Auteur Topic: Wat is jouw nieuws van de dag?  (gelezen 1022327 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4740 Gepost op: 19-04-2016, 21:44:55 »
ik ben het met die school eens ::jaja::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4741 Gepost op: 20-04-2016, 17:19:41 »
er was eens......

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4742 Gepost op: 21-04-2016, 13:41:38 »
Begeleiden van werklozen heeft bitter weinig effect
Ingrid Weel − 21/04/16, 06:39
© anp. De tientallen maatregelen om werklozen aan een baan te helpen oogsten nauwelijks effect.

Alle denkbare maatregelen om werklozen aan een baan te helpen, zijn zo goed als zinloos. Dat valt op te maken uit het onderzoek 'Kansrijk arbeidsmarktbeleid' van het Centraal Planbureau (CPB).
Of het nou 'baanvindbonussen' zijn, structurele begeleiding door een jobcoach of het verplicht veelvuldig solliciteren door werklozen; het effect is nagenoeg nul.
"Het verbaasde ons ook", reageerde een woordvoerder van het CPB gisteren. Tientallen maatregelen zijn onderzocht, en de uitkomst is volgens het rapport voornamelijk: 'nul, nul, geen effect, afname, onbekend, nul, 0,1 procent, onbekend'. Alleen het verlagen van het wettelijk minimumloon zorgt er voor dat werkgevers flink meer mensen een baan willen geven. Maar dan neemt de armoede ook toe, waarschuwt het CPB, doordat veel mensen minder gaan verdienen.

..etc : http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/4286390/2016/04/21/Begeleiden-van-werklozen-heeft-bitter-weinig-effect.dhtml




Gaat lekker jong's ::ok::
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4743 Gepost op: 21-04-2016, 15:35:32 »
Begeleiden van werklozen heeft bitter weinig effect


Het hele "verplicht solliciteren" is een zinloze maatregel. Het werkt juist eerder averechts.
Waar ik ooit werkte kwam een keer een open sollicitatiebrief binnen van een langdurig werkloze. Eén van mijn collega's zei: "Neem deze brief maar niet serieus. Hij schreef deze brief alleen maar om zijn uitkering veilig te stellen. Omdat het moet van de Sociale Dienst." Het was duidelijk een vooroordeel.
Als er geen verplichting op solliciteren bestond, zou deze brief juist wel serieus genomen worden. Want als je geen zin hebt in een baan, waarom dan nog de moeite doen om te solliciteren?

Deze maatregel is eigenlijk bedacht om de werkende belastingbetaler een goed gevoel te geven. De overheid laat zien dat ze de werklozen "dwingen" om tot een baan te komen. Maar een werkloze die echt geen zin heeft om te werken, die genoegen neemt met een uitkering en verder zonder luxe door het leven te gaan, die kan ondanks de sollicitatie verplichting er nog steeds makkelijk onderuit komen. Ga maar schrijven op vacatures waarop je sowieso geen kans hebt. Bijvoorbeeld omdat je de juiste papieren niet hebt.
Dit geeft de werkgever weer extra administratieve rompslomp. Hij moet tussen alle sollicitatiebrieven de serieuze eruit weten te pikken en daarnaast ook nog eens honderden afwijzingen versturen naar zinloze sollicitaties. Daarnaast heeft de Sociale Dienst er ook extra werk van. Zij moeten de werklozen controleren of ze wel genoeg solliciteren.

Kortom: schaf het verplicht solliciteren af. Het bezuinigt op de administratieve kosten van het bedrijfsleven, de controlekosten van de Sociale Diensten. Plus de sollicitaties van langdurig werklozen die wel willen werken worden eerder serieus genomen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4744 Gepost op: 21-04-2016, 19:34:29 »
Het hele "verplicht solliciteren" is een zinloze maatregel. Het werkt juist eerder averechts.
Waar ik ooit werkte kwam een keer een open sollicitatiebrief binnen van een langdurig werkloze. Eén van mijn collega's zei: "Neem deze brief maar niet serieus. Hij schreef deze brief alleen maar om zijn uitkering veilig te stellen. Omdat het moet van de Sociale Dienst." Het was duidelijk een vooroordeel.
Als er geen verplichting op solliciteren bestond, zou deze brief juist wel serieus genomen worden. Want als je geen zin hebt in een baan, waarom dan nog de moeite doen om te solliciteren?

Deze maatregel is eigenlijk bedacht om de werkende belastingbetaler een goed gevoel te geven. De overheid laat zien dat ze de werklozen "dwingen" om tot een baan te komen. Maar een werkloze die echt geen zin heeft om te werken, die genoegen neemt met een uitkering en verder zonder luxe door het leven te gaan, die kan ondanks de sollicitatie verplichting er nog steeds makkelijk onderuit komen. Ga maar schrijven op vacatures waarop je sowieso geen kans hebt. Bijvoorbeeld omdat je de juiste papieren niet hebt.
Dit geeft de werkgever weer extra administratieve rompslomp. Hij moet tussen alle sollicitatiebrieven de serieuze eruit weten te pikken en daarnaast ook nog eens honderden afwijzingen versturen naar zinloze sollicitaties. Daarnaast heeft de Sociale Dienst er ook extra werk van. Zij moeten de werklozen controleren of ze wel genoeg solliciteren.

Kortom: schaf het verplicht solliciteren af. Het bezuinigt op de administratieve kosten van het bedrijfsleven, de controlekosten van de Sociale Diensten. Plus de sollicitaties van langdurig werklozen die wel willen werken worden eerder serieus genomen.


Dit klinkt als een pleidooi voor het instellen van een basisinkomen  ::hypocriet::
Zou voor veel mensen een hoop stress en nutteloze tijdverspilling schelen denk ik.
Wit is ook een kleur!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4745 Gepost op: 21-04-2016, 19:36:45 »
zullen we dat laatste maar niet doen. dan gaat de hele prikkel om te werken weg.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4746 Gepost op: 21-04-2016, 19:41:20 »
Ik pleit voor het herinvoeren van de Melkertbanen voor langdurig werklozen voor behoud van uitkering.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4747 Gepost op: 21-04-2016, 19:41:37 »
Dat zal wel meevallen denk ik. De meeste mensen zullen wel blijven werken (of blijven zoeken naar werk) aangezien het basisinkomen echt alleen maar de basis dekt en mensen toch graag wat luxe willen.

Wellicht dat er mensen gaan zijn die een dagje minder gaan werken ofzo, of juist eindelijk gaan durven voor zichzelf te beginnen. Maar dat is eigenlijk juist goed want dan komen er dus meer banen vrij voor de mensen die nu op zoek zijn naar een baan!
Wit is ook een kleur!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4748 Gepost op: 21-04-2016, 19:43:25 »
ik zie het helaas zo dat er veel werkschuwe mensen dan thuis gaan zitten en geen prestatie leveren aan de maatschappij. Dat vind ik echt het grote nadeel aan het uitdelen van een basisinkomen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4749 Gepost op: 21-04-2016, 19:58:53 »
geen prestatie leveren aan de maatschappij.

ik snap niet precies wat je hiermee bedoeld? Wat bedoel je met "prestatie leveren aan de maatschappij"?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4750 Gepost op: 21-04-2016, 20:03:55 »
eeeh ja, ik vond het ook al eng klinken.
ik bedoel dus eigenlijk gewoon een baan zoeken, maar dat schreef ik dus op met een hele slechte woordkeuze.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4751 Gepost op: 21-04-2016, 22:08:23 »
Ik had het niet over een basisinkomen, dat is een ander discussie. Waar mij het om ging is dat het verplichte solliciteren ten nadele werkt voor langdurige werklozen die wel gemotiveerd zijn om te werken.

Maar met betrekking tot een basisinkomen, zie het volgende stuk. En vooral het gedeelte over het experiment in Mincome in Canada.

https://decorrespondent.nl/10/Waarom-we-iedereen-gratis-geld-moeten-geven/384450-0b1c02bd

En het lijkt erop dat Finland volgend jaar dit experiment 'dunnetjes' overdoet.

https://decorrespondent.nl/3753/Het-beste-experiment-met-het-basisinkomen-begint-straks-in-Finland/144284085-c67be5a2

Naar mijn ervaring werkt een basisinkomen juist wel motiverend om te gaan werken. Ik was officieel ook jarenlang werkloos geweest. Ik had wel allerlei bijbaantjes van schoonmaker tot productiemedewerker, maar het was allemaal parttime. Elk gulden wat ik daarmee verdiende werd weer ingehouden op de bijstand. Per saldo schoot ik dus niks op.
Toen ik uiteindelijk een baan kreeg, het was helaas maar voor 4 dagen in de week, ging ik er per maand ongeveer 50 euro op vooruit. Maar daardoor kwam ik wel net boven een grens waardoor ik ineens geen recht meer had op huurtoeslag, zorgtoeslag, etc. Dit kostte mij zo'n 150 euro per maand. In feite ging ik van werkloze naar baanhebbende per saldo zo'n 100 euro per maand op achteruit. Ik begrijp niet hoe dit motiverend zou werken voor mensen die zogenaamd werkschuw zijn.
Toch heb ik het 10 jaar volgehouden, tot ik ziek werd door de stress en nooit op vakantie kunnende om te ontstressen. Ja, mijn baas heeft goed misbruik gemaakt van mijn situatie. Enfin, dat was een ander discussie waar ik het vorige week over had.
Kortom, als er in Nederland wel een basisinkomen was geweest, zou me dit enorm gescheeld hebben. Dan was ik waarschijnlijk ook niet in de situatie terecht gekomen waarin ik nu zit. Mijn wil om te werken was blijkbaar groter dan mijn assertiviteit om op te komen voor een goed salaris.



Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4752 Gepost op: 21-04-2016, 23:28:01 »
Ik begrijp dat hele gedoe met extra maatregelen om mensen aan een baan te helpen ook niet echt. Zolang je per vacature 300 sollicitanten hebt, blijf je een probleem houden. Het verplicht solliciteren, d.w.z. 4 sollicitaties per maand, vind ik een wassen neus. Na een half jaar ben je verplicht om ruimer te solliciteren (dus ver van huis en onder je niveau). Ik doe dat nu al regelmatig, maar die werkgevers zitten echt niet op iemand te wachten die 100 km verderop woont. Van het UWV heb ik nog weinig nuttige info/hulp gehad. Het grappige is dat ik nu al twee keer heb gesolliciteerd op een baan bij het UWV zelf (was wel vacature via uitzendbureau) en helemaal niets meer gehoord heb. Daar zitten vaak ook mensen met jaarcontracten zonder uitzicht op een vaste baan. Wat ik vaak frustrerend vind is dat recruiters van uitzendbureaus minder opleiding/achtergrond hebben en dan jou gaan afwijzen voor een bepaalde vacature (vaak met een mail vol spelfouten).

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4753 Gepost op: 22-04-2016, 07:24:23 »
Herkenbaar van het UWV. Ze betalen je uitkering uit, maar verder heb je echt he-le-maal niets aan hen.

Hun slogan 'werken aan perspectief' maken ze dan ook totaal niet waar. Dat moet je namelijk volledig zelf doen.

Ik ben het met je eens dat het verplicht solliciteren afgeschaft moet worden, zodat alleen echt gemotiveerde werkzoekenden gaan solliciteren. Aan de andere kant is het natuurlijk ook niet de bedoeling dat niet-gemotiveerden beloond worden voor lui zijn.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4754 Gepost op: 23-04-2016, 04:06:17 »
Iemand iets gelezen , gehoord gezien op RTL Z toevallig,? er zou een referendum over een basisinkomen komen,  ::jaja:: vrjdag avond - bron Rtl Z tussen half zes en 6 , soms herhalen ze zaken. 8)
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline trialk

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Do' n t destroy the object of your love trialkç 58
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4755 Gepost op: 23-04-2016, 04:17:50 »
Je vindt er maar wat van.. en draait de wind morgen ?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4756 Gepost op: 23-04-2016, 09:07:24 »
Basisinkomen is interessant; omdat het tegelijk enorm ideologisch is, en enorm concreet.
In tegenstelling tot het eerdere oekraïne-referendum dat vooral heel praktisch/concreet was.
En in tegenstelling tot iets als 'moeten rijken percentueel meer belasting betalen?' dat heel ideologisch is.

En zoals veel ideologische dingen, zijn er sterke en concrete voor- en tegenargumenten te bedenken.
Tegen het duidelijkst, omdat het wellicht de werkprikkel weg zou nemen. En het idee van moedwillig teren op het gemeenschapsgeld klinkt fout.
En Voor heeft ook een serie argumenten, die eerder indirect werken. Zoals dat het gros van de uitkeringen kan worden afgeschaft, en daarmee een goed deel van de bureaucratie. En dat je een hoop zorgen en stress bij de groep met een lage sociaal-economische status weghaald, en daarmee de levenskwaliteit aanzienlijk verhoogt - en uiteindelijk de gezondheid.
Daarnaast levert het een hoop vragen op als wat het doet voor koopkracht en de waarde van geld, en bijvoorbeeld of vrijwilligerswerk toe of afneemt.

Het mooie aan dat alles is.. het is concreet meetbaar; bijvoorbeeld wat er gebeurt qua werkgelegenheid, en waarom.
En vervolgens kunnen we na wat statistieken er modelletjes uit laten rollen.
Yay statistiek saves the world again!

Dus daarom ben ik ideologisch het idee welgezind, maar lijkt het me te complex om zonder uitgebreide testfase landelijk in te voeren.
Want het heeft een uitermate grote invloed op heel erg veel; dus als je iets kleins verkeerd inschat, kan dat ineens enorme gevolgen hebben.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4757 Gepost op: 23-04-2016, 16:26:50 »
Nu we het hier toch over hebben: maandag word ik 'getransferreerd' naar PostNL... (helaas...) Hoewel men mij bij Het goed absoluut niet kwijt wilde moet ik toch naar PostNL aangezien dat voor de gemeente goedkoper zal zijn... Geen idee hoe het zal lopen, dat zie ik wel!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4758 Gepost op: 24-04-2016, 09:31:15 »
Ebru Umar is opgepakt, vanwege tweets en een stuk in de Metro over Erdogan:

http://www.nu.nl/algemeen/4251810/columniste-ebru-umar-opgepakt-vanwege-tweets-erdogan.html

Toevallig is Timmermans (met Merkel) in Turkije nu. Al eerder werd een Nederlandse journalist in Turkije opgepakt toen een officiele Nederlandse delegatie daar was. Wat een machtsvertoon.

Werkelijk absurd hoe Nederlandse journalisten gewoon worden aangemeld bij Turkije over kritische opmerkingen...
Keep calm and eat chocolates!

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: Wat is jouw nieuws van de dag?
« Reactie #4759 Gepost op: 24-04-2016, 10:45:10 »
Ja echt belachelijk! Ik werd echt boos toen ik het las. >:(
I won't worry my life away. I choose to be happy!