdat het zo dichtbij is
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4668 Gepost op: 22-03-2016, 15:50:48 »
Het verschil ertussen is alleen dat extremistische moslims ook daadwerkelijk hun religie als excuus gebruiken om aanslagen te plegen en beweren dat hun god dat van hen vraagt. Dat is bij de meeste voorbeelden van aanslagen gepleegd door christenen en joden niet het geval.
Klopt, dat is bij veel niet het geval. Bij sommigen ook wel.
Maar echte moslims kun je ze ook niet noemen, aangezien in de Koran staat dat je absoluut niemand mag vermoorden.

Daarnaast zijn dat vaak individuele acties, terwijl de aanslagen gepleegd door extremistische moslims deel uitmaken van een grotere terroristische groepering. Daarom is de kans dat zoiets nog eens gebeurt veel groter, dus is het ook niet zo gek dat de impact veel groter is en de angst ervoor dus ook.
Zeker, en daarom moeten we ook vooral die groep aanpakken, niet de moslims ;)

Natuurlijk betekent dat niet dat je de hele islam, laat staan alle moslims, verantwoordelijk kan houden voor aanslagen gepleegd door islamitische terroristen. Maar het feit dat er ook terroristen zijn met andere religies heeft daar niet zo veel mee te maken en vind ik een nogal zwak argument.
Dat is ook helemaal niet mijn argument. Ik reageerde op Niek die zei

Niet alle Moslims zijn extremisten
Maar alle extremisten zijn wel Moslims

zoiets ?

Want dat is gewoon niet waar, en doordat veel mensen dit wel zo denken, zijn er mensen die zich dusdanig buitengesloten voelen in onze samenleving dat ze zich sneller zullen aansluiten bij de groepen waar we zo bang voor zijn ^^


Maargoed, we dwalen een beetje af van het nieuws ;D
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4669 Gepost op: 22-03-2016, 15:59:16 »
Ben het voor de rest ook helemaal met je eens hoor. En is ook waar dat je dat alleen maar zei in reactie op Niek, mijn reactie was dan ook meer een reactie op dat argument in het algemeen (aangezien je dat wel vaker hoort) en niet specifiek op jou :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4670 Gepost op: 22-03-2016, 16:36:41 »
Oei ik heb een discussie opgeroepen

Ik ben het met Aapje eens dat ik vind dat de 'gewone-Moslim' hier altijd afstand van neemt en mijn uitspraak was absoluut niet bedoeld deze mensen weg te zetten. Dus die nuancering van je vind ik terecht. Ik bedoelde ook totaal niet dat je de Moslims als groep aan moet pakken ;). En daar begon het wel een klein beetje op te lijken.

Ik constateer alleen dat als er ergens aanslagen gepleegd worden, het meestal door Moslims vanuit geloofsovertuiging gedaan wordt. Echte Moslims of niet, ze noemen zichzelf Moslim.
Interessant artikel dat je meestuurt. Was daar niet van op de hoogte, dat zegt weer veel over de media wellicht.

Breivik was hierop de enige uitzondering die ik kon bedenken van de laatste jaren.
You'll never walk alone

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4671 Gepost op: 22-03-2016, 16:41:26 »
De Kinepolis in Antwerpen, waar gisteren nog de finale van De Mol was is ontruimt en gesloten...
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4672 Gepost op: 22-03-2016, 16:51:43 »
Oei ik heb een discussie opgeroepen

Ik ben het met Aapje eens dat ik vind dat de 'gewone-Moslim' hier altijd afstand van neemt en mijn uitspraak was absoluut niet bedoeld deze mensen weg te zetten. Dus die nuancering van je vind ik terecht. Ik bedoelde ook totaal niet dat je de Moslims als groep aan moet pakken ;). En daar begon het wel een klein beetje op te lijken.

Ik constateer alleen dat als er ergens aanslagen gepleegd worden, het meestal door Moslims vanuit geloofsovertuiging gedaan wordt. Echte Moslims of niet, ze noemen zichzelf Moslim.
Interessant artikel dat je meestuurt. Was daar niet van op de hoogte, dat zegt weer veel over de media wellicht.

Breivik was hierop de enige uitzondering die ik kon bedenken van de laatste jaren.
Afgelopen week was er bij DWDD University een uitzending over terrorisme. Die vrouw kon super goed uitleggen hoe het hele gebeuren met IS tot stand is gekomen. Misschien interessant om terug te kijken :)

Verder vind ik het echt super triest wat er is gebeurd. Hopelijk hoeven we dit in NL niet mee te maken, maar het komt wel heel dichtbij zo...

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4673 Gepost op: 22-03-2016, 18:24:27 »
Afgelopen week was er bij DWDD University een uitzending over terrorisme. Die vrouw kon super goed uitleggen hoe het hele gebeuren met IS tot stand is gekomen. Misschien interessant om terug te kijken :)

::ok:: ga ik zeker doen  ::jaja::

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4674 Gepost op: 22-03-2016, 18:31:25 »
Oei ik heb een discussie opgeroepen

Ik ben het met Aapje eens dat ik vind dat de 'gewone-Moslim' hier altijd afstand van neemt en mijn uitspraak was absoluut niet bedoeld deze mensen weg te zetten. Dus die nuancering van je vind ik terecht. Ik bedoelde ook totaal niet dat je de Moslims als groep aan moet pakken ;). En daar begon het wel een klein beetje op te lijken.

Ik constateer alleen dat als er ergens aanslagen gepleegd worden, het meestal door Moslims vanuit geloofsovertuiging gedaan wordt. Echte Moslims of niet, ze noemen zichzelf Moslim.
Interessant artikel dat je meestuurt. Was daar niet van op de hoogte, dat zegt weer veel over de media wellicht.

Breivik was hierop de enige uitzondering die ik kon bedenken van de laatste jaren.

wereldwijd wordt maar een paar procent van alle aanslagen door  Moslims gepleegd. En zelfs in Europa geldt dat wrs.

http://www.parool.nl/buitenland/corsica-opnieuw-toneel-van-aanslagen~a3360460/
Dit is nog maar van 3 jaar terug. Wie weet dit nog? IRA, ETA, kan ik me ook nog wel herinneren.
Er worden ook tegenwoordig nog veel aanslagen gepleegd Door onafhankelijkheidsbewegingen, maar die krijgen simpelweg minder tot geen aandacht omdat dat als een binnenlandse kwestie wordt gezien. Laatst een artikel over gelezen, maar weet niet meer welk. In Myanmar worden bv op grote schaal Moslims afgeslacht Door Boeddhisten....

Ik was in Sarajevo in de oorlog bliezen Serviërs zich daar op. In de hoop zoveel mogelijk mensen mee te nemen natuurlijk.

Maar goed dit zou de discussie verder ook niet moeten zijn. Het is gewoon afschuwelijk wat er in Brussel is gebeurd. En dat is gedaan Door radicalen die niks met de Islam te maken hebben. Terrorisme experts zeggen ook dat je voor orthodoxe moslims niks hebt te vrezen qua radicalisering, want zij kennen de Koran te goed. Het zijn de  gasten die niks weten van de Koran en alleen onderzoek doen op Internet die dit soort dingen uitspoken en alles doen waar de Islam tegen is.
« Laatst bewerkt op: 22-03-2016, 18:44:52 door Loezel »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4675 Gepost op: 22-03-2016, 18:54:14 »
Precies, dat zeg ik dus : Dan is het de media te verwijten. Ik volg het nieuws vrij goed durf ik te zeggen en ik heb van andere aanslagen (op deze schaal) nauwelijks gehoord
You'll never walk alone

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4676 Gepost op: 22-03-2016, 19:04:19 »
Ja, de media is gewoon prut. Maar dat is weer een andere discussie.  :P

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4677 Gepost op: 22-03-2016, 19:20:10 »
wat dat betreft heel Loezel wel gelijk.

Moet je  eens een tijdje in een ander land gaan wonen. Dan zie je echt heel ander nieuws dan in Nederland.
We staren onszelf nogal blind op ons kleine plekje op de wereldbol.
Ik erger me wel eens aan omroep brabant want dan denk ik wat een kneuterigheid in het nieuws. Maar eigenlijk doet RTL en nos nieuws ook maar dan op iets grotere schaal.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4678 Gepost op: 22-03-2016, 20:48:58 »
Ik vind het wel logisch dat dit uitgebreider in het nieuws komt, dit is gewoon zo dichtbij. Velen van ons komen (soms of regelmatig) in Brussel, kennen mensen die dagelijks die metro nemen, vliegen vanaf Zaventem. Ieder land zendt nieuws uit wat gericht is op het eigen plekje op de wereld. Maar deze aanslagen hebben wereldwijde impact, het kan haast niet anders zijn dan gericht op het centrum van Europa, het Europese parlement, een belangrijke factor in de coalitie tegen IS.
Keep calm and eat chocolates!

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4679 Gepost op: 29-03-2016, 09:08:34 »
Vanmorgen is er een vliegtuig van EgyptAir gekaapt door minstens een kaper. Volgens de NOS zou de kaper een bomgordel om hebben. Het vliegtuig is op last van de kaper(s) naar het eiland Cyprus gevlogen waar het nu geland is. Er zpudrn tussen 61 en 82 persosnen aan boord zijn.

Bij dit soort dingen vraag ik mij echt af, hoe slecht is de controle in Egypte?
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela